PDA

View Full Version : Har alle Piloter godkjenning for bruk av HF radio?


ATC-flyradar
27-08-2012, 10:39
Må alle Piloter har spesiell tillatelse/godkjenning for bruk av flyet HF radioer. De aller fleste fly som SAS har, har instalert HF radio til bruk på langdistanse/oversjøiske flyvninger. Er dette et av kravene for å bli Pilot at slik kompetanse innhas ?

Så spørsmål 2 går til Nowegian Piloter: Har de nye 737-800 flyene instalert HF radioer ?

Jan

Superhai
27-08-2012, 11:43
Nå vet jeg ikke noe om radio-opplæring for piloter, men burde det være så annerledes enn VHF og SATCOM? Så vidt jeg vet så har bare noen få av 737 i SAS HF-radio. Men i Europa så er det vel bare flyvninger til Azorene som er uten stabil VHF dekning. (Eller kanskje også til Svalbard?)

Thomas
27-08-2012, 11:51
Om det gjelder godkjenning eller ikke skal jeg ikke si noe sikkert på, men DY filer endel flighter til LPA/TFS via MNPS Tango 9 routing. Dette vil si at routingen er så langt vest at de er i kontakt med Shanwick på HF. (HF 5598/HF 8906).
Vil tro alt av crew, bortsett fra linetraining og de aller nyeste har denne godkjennelsen.

Jeremiassen
27-08-2012, 11:53
Det er ikke noe mer for piloter enn vanlig vhf, bortsett fra at fraseologien er litt forskjellig. 2xHf på alle 800 hos DY

ATC-flyradar
27-08-2012, 14:30
Under utdannelse for å bli Pilot, får man praksis for å bruke HF radio - det er litt mere å skru på HF radio og mange forskjellige båndområder - ikke bare å sette rekvens som på dagens AM radio.

Sitter HF radioen i midtconsolen samme med AM radioene ?

Jan

Thomas
27-08-2012, 15:44
Under utdannelse for å bli Pilot, får man praksis for å bruke HF radio - det er litt mere å skru på HF radio og mange forskjellige båndområder - ikke bare å sette rekvens som på dagens AM radio.

Sitter HF radioen i midtconsolen samme med AM radioene ?

Jan

Ja, du ser de her ved "aviafilms" logoen.

http://aviafilms.com/photos/737-centre-console.JPG

Icenor
27-08-2012, 18:39
Man får i utgangspunktet ikke noe opplæring på bruk av HF under pilotutdannelsen, annet enn litt i ATPL teorien. For de fleste så er nok første møte med HF når man kommer i et selskap som har utstyret ombord og da lærer man av fyren i det andre sete...

ACARS med SATCOM er det man skal ha :)

Tally-Ho
30-08-2012, 09:31
Det er mange steder det ikke er VHF-dekning, og der ACARS / SATCOM ikke dekker behovet fullt ut, og der er HF fremdeles i bruk.
For operatører her hjemme som flyr langt (Thomas Cook Scandinavia, SAS, TUI)...er HF en nødvendighet i operasjonsområdet...(North Atlantic, India, Indiske hav, deler av Afrika (bl.a inn til Banjul), og Tango ruter til Kanariøyene...etc).

HF-kvaliteten er selvfølgelig mye dårligere enn VHF, og for mange ferske piloter kan det være en utfordring å fly India ( f.eks. inn mot Thailand) - men alt blir en vane.

Tally-Ho

STARSHIP 2
04-09-2012, 12:57
Nå vet jeg ikke noe om radio-opplæring for piloter, men burde det være så annerledes enn VHF og SATCOM? Så vidt jeg vet så har bare noen få av 737 i SAS HF-radio. Men i Europa så er det vel bare flyvninger til Azorene som er uten stabil VHF dekning. (Eller kanskje også til Svalbard?)

Det er ikke krav om HF når man flyr til Svalbard. Bodø Oceanic har sender på Bjørnøya og Svalbard, samt Tromsø. Det dekker hele turen :)

Lamox
10-09-2012, 20:59
Det er mange steder det ikke er VHF-dekning, og der ACARS / SATCOM ikke dekker behovet fullt ut, og der er HF fremdeles i bruk.
For operatører her hjemme som flyr langt (Thomas Cook Scandinavia, SAS, TUI)...er HF en nødvendighet i operasjonsområdet...(North Atlantic, India, Indiske hav, deler av Afrika (bl.a inn til Banjul), og Tango ruter til Kanariøyene...etc).

HF-kvaliteten er selvfølgelig mye dårligere enn VHF, og for mange ferske piloter kan det være en utfordring å fly India ( f.eks. inn mot Thailand) - men alt blir en vane.

Tally-Ho

SAS bruker normalt HF kun til USA, og når vi på sommerruten TYO-BGO ender langt uti havet nord for Sibir. Det er publisert noen HF frekvenser utenfor India, men har aldri brukt de, uten at det gjør lydkvaliteten i Bengalbukten så veldig mye bedre...:-)

Thomas
10-09-2012, 21:15
http://www.youtube.com/watch?v=t1A0hfSYaO0 Her kan man høre "kvaliteten" på HF 8891 - jaggu godt man har SELCAL :)

Lamox
10-09-2012, 21:26
Må alle Piloter har spesiell tillatelse/godkjenning for bruk av flyet HF radioer. De aller fleste fly som SAS har, har instalert HF radio til bruk på langdistanse/oversjøiske flyvninger. Er dette et av kravene for å bli Pilot at slik kompetanse innhas ?

Så spørsmål 2 går til Nowegian Piloter: Har de nye 737-800 flyene instalert HF radioer ?

Jan

Andre har kanskje svart på det, men det er ikke vanlig med trening på HF på en flyskole. I SAS er det vanligvis kun langrute fly som bruker HF, og bruk av HF lærer en på linetraining når en begynner på langruter. Det er jo ikke rocket science, men litt mer skruing, annen fraseologi og rapportering, mye pip og hyl, og lydkvaliteten kan være forferdelig. Vi sjekker inn på HF frekvenser vi får oppgitt på veg inn i Oceanic, får SELCAL check, og så kan vi skru lyden helt ned så vi ikke må sitte i 4 timer og høre på pip og hyl. Klareringer mottas deretter over datalink.