PDA

View Full Version : Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel


Pages : [1] 2 3

kekker
09-07-2012, 18:15
Er det noen som vet hvorfor det er sirup i systemet på OSL i dag??
Relativt mye forsinkelser og et par kanselleringer.
Kjenner at jeg har hatt nok dårlig karma i dag, men at DY760 er et par timer for sent ute er vel ikke som katastrofe å regne.. :-P

TCAS
09-07-2012, 19:03
Ikke uvanlig nå i sommer.

AirbusTrond
09-07-2012, 19:20
Som evig radiolytter tar meg med en litt OT-sak fra Østlandssendingen, Ettermiddagen forrige onsdag.

Sendingen er jo stort sett fylt opp av trafikkmeldinger, f.eks. at det er observert en søppelsekk på Ring 3 osv...

Onsdag hadde de også en melding om at det var forsinkelser på OSL. Programleder orienterte om at det gjaldt både avganger og ankomster.. (Nødvendigvis - kanskje.... ).

En halvtime senere er det samme melding, med en presisering om at forsinkelsene er opp til en time.

Som den pludrekanalen dette har blitt, så må det pludres litt svada og pxxxspreik rundt dette også.

Svadaprater I: - Det er forsinkelser opp til en time, meldes det....

Svadaprater II: - Jojo, men men - hva gjør vel en time fra eller til når man først har fått ferie!

Svadaprater I: - Ja ha ha...

:rolleyes:

Bergern
09-07-2012, 22:01
(VG Nett) Flygeledermangel fører til flere kanselleringer i flytrafikken mandag kveld.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066541

Vel... Ser ut til at stengt var å ta i, men store problemer i luftfarten tydeligvis

Kanon
09-07-2012, 22:06
Kjipt for passasjerene. Avinor må vel ta skylden her siden de ikke klarer å skaffe nok flygeledere tydeligvis.

Hickok
09-07-2012, 22:14
Det var problemer på fredag også. Da var det store forsinkelser på OSL av samme årsak. Vi sto en halvtime på EVE tidlig på morgenen grunnet flygeledermangel på Røyken. Er dette alternativet til streiken som ikke ble noe av?

darkcho
09-07-2012, 22:16
Hvorfor skulle det være alternativet? Avinor har jo vært helt tydelige på at det mangler folk i flere uker. Ingen aksjoner å spore her, det er rett og slett ikke folk nok.

243 ledige vakter

Først fra i morgen tidlig vil innflygingskontrollen igjen være bemannet.

- Kan vi vente flere slike kanselleringer fremover?

- Det har jeg ikke oversikt over, men jeg håper inderlig ikke det. Men det er meldt tidligere både fra Norsk Flygelederforening og Avinor at det vil være en del problemer utover sommeren på grunn av begrenset bemanning, sier Narvesen.

Det er mange ledige plasser på flykontrollsentralen i Røyken i sommer, slik VG Nett har skrevet tidligere. Hele 243 vakter står ledige, viser Avinors egne vaktlister. Bare denne uken mangler 21 vakter for at vaktlisten skal være komplett. I ukene fremover mangler det enda flere vakter.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066541

Bergern
09-07-2012, 22:22
Det var problemer på fredag også. Da var det store forsinkelser på OSL av samme årsak. Vi sto en halvtime på EVE tidlig på morgenen grunnet flygeledermangel på Røyken. Er dette alternativet til streiken som ikke ble noe av?

Å ikke melde seg til overtid er vel også en aksjonsform, men har stor sympati for at også flygelederne ønsker å benytte fritiden sin til å ha fri på sommeren. Ansvaret er selvfølgelig hos Avinor, som ikke evner å levere det produktet de har forpliktet seg til.

Noen som vet om slikt som dette får konsekvenser for Avinor?
Veldig mange aktører her som taper store penger, bortsett fra Avinor som sparer lønninger og overtid.

Hickok
09-07-2012, 22:24
Avinor er et statlig selskap, så jeg kan vanskelig tenke meg at noe slik vil ha noen konsekvenser for noen.

SAS-Steward
09-07-2012, 22:32
Forventer at Avinor dekker alle ekstrautgifter flyselskapene nå har pga dette.
Dette blir ikke og er ikke billig.

darkcho
09-07-2012, 22:33
Det vil vel eventuelt ha konsekvens for ledelsen om det her fortsetter. Det blir vel standarden "kalt inn på teppet til samferdselsministeren" om det ikke blir bedring, noe det nok ikke blir når det allerede er for lite folk i systemet. Ellers er det vel flyselskapene som må gå på avinor å si at det her holder ikke, vi kjøper en tjeneste som vi ikke får og taper derav penger. Vil tro de har ganske ok kort på hånd.

krølle
09-07-2012, 22:39
Forventer at Avinor dekker alle ekstrautgifter flyselskapene nå har pga dette.
Dette blir ikke og er ikke billig.

Avinor har vel ALDRI dekket noe, enten det er lovlige eller ulovlige aksjoner.
Var veL en sak på -90 tallet hvor SK/BU prøvde, men fånyttes.

Men slik som det er nå så får jeg nesten lyst til å omskrive:

Høyt sitter de og s... er de:lol:

God sommer

storg
09-07-2012, 22:45
Merker meg at de har stengt de to flyplassene på østlandet sin de selv ikke eier. Kan sikkert forsvares med volum/konsekvens. Men er det greit..

M609
09-07-2012, 22:53
Eller at ingen andre på jobb i kveld har Farris TMA utsjekk........

litt-amatør
09-07-2012, 22:55
Utrolig. Avinor slipper selvsagt unna. Som alltid. Aldri deres skyld noe som helst. Men dette er aksjoner, noe annet blir feil å kalle det. Kan dette for øvrig komme så brått på? Regner med at vaktplaner er klare lang tid i forveien? Rimelig kynisk å ta ut de to eneste flyplassene som kan kalles private i Norge, men det er vel slik det eri Norge for tiden.

Hypern
09-07-2012, 22:59
Utrolig. Avinor slipper selvsagt unna. Som alltid. Aldri deres skyld noe som helst. Men dette er aksjoner, noe annet blir feil å kalle det. Kan dette for øvrig komme så brått på? Regner med at vaktplaner er klare lang tid i forveien? Rimelig kynisk å ta ut de to eneste flyplassene som kan kalles private i Norge, men det er vel slik det eri Norge for tiden.

Nei dette er ikke aksjoner. Nar det ikke er nok flygeledere sa er det ikke nok flygeledere. Og det har ikke noe med privat vs offentlig eid, det har noe med Farris TMA a gjore som behandler inn og utflygninger av ENTO og ENRY. Akkurat der mangler det folk, en annen gang er det Oslo TMA. At det mangler vakter kan ogsa ha noe med planlagt ferieavvikling a gjore ogsa - flygeledere har som alle andre ogsa krav pa ferie.

LN-TAL
09-07-2012, 23:04
Utrolig. Avinor slipper selvsagt unna. Som alltid. Aldri deres skyld noe som helst. Men dette er aksjoner, noe annet blir feil å kalle det. Kan dette for øvrig komme så brått på? Regner med at vaktplaner er klare lang tid i forveien? Rimelig kynisk å ta ut de to eneste flyplassene som kan kalles private i Norge, men det er vel slik det eri Norge for tiden.

Aksjoner ? hva mener du ? Aksjoner ifra avinor da tenker du på ? At dem ikke gidder utdanne nok flygeledere bare på pur f... eller hva mener du ?

Commuter
09-07-2012, 23:04
Avinor har vel ALDRI dekket noe, enten det er lovlige eller ulovlige aksjoner.

Betyr dette at selskapene ikke får reduksjoner/kompensasjon ved forsinkelser som følge av ikke planlagt og ikke ekstraordinær reduksjon av kapasitet?

Burde vel ikke bli sjokkert, men tar meg selv I å bli ganske overrasket over dette.
Hvordan kan man akseptere en avtale uten et penalty-regime?

Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk 2 Beta-5

Discus
09-07-2012, 23:50
Og så blir det kveld, og det drar seg til. Mye sene fly inn til OSL i natt.

sail4fun
10-07-2012, 00:10
... med de åpningstidene det legges opp til på OSL i natt så blir det jo "artig"...

Ærremulig sier jeg uten å peke noen vei.

TFC1
10-07-2012, 00:38
Utrolig. Avinor slipper selvsagt unna. Som alltid. Aldri deres skyld noe som helst. Men dette er aksjoner, noe annet blir feil å kalle det. Kan dette for øvrig komme så brått på? Regner med at vaktplaner er klare lang tid i forveien? Rimelig kynisk å ta ut de to eneste flyplassene som kan kalles private i Norge, men det er vel slik det eri Norge for tiden.

Dette er ikke aksjoner, men personellmangel. Mangelen på flygeledere ved Oslo Kontrollsentral er kjent, flyselskapene er varslet av Avinor, og det har vært skrevet om i media tidligere. At det faktisk blir slik at man må stenge luftrommet over Torp og Rygge er intet annet enn beklagelig, men når det ikke er folk med riktig utsjekk som kan jobbe, da blir det slik.

Det er også problemer på Gardermoen i kveld og utover natten av akkurat samme årsak, et problem som i det store og hele kommer til å vedvare utover sommeren. Avinor påstår det mangler 13 flygeledere i Norge, vel, 18 av dem mangler i Røyken, for ikke å snakke om de 10-15 som mangler på Gardermoen.

Skal noen tas for dette, så er det Avinor og deres manglende evne til å sørge for at det er nok flygeledere i Norge. :angry:

tiemand
10-07-2012, 00:45
Dette må få krystallklare konsekvenser:

Samferdselsministeren må gå av - nå!

litt-amatør
10-07-2012, 00:48
Aksjoner ? hva mener du ? Aksjoner ifra avinor da tenker du på ? At dem ikke gidder utdanne nok flygeledere bare på pur f... eller hva mener du ?

Aksjoner eller ikke aksjoner. Hull i vaktlister dukker ikke opp helt plutselig. Ikke i noen bedrift. Og aller minst i kontrolltårn og kontrollsentraler for flytrafikk vil jeg håpe og tro. Dette må jo oppdages lang tid i forveien og man velger å la hull stå åpne som man vet vil stenge noen av landets travleste flyplasser akkurat i inngangen til fellesferien. I så fall burde jo dette varsles lang tid i forveien slik at Avinor kunne få skikkelig mediapress på seg for å rydde opp.

Jeg mener dette helt klart er aksjoner og formålet kan være viktig og høyst nødvendig å vise. Men jeg må si jeg synes det er en smule kynisk å gjøre det akkurat nå akkurat der. De man rammer er praktisk talt utelukkende feriereisende. Svært mange på årets eneste flytur med billetter til syden og med praktisk talt null sjanse for å endre billett nå verken plass eller prismessig. Man ødelegger ferien for så mange uten gullkort eller faste plasser på flyplassene.

Og det må jeg faktisk få lov til å mene at er ganske synd, kynisk og urettferdig.

bamseh
10-07-2012, 00:49
Betyr dette at selskapene ikke får reduksjoner/kompensasjon ved forsinkelser som følge av ikke planlagt og ikke ekstraordinær reduksjon av kapasitet?

Burde vel ikke bli sjokkert, men tar meg selv I å bli ganske overrasket over dette.
Hvordan kan man akseptere en avtale uten et penalty-regime?
Systemet kan vel sammenlignes med at du går i butikken og øsnker å kjøpe melk. Hvis butikken ikke har melk, eller er stengt, får du ikke kompensert for turen din bort til butikken. Ei kan du heller få betalt fra butikken fordi de ikke har melk..

Men utover det, så ser jeg poenget ditt. Enhver tilbyder av lufttrafikktjeneste har monopol mens de leverer tjenesten til et gitt område, og det burde således stilles visse krav.. og da kanskje med trusselen om tvangsmulkt hengende over seg..

Når det er sagt, så kan det hende at det ligger et sånt krav om "leveringssikkerhet" inne i en avtale mellom Avinor og Samferdselsdepartementet for alt jeg vet.. men de inneholder kanskje "innenfor 99% av tiden...blabla".. og da er det vel ikke gitt at noe konsesjoner er brutt..

Dag Viking
10-07-2012, 00:49
Dette må få krystallklare konsekvenser:

Samferdselsministeren må gå av - nå!

Har hun klart å rote det såpass til på 3 uker, eller er dette et problem som er så gammelt at det er forgjengerene hennes som må ta skylden?

Oslop
10-07-2012, 00:52
Har hun klart å rote det såpass til på 3 uker, eller er dette et problem som er så gammelt at det er forgjengerene hennes som må ta skylden?

Det henger vel igjen helt fra tiden dronning Flesland av avinor regjerte, hvorpå hun da fant ut at det var altfor mange flyveledere i norge....

bamseh
10-07-2012, 00:54
Jeg mener dette helt klart er aksjoner og formålet kan være viktig og høyst nødvendig å vise. Men jeg må si jeg synes det er en smule kynisk å gjøre det akkurat nå akkurat der. De man rammet praktisk talt utelukkende feriereisende. Svært mange på årets eneste flytur med billetter til syden og med praktisk talt null sjanse for å endre billett nå verken plass eller prismessig. Man ødelegger ferien for så mange uten gullkort og som ellers reiser mye.

Og det må jeg faktisk få lov til å mene at er ganske synd, kynisk og urettferdig.
Du kan da umulig mene at det er en "aksjon" at flygeledere ikke nødvendigvis har lyst til å bruke fritiden sin på å jobbe hver eneste dag?
Det er jo ingen som har uteblitt fra sin oppsatte vakt, det mangler 21 vakter på ei uke, og det er ikke sikkert alle vil - eller har mulighet til å komme på jobb utover sin oppsatte arbeidstid?!

Pluto
10-07-2012, 00:59
Har hun klart å rote det såpass til på 3 uker, eller er dette et problem som er så gammelt at det er forgjengerene hennes som må ta skylden?

Kanskje bedre å skyte på topp og mellomledere i Avinor..

Lamox
10-07-2012, 01:32
Du kan da umulig mene at det er en "aksjon" at flygeledere ikke nødvendigvis har lyst til å bruke fritiden sin på å jobbe hver eneste dag?
Det er jo ingen som har uteblitt fra sin oppsatte vakt, det mangler 21 vakter på ei uke, og det er ikke sikkert alle vil - eller har mulighet til å komme på jobb utover sin oppsatte arbeidstid?!

Vel, nå har andre flygeledere her inne argumentert for hvor mye billigere det er å basere seg på overtid blant de få enn å utdanne nok til å dekke alle vakter, da det koster 2-3 mill å utdanne en flygeleder...

Hvis det er slik at det har vært enighet om underdekning som skal dekkes av arbeid på fritid blant de en har, og plutselig ingen lenger vil stille på sin fritid så er det ikke så rart at noen kaller det aksjoner!

Og for øvrig; det har blitt avsagt dom i arbeidsrettssaker i Norge hvor foreninger har blitt dømt til å betale erstatning til arbeidsgiver (piloter i et eller annet selskap for noen år siden - kan sikkert googles), fordi at pilotene plutselig og koordinert sluttet å arbeide på fritiden. Dette ble DØMT til å være aksjoner selv om foreningen så at det var opp til den enkelte om han ville ofre sin fritid.

Men penger til Avinor hjelper vel hverken SAS, WF, DY, pax eller andre som er de virkelige taperene her....

LN-TAL
10-07-2012, 01:47
Aksjoner eller ikke aksjoner. Hull i vaktlister dukker ikke opp helt plutselig. Ikke i noen bedrift. Og aller minst i kontrolltårn og kontrollsentraler for flytrafikk vil jeg håpe og tro. Dette må jo oppdages lang tid i forveien og man velger å la hull stå åpne som man vet vil stenge noen av landets travleste flyplasser akkurat i inngangen til fellesferien. I så fall burde jo dette varsles lang tid i forveien slik at Avinor kunne få skikkelig mediapress på seg for å rydde opp.

Jeg mener dette helt klart er aksjoner og formålet kan være viktig og høyst nødvendig å vise. Men jeg må si jeg synes det er en smule kynisk å gjøre det akkurat nå akkurat der. De man rammer er praktisk talt utelukkende feriereisende. Svært mange på årets eneste flytur med billetter til syden og med praktisk talt null sjanse for å endre billett nå verken plass eller prismessig. Man ødelegger ferien for så mange uten gullkort eller faste plasser på flyplassene.

Og det må jeg faktisk få lov til å mene at er ganske synd, kynisk og urettferdig.

Ehhh, hull, plutselig dukket opp ??!? Si meg: disse hullene som du mener plutselig dukka opp, dem har vi vel hørt om i ganske MANGE år nå, og er vel ikke noe nytt fenomen ? Eller er det nye hull som er oppdaget og de gamle er tettet ? (korriger meg gjerne dere som har peiling dersom jeg vingler nå).

Men jeg skjønner det slik da på endel her inne at dere forventer at flygelederne sier ifra seg sommerferien sin fordi dere selv har lyst til å reise på ferie på sommeren ? Og så lenge flygelederne "kun" har akseptert noen hundre ekstravakter i sommer så kaller dere det for aksjoner ? :rolleyes:

bamseh
10-07-2012, 02:13
Vel, nå har andre flygeledere her inne argumentert for hvor mye billigere det er å basere seg på overtid blant de få enn å utdanne nok til å dekke alle vakter, da det koster 2-3 mill å utdanne en flygeleder...

Hvis det er slik at det har vært enighet om underdekning som skal dekkes av arbeid på fritid blant de en har, og plutselig ingen lenger vil stille på sin fritid så er det ikke så rart at noen kaller det aksjoner!
Arbeidsgiver mener at underdekning skal dekkes av arbeid på fritid, det er vel ikke noe arbeidstaker ønsker (selv om noen sikkert liker ekstra kroner på lønnsslippen). Det er vel langt fra noe man vil betrakte som "enighet".

Som alle andre arbeidstakere i landet kan også flygeledere pålegges å jobbe opptil 200 timer overtid i løpet av 52 uker, 25 timer i løpet av 4 uker, 10 timer i løpet av 7 dager.

Lamox
10-07-2012, 02:44
Arbeidsgiver mener at underdekning skal dekkes av arbeid på fritid, det er vel ikke noe arbeidstaker ønsker (selv om noen sikkert liker ekstra kroner på lønnsslippen). Det er vel langt fra noe man vil betrakte som "enighet".

Som alle andre arbeidstakere i landet kan også flygeledere pålegges å jobbe opptil 200 timer overtid i løpet av 52 uker, 25 timer i løpet av 4 uker, 10 timer i løpet av 7 dager.

Vel, haugevis av flygeledere her inne har argumentert for lønnsomheten med å basere seg på overtid, spanske flygeledere streiket mot begrensninger på hvor mye overtid en kan ha pr år, og som sagt; andre grupper har blitt dømt for at det er å anse som en arbeidsnedleggelse hvis det skjer en brå og koordinert endring i aksept av overtid.

Plutselig er fritiden viktigere enn før - jeg tenker nå ihvertfall mitt....

dc-8-63
10-07-2012, 08:37
Vel, haugevis av flygeledere her inne har argumentert for lønnsomheten med å basere seg på overtid, spanske flygeledere streiket mot begrensninger på hvor mye overtid en kan ha pr år, og som sagt; andre grupper har blitt dømt for at det er å anse som en arbeidsnedleggelse hvis det skjer en brå og koordinert endring i aksept av overtid.

Plutselig er fritiden viktigere enn før - jeg tenker nå ihvertfall mitt....

...en som bare er en passasjer begynner jo å lure på Kapteiner ikke har adgang til noe så elementært som en kalender - i hvertfall har denne passasjeren det og ut i fra den ser jeg at det er ferie tid i Norge - ikke bare for Kapteiner - men for Barnehager, Skoler, Trikker og ja det er vel ikke helt urimelig at flygeledere kan få litt ferie også.....;) Så at terskelen for å bruke sin fritid og ferie til å jobbe overtid er høyere i denne perioden er vel ikke så merkelig, med stengte Dagis og Svettis kan det fort bli umulig å "takke" ja til overtid - tror ikke at en kontrollsentral er ideell for å ta med sine barn, hunder etc.

