gura75
30-07-2012, 13:00
Fikk følgende svar fra AviNor vedrørende RNAV (GNSS) og høydekorrigering. Mitt spørsmål var om pilotene benytter VNAV. Svaret er noe uklart i og med at han viser til at VNAV blir aktuelt når Avinor innfører RNAV (GNSS) med vertikal guiding. Det jeg egentlig ikke forstår er hvordan de høydekorrigerer innflyvingen ved RNAV (GNSS) ENGM. Svaret fra AVINOR var som følger:
"Hei igjen!
For disse prosedyrene (RNAV) brukes LNAV, da de blir å definere som non-precition approach.
Disse har ikke har noe vertikal rettledning slik eks. ILS har.
Måten disse instrumentprosedyrene utføres på er ved å kode inn prosedyren i FMS'en, og da sammen med LNAV decender flyet i henhold til profilen.
Når Avinor innfører RNAV (GNSS) med vertikal guiding vil VNAV være mer aktuelt."
Jeg trodde at dersom FMS styrer i henhold til den innkodede profilen ville LNAV/VNAV benyttes.
gura75
"Hei igjen!
For disse prosedyrene (RNAV) brukes LNAV, da de blir å definere som non-precition approach.
Disse har ikke har noe vertikal rettledning slik eks. ILS har.
Måten disse instrumentprosedyrene utføres på er ved å kode inn prosedyren i FMS'en, og da sammen med LNAV decender flyet i henhold til profilen.
Når Avinor innfører RNAV (GNSS) med vertikal guiding vil VNAV være mer aktuelt."
Jeg trodde at dersom FMS styrer i henhold til den innkodede profilen ville LNAV/VNAV benyttes.
gura75