Log in

View Full Version : Innflyvning GPS/ILS

Dreyer
16-08-2012, 17:45
Hei,

Romeriets blad sier følgende "Flytrafikken og skipsfarten er helt avhengige av satellittnavigasjon. Et fly på vei inn for landing i tykk tåke klarer seg ikke mange minuttene uten satellittene."

Er det ikke sånn at man bruker radiosignal fra bakken, og ikke satelitter under innflyvning?

Kilde: http://www.rb.no/bolig/article6191731.ece

Dag Viking
16-08-2012, 17:52
Hei,

Er det ikke sånn at man bruker radiosignal fra bakken, og ikke satelitter under innflyvning?

Kilde: http://www.rb.no/bolig/article6191731.ece

Det stemmer. Man kan fly uten satelitter, ved å bruke f.eks. RNAV (VOR/DME/IRS) underveis eller kun VOR og fly på airways og f.eks. ILS/VOR/NDB under innflygingen.
Er tåka tykk bør man vel satse på ILS.

Stone
16-08-2012, 19:29
Hvis vi tar 737classic som eksempel er EGPWS den eneste bruker av GPS. IRS posisjon blir "justert" i FMC av DME/DME eller DME/VOR. Approach er normalt ILS (Precision approach Cat I/II/III), men også VOR/DME eller NDB. Alt dette er VHF, NDB er til alt overmål i mellombølgeområdet...

737NG bruker GPS som primærkilde for posisjon, i den forstand at det er dette som normalt korrigerer IRS-posisjonen. Men, igjen er ILS primært hjelpemiddel for approach, med de andre muligheter som nevnt ovenfor som alternativer.

Nå er jeg ikke pilot, så hvis noen proffe brukere føler behov for å korrigere meg: Feel free!;)
Men det er nok endringer på gang innen få år, så da kan jo bildet se litt annerledes ut. Men i dag klarer de fleste seg utmerket uten GPS eller annen satnav.

YawDamper
21-09-2012, 11:40
Korreksjon: DME er UHF...

Stone
21-09-2012, 15:30
Korreksjon: DME er UHF...
Det har du nok rett i, men den er i jo i de aller fleste tilfelle ko-lokert med VOR eller LOC som er VHF.
Men formelt sett har du jo rett, ja. :up:

YawDamper
22-09-2012, 08:32
Ko-lokert eller ikke, det er ikke relevant - DME opererer i UHF-båndet. At vi dumme piloter skånes for å holde styr på enda flere frekvenser i en hverdag full av tall, er en annen sak. ;)

Stone
22-09-2012, 08:55
Hehe, det har du rett i. Årsaken til at jeg skrev som gjorde var rett og slett at jeg ikke tenkte på at DME er i UHF-området i og med at du tuner den sammen med VOR/LOC fra VHF NAV-panelet.
Gjør det enkelt! Det gjelder både dere i styrehuset og oss som kommer stormende når noe er ødelagt. ;)

seilfly
22-09-2012, 08:58
Glideslope likeså (starter i overkant av 300MHz som er skillet mellom V og UHF)...

Edit:

Og det er ikke all avionikk som automatisk tuner DME basert på frekvens satt i VOR-radio. Og videre kan avionikken i enkelte fly f.eks. Dash8 holde på DME'en selv om en ny frekvens settes i VOR-radios.

STARSHIP 2
22-09-2012, 09:08
Men samtidig ser vi flere og flere prosedyrer der det er krav om GNSS (GPS). Avinor ser for seg en fremtid med færre og færre bakkebaserte radionavigasjonshjelpemidler. Dette for å spare penger. Det første som ryker er naturligvis NDB'ene. Det har også vært sagt at Avinor har bygd sin siste ILS..

Å stenge ned GPS'ene ville nok skapt litt problemer, men alle ville kommet seg ned.. om noen år blir man nok mer avhengige..

seilfly
22-09-2012, 09:10
NDB og MM er borte fra en lokal innflyging og erstattet med DME.

(skulle slette denne posten men fikk ikke til på tapatalk-appen så da skriver jeg noe ovenfor i stedet)

Stone
22-09-2012, 09:20
Og det er ikke all avionikk som automatisk tuner DME basert på frekvens satt i VOR-radio.
Javel? Det har jeg aldri vært borti, men det kan godt være. Hvordan tunes DME da?

DME hold er jo velkjent, bringer fram minner fra BU 732 og F.28, mener å huske at det ikke var standard, men en BU-mod på grunn av lokale forhold.

seilfly
22-09-2012, 09:24
Eldre fly ;-) spesielt de som har en egen TACAN-mottaker.