...det jeg som en passasjer som i kveld nok ikke kommer frem til min destinasjon er mere bekymret over er piloter som ikke kan har respekt og forståelse for de gruppene de igjen er avhengige av sin arbeids siutasjon - det gir grunn til tankevirksomhet.....:8:

sail4fun
10-07-2012, 08:45
"Som hovedregel har alle rett til 3 ukers samlet sommerferie i tidsrommet mellom 1.juni – 30.september"

Så her burde jo Avinor kunne dele ferien litt utover Juli..., som f.eks de som flyr må, ikke alle år er sommerferien like innertier.

Så kunne jo Avinor redusert slot tilganger når du "måtte vite" at overtid ikke er like kjekt på sommer som på vinteren ?

CV440
10-07-2012, 09:41
Går vi litt tilbake så skulle jo dette problemet forsvinne bare man ble kvitt dronning Flesland og fikk fagfolk i ledelsen.

tiemand
10-07-2012, 10:02
En gang på første halvdel av nittitallet bestemte Luftfartsverket med samferdselsdepartementets påtrykk at det skulle utdannes 130 nye flygeledere så fort som mulig. Også den gang etter de samme diskusjoner man kan se i media i dag med vikarierende argumenter rundt manglende bemanning.

Det ble aldri 130 nye flygeledere innenfor den gitte tidsrammen.

Flygelederne selv og bare de bestemmer hvor mange aspiranter som tillates sluset gjennom on job training samt at de kontrollerer sensorbiten.

Summa summarum, flygelederne har bukten, begge endene samt hele rullen det er kveilet opp på.

Jeg kan bare bukke anerkjennende og gratulere med fantastisk god fagforeningsdrift.

Ingen over - ingen ved siden.

Hickok
10-07-2012, 10:03
Hmm, kanskje jeg også skal begynne å fortelle mine kunder at vi dessverre ikke kan få ferdigstilt mine prosjekter i tide, siden det er ingen som ønsker å jobbe i juli. En måned fra eller til kan da vel umulig bety allverden..?

At en bedrift kan drive med skiftplaner med til dels betydelige hull, over lang tid, der den eneste løsningen er å håpe at noen ønsker å jobbe overtid, er jo helt utrolig. Når den samme bedriften går med milliardoverskudd hvert år grunnet høye avgifter for å benytte ens tjenester, som til tider er til dels fraværende, og i tillegg Norges høyeste leiepriser pr/m2 av sine leietakere, så blir det enda mer spesielt at det er flypassasjerene som dette skal gå utover, som må betale høyere billettpriser for å dekke inn flyselskapenes tap. Dette er de samme passasjerene som blir behandlet som kveg på flyplassene rundt om i landet. Nå har vi hatt en måned, der det har vært i overkant mye usikkerhet grunnet streik, og vi trenger strengt tatt ikke hele sommeren på dette viset. Jeg tilbringer nok tid på flyplasser, og fly på bakken, som jeg gjør, og trenger ikke ytterligere timer totalt bortkastet.

Men det er vel kanskje ikke så nøye om flypassasjerene må sitte i timesvis på flyplassene rundt om, bare de ansatte kan tilbringe sommeren i solen?

robertaas
10-07-2012, 10:09
Som alle andre arbeidstakere i landet kan også flygeledere pålegges å jobbe opptil 200 timer overtid i løpet av 52 uker, 25 timer i løpet av 4 uker, 10 timer i løpet av 7 dager.
Så Avinor har altså valget mellom å få problemer nå, eller å få problemer senere på høsten da det rett og slett ikke er lovlig å ha full kapasitet hele året med det antall flygeledere de har?

Ellers ville jeg ikke bli overrasket om dette medfører noen sprell fra Ryanair.

STARSHIP 2
10-07-2012, 10:14
Hvis det er slik at det har vært enighet om underdekning som skal dekkes av arbeid på fritid blant de en har, og plutselig ingen lenger vil stille på sin fritid så er det ikke så rart at noen kaller det aksjoner!


Hei kaptein, det er bra du setter et forbehold :)

Helt siden jeg startet i Avinor for nesten 10 år siden har flygelederforeningen "klaget" på for få flygeledere. Det første som skjedde etter at jeg startet var at Randi Flesland stoppet utdannelsen da hun mente det allerede var altfor mange. Ikke en gang siden det har jeg hørt annet fra NFF enn at det bør utdannes flere. Jeg har derimot hørt at det i tidligere år stadig har kommet ledere til som har stoppet utdanningen, så dette er en slags syklus.

For min egen del har jeg vært ung og ivrig og nesten alltid stilt opp når det har vært ønsket.. overtidspresset nå er lavt på min enhet, jeg har vel "bare" ca 80 timer i år. Det er faktisk veldig godt og ikke bli spurt om overtid så ofte..

Når det gjelder Røyken, er situasjonen anderledes. Slik jeg har forstått det gjorde det nye innflygningssystemet ASAP at man midlertidig måtte stoppe lokal opplæring, samtidig krevde ASAP mere personell til å drive trafikken. Kombinasjonen av dette (og trolig noe avgang, overflyttinger, trafikkøkning, permisjoner etc) gjør at det nå er altfor få flygeledere ansatt på ENOS og ENGM. Resultatet ser vi nå, alle vaktene blir faktisk ikke dekt.. Det er synd for alle..

Commuter
10-07-2012, 10:22
Systemet kan vel sammenlignes med at du går i butikken og øsnker å kjøpe melk. Hvis butikken ikke har melk, eller er stengt, får du ikke kompensert for turen din bort til butikken. Ei kan du heller få betalt fra butikken fordi de ikke har melk..

Ikke helt, forskjellen ville vært om jeg hadde en avtale med min lokale Kiwi at de skal levere melk fast klokken 08:00, mens de velger å levere litt mindre melk litt senere på dagen. Og allikevel forutsetter de at jeg skal betale full pris for produktet.

Et av problemene her er jo at leverandøren ikke i tilstrekkelig grad blir straffet for mangelfull leveranse. En økonomisk pisk er som oftest er svært godt incentiv til å rydde opp i eget hus, samtidig som det er urimelig at flyselskapene skal betale full pris for et dårligere produkt.

sail4fun
10-07-2012, 10:28
Hmm, kanskje jeg også skal begynne å fortelle mine kunder at vi dessverre ikke kan få ferdigstilt mine prosjekter i tide, siden det er ingen som ønsker å jobbe i juli. En måned fra eller til kan da vel umulig bety allverden..?



"BIG LIKE", slik har mange av oss det gitt (men tydligvis ikke alle)

bamseh
10-07-2012, 10:45
Flygelederne selv og bare de bestemmer hvor mange aspiranter som tillates sluset gjennom on job training samt at de kontrollerer sensorbiten.
Alle ordene dine er feil, om noe, så ønsker flygelederforeningen økt utdanning. Vi liker jo også fritid.

La meg forklare i korte trekk;
Det er et ca 500 flygeledere som jobber "operativt" i Norge.

De fleste, men ikke alle enhetene, er såkalte opplæringsenheter. De minste får ikke være det, fordi man ønsker å oppnå et visst nivå på trafikk/kompleksitet under utdanningen - blant annet er ikke Røros, Kirkenes eller Andøya opplæringsenheter såvidt jeg husker. Disse enhetene kan sluse igjennom et sted oppimot 40 på opplæring per år - kanskje så mye som 50 ved flygeledere på intern overføring. (mitt eget estimat).

Gjennomsnittlig sett vil 15 (500/35 år aktivt) flygeledere gå av med pensjon i året, de neste årene sannsynligvis en litt høyere andel (oppimot 20?) grunnet mange i høy alder. I tillegg forsvinner det folk til andre stillinger, både i Avinor, i LT, eller ut av bransjen av andre årsaker (inkludert medisinske). La oss si at det er 10 per år.

Det vil si at Avinor mister 30 flygeledere fra operativt arbeide, og da tar det lang tid å få tilførsel hvis kullene er på omtrent 30 elever i året.. med maksimal opplæringskapasitet på 40 elever i året vil man da få en tilførsel på 5-10 stk per år, avhengig av hvor mange som består opplæringen og oppnår autorisasjon..

Som du ser, ting tar tid, og hvis mitt regnestykket er nogenlunde edruelig, ser man at "å kansellere et års opplæring" som det ble gjort for en 7-8 år siden, faktisk tar 5-6 år å ta igjen..

Geiraage
10-07-2012, 11:23
Alle ordene dine er feil, om noe, så ønsker flygelederforeningen økt utdanning. Vi liker jo også fritid.

La meg forklare i korte trekk;
Det er et ca 500 flygeledere som jobber "operativt" i Norge.

De fleste, men ikke alle enhetene, er såkalte opplæringsenheter. De minste får ikke være det, fordi man ønsker å oppnå et visst nivå på trafikk/kompleksitet under utdanningen - blant annet er ikke Røros, Kirkenes eller Andøya opplæringsenheter såvidt jeg husker. Disse enhetene kan sluse igjennom et sted oppimot 40 på opplæring per år - kanskje så mye som 50 ved flygeledere på intern overføring. (mitt eget estimat).

Gjennomsnittlig sett vil 15 (500/35 år aktivt) flygeledere gå av med pensjon i året, de neste årene sannsynligvis en litt høyere andel (oppimot 20?) grunnet mange i høy alder. I tillegg forsvinner det folk til andre stillinger, både i Avinor, i LT, eller ut av bransjen av andre årsaker (inkludert medisinske). La oss si at det er 10 per år.

Det vil si at Avinor mister 30 flygeledere fra operativt arbeide, og da tar det lang tid å få tilførsel hvis kullene er på omtrent 30 elever i året.. med maksimal opplæringskapasitet på 40 elever i året vil man da få en tilførsel på 5-10 stk per år, avhengig av hvor mange som består opplæringen og oppnår autorisasjon..

Som du ser, ting tar tid, og hvis mitt regnestykket er nogenlunde edruelig, ser man at "å kansellere et års opplæring" som det ble gjort for en 7-8 år siden, faktisk tar 5-6 år å ta igjen..

Bare et enkelt spørsmål , er ikke dette en opplæring man også kan ta i utlandet ? med utgangspunkt i ditt regnestykke vil det jo ta " noen " tid før man er i rute med bemanning.

Kanon
10-07-2012, 11:44
Avinor sender nye folk til opplæring i USA, du kan lese her om det her, se status om opptaket 2012:
http://www.avinor.no/avinor/karriere/10_Flygelederutdanning

catocontrol
10-07-2012, 12:07
Avinor har i dag skoledelen av utdannelsen i kun USA. Kullene varierer i størrelse.

TFC1
10-07-2012, 12:26
"Som hovedregel har alle rett til 3 ukers samlet sommerferie i tidsrommet mellom 1.juni – 30.september"

Så her burde jo Avinor kunne dele ferien litt utover Juli..., som f.eks de som flyr må, ikke alle år er sommerferien like innertier.

Så kunne jo Avinor redusert slot tilganger når du "måtte vite" at overtid ikke er like kjekt på sommer som på vinteren ?

Vi har allerede feriepuljer for å dele opp perioden. Selvfølgelig er det mulig å flytte litt rundt på ferie, men i hovedsak får man 3 uker ferie i løpet av perioden. Så kommer permisjoner i tillegg. Sålenge det er lov å ta ut pappapermisjon når det måtte passe etter at mor er ferdig med sin bolk, så blir det til at mange tar permisjon i tilknytning til ferien på sommeren. Det betyr at flere enn normalt er borte fra jobb i bemanningsmessig kritiske perioder, med NAVs velsignelse. Noen ledige vakter blir da fort et stort problem.

Forøvrig har det alltid vært lavere trafikk i juli enn juni og august, men jeg har en mistanke om at Avinor har blitt tatt litt på sengen av at det faktisk er mer i år enn før...

krølle
10-07-2012, 12:41
Systemet kan vel sammenlignes med at du går i butikken og øsnker å kjøpe melk. Hvis butikken ikke har melk, eller er stengt, får du ikke kompensert for turen din bort til butikken. Ei kan du heller få betalt fra butikken fordi de ikke har melk..

Men utover det, så ser jeg poenget ditt. Enhver tilbyder av lufttrafikktjeneste har monopol mens de leverer tjenesten til et gitt område.

Dette var da et særdeles "dårlig" argument. Spør de som stod på RYG/TRF igår og fikk flyet sitt innstilt..
I motsetning til deg som kan gå i en annen butikk å kjøpe melk, eller in worst case, STATOIL.

Systemet deres belaster andre med problemer, frustrasjon og ekstra kostnader.

Passasjerene med ekstra utgifter i enkelte tilfeller, stress og usikkerhet

Flyselskapene som lider økonomisk for de må jo betale for kunden, selv om de ikke har en dritt med hva som foregår og er helt ut avhengige av dere for å komme seg videre.

Nå klarer dere, igjen, å skape den unødvendige frustrasjon og fortvilelsen hos folk, kommer jeg avgårde idag, og helst til rett tid.
Er der streik, vel så er der det og da vet folk det.

En oppfordring til deg og dine kollegaer, publiser problemdatoer som dere idag vet dere sliter med å fylle opp, la folk få en warning at da kan der bli forsinkelser eller innstillinger.

Løser kabalen seg, flott, hvis ikke har iallefall de reisende en mulighet til å kunne forberede seg, istedet for slik dere holder på nå.
Det på RYG/TRF igår datt sikkert ikke bare i hodet på de som bemanner.

sidstar
10-07-2012, 12:47
Hei! Bare et par oppklaringer. Sommerferieperioden er rimelig strukket ut for flygeledere. Mai-September er ikke uvanlig, så forsinkelsene kommer ikke av at "alle" har ferie i juni/juli ;)

Når det gjelder hentydninger til overtidsaksjoner er dette så langt fra sannheten som man kan komme. Det er mange som fortsatt går det som er mulig av overtid for at problemene ikke skal bli større enn de desverre allerede er. Selv flygeledere må følge arbeidsmiljøloven, så når AML timene dine er brukt opp kan du ikke gå mer OT uansett hvor mye du ønsker og bidra.
Så to "sum it up".... Don't shoot the messenger" ;) flygelederne står på som bare det fortsatt for og prøve og holde de rustne hjulene igang :)

Lamox
10-07-2012, 12:53
...det jeg som en passasjer som i kveld nok ikke kommer frem til min destinasjon er mere bekymret over er piloter som ikke kan har respekt og forståelse for de gruppene de igjen er avhengige av sin arbeids siutasjon - det gir grunn til tankevirksomhet.....:8:

Respekt og forståelse... Hvordan i all verden kan du trekke mitt innlegg så langt, og fyre løs med et personangrep...?

Når alle jeg kjenner av flygeledere, de som skriver her inne, og flygeledere internasjonalt argumenterer for at underdekning er det beste så må det vel være lov å sette spørsmål når dette slutter så brått at en må stenge luftrom...?

Den tiraden og mistenkeliggjøringen der syns jeg er langt over grensen..!

Hpkris
10-07-2012, 13:07
Rygge direktøren er rimelig forbanna på avinor:

I dag kommer Rygge-direktør Pål F. Tandberg til å forlange klart svar fra Avinor og Samferdselsdepartementet på hvordan det er mulig å stenge en hel flyplass på grunn av mannskapsmangel – midt i feriesesongen.

Kan ikke tro det er mulig
– Du mener at det må være bakenforliggende årsaker her?

– Hvis man ikke klarer å sette opp en ferieplan, er det svært dårlig håndverk. Det er så dårlig håndverk at man nesten ikke kan tro at det er mulig. Men hvorvidt det handler om en aksjon eller noe annet, kan man jo bare spekulere i, sier Tandberg.

Han synes også det er spesielt at de private flyplassene Rygge og Torp ble rammet ekstra hardt.

– Det er selvfølgelig beklagelig at det ble noen småforsinkelser på Gardermoen, men det å stenge en flyplass – stenge luftrommet slik at folk ikke kommer seg hjem, det er det samme som å stanse en flyplass.

Kilde:http://www.f-b.no/nyheter/rasende-pa-avinor-1.7439495

laurenz
10-07-2012, 13:12
Nå klarer dere, igjen, å skape den unødvendige frustrasjon og fortvilelsen hos folk, kommer jeg avgårde idag, og helst til rett tid.
Er der streik, vel så er der det og da vet folk det.

En oppfordring til deg og dine kollegaer, publiser problemdatoer som dere idag vet dere sliter med å fylle opp, la folk få en warning at da kan der bli forsinkelser eller innstillinger..

Nå tror jeg du går til angrepp på feil man her. Flyvelederne gjør jo bare jobben sin. Å bli irritert på de blir for dumt. Skal du ta noen så ta Avinor. Flyveledere har sagt fra i årevis at de har for få folk, det vet alle som har følgt med litt.
Og jeg syns å huske at en av avisene hadde fått denne lista over problemdager for lenge siden. Og det er neppe noe særlig løsning å publisere disse datoene, det vil flyselskapene blø for. Og det jobbes også kontinuerlig med å tette diss hull i vaktplannen.

laurenz
10-07-2012, 13:16
"Som hovedregel har alle rett til 3 ukers samlet sommerferie i tidsrommet mellom 1.juni – 30.september"

Så her burde jo Avinor kunne dele ferien litt utover Juli...

Du har sett hvordan ferien er fordelt med andre ord?

bamseh
10-07-2012, 13:47
Dette var da et særdeles "dårlig" argument. Spør de som stod på RYG/TRF igår og fikk flyet sitt innstilt..
I motsetning til deg som kan gå i en annen butikk å kjøpe melk, eller in worst case, STATOIL.
Vel, det er flyplasser i Sverige og Danmark også, men nå fyrer jeg deg bare opp.. :P

Systemet deres belaster andre med problemer, frustrasjon og ekstra kostnader.

Passasjerene med ekstra utgifter i enkelte tilfeller, stress og usikkerhet

Flyselskapene som lider økonomisk for de må jo betale for kunden, selv om de ikke har en dritt med hva som foregår og er helt ut avhengige av dere for å komme seg videre.

Nå klarer dere, igjen, å skape den unødvendige frustrasjon og fortvilelsen hos folk, kommer jeg avgårde idag, og helst til rett tid.
Med bruken av ordet dere, mener du Avinor eller flygeledere?
Det er nemlig ikke det samme.

Naturligvis har jeg forståelse for fortvilelsen folk føler med å ikke komme frem, og miste starten på en ferie osv. Jeg reiser da vitterlig selv med fly ganske mange ganger i året, og skal selv på ferietur sørover om ikke lenge (jepp, arbeidsgiver har gitt meg min lovpålagte ferie...). Jeg kommer heller ikke til å like å måtte vente et par timer i flyet, hvis vi har fått en CTOT.

Du kan jo ikke seriøst mene at jeg som ansatt, skal ta ansvar for "den frustrasjon som reisende føler"?
Jeg setter ikke opp vaktlister og skal sørge for tilstrekkelig bemanning?
Jeg skal ikke få ferie, fordi du skal ha din?

Da det tradisjonelt sett er lavere trafikk på sommermåneden juli, så er det sannsynligvis flere som har fått ferie (enn i juni/august), fordi man tradisjonelt kunne operere med redusert bemanning. Flere på ferie gjør derimot at det er vanskeligere å få folk til å komme inn å dekke udekte vakter, og kanskje er det sånn at "den eneste som kunne jobbe den dagen", allerede hadde vært på overtid tidligere i uke for å dekke en annen vakt, sånn at vedkommende ikke kan jobbe mer overtid denne uka. Eventuelt kan det hende at vedkommende har lyst til å feire bursdagen til sønnen sin.. men det er kanskje uviktig?

apeks
10-07-2012, 14:24
Det blir helt feil å skyte på flyvelederne her synes jeg.
Det er Avinor ledelsen sitt ansvar å sørge for at de har rett bemanning på plass til rett tid. Punktum.

