View Full Version : Innflyvning GPS/ILS
Hei,
Romeriets blad sier følgende "Flytrafikken og skipsfarten er helt avhengige av satellittnavigasjon. Et fly på vei inn for landing i tykk tåke klarer seg ikke mange minuttene uten satellittene."
Er det ikke sånn at man bruker radiosignal fra bakken, og ikke satelitter under innflyvning?
Kilde: http://www.rb.no/bolig/article6191731.ece
Dag Viking
16-08-2012, 17:52
Hei,
Er det ikke sånn at man bruker radiosignal fra bakken, og ikke satelitter under innflyvning?
Kilde: http://www.rb.no/bolig/article6191731.ece
Det stemmer. Man kan fly uten satelitter, ved å bruke f.eks. RNAV (VOR/DME/IRS) underveis eller kun VOR og fly på airways og f.eks. ILS/VOR/NDB under innflygingen.
Er tåka tykk bør man vel satse på ILS.
Hvis vi tar 737classic som eksempel er EGPWS den eneste bruker av GPS. IRS posisjon blir "justert" i FMC av DME/DME eller DME/VOR. Approach er normalt ILS (Precision approach Cat I/II/III), men også VOR/DME eller NDB. Alt dette er VHF, NDB er til alt overmål i mellombølgeområdet...
737NG bruker GPS som primærkilde for posisjon, i den forstand at det er dette som normalt korrigerer IRS-posisjonen. Men, igjen er ILS primært hjelpemiddel for approach, med de andre muligheter som nevnt ovenfor som alternativer.
Nå er jeg ikke pilot, så hvis noen proffe brukere føler behov for å korrigere meg: Feel free!;)
Men det er nok endringer på gang innen få år, så da kan jo bildet se litt annerledes ut. Men i dag klarer de fleste seg utmerket uten GPS eller annen satnav.
YawDamper
21-09-2012, 11:40
Korreksjon: DME er UHF...
Korreksjon: DME er UHF...
Det har du nok rett i, men den er i jo i de aller fleste tilfelle ko-lokert med VOR eller LOC som er VHF.
Men formelt sett har du jo rett, ja. :up:
YawDamper
22-09-2012, 08:32
Ko-lokert eller ikke, det er ikke relevant - DME opererer i UHF-båndet. At vi dumme piloter skånes for å holde styr på enda flere frekvenser i en hverdag full av tall, er en annen sak. ;)
Hehe, det har du rett i. Årsaken til at jeg skrev som gjorde var rett og slett at jeg ikke tenkte på at DME er i UHF-området i og med at du tuner den sammen med VOR/LOC fra VHF NAV-panelet.
Gjør det enkelt! Det gjelder både dere i styrehuset og oss som kommer stormende når noe er ødelagt. ;)
Glideslope likeså (starter i overkant av 300MHz som er skillet mellom V og UHF)...
Edit:
Og det er ikke all avionikk som automatisk tuner DME basert på frekvens satt i VOR-radio. Og videre kan avionikken i enkelte fly f.eks. Dash8 holde på DME'en selv om en ny frekvens settes i VOR-radios.
STARSHIP 2
22-09-2012, 09:08
Men samtidig ser vi flere og flere prosedyrer der det er krav om GNSS (GPS). Avinor ser for seg en fremtid med færre og færre bakkebaserte radionavigasjonshjelpemidler. Dette for å spare penger. Det første som ryker er naturligvis NDB'ene. Det har også vært sagt at Avinor har bygd sin siste ILS..
Å stenge ned GPS'ene ville nok skapt litt problemer, men alle ville kommet seg ned.. om noen år blir man nok mer avhengige..
NDB og MM er borte fra en lokal innflyging og erstattet med DME.
(skulle slette denne posten men fikk ikke til på tapatalk-appen så da skriver jeg noe ovenfor i stedet)
Og det er ikke all avionikk som automatisk tuner DME basert på frekvens satt i VOR-radio.
Javel? Det har jeg aldri vært borti, men det kan godt være. Hvordan tunes DME da?
DME hold er jo velkjent, bringer fram minner fra BU 732 og F.28, mener å huske at det ikke var standard, men en BU-mod på grunn av lokale forhold.
Eldre fly ;-) spesielt de som har en egen TACAN-mottaker.