Så kan det hende at de ikke hadde de rette flyvelederne på jobb og derfor måtte stenge. At noen ikke hadde lov til å jobbe mer overtid eller ikke ville jobbe mer overtid fordi kona hadde bursdag eller plenen måtte klippes. Hva vet jeg.

Men det spiller liten rolle egentlig.
Dette er og blir fullstendig talentløst av Avinor.
Utrolig skremmende at personer som ikke engang klarer å ivareta ferielister og bemanning i nøkkel stillinger skal styre flytrafikken i det landet her.
Som jeg har skrevet i en annen tråd så kan det umulig komme særlig overraskende på ledelsen at de ansatte skal ha ferie. Hvis det gjør det burde man kanskje vurdere om man er rett mann på rett plass.
Dessverre er det slik at Avinor er statlig så det vil garantert få null konsekvenser.
Hadde dette vært en privat aktør så hadde garantert sablene blitt svaiet i alle retninger i dag og hodene hadde rullet.
Hadde det for eksempel blitt levert noe i nærheten av det greiene her på min arbeidsplass så hadde det blitt et lurveleven ut av en annen verden. Det hadde garantert fått konsekvenser for ansvarlig leder. Og det gjelder nok de fleste steder.

Det beste de kan gjøre nå er å gå ut som nevnt før i tråden og oppgi kritiske dager så de reisende i det minste får en sjanse til å endre ting.

Dette her blir rett og slett for dumt.

SAS-Steward
10-07-2012, 14:40
Jeg er helt enig med apeks her.
Å skyte på flyvelederne i denne situasjonen er patetisk, og så dumt som det er mulig.
Dette er ingen streik, eller aksjon, det er rett og slett avinor som igjen har driti seg ut.
Desverre så skjer dette sannsynligvismed vitende og vilje, hvis ikke ville de sannsynligvis gjort noe med dette tidligere.
Regningen er det blandt annet min arbeidsgiver (sammen emd endel andre selskaper) som må ta, noe som ikke er billig.
Avinor burde ta regningen for dette, slik at de som har gjort denne elendige planleggingsjobben blir rammet økonomisk, og ikke selskapene som allerede sliter med lønnsomheten.

1944vintage
10-07-2012, 14:47
Tror at den konstante underbemanningen av flygeledere skyldes en av to ting - eller begge:

1. Privatisering av LTT, hvor en kjøper selvsagt vil ha minst mulig ansatte - og størst mulig overskudd.

2. Sentralisering av underveistrafikken på færre enheter.
(Har ikke Malmö vært nevnt som evt lokasjon for Skandinavia?)
For senere å flytte alt til Eurocontrol i Brüssel.

Hvor raskt ting vil skje avhenger bare av politiske oppfatninger og vilje.

TCAS
10-07-2012, 16:12
Var egentlig TRF og RYG stengt i går? Eller var det visse selskaper som valgte å kansellere fremfor å få store forsinkelser? Ser at WF fløy som normalt på TRF i går uten kanselleringer, med noen flighter før rute og andre med mindre forsinkelser.

rymle
10-07-2012, 16:21
Var egentlig TRF og RYG stengt i går? Eller var det visse selskaper som valgte å kansellere fremfor å få store forsinkelser? Ser at WF fløy som normalt på TRF i går uten kanselleringer, med noen flighter før rute og andre med mindre forsinkelser.

Stengt etter 22.30, det påvirket kun et Norwegian-fly på Torp.

krølle
10-07-2012, 18:04
Når jeg skrev dere så var det ikke myntet på enkelt personer
Dere i min tanke er fagforeningen som prøver å få gehør hos Avinor for sine problemer med bemanningen.
Nå er jo ikke problemstillingen ny, den dukker opp med jevne mellomrom, og da i den sårbare ferie tiden.

Hvem ansvaret ligger på, vel der trengs vel en bukk til å passe en havresekk?

Sånn litt på siden, flygeledere snakker jo samme språk, ser vel stort sett i "like" radarer, er der ikke mulighet for innleie?

catocontrol
10-07-2012, 18:28
Det er nok ikke flust med arbeidsledige Flygeledere rundtom i verden. Pluss at de må kunne forstå og snakke norsk(svensk/dansk)

Norsk er like mye ICAO-språk som engelsk.

TFC1
10-07-2012, 18:29
Når jeg skrev dere så var det ikke myntet på enkelt personer
Dere i min tanke er fagforeningen som prøver å få gehør hos Avinor for sine problemer med bemanningen.
Nå er jo ikke problemstillingen ny, den dukker opp med jevne mellomrom, og da i den sårbare ferie tiden.

Hvem ansvaret ligger på, vel der trengs vel en bukk til å passe en havresekk?

Sånn litt på siden, flygeledere snakker jo samme språk, ser vel stort sett i "like" radarer, er der ikke mulighet for innleie?

Vi har allerede svensker og dansker ansatt i Røyken, så der er utenlandske flygeledere på plass.

Når det gjelder "like" radarer, så begrenser det seg til samme syntetiske presentasjonen på en pc-skjerm. Hver enkelt flygeleder skal ha teoriopplæring i lokalt regelverk inkludert luftrom. Så skal man gjennom simulatortrening på det aktuelle luftrommet. Deretter er det praktisk trening i luftrommet med live trafikk. Først etter et antall timer, summen fastsatt av Luftfartstilsynet, pluss en bestått utsjekk, så kan en begynne å produsere egne vakter. Hos oss er opplæringstiden stort sett på minimum 9 måneder, forutsatt nok treningstimer.

Selvfølgelig kan man spare på å ha mest mulig likt utstyr på flere enheter, men man unngår likevel ikke lokal teorikunnskap og trening i luftrommet. Det blir litt som om en skal konvertere en rating på en Dash 8 til en A330/340-rating. Det grunnleggende er det samme, men resten er forskjellig. Og det tar tid....

darkcho
10-07-2012, 18:29
Hva mener du med innleie? Å ta utsjekk på en enhet som Røyken tar feks rundt 1 år, det er ikke bare til å sette seg ned i posisjonen. Ellers kan det nevnes at det allerede jobber svensker, dansker og finnlendere som flygeledere her i Norge.

At den dukker opp i den sårbare ferietiden har en ekstrem logisk forklaring. Da er situasjonen mest sårbar for vi som jobber som flygeledere også. Vi skal som kjent også ha ferie, ergo mindre folk til å fylle vaktlistene. Problemstillingen med manglende flygeledere har vært kjent hele tiden i mange år, men kommer alltid opp på denne tiden når det merkes mest. Logisk nok.

At det er billigere for Avinor å drifte på overtid betyr ikke at det er en ønsket situasjon fra NFF sin side. Fokuset der ligger vel hele tiden på å redusere belastningen for medlemmene.

M609
10-07-2012, 19:50
Problemet Oslo ATCC og ENGM TWR har sånn spesifikt er at siden man over tid har latt bemanningen synke, har man nådd ett nivå der det nesten ikke er folk til å drive opplæring. Dette er kritisk, men lar seg håndtere p.t. En videre konsekvens av det er at man ikke kan ta imot ubegrenset mange på opplæring samtidig (Det kan man ikke uansett, men det er spesielt ille nå) Derfor vil ikke det å hente inn noen fra Sverige f.eks være noe over natten løsning. Det ankommer 10 nye kolleger til Oslo ATCC i august, 6 flygeledere og 4 flygelederelever fra skolen. Det er alt vi klarer å ta i mot i høst. (Desverre :( )

Avinor har gamblet på i alle år å drifte Flysikringsdivisjonen på de ansattes fritid. Det er en smertegrense som nås, spesielt når de åpent signaliserer at de akter å gjøre det med overlegg i fremtiden også. (!)

Det virker som Avinor ikke vil bli seriøse på dette området før det koster dem mer å drifte med OT enn å løse driften innen normal arbeidstid.

Ansatte kan ofte bidra ekstra i en periode.....men når man ser at den perioden blir forlenget......og forlenget....og forlenget........så gidder ikke folk til slutt.

vegardg
10-07-2012, 22:01
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10066582

(VG Nett) Gardermoen lufthavn kan bare ta i mot 20 fly i timen, mot normalt 60. Nå kaller flyselskapene Avinor inn til krisemøte.

litt-amatør
10-07-2012, 22:03
Jeg må bare først si at jeg er 100 prosent enig at Avinor er udugelige som ikke får ordnet opp i dette, men så er det dette med at en sak har to sider. Og jeg mener bestemt at det vi så igår var aksjoner, man ønsket å stenge to flyplasser for å vise sårbarheten. Fair enighet, men kan man ikke holde opp med å si at dette var et hull i vaktlistene. Da måtte man jo varsle i god tid så passasjerene kunne innrette seg og det hadde garantert skjedd noe med det.

Vi kan vel heller ikke helt glemme de økonomiske tyngdelovene her. Man ønsker flere flygeledere men alle vet at blir det for mange så bil det sette press på lønninger.

Men full forståelse at det blir for mye overtid, selv om vi ikke må glemme at flygeledere ikke er alene som yrkesgruppe i å måtte jobbe overtid for å få ting til å gå rundt.;)

seilfly
10-07-2012, 22:27
Hvor er ledelsen i Avinor? Hvorfor hører vi ikke ledelsen forsvare sine flygeledere? Er det ikke det ledelsen skal gjøre? Eller var det meningen at Avinors ledelse skal tilfredsstille krav til effektivitet og ikke ha noe ansvar for sitt personell?

Det er ledelsen i Avinor som burde stå frem og si at "Det er vi som har gjort på leggen, og det er ikke beordringsplikt i Avinor". Avinors ledelse burde ta denne smellen som de fortjener så til de grader.

Så lenge det ikke kan beordres så må man for guds skyld ikke planlegge på bruk av "overtid... please?".

Dette er skrevet an noen uten streikerett og med beordringsplikt til hva som helst... Og jeg har allikevel full forståelse for flygelederne i denne saken og mener dette hverken er en streikeliknende handling og heller ikke er en aksjon. Flygelederne gjør det alle burde gjøre; prioritere sin fritid. De som vil jobbe bort livet kan få gjøre det. Lurer på om det kunne være på tide at sjefer i Avinor fant seg noe annet å gjøre. Et sted de kunne jobbet overtid til arbeidsmiljøloven tvang de hjem for dagen.

darkcho
10-07-2012, 22:27
Hva er det du mener er aksjoner? Det står jo svart på hvitt at listen har hull, avinor har vakter som må dekkes opp med overtid HELE sommeren. I går gikk ikke det, ingen ville/kunne gå overtid, fult forståelig. Snittet på røyken er over 200 timer pr flygeleder allerede (vanligvis skal flygeledere gå 200timer pr år, vi er nå akkurat begynt på juli...).

Du står selvsagt fritt til å tro det er en aksjon, du om det, men at folk ikke ønsker å brenne ferie for å gå ENDA mer overtid ut over den enorme mengden som allerede tas er i mine øyne fult forståelig. Spesielt i ferietider.

Har du mange eksempler på yrkesgrupper som jobber tilnærmet fast overtid annen hver helg, på skift, helligdager og natt? Og i den mengden det her er snakk om?

seilfly
10-07-2012, 22:34
At det planlegges bruk av overtid i andre yrkesgrupper gjør det ikke noe mer rett i denne sammenhengen...

TFC1
10-07-2012, 22:42
Jeg må bare først si at jeg er 100 prosent enig at Avinor er udugelige som ikke får ordnet opp i dette, men så er det dette med at en sak har to sider. Og jeg mener bestemt at det vi så igår var aksjoner, man ønsket å stenge to flyplasser for å vise sårbarheten. Fair enighet, men kan man ikke holde opp med å si at dette var et hull i vaktlistene. Da måtte man jo varsle i god tid så passasjerene kunne innrette seg og det hadde garantert skjedd noe med det.

Nå kjenner jeg godt til vaktlistene det her snakkes om, og jeg kan bekrefte at det er snakk om en udekket vakt. Det har vært gjort en innsats for å få dekket denne vakten, men av forskjellige årsaker lyktes man ikke med dette. Den som "slukket lyset" kunne ikke fortsette utover den oppsatte vaktlengde på ettermiddagen grunnet hviletid mellom vakter, og kunne heller ikke omdisponeres da dette ville gitt større konsekvenser enn 3 innstilte flygninger dagen etterpå. Det er selvfølgelig beklagelig at det blir slik, men når det er for få med riktig rating, så får det slike konsekvenser.



Vi kan vel heller ikke helt glemme de økonomiske tyngdelovene her. Man ønsker flere flygeledere men alle vet at blir det for mange så bil det sette press på lønninger.


Jeg er 110% sikker på at hvis du spør en hvilken som helst flygeleder i Norge, og kanskje spesielt i Røyken eller på Gardermoen om akkurat dette, så vil du få følgende svar: Kom med alle de vi trenger, helst i går. Det er ikke særlig hyggelig å jobbe annenhver helg på vaktlisten stort sett hele året, siste søndag i ferien, springskift for å dekke udekkede vakter og også forventes å stille opp i frihelgen for å holde hjulene i gang. Det stikkes ikke kjepper i hjulene for å "unngå" at man får tilstrekkelig bemanning, tvertimot jobbes det kontinuerlig med å få dette til. Men det er nå engang slik at mangel på bemanning er en selvforsterkende tilstand. Hvem er instruktører for nye elever på enhetene? Flygeledere som jobber der. Hva skjer når de skal instruere? Operative vakter må dekkes av andre, som regel på overtid. Og når det kommer som en overraskelse at flygeledere pensjonerer seg, får barn, søker om lovlige permisjoner, dør, sier opp for å jobbe andre steder eller med annet, så sier det seg selv at man ikke klarer å få på plass nok folk over natten.

Randi Flesland stoppet utdannelsen i 2 år. Akkurat der mistet Avinor potensielt 72 flygeledere. Hadde Røyken fått 20 av disse i 06-09, så hadde ingenting av dette skjedd. Bemanningen hadde vært god nok, man hadde hatt nok folk til å håndtere permisjoner og akutt sykdom på en ordentlig måte, prosjekter og opplæring kunne vært kjørt uten større overtidsbruk. Og det kunne nesten vært mulig å redusere til tredje hver helg.....:stir


Men full forståelse at det blir for mye overtid, selv om vi ikke må glemme at flygeledere ikke er alene som yrkesgruppe i å måtte jobbe overtid for å få ting til å gå rundt.;)

Det er det vel ingen som har påstått heller....;)

Commuter
10-07-2012, 22:46
Har du mange eksempler på yrkesgrupper som jobber tilnærmet fast overtid annen hver helg, på skift, helligdager og natt? Og i den mengden det her er snakk om?

Nå skal jeg ikke dra dette for langt OT, men denne argumentasjonsrekken bør man slutte med etter hvert. Hvis jeg logger meg på Lync på et hvilket som helst tidspunkt på døgnet vil jeg finne utallige kollegaer i full gang, og slik har det vært i stort sett alle mine jobber. Vi blir ikke beordret ut og vi får ikke overtidsbetalt, men vi har en jobb som må ferdigstilles. Og det er så pass uforutsigbart at jeg lett må hive meg på et telefonmøte sent på kvelden eller på vei til flyplassen om morgenen uten særlig forvarsel - helt frivillig og uten ekstra kompensasjon.

Utover det tror jeg vi skal la diskusjonen om aksjoner og taktikk ligge.. Dette er en problemstilling som oppstår hver eneste sommer, og Avinor har ikke evnet å løse opp i problemet. Enten må noen overstyre eller så må dette koste Avinor nok til at de reagerer. Uten disse utfallene vil mest sannsynlig fint lite skje.

darkcho
10-07-2012, 23:01
Det er selvsagt ikke noe hovedargument akkurat, men siden han nevnte det lurte jeg på hvilke yrker han tenkte på. Helt kurant at andre også må jobbe ekstra, ingen som klager på det her :)

Dreyer
10-07-2012, 23:25
Det er selvsagt ikke noe hovedargument akkurat, men siden han nevnte det lurte jeg på hvilke yrker han tenkte på. Helt kurant at andre også må jobbe ekstra, ingen som klager på det her :)

Hvis du tar for deg store deler av folk som jobber på OSL så må man jobbe overtid for å dekke opp alt som skjer, mye av dette har for de nye reglene som tilsynet kom med ang. ID-kort. Men nok OT.

Discus
10-07-2012, 23:31
Hvor er ledelsen i Avinor? Hvorfor hører vi ikke ledelsen forsvare sine flygeledere? Er det ikke det ledelsen skal gjøre? Eller var det meningen at Avinors ledelse skal tilfredsstille krav til effektivitet og ikke ha noe ansvar for sitt personell?

Det er ledelsen i Avinor som burde stå frem og si at "Det er vi som har gjort på leggen, og det er ikke beordringsplikt i Avinor". Avinors ledelse burde ta denne smellen som de fortjener så til de grader.


Satt på flyplass i går kveld, og med en gang det var snakk om slots og mangel på flygeledere gikk praten hos passasjerene, her er noen usminkede kommentarer jeg overhørte:


Flygelederene streiker på Gardermoen
Nå er det hevn fordi det ikke ble streik
Forbanna tullinger, de tjener en million og nå gidder de ikke jobbe
De skal alltid lage problemer
.....

Dette kom fra folk i minuttene etter at det ble annonsert delay pga. ATC-bemanning, og illustrerer hvilket rykte flygelederene "har greid å opparbeide seg". En ledelse med hodet opp og beina ned bør på banen og skjerme sine ansatte og bidra til å bygge opp tillit igjen. Eller er det fremdeles interne konflikter og dårlig klima?

Turtle
10-07-2012, 23:37
...en som bare er en passasjer begynner jo å lure på Kapteiner ikke har adgang til noe så elementært som en kalender - i hvertfall har denne passasjeren det og ut i fra den ser jeg at det er ferie tid i Norge - ikke bare for Kapteiner - men for Barnehager, Skoler, Trikker og ja det er vel ikke helt urimelig at flygeledere kan få litt ferie også.....;) Så at terskelen for å bruke sin fritid og ferie til å jobbe overtid er høyere i denne perioden er vel ikke så merkelig, med stengte Dagis og Svettis kan det fort bli umulig å "takke" ja til overtid - tror ikke at en kontrollsentral er ideell for å ta med sine barn, hunder etc.

...det jeg som en passasjer som i kveld nok ikke kommer frem til min destinasjon er mere bekymret over er piloter som ikke kan har respekt og forståelse for de gruppene de igjen er avhengige av sin arbeids siutasjon - det gir grunn til tankevirksomhet.....:8:

Jeg kan ikke annet en se hvor DC-8-63 kommer fra i sin kommentar. Dette er jo ikke ulikt det som skjedde i et visst flyselskap for noen måneder siden og da var det jo nok av støtte til de stakkarene som normalt trådde til med overtid for å dekke inn en bevisst mangel på ansatte innenfor en gruppe. Dette var jo et resultat av et mulig angrep på vilkårene i en hel bransje må vite! Det er visstnok billigere å basere seg på underbemanning for den gruppen enn å ansette fullt ut da der alltid er nok "frivillige" til å dekke vaktene, ble det sagt da (og ble vel forsåvidt gjentatt av noen i denne tråden).

Vel, det flyselskapet opplevde akkurat det samme som Avinor nå gjør når en gruppe nå vil ha sin fritid som nettopp fritid! P.g.a. krav om norsk (skandinavisk) språk er det svært begrenset med flygeledere som kan benyttes da en ikke kan leie inn mannskap slik en relativt enkelt kan med fly. Sånn er det nå en gang bare og jeg kan godt forstå at flygelederne vil ha fritiden sin, evt. selv bestemme om de vil selge en fridag hvis de ikke har noe annet å gjøre den dagen. Kan ikke helt se forskjellen i prinsippet mellom denne situasjonen og den som oppstod i flyselskapet og synes det er litt underlig at den ene situasjonen møtte noe forståelse innad i bransjen mens den andre ikke gjør det ser det ut til...

Flygelederne er en like kritisk brikke i flysikkerhetens navn selv om de sitter på bakken og ansees som en bortimot brysom unødvendighet av enkelte som ikke sitter på bakken. Jeg ser helst at de som gir radarledning til meg når jeg sitter i en sky på ILS til Gatwick med 2.5nm separasjon til den foran og 2.5nm til den etter er våkne og ikke trøtte som følge av for mye overtid.

terje t
10-07-2012, 23:37
Dere kan jo prøve å stille Tallerås og Flesland til rette for den "dritten" de fikk til, da de kappred på kjepphestene sine!

TFC1
10-07-2012, 23:45
Satt på flyplass i går kveld, og med en gang det var snakk om slots og mangel på flygeledere gikk praten hos passasjerene, her er noen usminkede kommentarer jeg overhørte:


Flygelederene streiker på Gardermoen
Nå er det hevn fordi det ikke ble streik
Forbanna tullinger, de tjener en million og nå gidder de ikke jobbe
De skal alltid lage problemer
.....

Dette kom fra folk i minuttene etter at det ble annonsert delay pga. ATC-bemanning, og illustrerer hvilket rykte flygelederene "har greid å opparbeide seg". En ledelse med hodet opp og beina ned bør på banen og skjerme sine ansatte og bidra til å bygge opp tillit igjen. Eller er det fremdeles interne konflikter og dårlig klima?

Er vel ingen direkte krangel, men jeg lurer litt på hvor Dag Falk-Pedersen er oppe i dette. Han har snakket om omdømmebygging for yrkesgruppen vår siden han tok over, men hvis det går ut på å la Bagdad-Bob (Ove Narvesen) slenge rundt seg med sludder, så kan de beholde den byggingen for min del....

Tror Avinor sliter litt med et dårlig utgangspunkt, de får lite oppmerksomhet når ting går på skinner, men desto mer når dritten treffer vifta.

seilfly
10-07-2012, 23:54
I så fall får de finne noe annet å gjøre. Da gjør de i alle fall ikke jobben sin...

Oslop
11-07-2012, 00:20
Dag Falk har vært uduglig helt siden han gikk inn i forsvaret å fløy der, så en bør ikke ha høye forventninger der....

Det blir helt feil å skylde på flyvelederne som faktisk står på og jobber, tar overtid osv.
Imidlertidig burde Avinor få regningen / kostnadene som flyselskapene får pga deres udugelighet igjennom mange år nå. Da tenker jeg ting ville skjedd fort...

TFC1
11-07-2012, 00:21
Seilfly, ingen uenighet om det...;)

krølle
11-07-2012, 05:32
En liten kjapp Googling igår, som sikkert mange har gjort før meg viser at dette ikke er et nytt fenomen, bare siden 2004 har der vært noen runder med ståk og ståhei.
Så kan en dytte så mye skyld en ønsker på tidligere ledere, og sikkert med rette, men gutta på jobben har vel en fagforening. Virker litt sånn sirkler i vann som virvles opp "hver" sommer når der er ferie på gang.

thnp
11-07-2012, 09:03
Ser at slottene ligger på ca 20-25 min til GM nå i morgentimene ...

TFC1
11-07-2012, 09:20
Mangler folk i tårnet på Gardermoen for tiden, ikke bare i Røyken.

STARSHIP 2
11-07-2012, 09:47
Så kan en dytte så mye skyld en ønsker på tidligere ledere, og sikkert med rette, men gutta på jobben har vel en fagforening. Virker litt sånn sirkler i vann som virvles opp "hver" sommer når der er ferie på gang.

Hva mener du ned at gutta på jobb har vel en fagforening? Problemet er vel forklart vel og bra i denne tråden av de som jobber der.. det er faktisk ikke fagforeningene som styrer disponeringene til Avinor..

Someone
11-07-2012, 11:04
Fair enighet, men kan man ikke holde opp med å si at dette var et hull i vaktlistene. Da måtte man jo varsle i god tid så passasjerene kunne innrette seg og det hadde garantert skjedd noe med det.


Disse hullene har det vært varslet om lenge, men ikke noe når det er. Husker jeg leste om det tidligere i våren, og på Hegnar i dag kommer det frem at i Avinor sin opprinnelige sommerplan var det over 400 hull i vaktlistene

http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article699007.ece
Da sommerens vaktlister forelå var det 425 udekte vakter. Vi aksepterte ikke dette og fikk redusert ubesatte vakter til 243. Nå er det nok fortsatt rundt 200, sier Nicholas Lorvik, tillitsvalgt for flygelederne på Røyken

ghostern
11-07-2012, 17:00
Aftenposten har spurt Ryanair kva dei meiner om problema på OSL/TRF/RYG:

- Vi mener regjeringen må gripe inn og få slutt på problemene som har ført til uakseptable forstyrrelser for passasjerene og sikre at de klare bevisste tiltakene til disse bortskjemte og overbetalte flyvelederne ikke får lov til å fortsette, sier Elina Hakkarainen, salgs- og markedsansvarlig for Ryanair til Aftenposten.

http://www.aftenposten.no/okonomi/--Bortskjemte-og-overbetalte--6940799.html

seilfly
11-07-2012, 17:20
Ryanair kommenterer egentlig ikke bare for å kommentere; de forsøker rett og slett å booste salget og høste goodwill. Jeg må hente bøtte!

SAS-Steward
11-07-2012, 17:23
Aftenposten har spurt Ryanair kva dei meiner om problema på OSL/TRF/RYG:



http://www.aftenposten.no/okonomi/--Bortskjemte-og-overbetalte--6940799.html

Er det virkelig noen som er overraska over utsagnet fra FR?

Hpkris
11-07-2012, 17:29
Er det virkelig noen som er overraska over utsagnet fra FR?

Nope, som forventet fra den kanten.

sail4fun
11-07-2012, 17:34
Du har sett hvordan ferien er fordelt med andre ord?

Inntill ferieforedlingen mai-sept er lagt ut så forbeholder jeg meg kun å¨se på kalenderen og konkludere.

Men om man setter ut Røyken til Malmø så løser man jo dette på litt lengre sikt.

TFC1
11-07-2012, 19:04
Inntill ferieforedlingen mai-sept er lagt ut så forbeholder jeg meg kun å¨se på kalenderen og konkludere.

Men om man setter ut Røyken til Malmø så løser man jo dette på litt lengre sikt.

Og hvem skal ta seg av sakene i Malmø? Svenskene? Tror ikke de har nok folk til å ta over, nei. For ikke å snakke om de politiske sidene ved noe sånt.

Dag Viking
11-07-2012, 19:42
Ser på tv2 at avinor skylder på at flygelederene vil ha ferie om sommeren. Ikke rart at folk har liten forståelse når det blir lagt fram på denne måten.

Chriscross
11-07-2012, 19:53
Hva mener du ned at gutta på jobb har vel en fagforening? Problemet er vel forklart vel og bra i denne tråden av de som jobber der.. det er faktisk ikke fagforeningene som styrer disponeringene til Avinor..

Er det ikke akkurat dette som folk "utenfor" mener er problemet da?

Futura
11-07-2012, 19:56
Ser på tv2 at avinor skylder på at flygelederene vil ha ferie om sommeren. Ikke rart at folk har liten forståelse når det blir lagt fram på denne måten.
Selvfølgelig er det flygeledernes feil. Hvorfor kan de ikke ta ferie på andre tider av året? Hvorfor skal de på død og liv ha ferie når ektefelle og barna har ferie? Hvorfor er det slik at flygeledere vil nyte sol og sommer? Et kriterie for å bli flygeleder burde være å ha så lys hud at de blir solbrent selv i regnvær. De burde ha ferie i november og januar-februar når det generelt er mindre fly-aktivitet. Huff, flygeledere altså!!!!

Discus
11-07-2012, 20:33
Mye prat på media i dag. Iflg. Narvesen er det "bare 13" i manko på landsbasis, uten at man forsvarer de ansatte, uten at det nevnes at man har sprukket på overtid, lovlig arbeidstid ifht. tilsynet, må forholde seg til arbeidsmiljølovens bestemmelser om ferie mv. Det er liksom samme gamle greia - "ja vi sliter noe, men har blitt bedre og alt er veldig trist for de som rammes".

rymle
11-07-2012, 21:13
Det er ikke lenge siden konsernsjef Dag Falk snakket om omdømmebygging for yrkesgruppen vår. Narvesen gjør jaggu en god jobb så langt…

TFC1
11-07-2012, 21:21
Mye prat på media i dag. Iflg. Narvesen er det "bare 13" i manko på landsbasis, uten at man forsvarer de ansatte, uten at det nevnes at man har sprukket på overtid, lovlig arbeidstid ifht. tilsynet, må forholde seg til arbeidsmiljølovens bestemmelser om ferie mv. Det er liksom samme gamle greia - "ja vi sliter noe, men har blitt bedre og alt er veldig trist for de som rammes".

Ove Narvesen er betalt for å ljuge media og det norske folk rett opp i ansiktet. Hørte akkurat et opptak av Her og Nå på NRK, og han tøver i vei om at de har kontroll på situasjonen. Det blir referert til en stabiliseringsavtale med NFF og at det forventes at folk skal stille opp og ta de ledige vaktene på vaktlistene på overtid. Det er jo en innrømmelse av at Avinor bryter Arbeidsmiljøloven ved å planlegge overtid.

Dessuten rører han i vei om at de er i balanse i 2013. Faktum er at personellsituasjonen ved Oslo Kontrollsentral tilsier at det er nok folk til å gå annenhver helg i 2015. Kjenner at jeg blir matt over hvor mye sludder ledelsen serverer i media for å dekke over sin egen inkompetanse...:headbang

Fnate
11-07-2012, 22:26
Han sa vel også at flygelederne ville bli konkurranseutsatt. Da må de vel isåfall outsource og sette funksjonen ut på anbud? (Med forbehold om at dette kan ha vært på NRK. Så det nettopp)

Dag Viking
11-07-2012, 22:27
Selvfølgelig er det flygeledernes feil. Hvorfor kan de ikke ta ferie på andre tider av året? Hvorfor skal de på død og liv ha ferie når ektefelle og barna har ferie? Hvorfor er det slik at flygeledere vil nyte sol og sommer? Et kriterie for å bli flygeleder burde være å ha så lys hud at de blir solbrent selv i regnvær. De burde ha ferie i november og januar-februar når det generelt er mindre fly-aktivitet. Huff, flygeledere altså!!!!

Folk tenker alltid mest på egen ferie, ikke andres. Blir de rammet, spiller det liten rolle om det er fordi flygelederne er underbemannet eller om de streiker, flygelederne får skylda uansett. Mange andre funksjoner i samfunnet går som normalt også i ferien, så flygelederne må få frem hvorfor de ikke klarer å ha normal bemanning 365 dager i året.

Fornax
11-07-2012, 23:01
Ikke så lenge siden Dag Falk Petersen stod i auditoriet på Røyken og tegnet noen fine sinuskurver for å vise at det ikke lønte seg å ha full bemanning/for mange folk, men litt underbemanning.
Var mye lurere og billigere å drive på den måten. Greit hvis du produserer spiker og kan ta igjen det tapte dagen etter...
Værre når man ikke engang kan ha nok personell til å ta ut pålagt ferie osv.

Lurer på hva Departementet ville sagt til en slik holdning :headbang

Og som sagt før: på Kastrup (f.eks) har man ca50% mere bemanning enn man har på OsloAPP.
De har alltid et overskudd(et par mann ekstra på hvert skift) av folk som skal ta seg av sykdom osv.
På Røyken (og GM) har man "alltid" to mann for lite, da det lønner seg at dette dekkes på overtid (istedenfor å ha overbemanning/nok folk).

Dette er ikke Ola Flygeleder sin feil. Han/hun er bare ansatt i et firma. Det er firmaet som bestemmer hvor mange det skal være.
Ola velger ikke selv at han vil ha flere kollegaer - det gjør sjefen...tror det er mange som glemmer dette i en het debatt...

branserud
12-07-2012, 00:34
Synes personal manglen er bare trams. Mye av dette kunne vært løst med å leie inn personal. Veldig mange steder er det det man får gjøre for å få det til å gå rundt. Opplæring går det alltid ann å løse. Koster litt penger men det virker som det er bedre at selskapene skal svi. Hullene har man visst om lenge og derfor enda mere kritikkverdig

seilfly
12-07-2012, 01:03
Høres urealistisk ut. Årsakene er nevnt tidligere av mange andre i samme tråd. Den dagen man får vektere med ATC-brevkurs så vil jeg vurdere å slutte å fly ;) det samme gjender den dagen flygeledere kan beordres til overtid.

Bergern
12-07-2012, 01:24
Synes personal manglen er bare trams. Mye av dette kunne vært løst med å leie inn personal. Veldig mange steder er det det man får gjøre for å få det til å gå rundt. Opplæring går det alltid ann å løse. Koster litt penger men det virker som det er bedre at selskapene skal svi. Hullene har man visst om lenge og derfor enda mere kritikkverdig

Skremmende kommentar.

Skal man gjøre det samme for piloter?
Skal man løse legemangel i distriktene og psykiatrien, ingeniørmangel i kommunene og manglende politiberedskap i grisgrendte strøk på samme måte? Et lite kurs kanskje? Fordi det er billig? Fordi det er nok folk uten utdanning som ønsker jobb?

Da kan vi jo legge ned høyskoler og universiteter i samme slengen og lage lynkurs for jurister, fysioterapeuter, samfunnsvitere, historikere, lingvister, siviløkonomer, sykepleiere, lærere og ledere og spare en masse penger!

Det må jo være enhver politikers drøm og samtidig det nærmest man kommer en utdanning for å bli politiker...

branserud
12-07-2012, 01:57
Skremmende kommentar.

Skal man gjøre det samme for piloter?
Skal man løse legemangel i distriktene og psykiatrien, ingeniørmangel i kommunene og manglende politiberedskap i grisgrendte strøk på samme måte? Et lite kurs kanskje? Fordi det er billig? Fordi det er nok folk uten utdanning som ønsker jobb?

Da kan vi jo legge ned høyskoler og universiteter i samme slengen og lage lynkurs for jurister, fysioterapeuter, samfunnsvitere, historikere, lingvister, siviløkonomer, sykepleiere, lærere og ledere og spare en masse penger!

Det må jo være enhver politikers drøm og samtidig det nærmest man kommer en utdanning for å bli politiker...

Vel du far mene hva du vill men i dag blir det leid inn piloter,flyverdinner og teknikere på kontrakt.

Bergern
12-07-2012, 02:08
Vel du far mene hva du vill men i dag blir det leid inn piloter,flyverdinner og teknikere på kontrakt.

Det gjør jeg også.
Litt forskjell på å leie inn utdannet personell enn "Opplæring går det alltid ann å løse."
Problemet her er jo at man mangler kvalifisert personell å sette inn.

branserud
12-07-2012, 02:18
Med oppärning går å löse mener jeg at man leier inn kvalifisert atc personal som man gir oppläring i forhold til relevante arbeidsoppgaver. Atc på kontrakt er ikke et nytt fenomen.

Bergern
12-07-2012, 02:35
Atc på kontrakt er ikke et nytt fenomen.

Hvis dette er nytt for Avinor blir jeg ikke sint, bare veldig, veldig skuffet ;)

Dreyer
12-07-2012, 02:37
Men så kommer man tilbake til det enkelte har nevnt poster over, at du kan ikke bare leie inn en person uten autorisasjon på en sektor, noe som tar tid å få.

TFC1
12-07-2012, 06:58
Han sa vel også at flygelederne ville bli konkurranseutsatt. Da må de vel isåfall outsource og sette funksjonen ut på anbud? (Med forbehold om at dette kan ha vært på NRK. Så det nettopp)

Stemmer at det jobbes med det. Første tanke er vel å omdanne Flysikringsdivisjonen i Avinor til et AS, så blir det vel videre oppdeling eller videresalg etter det. Tror likevel det er elementer som det ikke blir konkurranse om, enkelte tårn er vel ikke egnet til noe slikt (Ørlandet, Andøya). Det er sikkert fordeler og ulemper ved en slikt grep, men kanskje man burde lære av USA. Såvidt meg bekjent er det fremdeles kun FAA som ansetter flygeledere der.

Lamox
12-07-2012, 09:52
...kanskje man burde lære av USA. Såvidt meg bekjent er det fremdeles kun FAA som ansetter flygeledere der.

Du ønsker det nok ikke på alle områder: Der sparket de (Reagan) samtlige flygeledere på grunn av at de streiket, og satte inn militære flygeledere. De sparkede fikk aldri komme tilbake - har treft noen av dem rundt omkring i verden...

seilfly
12-07-2012, 10:26
I USA har man faktisk militære flygeledere på militære flyplasser (TWR/APP etc).

catocontrol
12-07-2012, 10:28
Stuntet til Reagen øket ikke akkurat sikkerheten. Militære flygelederen som ikke var trenet til å håndtere trafikkmengden som var, ble satt inn på ukjente sektorer og tårn. Jeg ville ikke vært pilot da det skjedde.

rymle
12-07-2012, 11:35
Med oppärning går å löse mener jeg at man leier inn kvalifisert atc personal som man gir oppläring i forhold til relevante arbeidsoppgaver. Atc på kontrakt er ikke et nytt fenomen.

Og i dette tilfelle vil "opplæring i forhold til relevante arbeidsoppgaver" ta ca. 9 måneder. Da blir litt av poenget borte. Hvor fins det ATC på kontrakt, annet enn krigsutsatte steder som Irak/Afghanistan? Der er tross alt forutsetningene litt annerledes...

apeks
12-07-2012, 12:50
VG skriver litt mer om saken nå:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10066759

Uten å ha noen formening om dette er riktig eller ikke er det nok slike utsagn som dette som gjør at den vanlige mann i gata ikke skiller på Avinor og flyvelederne og retter hard skyts mot flyvelederne:

NHO luftfart mener situasjonen er helt uakseptabel:
"Han peker blant annet på at flygelederne har en klausul tariffavtalen om at de skal stille opp på vakter i sommerperioden.

- Det var én av avtalene som ble spikret under forhandlingene for to uker siden. De får 60.000 i året for å stille opp på udekte vakter, og da må man kunne kreve nok bemanning, sier Lothe."

darkcho
12-07-2012, 12:57
Slik artikkelen er skrevet blir det rart bildet av situasjonen. Forventer NHO luftfart at den klausulen som nevnes skal gjøre at samtlige skal stille på overtid alltid? Slik er det selvsagt ikke. Når slikt nevnes bør også litt overtidstall komme frem i media. 200timer er standard i aml pr ÅR, snittet på Røyken er for noen uker siden 211timer til nå i år.... Viser vel om ikke annet en ganske så grei vilje til å gå overtid. Flere har jo over 400timer overtid allerede i juni. Helt utrolig at man går etter arbeiderne her som faktisk går store mengder overtid pga arbeidsgiver ikke får inn nok folk.

Men dette blir repetisjon for de som har lest litt i tråden ;)

apeks
12-07-2012, 13:02
Slik artikkelen er skrevet blir det rart bildet av situasjonen. Forventer NHO luftfart at den klausulen som nevnes skal gjøre at samtlige skal stille på overtid alltid? Slik er det selvsagt ikke. Når slikt nevnes bør også litt overtidstall komme frem i media. 200timer er standard i aml pr ÅR, snittet på Røyken er for noen uker siden 211timer til nå i år.... Viser vel om ikke annet en ganske så grei vilje til å gå overtid. Flere har jo over 400timer overtid allerede i juni. Helt utrolig at man går etter arbeiderne her som faktisk går store mengder overtid pga arbeidsgiver ikke får inn nok folk.

Men dette blir repetisjon for de som har lest litt i tråden ;)


Enig det du skriver, men en ting jeg lurer på;
Hvorfor går NHO Luftfart her løs på flyvelederne og ikke Avinor ?
Jeg stusser veldig på hvordan dette her blir vinklet.
Hvorfor ikke henge ut Avinor her som den store syndebukken ?

darkcho
12-07-2012, 13:06
Nei det er ikke godt å si. NHO luftfart har vel sine medlemmer å ta vare på. De har allerede gått ut mot Avinor, nå ser de sjansen til å gå ut mot NFF? Ikke vet jeg.

thnp
12-07-2012, 13:13
Synes personal manglen er bare trams. Mye av dette kunne vært løst med å leie inn personal. Veldig mange steder er det det man får gjøre for å få det til å gå rundt. Opplæring går det alltid ann å løse. Koster litt penger men det virker som det er bedre at selskapene skal svi. Hullene har man visst om lenge og derfor enda mere kritikkverdig

Beklager å måtte si det, men dette er noe av det dummeste og mest virkelighetsfjerne jeg har lest på lenge ...

Si meg, hvilket "personal" skal man leie inn?

I Norge benytter man i dag alle tilgjengelige flygelederressurser for å få ting til å gå rundt.

Det er i Norge myndighetskrav til ICAO lvl 4 i Norsk for å få jobbe som flygeleder.

Vi har tatt noen fra Sverige og Finland for noen år siden, men den transisjonen tok 1.5-2 år for de aktuelle flygelederne. Eventuelt kan vi ta fra Danmark; det eneste problemet der er at disse flygelederne allerede nå har 20% høyere lønn enn hva vi har i Norge. Altså er vi ikke konkurransedyktige på lønn, og de har ingen incentiver for å flytte hit. Hadde man dog tilbudt disse et par hundre tusen ekstra for å jobbe i Norge en stund, så hadde det skapt a) problemer med NFF, og b) allikevel tatt minst 1 år før de var operative ute på enhet ...

Problemet i dag er fremdeles etterslep etter at man på begynnelsen av 2000-tallet utdannet for få folk, og deretter stoppet utdanningen helt i to år. I perioden siden da har man basert seg på ekstrem overtidsbruk for å få ting til å gå rundt på mange enheter i Norge, og etter 5-6-7-8 år med jobbing fast annenhver helg og 300 timer+ årlig overtid klarer ikke folk lenger. Når Avinor da sier som nevnt ellers i tråden at det er billigere å drive med underbemanning, blir folk en smule frustrert, og revurderer lysten å stille opp på overtidsvakt nr. 3 på en uke... Og når man i tillegg mister en god del folk pga. naturlig avgang, at folk mister legepapirer og pga. pålagt prosjektuttak da sitter man plutselig i saksa. Problemet koker ned til dårlig langtidsplanlegging fra Avinorledelsens side kombinert med at de heller vil pushe folka de har knallhardt fremfor å ansette flere for å dele belastningen.

Når de i tillegg de siste årene har trappet ned, og vil fortsette å trappe ned flygelederutdanningen de neste årenee viser det virkelig hvor virkelighetsfjernt ting er for dagen... (de trappet ned fra 32 i fjor, til 28 i år til 24 neste år).

litt-amatør
12-07-2012, 13:14
Det som jo slår meg som mer og mer utrolig er hvordan Avinor slipper unna med sine smått absurde uttalelser i media. Deres promæroppgave er å sørge for at helt grunnleggende tjenester som tilstrekkelig med flygeledere. Når man feiler helt grunnleggende så burde jo dette få konsekvenser? Allikevel kan Narvesen bar stå der og si at de ikke kan gjøre noe med det første. Hallo, hva har de drevet med de siste årene? Flyselskapene betaler inn milliardbeløp uten å få det mest grunnleggende tilbake av en statlig etat.

Etter min vurdering hadde et søksmål fra flyselskapene værtjuridisk meget interessant. Sannsynligvis hadde Avinor sluppet unna fordi Høyesterett i en dom fra 70-tallet slo fast at det gjelder en mildere aktsomhetsnorm for offentlige serviceytelser. Den gang gjaldt det svikt i fyr på kysten som gjorde at et skip gikk på grunn. Mange i juridisk teori har imidlertid argumentert for at det er usikkert om tilsvarende kan gjelde idag når staten har fått mye mer penger og ressurser. Dette hadde vært interessant å få vurdert om det kan forsvares at flyselskapene må betale 100 prosent for en vare de ikke får levert.

sidstar
12-07-2012, 13:36
Det som jo slår meg som mer og mer utrolig er hvordan Avinor slipper unna med sine smått absurde uttalelser i media. Deres promæroppgave er å sørge for at helt grunnleggende tjenester som tilstrekkelig med flygeledere. Når man feiler helt grunnleggende så burde jo dette få konsekvenser? Allikevel kan Narvesen bar stå der og si at de ikke kan gjøre noe med det første. Hallo, hva har de drevet med de siste årene? Flyselskapene betaler inn milliardbeløp uten å få det mest grunnleggende tilbake av en statlig etat.


Det samme spør jeg også. Ledelsen i Avinor prøver og legge skylden på NFF og flygelederne for sin egen manglende personellpolitikk og planlegging.
For noen år siden kom Avinor ut med en fin folder med etiske retningslinjer, et av punktene der var bl.a : Lojalitet går begge veier.

Slik det føles nå (og alltid har følt) går dette kun en vei...fra flygelederne og oppover. Ledelsen bruker heller tiden på og henger ut sine egne ansatte for og desperat prøve og skjule sine egne feil. Hadde de enda vært voksne nok til og formidle sannheten og fakta til pressen i steden for svada og løgn...ville frustrasjonen og arbeidslysten vært mye bedre. Så de ordene som kommer ut av munnen til Narvesen (Går under navnet "bagdad Bob" ) blir bare dummere og dummere og mer latterlige for hver uttalelse.

Det er rimelig frustrerende når man hele tiden går maksimalt av det man kan av overtid for og holde hjulene i gang...og samtidig blir beskylt for og ikke gjøre en innsats fra ledelsen i Avinor.
Hva folk enn måtte tro, har flygelederkorpset i Norge en meget høy yrkesstolthet og ønsker mer enn alt at driften skal gå uten problemer. Selv med an arbeidsgiver som driter totalt i sine egne ansatte og serverer løgn på løgn fortsetter flygelederne og ofre seg det de kan for regulariteten. Hadde de ikke brydd seg og prioritert familie og fritid osv. så ville nok situasjonen vært mye værre enn den er nå.

Når mange både på Røyken og Gardermoen allerede er på /nær den lovlige kvoten med overtid man kan gå i året så sier det seg selv at innsatsen har vært STOR!!

Jeg er møkk lei...og ledelsen i Avinor bør snart begynne og jobbe med...ikke mot sine egne ansatte!!

branserud
12-07-2012, 13:52
Sa i mitt innlegg at det koster penger. Atc ligger på anbud en del steder i sverige og uk. Britiske NATS har kontrakt i Birmingham. Kan leses mere på http://www.nats.co.uk/nats-services/contact-nats-services/
Feks kan man kontraktere for bemanning av enkelte tårn og flytte på bemanningen. Vet at ingenting er gjort over natta og ikke er gratis men hvis bemanning er så stort problem må det väre lov speide lenger ut i horisonten for å löse problemer.
Alternativt er å endre på lovverket så det blir likt med eu eller legge tjenester på anbud. Har ikke med et ord klaget på flyveledere og deres arbeidsmoral. Neste år kommer det til å se likedant ut med huller i vaktlistene om man ikke löser bemanningen.

Pluto
12-07-2012, 14:02
Disse småtårnene i Sverige har de samme flygelederne som før,men ny arbeidsgiver.. ser ikke helt hvordan det løser ting..

sidstar
12-07-2012, 14:32
Konkurranseutsette er jo greit det. Men spørsmålet er hvor du finner overflødige flygeledere som mest sansynlig er villig til og gå ned i lønn i et virkelig privat selskap....og som i tillegg snakker Norsk??
Eneste løsning er bemanning god nok så også sykdom, permisjoner (som fødselspermisjon), admin uttak og feriebemanning er sikret. Og da holder det ikke med reduserte aspirantkull og de 13!! Flygelederne som mangler.

Frem til det får Avinor og NFF sette seg ned og se på tiltak som kan holde "hodet over vannet" til bemanningen er drastisk styrket om 5-10år.

LN-VLE
12-07-2012, 16:50
Sa i mitt innlegg at det koster penger. Atc ligger på anbud en del steder i sverige og uk. Britiske NATS har kontrakt i Birmingham. Kan leses mere på http://www.nats.co.uk/nats-services/contact-nats-services/
Feks kan man kontraktere for bemanning av enkelte tårn og flytte på bemanningen. Vet at ingenting er gjort over natta og ikke er gratis men hvis bemanning er så stort problem må det väre lov speide lenger ut i horisonten for å löse problemer.
Alternativt er å endre på lovverket så det blir likt med eu eller legge tjenester på anbud. Har ikke med et ord klaget på flyveledere og deres arbeidsmoral. Neste år kommer det til å se likedant ut med huller i vaktlistene om man ikke löser bemanningen.

Konkurranseutsette er jo greit det. Men spørsmålet er hvor du finner overflødige flygeledere som mest sansynlig er villig til og gå ned i lønn i et virkelig privat selskap....og som i tillegg snakker Norsk??
Eneste løsning er bemanning god nok så også sykdom, permisjoner (som fødselspermisjon), admin uttak og feriebemanning er sikret. Og da holder det ikke med reduserte aspirantkull og de 13!! Flygelederne som mangler.

Frem til det får Avinor og NFF sette seg ned og se på tiltak som kan holde "hodet over vannet" til bemanningen er drastisk styrket om 5-10år.

Torbjørn Lothe pekte, i et TV-intervju, på at en konkurranseutsetting kunne være et tiltak. Dermed må en vel kunne anta at regjeringen ikke er fremmed for tanken.



Vidar

Pluto
12-07-2012, 17:19
Torbjørn Lothe pekte, i et TV-intervju, på at en konkurranseutsetting kunne være et tiltak. Dermed må en vel kunne anta at regjeringen ikke er fremmed for tanken.



Vidar

Og det er ikke noe nytt. Lederne i Flysikringsdivisjonen i Avinor (der flygelederne holder til) snakker nesten ikke om annet og at man må forbedre seg med å kutte kostnader. Underveisavgiften er kuttet siste to år i norskt luftrom. Hadde disse lederne tenkt litt mer på den daglige driften og personellmessig redundans (fint ord) kunne ting sett bedre ut i dag..

Man ser for seg at tårntjeneste er det første som konkuranseutsettes, og da på Torp da den ikke er forsvar eller Avinoreid. Approach og enroute er noe mer innviklet å konkurranseutsette.. men det kommer det, eurocontrol presser på..

Dag Viking
12-07-2012, 17:31
Avinor i oppvaskmøte med flyselskapene

http://www.aftenposten.no/okonomi/Avinor-i-oppvaskmote-med-flyselskapene-6941544.html

Hvis ferieavvikling virkelig er problemet er jeg overrasket over at de ikke har tatt høyde for det. Det burde ikke komme som en overraskelse på Avinor at det er sommerferie i år også, sier Kjos.

AirbusTrond
12-07-2012, 18:06
Dermed må en vel kunne anta at regjeringen ikke er fremmed for tanken.



Vidar

Fra NRK P2, Dagsnytt:

Flere partier, blant dem Frp, mener Avinor må få konkurranse om å tilby flygeledere. Bartnes (statssekretær) sier det er snakk om to ulike typer tjenester. - Den ene dirigerer trafikken mellom flyplassene, den kan ikke konkurranseutsettes. Og så er det flytårntjenesten, som kan konkurranseutsettes. Vi jobber nå med en stortingsmelding om Avinor som skal legges frem til våren. Vi utelukker ingenting nå. Men når det gjelder situasjonen vi er oppe er i nå - så lenge det er vakter som ikke er fylt av flygeledere, kommer det ut på ett hva selskapet heter....

QQsauce
12-07-2012, 18:21
Jeg har jobbet som flygeleder på Røyken i 12 år nå. Vi har aldri vært dårligere bemannet. Avinor har så lenge jeg har vært ansatt konkret valgt å basere normal drift på utstrakt bruk av overtid. Jeg har jobbet 2-300 timer overtid hvert år siden jeg sjekket ut og ser ikke noe lys i tunnelen. Tvert imot har sikkerhetsmarginene de siste årene blitt klart forverret, samtidig som det "strammes inn" overalt for å spare penger. Dette sliter på personellet og tålmodigheten er i ferd med å ta slutt.

Når Avinor i tillegg viser en hårreisende arroganse i tariffoppgjøret (og da snakker jeg ikke om lønnsforhold) og attpåtil nærmest benekter at problemet eksisterer og lemper alt ansvaret over på "late og overbetalte" flygeledere i mediene så blir man ganske fedup.

Personlig har jeg logget ca 160 overtidstider hittil i år. (I fjor gikk jeg ca 350.) Ser for meg at jeg ikke gidder spesielt mange flere om ikke Avinor kommer med lua i hånda og erkjenner at de har driti seg ut, igjen.

Wig-wag
12-07-2012, 18:22
Konkurranseutsette er jo greit det. Men spørsmålet er hvor du finner overflødige flygeledere som mest sansynlig er villig

Det hører også med i bildet at flygeledere fra andre land (inkludert øst-Europa, der både Lothe(NHO) og den "gemene" flypassasjer mener at vi skal rekruttere fra) ikke finner betingelsene for å jobbe som flygeleder i Norge særlig attraktive.

De fleste har det faktisk bedre der de er, og kunne ikke tenke seg jobb i Norge.

(Beklager å ødelegge gode kveruleringer med facts.)

Fornax
12-07-2012, 19:41
Det hører også med i bildet at flygeledere fra andre land (inkludert øst-Europa, der både Lothe(NHO) og den "gemene" flypassasjer mener at vi skal rekruttere fra) ikke finner betingelsene for å jobbe som flygeleder i Norge særlig attraktive.

De fleste har det faktisk bedre der de er, og kunne ikke tenke seg jobb i Norge.

(Beklager å ødelegge gode kveruleringer med facts.)
Yup, er nok facts dette. Ikke bare å sette inn polske FLL...
Sammenligner man med andre land jobber man lengre mere, dårligere turnus osv i Norge enn andre land. Det er grunn til at nordmenn drar til Dubai og får dobbelt så mye i lønn der nede.
Og skal man sammenligne med f.eks. Polen, Tsjekkia m.f. skulle norske FLL hatt en årslønn på rundt 3-4mill hvis man tar hensyn til kjøpekraft osv for å ligge på samme nivå som de. Hvorfor skal utenlandske FLL, som det er for få av i hele Europa, komme til fantastiske Norge og bli rævkjørt av en arbeidsgiver som kun er ute å sverte sine arbeidstakere?
Nok er nok...

Discus
12-07-2012, 21:19
Det som jo slår meg som mer og mer utrolig er hvordan Avinor slipper unna med sine smått absurde uttalelser i media.


Konstaterer at Avinor-høvdingen står media og de to tingene jeg husker er

1) Vi øsnsker selvfølgelig at så mange som mulig kommer på jobb for å dekke opp vaktene

2) Og på spørsmål om han har gjort jobben sin: "Ja, det har jeg"

Er glad det ikke er min sjef...

sail4fun
12-07-2012, 21:28
"nok er nok" , ja det kommer frem
Det ligger vel noe i at endel fordeler meg helgeskift ble fjernet fra årsskiftet ?

DCHalvorsen
12-07-2012, 21:38
På NRKs radio "Her og Nå" i ettermiddag var sluttkommentaren til en representant fra Avinor at forsinkelser ikke var til å unngå til helgen, men at folk skulle ta det med godt humør og nytte anledningen til å drikke en ekstra brus og spise litt mer softis. Så da er vel hele denne farsen snudd til at folk kan skjeie enda litt mer ut i ferien og riktig more seg på flyplassene...

Hickok
12-07-2012, 21:48
Jadda, sitter nå her på OSL og venter på et forsinket fly. Har allerede begynt å grue meg til mandag morgen. Vurderer seriøst å skippe Brann-kampen på søndag for å fly via TRD til EVE da.

ClearedILS
12-07-2012, 23:11
Man ser for seg at tårntjeneste er det første som konkuranseutsettes, og da på Torp da den ikke er forsvar eller Avinoreid. Approach og enroute er noe mer innviklet å konkurranseutsette.. men det kommer det, eurocontrol presser på..

En ting er å utsette Torp som ligger på Østlandet. Der kan det nok være folk som er interessert i å bli værende, selv om man må gå litt ned i lønn. Et eventuelt selskap kan sikkert "lure" til seg en del yngre som ser på dette som en enkel løsning og komme seg til Østlandet, kontra å sitte nordpå. Så Torp kan sikkert være god business...

Men! De flyplassene som ligger mellom halvannen times og to timers flytur unna Oslo - ja der skulle jeg like å se et privatselskap få til en slik løsning med å be flygelederne gå ned i lønn. Såvidt meg bekjent "flommer" de nordligere strøkene våre over av unge flygeledere, og aldri i verden om de er interessert i å bli sittende der oppe i årevis på lavere lønn enn kollegaer sørpå. Det er mulig jeg tar feil og at det finnes unntak, men generelt er vel status på tårnene som Harstad, Bardufoss, Banak, Kirkenes, Alta osv at det sitter folk på plikt. Jeg tviler vel på at veldig mange av de ser for seg et eviglangt liv der oppe - hvert fall om betingelsene blir dårligere enn de er vant til nå, og som eventuelt blir dårligere enn det tidligere kolleger har i Avinor om noen år.

Og da blir spørsmålet, hvordan skal et privateid selskap, f.eks. i Alta klare å beholde folk? Jo, de må øke lønnen. Og da er neppe så mange private selskap interessert. For det gjør jo naturligvis at utgiftene blir høyere. Et annet spørsmål er hvor de skal hente arbeidskraft fra, som da er villig til å flytte til Nord-Norge, for å tjene mindre enn i sine egne hjemland?

Tanken rundt privatisering er sikkert sund og konkurranse er vel og bra i de fleste sammenhenger. I Norge har vi i første rekke en stor trussel mot at det skal lykkes - nemlig geografi. Den andre er at vi ikke kan lokke utenlandsk arbeidskraft med høyere lønn enn de allerede har. Jeg stiller meg tvilende til at noen selskaper vil få noe ut av dette.

Commuter
12-07-2012, 23:28
Konstaterer at Avinor-høvdingen står media og de to tingene jeg husker er

1) Vi øsnsker selvfølgelig at så mange som mulig kommer på jobb for å dekke opp vaktene
2) Og på spørsmål om han har gjort jobben sin: "Ja, det har jeg"

Er glad det ikke er min sjef...

Det som er mest sjokkerende med mediedekningen er at en bedriftsleder kan tillate seg å si:

- Både Avinor og NFF var enige om denne sommerturnusen, men forskjellen er at færre har stilt opp på ekstravakter som de er forpliktet til i tariffavtalen. Vi håper NFF vil mobilisere flere krefter.

- Men dere har jo det overordnede ansvaret?

- Det er derfor toppledelsen griper inn. Jeg kan ikke si noe mer enn at vi har en dialog med NFF hvor vi ber om en forklaring, sier Narvesen.

...uten at VG kjører ett eneste oppfølgingsspørsmål på hvorfor de i all verdens navn og rike har en tariffavtale som forplikter overtid, og hvorfor ikke dette er et ledelsesproblem når dette skjer hvert år. Heldigvis kommer ledelsen på banen nå for å kreve litt mer overtid fra deres ansatte!

Jeg jobber gjerne over for å få jobben unna, men vill aldri akseptert en arbeidsgiver som avtalefester overtidsplikt. Her må fagrøysla tyngre på banen for å være en motvekt i media, men det er vel ikke like sexy å formidle...

Michael
13-07-2012, 00:10
På NRKs radio "Her og Nå" i ettermiddag var sluttkommentaren til en representant fra Avinor at forsinkelser ikke var til å unngå til helgen, men at folk skulle ta det med godt humør og nytte anledningen til å drikke en ekstra brus og spise litt mer softis. Så da er vel hele denne farsen snudd til at folk kan skjeie enda litt mer ut i ferien og riktig more seg på flyplassene...

Kjenner at jeg gleder meg til å tilbringe 30 timer på OSL i helgen...det er ikke bare pax det går utover.
Sjelden jeg gruer meg til jobb, men akkurat denne helga kunne jeg tenkt meg å hatt fri.

Da kan man bare konstatere at jobbhelga begynner om 6 timer. Bare å finne frem smilet...for det er jo min skyld at flyene er forsinket. :)

ClearedILS
13-07-2012, 01:06
Kjenner at jeg gleder meg til å tilbringe 30 timer på OSL i helgen...det er ikke bare pax det går utover.
Sjelden jeg gruer meg til jobb, men akkurat denne helga kunne jeg tenkt meg å hatt fri.

Da kan man bare konstatere at jobbhelga begynner om 6 timer. Bare å finne frem smilet...for det er jo min skyld at flyene er forsinket. :)

Ja nåde deg om flyet mitt er forsinket på søndag!

Jeg skulle likt å se lokførerne, konduktørne eller hvem det skulle være få skylden om NSB hadde stilt seg i en situasjon som Avinor er i nå. Eller at sykepleierne får skylden fordi eldreomsorgen går dårlig. Helt utrolig hvilken linje mediene har lagt seg på i dekningen av denne saken...

litt-amatør
13-07-2012, 01:33
Jeg må bare tiltre det de foregående poster skriver. En toppsjef som må bønnfalle arbeidstakernes fagforening om å jobbe enda mer overtid for at selskapet han leder skal kunne levere de mest grunnleggende tjenestene Avinor skal stå for??? Maken til udugelighet og inkompetanse. Han virket å være likeglad, men ville vise at nå fikk passasjerene vær så god være formøyd når han, sjefen sjøl, selv hadde holdt møte.

Som flere har påpekt; hvordan et de mulig at mediene ikke stiller mer kritiske og kunnskapsrike spørsmål?

Avinor har bare sittet med hendene i fanget og ventet på at sommertrafikken for feriereisende skulle ødelegges? Og hvor er politikerne?

LN-KGL
13-07-2012, 02:05
Tid for en statusrapport på en av de mest begredelige dager på OSL i år, 12. juli:

Punktlighet på avganger
SAS | 56 %
Norwegian | 54 %
Widerøe | 30 %
Andre selskap | 47 %
Totalt OSL | 51 %

La oss også ta for oss punktlighet for ankomster (med samme 15 minuttersregelen)
SAS | 36 %
Norwegian | 45 %
Widerøe | 35 %
Andre selskap | 52 %
Totalt OSL | 51 %

Må berømme bakkemannskapene til de to største aktørene på OSL for å greie å bringe så mange for sene ankomster innenfor 15 minutters forsinkelse på avgangene igjen - SAS har 20% forbedring, mens Norwegian greier å få inn 9% fler.

Gjennomsnittlig forsinkelse ved ankomst for de med mer enn 15 minutter er 39 minutter, og maksimalt hadde SAS 2:04 forsinkelse (SK4734 fra Split hvis de ankommer som varslet kl 01:34), Norwegian 1:25 (DY541 fra Stavanger) og Widerøe 2:14 (WF145 fra Sandane).

Samtlige SAS-fly med planlagt ankomst mellom 16:50 og 21:45 og samtlige Norwegian-fly mellom 16:00 og 21:35 hadde en punktlighet på 0%.

Vanligvis benytter jeg ikke store ord som skandale på å beskrive noe, men dette er en skandale som Avinor og deres ansatte er ansvarlig for. Hvem som skyld i dette driter jeg tynt i - det må bare rettes øyeblikkelig punktum.

Dag Viking
13-07-2012, 02:11
Vanligvis benytter jeg ikke store ord som skandale på å beskrive noe, men dette er en skandale som Avinor og deres ansatte er ansvarlig for. Hvem som skyld i dette driter jeg tynt i - det må bare rettes øyeblikkelig punktum.

I andre bransjer er det muligheter for å kansellere ansattes ferie og beordre overtid, hvordan er avtalen til flygelederne på dette punktet?

Det skal ikke være lett å drive flyselskap i Norge, med dårlig vær om vinteren, streik og ferie+underbemanning om sommeren og generelt liten betalingsvilje. Heldigvis regner det mye, så folk drar mye på ferie til sydligere strøk.

TFC1
13-07-2012, 08:26
Vanligvis benytter jeg ikke store ord som skandale på å beskrive noe, men dette er en skandale som Avinor og deres ansatte er ansvarlig for. Hvem som skyld i dette driter jeg tynt i - det må bare rettes øyeblikkelig punktum.

Det kommer litt an på hvem du mener av de ansatte som er skyld i dette. Vaktlistene for sommeren ble planlagt utifra at man manglet flygeledere til å kunne drifte normalt i sommer. Restriksjoner på trafikken er resultatet, noe Avinor sentralt fikk beskjed om i mai allerede. At ledelsen har sittet med tommelen opp i ræva og ikke gjort noe med dette før det eksploderer i media, er faktisk det jeg finner mest kritikkverdig. Dette er ingen overraskelse for de ansatte i Avinor, det burde ikke komme som en overraskelse på konsernledelsen, og derfor bør heller ikke flyselskapene være overrasket. Men har det sviktet i kommunikasjonen mellom Avinor og kundene, da er det noen som har et forklaringsproblem.

All den tid Avinor ikke klarer å bemanne sine flygekontrollenheter med nok personell, så vil slike situasjoner oppstå. Neste gang kan det være tårnet på Alta som er underbemannet, med tilhørende restriksjoner. Det vil ha stor impact for Alta og omegn, men medføre mindre medieinteresse. Men likefullt vil Avinor ikke ha gjort jobben sin godt nok.

Jeg er sikker på at noen svetter godt nå, men det er ingen tvil om at dette er noe som har fått utvikle seg over noen år, og at det er blitt reagert for lite og for sent :angry:.

apeks
13-07-2012, 09:21
Jeg håper også noen svetter, men jeg tviler egentlig på det.
Synes ledelsen i Avinor virker ganske likegyldig.
Hørte til og med i et intervju at han synes han hadde gjort en god jobb.
Det sier vel ganske mye............

Discus
13-07-2012, 09:26
...for det er jo min skyld at flyene er forsinket. :)

Å, jobber du i ledelsen i Avinor, du ;)


Når det er for få på vakt, eks. ingen med kompetanse på Farris TMA eller et tårn blir ubemannet - hvordan håndteres da SAR o.l.? Flyr de ukontrollert eller kommer andre inn?

Hvis man må tvinge folk tilbake fra ferie, hvis vaktlister planlegges med utstrakt bruk av overtid m.v. burde vel dette på sikt gå ut over sikkerheten? På tide at LT blander seg inn og strammer inn på noen krav her?

Michael
13-07-2012, 09:48
Å, jobber du i ledelsen i Avinor, du ;)


Haha, vet ikke hvor mye ironien min kom frem i innlegget...men, so far so good på OSL hvertfall. :)

apron
13-07-2012, 09:54
Restriksjonene som påfører flyselskapene store kostnader er definitivt en aksjon iverksatt av flygelederne. Når det er sagt(påstått), er det likefullt et resultat av naivitet fra Avinor.

Hvordan i all verden er det mulig å sette seg frivillig i en situasjon hvor en fullstendig gir bort alle kortene i stokken til en yrkesgruppe som flygeledere?

Nå er det om å gjøre for Avinorledelsen å ta ansvar brennfort!
1.) Kjøp fred i luftrommet i Norge
2.) Umiddelbart legge en plan for å sette en stopper for fremtidig maktmisbruk fra en yrkesgruppe.

...det som proviserer meg aller mest er at det hele pakkes inn i en skjult agenda - skikkelige kjærringspill fra NFF som kødder til ferien for svært mange og økonomien til flyselskapene for å oppnå egen vinning.

De skulle vært pisket hver 3 time gjennom hele fellesferien på ballene med en flisete wire.. Hrmpf..¤¤##arghhh!

Hickok
13-07-2012, 10:58
Jeg håper også noen svetter, men jeg tviler egentlig på det.
Synes ledelsen i Avinor virker ganske likegyldig.
Hørte til og med i et intervju at han synes han hadde gjort en god jobb.
Det sier vel ganske mye............

De svetter nok ikke i det hele tatt. De ser vel $$ i øynene. Det ble vel til og med sagt i et intervju at det ikke var noe å stresse seg opp for. Bare å slappe av og kjøpe en is og en brus ekstra. Hvem tjener i så fall på det?

Toffen
13-07-2012, 11:22
Nå er det om å gjøre for Avinorledelsen å ta ansvar brennfort!
1.) Kjøp fred i luftrommet i Norge
2.) Umiddelbart legge en plan for å sette en stopper for fremtidig maktmisbruk fra en yrkesgruppe.

Så er tusenkronersspørsmålet hvordan man klarer å kombinere 1 og 2.

Bjamong
13-07-2012, 11:24
http://avinor.easycruit.com/intranet/avinor/vacancy/798059/18872

Any takers?

Oslop
13-07-2012, 11:33
Da fikk en info om at det med all sansynelighet blir en rate på 15 fly i timen inn til osl fra 1430 lokal idag.

Og som kompensasjon for "kaoset" så skal flyselskapene slippe å betale extraavgiftene som påløper på landing etter normal åpningstid på flyplassene. Skal si de er raus....

REGULATION Oslo FMP July 13th 2012
Reason Lack of staffing, ENGM TWR
Traffic Volumes ENGMARR1
Period 1230-2200 UTC.
Rate 15/60
Max average delay 160 mins

Der fikk de en til på jobb , så da blir det en 18/60 rate :)

TriStar
13-07-2012, 11:51
Ingen som helst tvil om at ledelsen i Avinor ikke har gjort jobben sin. Situasjonen er helt uholdbar og Avinor har ansvaret.

Men på den annen side, her ligger vel hunden begravet:


Når Avinor i tillegg viser en hårreisende arroganse i tariffoppgjøret (og da snakker jeg ikke om lønnsforhold) og attpåtil nærmest benekter at problemet eksisterer og lemper alt ansvaret over på "late og overbetalte" flygeledere i mediene så blir man ganske fedup.

Personlig har jeg logget ca 160 overtidstider hittil i år. (I fjor gikk jeg ca 350.) Ser for meg at jeg ikke gidder spesielt mange flere om ikke Avinor kommer med lua i hånda og erkjenner at de har driti seg ut, igjen.

Organisert aksjon? Kall det hva dere vil....

siksak
13-07-2012, 12:04
Noen som har peiling på hvordan det blir fra rygge i kveld?

sail4fun
13-07-2012, 12:37
SLA,... om Avinor ikke klarer å levere slot tid innen 15 minutter fra avtalt rutetid , betales ingen avgift til leverandøren (aka Avinor)

PointMergeArrival
13-07-2012, 12:53
Organisert aksjon? Kall det hva dere vil....

Hvordan en persons misnøye med ledelsen blir til en organisert aksjon sier litt om hvor lett det er for Avinors ledelse å slippe unna igjen.

Er forøvrig enig i at en SLA burde vært på plass for lenge siden. Kun da vil Avinor få et økonomisk incentiv til å sørge for adekvat bemanning. Slik det er i dag skyves kostnaden bare over på kunden.

AirbusTrond
13-07-2012, 13:04
Hvordan en persons misnøye med ledelsen blir til en organisert aksjon sier litt om hvor lett det er for Avinors ledelse å slippe unna igjen.



Begrepet "organisert aksjon/aksjon" kan vel i høyeste grad tøyes - i alle retninger, alt fra en aksjon satt i gang fra fagforeningens side til at en håndfull personer har snakket sammen og sagt at de ikke vil ta på seg noe mer ekstra...

PointMergeArrival
13-07-2012, 13:11
Begrepet "organisert aksjon/aksjon" kan vel i høyeste grad tøyes - i alle retninger, alt fra en aksjon satt i gang fra fagforeningens side til at en håndfull personer har snakket sammen og sagt at de ikke vil ta på seg noe mer ekstra...

Og 2 innbruddstyver som avtaler å begå innbrudd sammen defineres da som organisert kriminalitet......priceless!

AirbusTrond
13-07-2012, 13:23
Og 2 innbruddstyver som avtaler å begå innbrudd sammen defineres da som organisert kriminalitet.....

Nei, det har ikke jeg sagt. "Organisert kriminalitet" har en egen og klar definisjon.
En avtale der flesteparten av de ansatte har blitt enige om å f.eks. nekte overtid vil jeg tro de fleste vil oppfatte som "organisert aksjon", uten at den nødvendigvis er initiert av ledelsen i fagforeningen. Å forsøke å latterliggjøre at folk oppfatter det som en aksjon, synes jeg ikke er videre smart hvis man vil ha passasjerer og menigmann med seg.

PointMergeArrival
13-07-2012, 13:39
Problemet er vel at det stadig ropes om aksjoner uten at noen av oss som jobber som flygeledere har hørt om det. Når du stiller opp og går 3-400 timer overtid i året føles det passe urettferdig å bli kalt lat og overbetalt når man ikke har anledning.
Vi får stadig høre om at vi er syke rett som det er selv om sykefraværet ved Oslo Approach ligger rundt 1%.
Selv har jeg pappaperm for tiden, men jeg antar flere her mener jeg burde ventet med å ta ut den til det passer dem bedre, uavhengig av hva som må til for at kabalen skal gå opp ift. barnehageoppstart mm.

Turtle
13-07-2012, 13:56
Selv har jeg pappaperm for tiden, men jeg antar flere her mener jeg burde ventet med å ta ut den til det passer dem bedre, uavhengig av hva som må til for at kabalen skal gå opp ift. barnehageoppstart mm.

Selvfølgelig bør du melde deg til tjeneste! Barnet sover sikkert det meste av dagen så klarer seg selv mens du bruker din fritid, som det virker som alle andre har krav på bortsett fra dere, til jobb. Tenk på alle takkekortene du vil få ;)

Ellers er enkeltindividets fritid, nettop deres til å disponere som de vil. Flygeledere har like mye rett til fritid som meg, en lærer, en doktor eller hvem det nå måtte være. Om mitt selskap ringer meg på en fridag og spør meg om jeg kan jobbe er det opp til meg å bestemme det, ikke dem. Fritiden er min til å gjøre hva jeg vil med, og hvis det inkluderer alt annet enn jobb, ja så gjør det det samme hvor mye penger de måtte kaste etter meg. Det er opp til selskapene å finne ut av hvordan de vil legge opp sin ansattekabal, og hva slags risiko de vil ta i så henseenede. Her har tydeligvis Avinor gamblet og tapt så det griner.

Pluto
13-07-2012, 14:29
Pointmergearrival, kunne du ikke ventet med å få unge noen år? Jeg kjenner til en annen på Røyken som fikk unge i går, han kommer naturligvis ikke på jobb nå.. dette kan vel kalles organisert? For dette mener "apron" med flere og da er det sånn..

At endel som leser denne tråden ikke skjønner at dette er et ledelsesproblem er synd.

Min oppsummering: Kastrup har ca 50% flere flygeledere på ca samme trafikkmengde. Flygelederne på Røyken går fremdeles overtid og har gjort det i hele år og mange år tidligere. Personellsituasjonen på Røyken er på historisk lavmål. Ferieavvikling gjør det enda værre. En ledelse og opinion som stigmatiserer hele yrkesgruppen gjør ikke saken bedre. Ikke rart at folk går lei..

BU016
13-07-2012, 14:52
Jeg har ingen problemer med å se at dette er et ledelse problem. Dette begrunnes med:

1. For få folk på jobb
2. Tillater altfor mye trafikk (Ref Falk Pedersen på TV2)

Når det er sagt så undres jeg også over noen punkter som man håper at folk med kompetanse kan svare på.

1. Stemmer det at man har 60 000 i året for å være disponible for overtid ved behov?

2. Har man hatt samtaler med Avinor om problemet og sett på konstruktive løsninger, eller sitter dere på hver deres tue og lar pax/selskap ta støyten?

Ståle
13-07-2012, 15:14
Pointmergearrival, kunne du ikke ventet med å få unge noen år?

Skjerpings, say no more.

Kanon
13-07-2012, 15:24
Lurt å lese hele posten Ståle ;)

Pointmergearrival, kunne du ikke ventet med å få unge noen år? Jeg kjenner til en annen på Røyken som fikk unge i går, han kommer naturligvis ikke på jobb nå.. dette kan vel kalles organisert? For dette mener "apron" med flere og da er det sånn..

At endel som leser denne tråden ikke skjønner at dette er et ledelsesproblem er synd.

PointMergeArrival
13-07-2012, 15:43
Skjerpings, say no more.

Jeg kunne egentlig tenke meg flere barn men tror nok jeg får greie meg med ett, det kunne jo forkludre noens reiseplaner. For ikke snakke om at barn kan bli syke og dermed utløser mer fravær. Kanskje best om vi alle går inn i sølibatiet slik at vi kan jobbe mer. Og ferie, det trenger vi vel ikke så fett som vi har det ;)

God sommer. Med et inderlig håp om at folk faktisk holder seg friske, dekker de vaktene som kan dekkes og at Avinors dårlige planlegging fører til minst mulig forsinkelser for alle.

sidstar
13-07-2012, 15:54
Og ferie, det trenger vi vel ikke så fett som vi har det ;)


Du får komme deg på jobb igjen snart ja... Posthylla er allerede klar ;)

ESSA_TWR
13-07-2012, 15:59
Disse småtårnene i Sverige har de samme flygelederne som før,men ny arbeidsgiver.. ser ikke helt hvordan det løser ting..

Det varierar lite, på Växjö och Örebro är det samma personal men ny arbetgivare, medan på Västerås är det rätt mycket nytt folk. När ACR tog över ESOW hade man stora problem att få personal att stanna kvar. ACR försökte dumpa villkoren och eftersom även LFV hade brist på flygledare valde de flesta på ESOW att stanna kvar i LFV.

Man plockade bla in flera pensionerade flygledare som dock saknade lokal behörighet, nyutbildade elever samt även en elev från EPN som tidigare blivit avskild från utbildningen. Några klarade inte av OJT utan valde att hoppa av, de kom senare tillbaka och man fick införa en begränsning på max två flygplan inom Västerås TMA när dessa är i tjänst. Därutöver arbetar vad jag hört fortfarande en flygledare utan att ha lokal behörighet. Samarbetet mellan ESOW och Stockholm ACC fungerar tydligen väldigt dåligt.

På ESOE och ESMX däremot (som också drivs av ACR numera) funkar det tydligen väldigt bra, där är det som sagt samma personal som tidigare men med ny arbetsgivare.

QQsauce
13-07-2012, 16:28
Angående punkt 1: Vi har et "stabiliseringstillegg" på i underkant av den summen som er nevnt. Premisset for tillegget er såvidt jeg har fått med meg at vi skal stille oss positive til unntak fra AML og utvidelser av overtidskvoter ved behov.

Det utvises generelt en overveldende fleksibilitet og ekstrem velvilje i forhold til å la seg omdisponere og å dekke opp ledige vakter på overtid (24000 timer overtid på Røyken ifjor). Vi snakker om AML-fleksing på Adecco-nivå og vel så det over mange år. Mulig folk begynner å bli lei. Jeg er først og fremst lei av den sentrale ledelsens arroganse og bevisste stigmatisering av sine egne ansatte.

BU016
13-07-2012, 16:54
Takk for info fra innsiden av Avinor. Det som overrasker meg er at Avinor som har visst flyselskapenes sommerprogrammer fortsatt pøser på med "eksterne" ad-hoc aktører. Disse kommer da på toppen av et allerede sprengt program.

Videre et det fint at et forslag til løsning er sendt motparten, det som er synd er at det kommer så alt for sent.

Passasjeren lider og selskapene blør fordi man ikke kan telle eller samarbeide i Avinor

QQsauce
13-07-2012, 17:03
Passasjeren lider og selskapene blør fordi man ikke kan telle eller samarbeide i Avinor

Sånn har det vært så lenge jeg har jobbet i selskapet. Jeg er helt enig med folk som tidligere i tråden har sagt at det må svi i lommeboka til Avinor når de ikke greier å drifte tjenesten de er satt til å levere på en tilfredsstillende måte. Slik det er nå driver Avinor å sparer inn noen usle millioner i året (til tross for milliardoverskudd), på bekostning av allerede hardt pressede flyselskaper som på sin side taper flere titalls (hundretalls?) millioner. Jeg tror dét er den eneste måten å få de til å bemanne opp skikkelig..

Chaos Controller
13-07-2012, 17:08
Organisert aksjon? Kall det hva dere vil....

Saavidt jeg vet er vi 4 norske flygeledere som jobber her nede i sandkassen (Dubai og Abu Dhabi), og ingen av oss er paa veg tilbake til gamlelandet med det foerste, er det ogsaa en organisert aksjon? :D

Oslop
13-07-2012, 17:23
Takk for info fra innsiden av Avinor. Det som overrasker meg er at Avinor som har visst flyselskapenes sommerprogrammer fortsatt pøser på med "eksterne" ad-hoc aktører. Disse kommer da på toppen av et allerede sprengt program.

Videre et det fint at et forslag til løsning er sendt motparten, det som er synd er at det kommer så alt for sent.

Passasjeren lider og selskapene blør fordi man ikke kan telle eller samarbeide i Avinor

Tja de skal vel hanke inn ekstra avgiftskroner, og når Avinor ikke har vært bortskjemt med gode ledere i "styre og (nåværende) stell" , så kan en ikke forvente noe mer enn ett for og si det mildt dårlig resultat.

Så kred til flyvelderne som står på og jobber...

Ståle
13-07-2012, 17:52
Lurt å lese hele posten Ståle ;)

Uansett syntes jeg at det blir litt unødvendig å dra ironi av den typen der, det siste flyvelederne trenger nå er vel beskyldninger om ditt og datt selvom noe av det gjerne ikke menes sikkelig.. ;)

LN-JTE
13-07-2012, 17:57
Hvordan er en typisk arbeidsbelastning på Røyken, foreks over en 2 ukers periode?(siden annen hver helg er nevnt). Fordeling av dag/kveld/natt skift osv.

Om fordeling er "rævva" så skal det jo ikke mye til før noen skift på overtid merkes i heimen.

Blir irritert på deres vegne, måten ledelsen kommuniserer i media på.

Ønsker alle i sentralene og tårnene god sommer(som mulig)

Og så håper jeg alt går knirkefritt når familien skal på tur i begynnelsen av August ;)

BU016
13-07-2012, 18:16
For all del, kreditt til de som står på ekstra gjennom sommeren. Det som forbauser meg er at en organisasjon kan fortsette med splid og uenighet gjennom så mange år og opptil flere toppleder utskiftninger.

Denne åpenbare mangelen på harmoni og evne til samarbeid må tvinge frem nye måter og tenke på. Luftfarten kan ikke leve med ustabile støttespillere og samarbeidspartnere.

Men for all del, god sommer til alle som jobber ræva av seg.

RYKogREIS
13-07-2012, 18:52
Blir jo for dumt når Trond Giske setter kniven på strupen til SAS for å levere overskudd og så ødelegger det statlige selskapet Avinor SAS sine sjanser til å lykkes. 1-0 til SAS.

QQsauce
13-07-2012, 18:53
For all del, kreditt til de som står på ekstra gjennom sommeren. Det som forbauser meg er at en organisasjon kan fortsette med splid og uenighet gjennom så mange år og opptil flere toppleder utskiftninger.

Denne åpenbare mangelen på harmoni og evne til samarbeid må tvinge frem nye måter og tenke på. Luftfarten kan ikke leve med ustabile støttespillere og samarbeidspartnere.

Men for all del, god sommer til alle som jobber ræva av seg.

Sverre Quale var svært godt likt og hadde tilsynelatende noenlunde fornuftig fokus. Sikkerhet og stabilitet i tjenesten fremfor konstante nedskjæringer og profitt. Jeg er åpen for det meste, men stiller meg undrende til å folk tror privatisering vil gjøre sikkerhet og bemanning bedre på noen måte. Det er ganske beskrivende at amerikanerne faktisk ikke har privatisert denne tjenesten.. I Avinors tilfelle er det jo staten som tar utbytte i flere hundre millionersklassen, og i så måte er en stor pådriver for økt inntjening.

Discus
13-07-2012, 19:56
Jeg vil anta at ledelsen nå irriterer seg grønn over at det ikke ble en langvarig streik, så de kunne gjemt seg under parasollene i syden og feid egne problemer stille under teppet.

Vissnok er endel av sentral ledelse fremdeles på ferie, men ventes hjem de nærmeste dagene.


Helt fantastisk!!! Kanskje man burde inndra ferien til alle i ledelsen inntil ting er på plass? :lol:

Dag Viking
13-07-2012, 19:58
Hvis dette ikke får følger for noen, så begynner jeg å lure.
Ut fra kommentarer på facebook, er det flygelederne som får all skyld for dette blandt folk flest.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/Untitled.jpg


Ser man hva som står i media, så er det ensidig avinor sitt synspunkt som kommer frem:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Varsler-forsinkelser-pa-Gardermoen-i-helgen-6942475.html

Slike artikler bedrer ikke akkurat Ola Nordmann sitt syn på flygeledere som overbetalte og streikevillige.

Ferieavvikling årsaken
Avinor sier trafikkøkningen på Gardermoen i sommer har vært større enn ventet. Dermed har de ikke nok folk til å ha full bemanning samtidig som mange ansatte har sommerferie.

Det til tross for at flyvelederne har et lønnstillegg på 60.000 kroner i året for å være tilgjengelig for ekstra vakter.

- Vi ønsker oss litt mer velvilje fra flyvelederne. Vi kan beordre overtid og inndra ferie, men det vil gjøre en allerede presset arbeidssituasjon enda verre for dem som jobber. Vi er foreløpig ikke der, sa konsernsjef Dag Falk-Pedersen i Avinor til NTB i går.




http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Timeslange-forsinkelser-i-flytrafikken-6942690.html

Å jobbe intenst vil si å ta helgefri?
Avinor har sagt de jobber intenst for å finne en løsning. Det var et møte i går, og det skal være et nytt møte neste uke. Ministeren og politikerne får ta dialogen med Avinor.

SQ 777
13-07-2012, 20:04
Ser at LH til FRA er også meget forsinket. Denne har ofte knapp forbindelse i FRA , så det er vel noen til Asia og andre steder får overnatting der borte ??:cry:

BU016
13-07-2012, 20:08
Hvis ledelsen i Avinor fortsatt er på ferie så sier det særdeles mye. Jeg har ingen problemer med at Avinor skal tjene penger, men de må ikke gå over lik for og tjene mest mulig. Det paradokse her er at mens Avinor verner om sin ferie, så avbryter kundene (flyselskapene) sine. Folk kalles inn på overtid, flyr ekstra og stiller opp for å løse et problem de ikke har skapt. På toppen av alt må de faktisk også kompensere i millionklassen.

Hvis en slik ting hadde skjedd i det private kan man være sikker på at man hadde fått fortgang på å finne en løsning. For i det private står man faktisk uten jobb når man gjør en så dårlig jobb.

Men igjen, honnør til de som faktisk står på, bare synd det på langt nær er nok for å forhindre problemer og store økonomiske tap.

LN-KGL
13-07-2012, 21:02
OSL ligger an til å slå rekorden fra i går for gjennomsnittlig forsinkelse for de flightene som ankommer mer enn 15 minutter forsinket. De er nå 44 minutter forsinket, hvilket er 5 minutter mer enn i går. Til nå i kveld er 79 av dagens flighter ankommet mer enn 15 minutter forsinket. Dette gir for tiden en punktlighet på 63%, men også inne denne grenen er nesten mulig å tangere rekorden fra i går på 43% punktlighet.

Commuter
13-07-2012, 21:28
Blir jo for dumt når Trond Giske setter kniven på strupen til SAS for å levere overskudd og så ødelegger det statlige selskapet Avinor SAS sine sjanser til å lykkes. 1-0 til SAS.
SAS har vesentlig mer fundamentale problemer enn litt streik og forsinkelser...

Hvis dette ikke får følger for noen, så begynner jeg å lure.
Ut fra kommentarer på facebook, er det flygelederne som får all skyld for dette blandt folk flest.
(...)
Slike artikler bedrer ikke akkurat Ola Nordmann sitt syn på flygeledere som overbetalte og streikevillige.

Dette er vel akkurat problemet.. Mitt eget inntrykk før jeg begynte her var at flygeledere var overbetalte slasker som utelukkende vant grunnet en sterk fagforening. Nå er sikkert bildet mer nyansert enn "flygeleder=helter, Avinor=drittsekker", men jeg synes allikevel det er utrolig at media tillater seg å fremstille situasjonen så ensidig uten videre kryssforhør.

Jeg går dermed tilbake til min og Dag Viking sin konklusjon. Den letteste løsningen her er å bare innføre Penalty/Reward-regmine, hvilket lett ville medført at dette koster mer enn det smaker å gamble på overtid. Det er i utgangspunktet utrolig at en så stor leverandør i dag ikke har dette i sine avtaler...

LN-KGL
14-07-2012, 01:55
Ny dag med en statusrapport, fredag 13. juli:

Punktlighet på avganger
SAS | 59 %
Norwegian | 56 %
Widerøe | 71 %
Andre selskap | 53 %
Totalt OSL | 58 %

Punktlighet for ankomster (med samme 15 minuttersregelen)
SAS | 50 %
Norwegian | 44 %
Widerøe | 45 %
Andre selskap | 51 %
Totalt OSL | 48 %

Bakkemannskapene for de tre store aktørene på OSL greide igjen å hente inn mellom ankomst og avgang - SAS 9 prosentpoeng forbedring, Norwegian 13 prosentpoeng og Widerøe 26 prosentpoeng.

Gjennomsnittlig forsinkelse ved ankomst for de med mer enn 15 minutter var 48 minutter, opp 9 minutter fra i går.

Alle ankomster unntatt 12 stk etter kl. 1600 hadde en forsinkelse på mer enn 15 minutter.

apeks
14-07-2012, 10:46
Ser i Aftenposten at det regnes med forsinkelser i dag lørdag også og at de håper det skal bli noe bedre på søndag.

Noen av dere interne som vet hva som kan forventes på mandag morgen og formiddag ? Blir det på samme måten til uken ?

Hickok
14-07-2012, 11:00
Jeg går dermed tilbake til min og Dag Viking sin konklusjon. Den letteste løsningen her er å bare innføre Penalty/Reward-regmine, hvilket lett ville medført at dette koster mer enn det smaker å gamble på overtid. Det er i utgangspunktet utrolig at en så stor leverandør i dag ikke har dette i sine avtaler...

Det største problemet her er vel at Avinor driver etter et på forhånd satt avkastningskrav hvert år. Dermed er hele veien fokuset og kortsiktig klare å nå denne fastsatte avkastningen til AS Norge, i stedet for på lang sikt kunne skape en smidig og effektiv organisasjon, som kanskje hadde kastet av seg mer penger hvert år. Dermed blir det et offentlig "klare seg innenfor sitt budsjett" fokus, noe som ikke er en fruktbar tenkemåte i et dynamisk marked.

TFC1
14-07-2012, 11:09
Ser i Aftenposten at det regnes med forsinkelser i dag lørdag også og at de håper det skal bli noe bedre på søndag.

Noen av dere interne som vet hva som kan forventes på mandag morgen og formiddag ? Blir det på samme måten til uken ?

Forsinkelser er det egentlig fare for stort sett hele tiden, spørsmålet er bare hvor store. Sist sjekket så mandag sånn passe ut, men det blir reguleringer grunnet det vaktoppsettet som ligger til grunn. Problemstillingen er at f.eks. Oslo APP er satt opp med 5 mann per skift (skulle vært 6, ideelt 7 på sommeren), Oslo ACC er satt opp med 7 mann per skift (er 10 utenom sommeren, skulle ideelt vært 8 eller 9), og da må det reguleres. Vi har ikke folk til annet, noe som har kommunisert siden vaktlistedrøftingene i mai.

Desverre oppfattes generell bemanningsmangel som en aksjon av de som tror at Avinor eier en flygeleder med hud og hår. Det berømte stabiliseringstillegget er kun en generell avtale om at de tillitsvalgte skal stille seg velvillige til søknader om disp fra Arbeidsmiljøloven. Det er ikke en slavekontrakt som betyr at folk plikter å stille opp langt utover det forsvarlige, som enkelte i NHO og andre steder har fått det for seg.

Det er akkurat like kjipt for oss som jobber med dette, som det er for de som er ute og flyr. Presset for øyeblikket er rimelig hardt, og jeg blir ikke overrasket om noen går på en smell her hvis ikke hardkjøret i bl.a. media roer seg. Folk jobber det de klarer, men man skal ha tid til å ta seg inn igjen, og også se litt til kone, barn og venner selv i en presset situasjon for arbeidsplassen.

apeks
14-07-2012, 11:16
Forsinkelser er det egentlig fare for stort sett hele tiden, spørsmålet er bare hvor store. Sist sjekket så mandag sånn passe ut, men det blir reguleringer grunnet det vaktoppsettet som ligger til grunn. Problemstillingen er at f.eks. Oslo APP er satt opp med 5 mann per skift (skulle vært 6, ideelt 7 på sommeren), Oslo ACC er satt opp med 7 mann per skift (er 10 utenom sommeren, skulle ideelt vært 8 eller 9), og da må det reguleres. Vi har ikke folk til annet, noe som har kommunisert siden vaktlistedrøftingene i mai.

Desverre oppfattes generell bemanningsmangel som en aksjon av de som tror at Avinor eier en flygeleder med hud og hår. Det berømte stabiliseringstillegget er kun en generell avtale om at de tillitsvalgte skal stille seg velvillige til søknader om disp fra Arbeidsmiljøloven. Det er ikke en slavekontrakt som betyr at folk plikter å stille opp langt utover det forsvarlige, som enkelte i NHO og andre steder har fått det for seg.

Det er akkurat like kjipt for oss som jobber med dette, som det er for de som er ute og flyr. Presset for øyeblikket er rimelig hardt, og jeg blir ikke overrasket om noen går på en smell her hvis ikke hardkjøret i bl.a. media roer seg. Folk jobber det de klarer, men man skal ha tid til å ta seg inn igjen, og også se litt til kone, barn og venner selv i en presset situasjon for arbeidsplassen.


Takker så mye :)

LN-KGL
14-07-2012, 14:06
Mye tull her!
1. Tillitsvalgte kan aldri gi noen disp i forhold til hva Arbeidsmiljøloven angir som absolutte krav.
2. Tillitsvalgte (gjennom AMU) kan derimot med medvirke til at skiftplaner som bryter mot enkelte krav kan få et positivt utfall ved arbeidsgivers søknad om disp til Arbeidstilsynet.
3. Tillitsvalgte skal selvsagt arbeide for at inngåtte avtaler overholdes, og i dette tilfellet oppfordre den enkelte ansatte til å steppe inn.

Så er dette med overtid og definisjonen av det. Sammen begrep benyttes både i Arbeidsmiljøloven og i tariffavtaler, men det er ikke det samme. Som regel har tariffavtalene en lavere ukentlig/periodisk arbeidstid enn hva som stilles som krav til arbeidstid i Arbeidsmiljølovens Kapittel 10. Med andre ord det som det i en bedrift betales overtid for trenger nødvendigvis ikke være overtid i Arbeidsmiljølovens betydning.

Til slutt siden arbeidsfri er en hot potato her, så legger jeg her inn et utdrag fra Arbeidsmiljøloven om akkurat dette
§ 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

(3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser.

(4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag.

Superhai
14-07-2012, 14:35
Til slutt siden arbeidsfri er en hot potato her, så legger jeg her inn et utdrag fra Arbeidsmiljøloven om akkurat dette

Det er forskrift som gir unntak for helgefri for flygeledere.

LN-KGL
14-07-2012, 15:13
Og den forskriften har følgende ordlyd

Midlertidig forskrift om unntak fra arbeidsmiljøloven § 10-8 fjerde ledd for flygeledere

§ 1. Dersom det er nødvendig for å sikre en forsvarlig avvikling av flytrafikken, kan det gjøres unntak fra arbeidsmiljøloven § 10-8 fjerde ledd for flygeledere. Slikt unntak kan bare gjøres gjeldende overfor de arbeidstakere som sier seg villig til det. Det ukentlige fridøgn må minst hver fjerde uke falle på en søn- eller helgedag.

§ 2. Denne forskriften trer i kraft 1. mai 2007. Fra samme dato oppheves midlertidig forskrift 13. november 2006 nr. 1234 om unntak fra arbeidsmiljøloven § 10-8 fjerde ledd for flygeledere. Forskriften gjelder frem til 1. januar 2014.

Dag Viking
14-07-2012, 17:30
Så er dette med overtid og definisjonen av det. Sammen begrep benyttes både i Arbeidsmiljøloven og i tariffavtaler, men det er ikke det samme. Som regel har tariffavtalene en lavere ukentlig/periodisk arbeidstid enn hva som stilles som krav til arbeidstid i Arbeidsmiljølovens Kapittel 10. Med andre ord det som det i en bedrift betales overtid for trenger nødvendigvis ikke være overtid i Arbeidsmiljølovens betydning.



Dette er et ganske viktig poeng. Å jobbe overtid med en vanlig 8-16 jobb er noe ganske annet enn å jobbe overtid når man jobber skift.
F.eks. kan jeg jobbe 500 timer overtid pr år, uten at det nødvendigvis betyr at jeg sliter meg ut eller klager over at arbeidsgiver belaster meg for hardt i helger og ferien av den grunn.
En kollega fikk nettopp avlyst ferien sin pga at han måtte på overtid. Jaja, slik er det i det private næringsliv der man har konkurranse, av og til må man stå på ekstra for å gjennomføre kontrakter man har med sine kunder.

QQsauce
14-07-2012, 20:56
En kollega fikk nettopp avlyst ferien sin pga at han måtte på overtid. Jaja, slik er det i det private næringsliv der man har konkurranse, av og til må man stå på ekstra for å gjennomføre kontrakter man har med sine kunder.

Du føler ikke at 24000 timer overtid ifjor på drøye 110 pers kvalifiserer til at noen "av og til står på litt ekstra"?

Dag Viking
14-07-2012, 20:59
Du føler ikke at 24000 timer overtid ifjor på drøye 110 pers kvalifiserer til at noen "av og til står på litt ekstra"?

Det er mye mer interessant hvis du sier hvor mange timer folk har jobbet på et år, enn hvor mange timer overtid dere har. 218 timer overtid per pers er ikke spesielt mye.

Superhai
14-07-2012, 21:17
218 timer overtid per pers er ikke spesielt mye.

Det er 18 timer mer per år for en heltidsarbeider (38 t/uke) enn hva AML tillater. 100 timer ekstra kan skriftlig avtales mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte hvis man har en tariffavtale.

QQsauce
14-07-2012, 22:00
Det er mye mer interessant hvis du sier hvor mange timer folk har jobbet på et år, enn hvor mange timer overtid dere har. 218 timer overtid per pers er ikke spesielt mye.

Du synes ikke 218 timer i snitt er mye ? Jeg har ikke listene foran meg nå, men vi hadde hvertfall et par stk over 600 timer.. En hel haug mellom 350-550.. Det foregår AML triksing over en lav sko for å få en normal uke til å gå rundt.

BU016
14-07-2012, 22:05
Håper at man kan komme til en løsning i Avinor, tviler ikke på at det sliter på for flygelederne, men dere vil vel aldri få (skal heller aldri ha) for stort press på jobb. Men i takt med disharmonien i Avinor som medfører uroligheter i luftfarten så øker virkelig presset for de som hver eneste dag fronter pax. Der kan vi snakke om å møte veggen.

Det er ingen andre en Avinor og flygelederne som kan løse denne floken. Det er de harde fakta.

TFC1
14-07-2012, 22:18
Mye tull her!
1. Tillitsvalgte kan aldri gi noen disp i forhold til hva Arbeidsmiljøloven angir som absolutte krav.
2. Tillitsvalgte (gjennom AMU) kan derimot med medvirke til at skiftplaner som bryter mot enkelte krav kan få et positivt utfall ved arbeidsgivers søknad om disp til Arbeidstilsynet.
3. Tillitsvalgte skal selvsagt arbeide for at inngåtte avtaler overholdes, og i dette tilfellet oppfordre den enkelte ansatte til å steppe inn.



I utgangspunktet skal hver enhet følge AML §10-6 4.ledd. Det gir en maksgrense på 200 timer overtid per kalenderår (52 uker), 10 timer i uken og 25 timer per 4 uker. Dette kan utvides til de begrensningene som setter i AML §10-6 5.ledd, 300 timer overtid per 52 uker, 40 timer per 4 uker og 15 timer per uke. Den avtalen som det stadig snakkes om betyr at de lokale tillitsvalgte ved hver enhet skal stille seg velvillige til at lokal ledelse søker Avinor sentralt om de kan følge begrensningene som er satt i §10-6 5.ledd.

I tillegg skal de tillitsvalgte stille seg positive til en søknad til det lokale Arbeidstilsyn om en dispensasjon i henhold til §10-6 6.ledd som gir en maks overtidsramme på 20 timer per uke og 200 timer per 26 uker.

Pratet om dispensasjoner er egentlig bare en måte å si at de tillitsvalgte skal stille seg positive til at arbeidsgiver kan velge en "slakkere" begrensning på hvor mye overtid som kan gås.

Utover dette skal vi også skriftlig avtale reduksjon i hviletid mellom vakter fra 11 til 8 timer.

Når man så regner overtid, så regnes det både i kompenserte timer og i timer etter AML. Det er gjerne en differanse på disse, som LN-KGL påpeker. I Avinor betyr det at en som har gått 375 timer overtid ikke nødvendigvis har mer enn 190 AML-timer overtid. Dette løses gjennom først å telle AML-timer når man passerer 38 timer i ukentlig arbeidstid. Deretter trekker man ifra permisjonstimer/dager, syke barn/barnepassers sykdom, AML-pauser osv. Derfor ender man opp med differansen i timer.

En kollega av meg gikk over 500 timer overtid ifjor, men AML-messig var det ikke mer enn 280 timer grunnet de overnevnte forhold. Men det akkurat slikt man bør få has på i et sikkerhetsrelatert yrke. 500 timer er omkring 30% ekstra arbeidstid, noe som egentlig er langt over forsvarlig arbeidsmengde. Men Avinor foretar ingen slike vurderinger, de lar folk stå på, det er billigere enn å ansette en person til å fylle disse timene som en del av et fast årsverk. Og slik fortsetter man å planlegge vaktlister med udekkede vakter i strid med AML §10-6 1. og 3. ledd.

LN-KGL
14-07-2012, 22:24
Vi får se hva som skjer etter 1. januar 2014 - da er ikke forskriften for flygeledere lenger gjeldende.

Dag Viking
14-07-2012, 22:32
Det er 18 timer mer per år for en heltidsarbeider (38 t/uke) enn hva AML tillater. 100 timer ekstra kan skriftlig avtales mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte hvis man har en tariffavtale.

Ja, men hva er en vanlig arbeidsuke for en flygeleder, uten overtid? Hvor mye er et normert årsverk?

Du synes ikke 218 timer i snitt er mye ? Jeg har ikke listene foran meg nå, men vi hadde hvertfall et par stk over 600 timer.. En hel haug mellom 350-550.. Det foregår AML triksing over en lav sko for å få en normal uke til å gå rundt.

Nei, jeg synes ikke det.

Litt OT;
Jeg tror mine kollegaer hadde et snitt på 350-450 timer overtid i fjor. Forskjellen på oss og flygelederne er:

-Hvis vi er misfornøyde, kan vi gå til en konkurrent eller finne oss noe helt annet å gjøre. Det er vel vanskelig for en flygeleder, hvis man ikke er villig til å flytte et godt stykke. Flygeledere er kanskje ikke spesielt ettertraktet utenfor flygeleder-yrket i det norske arbeidslivet?

-Hvis vi streiker, har en aksjon eller nekter overtid pga ferie eller andre ting, blir vår kunde misfornøyd og vil muligens velge en konkurrent til neste oppdrag. Det slår altså tilbake på oss selv på lang sikt. Hvis en flygeleder streiker, har en aksjon eller nekter overtid, går det alltid ut over tredjepart (flyselskap og passasjerer), og hverken flygelederne selv eller selskapet de jobber for.

Håper politikerne tar grep, og konkurranseutsetter flygelederfunksjonen, for dagens situasjon er samfunnet ikke tjent med. At Avinor ikke klarer å levere de tjenestene de tar betalt for, bør også få store følger for de ansvarlige.

Beklager at jeg ikke har noen sympati for flygeledere, kun for uskyldige flyselskap og deres passasjerer.

TFC1
14-07-2012, 22:40
Vi får se hva som skjer etter 1. januar 2014 - da er ikke forskriften for flygeledere lenger gjeldende.

Den blir nok forlenget, akkurat som den gjorde før det opprinnelige utløpet som var 31-12-2012. Avinor ordnet det uten å sjekke med NFF først...

Fornax
14-07-2012, 23:12
Ja, men hva er en vanlig arbeidsuke for en flygeleder, uten overtid? Hvor mye er et normert årsverk?



Nei, jeg synes ikke det.

Litt OT;
Jeg tror mine kollegaer hadde et snitt på 350-450 timer overtid i fjor. Forskjellen på oss og flygelederne er:

-Hvis vi er misfornøyde, kan vi gå til en konkurrent eller finne oss noe helt annet å gjøre. Det er vel vanskelig for en flygeleder, hvis man ikke er villig til å flytte et godt stykke. Flygeledere er kanskje ikke spesielt ettertraktet utenfor flygeleder-yrket i det norske arbeidslivet?

-Hvis vi streiker, har en aksjon eller nekter overtid pga ferie eller andre ting, blir vår kunde misfornøyd og vil muligens velge en konkurrent til neste oppdrag. Det slår altså tilbake på oss selv på lang sikt. Hvis en flygeleder streiker, har en aksjon eller nekter overtid, går det alltid ut over tredjepart (flyselskap og passasjerer), og hverken flygelederne selv eller selskapet de jobber for.

Håper politikerne tar grep, og konkurranseutsetter flygelederfunksjonen, for dagens situasjon er samfunnet ikke tjent med. At Avinor ikke klarer å levere de tjenestene de tar betalt for, bør også få store følger for de ansvarlige.

Beklager at jeg ikke har noen sympati for flygeledere, kun for uskyldige flyselskap og deres passasjerer.
I mange andre land i Europe er det forbudt med overtid for flygeledere. I Norge baserer man driften på overtid/ salg av fridager - noe som i utgangspunktet er ulovlig.

Det merkelige i denne saken er at folk legger skylden på arbeidstaker.
Som FLL er man arbeidstaker i et firma. Firmaet heter Avinor. Det kunne godt vært et annet firma for FLL del. Det er arbeidsGIVER som bestemmer hvor mange det skal være i bedriften - Ikke arbeidstakeren. I dette tilfellet ønsker arbeidstaker å ha flere folk.
Hadde f.eks. Norwegian vært sterkt underbemannet på piloter hadde man neppe lagt skylden på pilotene. Da hadde det vært Kjos og co som måtte ta støyten.
I Avinor løper sjefene fra ansvaret og forklarer det med "liten velvilje" osv.
Skal langt mer enn "liten velvilje" til for å forklare den bemanningen og overtidsbruken som nå er blitt normen.

Slutt å legg skylden på det produserende ledd, og heller innse realitetene: er man for få blir det til slutt umulig å produsere 100%...

BU016
15-07-2012, 00:30
Jeg personlige og folk generelt legger skylden på Avinor og deres ansatte. Ingen andre er skyld i dette problemet.

Det er Avinor og deres ansatte sammen med styret som må sette seg ned og komme til enighet rundt dette. Verken flyselskaper, passasjerer eller andre kan hjelpe dere.

catocontrol
15-07-2012, 01:01
Dag viking.

Jeg ser du etterlyser konkurranse. Fair enough.

Et par problemstillinger:
-Hvor mange flyplasser i Norge går i dag med overskudd? Svar:ikke mange
-Vil staten legge ut enheter dem tjener mye penger på, ut på anbud? Svar: neppe
-Vil staten/forsvaret akseptere at et privat firma/annen nasjon, overtar driften av Norway ACC? Svar: tvilsomt
-Vil man få selskaper til å etablere seg på mindre tårn, alà Kirkenes, Alta, Bardufoss e.l?? Hva da med rekruttering til disse enhetene?

Det er svært mange variabler som spiller inn her, konkurranseutsetning, er nok ikke svaret som vil løse problemene vi har sett den siste tid

LN-KGL
15-07-2012, 01:28
Vel, de har i hvert fall privatisert sikkerhetskontrollene på flyplassene uten at det synes vært noe problem.

Jeg tror nok en mer britisk løsning hadde vært bedre - et eget selskap for trafikk-kontroll løsrevet fra en kommersiell aktør som Avinor i realiteteten er nå. Kanskje å tillate at andre aktører komme inn på eiersiden, som hos NATS hvor flyselskapene eier 42% av aksjene kunne også bidra med en mer bevisst forståelse for hvorfor de er der de er.

seilfly
15-07-2012, 01:34
Sikkerhetskontroll? Om du tenker på det noen skrev om sikkerhetsyrker, så er det skivebom å sammenlikne disse.

Sikkerhetskontroll dreier seg som Security.

ATS dreier seg om Safety.

LN-KGL
15-07-2012, 03:07
For de som er ombord i flyene er det et fett - hvis begge yrkesgrupper feiler kan det bli final shut eye.

TOS
15-07-2012, 03:44
Jeg synes det er en smule oppsiktsvekkende at enkelte synes å mene at det er uproblematisk at flygeledere skal legge inn litt ekstra innsats ("stå på litt ekstra"), samtidig som man i andre diskusjoner vi har hatt her inne synes å mene at flygere på død og liv ikke må pålegges mer arbeidstid. Er det bedre med en trøtt flygeleder enn en trøtt pilot?

Cloudius
15-07-2012, 09:54
Jeg synes det er en smule oppsiktsvekkende at enkelte synes å mene at det er uproblematisk at flygeledere skal legge inn litt ekstra innsats ("stå på litt ekstra"), samtidig som man i andre diskusjoner vi har hatt her inne synes å mene at flygere på død og liv ikke må pålegges mer arbeidstid. Er det bedre med en trøtt flygeleder enn en trøtt pilot?

Jeg vil si at det helt klart er like ille med begge deler.

Jeg forundres også litt over debatten enkelte ganger. Det ble vist til et regnestykke som sa 218 timer overtid i snitt per hode per år. Ut fra hva slags arbeidsforhold man selv har så vil det helt sikkert være ulike oppfatninger om hvor mye/lite dette er.
Det er imidlerttid hevet over tvil at det faktisk er mer enn AML faktisk tillater under normale omstendigheter. At man baserer en drift på at man i snitt går over AML´s begrensninger og derfor nesten kontinuerlig opererer på en dispensasjon synes jeg er meget kritikkverdig, spesielt i sikkerhetskritiske funksjoner.

gustavf
15-07-2012, 10:38
Et par problemstillinger:
-Hvor mange flyplasser i Norge går i dag med overskudd? Svar:ikke mange


Lite relevant i forhold til konkurranseutsetting. Hvor mange av de konkurranseutsatte kortbanerutene går med overskudd (uten tilskudd)?. Ingen.


-Vil staten legge ut enheter dem tjener mye penger på, ut på anbud? Svar: neppe


Det tror jeg er helt uproblemtisk. Det finnes flere eksempler på at lønnsomme, statlige (og kommunale) bedrifter er privatisert. De mest nærliggende eksemplene jeg kommer på, er flere kommunale e-verk. Andre eksempler kan være Televerket eller Statoil.


-Vil staten/forsvaret akseptere at et privat firma/annen nasjon, overtar driften av Norway ACC? Svar: tvilsomt


For meg framstår det som uproblematisk. Er det noe jeg ikke ser?


-Vil man få selskaper til å etablere seg på mindre tårn, alà Kirkenes, Alta, Bardufoss e.l?? Hva da med rekruttering til disse enhetene?


Hvorfor skulle man ikke få firmaer til å etablere seg her? (Det lukter en forståelse her om at disse stedene er så gudsforlatt at man aldri vil kunne rekruttere folk til dem, uansett hva man tilbyr av goder og at det kun er Avinors beordring som gjør at noen orker å tilbringe tid i tårnene der. Litt spesielt å mene, for eksempel, om Alta med 20.000 innbyggere og høyskole, i så fall.)


Det er svært mange variabler som spiller inn her, konkurranseutsetning, er nok ikke svaret som vil løse problemene vi har sett den siste tid

Konkurranseutsetting er på ingen måte noen kortsiktig løsning. Såpass betydelig mangel på folk med spesialkompetanse, ser jeg egentlig ikke noen kortsiktig løsning på. For en del av tjenesten er det også vanskelig å se for seg full konkurranseutsetting.

Jeg ser en organisasjon som virker som den er ute av stand til å ta hensyn til både ansatte og kunder. Da tror jeg konkurranseutsetting vil være en god løsning. Kundene får en leverandør som i større grad må levere tjenestene, og de ansatte får et mer dynamisk arbeidsmarked og kan bytte arbeidsgiver om de ønsker seg vekk.

seilfly
15-07-2012, 10:50
KGL - for deg og andre passasjerer så er det nok ett fett, men innholdet i de to typene tjenester du velger å sammenlikne er ikke i nærheten av hverandre.

En utslitt arbeider i flygelederposisjon (med alt en slik jobb innebærer) er ikke det samme som en utslitt arbeider i sikkerhetskontrollen.

Hadde det vært "ett fett" så hadde vekter-opptaket vært like vanskelig som flygelederopptak.

sail4fun
15-07-2012, 10:58
"slik har vi gjort det i alle år, slik skal det gjøre i fremtiden og ingen andre kan komme med noen innspill til endringer"... er det slik ? , kan man ikke organiseres på annen måte , fordele oppgaver ? , avlaste noen oppgaver til andre kompetanseprofiler ? 200-300 timer ot. pr år for bør ikke være en spesiell stor belastning, særlig tatt i betrakning at man utfører arbeide fra -1- og samme sted.

STARSHIP 2
15-07-2012, 11:25
"slik har vi gjort det i alle år, slik skal det gjøre i fremtiden og ingen andre kan komme med noen innspill til endringer"... er det slik ? , kan man ikke organiseres på annen måte , fordele oppgaver ? , avlaste noen oppgaver til andre kompetanseprofiler ? 200-300 timer ot. pr år for bør ikke være en spesiell stor belastning, særlig tatt i betrakning at man utfører arbeide fra -1- og samme sted.

Det har pågått et prosjekt de siste årene i tårnene kalt EDK (endret driftskonsept), kort sagt har dette gått ut på å fjerne LTTF (tidligere kalt assistenter) . FLL har overtatt de oppgavene LTTF hadde. Om jeg ikke husker feil har man fjernet like over 40 årsverk. Slik jeg har forstått det har dette samtidig medført at noen enheter derfor er tilført flere FLL. Men man har isolert på hver enhet spart penger.

Jeg er uenig med deg at 200-300 timer ikke er mye. Husk at dette er skiftarbeid. Dersom vi går ut fra at gjennomsnittsvakten er 7,5 timer vil dette si 27-40 ekstra arbeisdager/skift, der trolig mange er på natta og i mellomliggende helger (jobber i utganspunktet annen hver helg). Personlig kan jeg ikke fordra nattevakter, blir helt ødelagt dagen derpå..

dc-8-63
15-07-2012, 11:45
"slik har vi gjort det i alle år, slik skal det gjøre i fremtiden og ingen andre kan komme med noen innspill til endringer"... er det slik ? , kan man ikke organiseres på annen måte , fordele oppgaver ? , avlaste noen oppgaver til andre kompetanseprofiler ? 200-300 timer ot. pr år for bør ikke være en spesiell stor belastning, særlig tatt i betrakning at man utfører arbeide fra -1- og samme sted.

Det er vel en grunn til at mange land har lagt seg på 0 timer overtid for flygerledere og at det er mulig at det er flere faktorer som gjør at bildet er noe mere nyansert enn det som fremstille altfor enkelt av Avinors ledelse. Jeg har ikke noe inntrykk at "slik har vi gjort det i alle år, slik kal det gjøre i fremtiden og ingen andre kan komme med noen innspill til endringer" ...jeg hører derimot at det mye villighet blant Flygerlederene til å forbedre situasjonen - men at de møter en vegg på Oslo S og at det er der de store problemene ligger godt begravet.

sail4fun
15-07-2012, 13:07
Fantastisk at Avinor i en periode med for få FLL har valgt å overføre oppgave i den størrelsesorden til de ,med det etterslep som man har hatt i utgangspunktet.
Håper da at ikke fagforeningen har "krevd" å få disse oppgavene som et langsiktig jpp. og at det ikke bunner i kamp mellom profesjoner.

ClearedILS
19-07-2012, 12:12
Idag kan vi igjen lese om flygeledermangel og en infosjef i SAS som er i harnisk. Forståelig nok - for all del. Desto mer skuffende at kritikken rettes direkte mot flygelederne som, " er i ferd med å røyke seg ut".

Det er rart ingen medier har klart å fange opp Rolf Skrede sin ord for fem år siden:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=190016

Jeg er selv ute og reiser en del om dagen, og det er frusterende når man må vente lenge fordi det er personellmangel. I alle andre bedrifter hadde ledelsen fått skylden, her er det arbeidstakere med flere hunder timer overtid - allerede i år - som får høre at deres manglende arbeidsvilje er årsaken til at selskaper taper enorme summer på forsinkelsene som oppstår. Når dette er noe som har vært varslet lenge, så burde kritikken i langt større grad vært rettet mot ledelse og ikke arbeidstakere. Eller, ikke i langt større grad, men utelukkende. At det igjen såes tvil om motivasjonen til flygelederne og "aksjoner" til stadighet nevnes - det er skuffende.

rymle
19-07-2012, 16:17
Fantastisk at Avinor i en periode med for få FLL har valgt å overføre oppgave i den størrelsesorden til de ,med det etterslep som man har hatt i utgangspunktet.
Håper da at ikke fagforeningen har "krevd" å få disse oppgavene som et langsiktig jpp. og at det ikke bunner i kamp mellom profesjoner.

Absolutt ikke, "vi" er veldig glad i assistentene våre, og syns det er trist at Avinor kun har ett sett briller - og det er kostnadskutt-brillene.

Dag Viking
19-07-2012, 19:06
http://www.aftenposten.no/okonomi/Varsler-flyforsinkelser-i-helgen-6946698.html


De gjør marginalt små tiltak som får ting til å gli på kort sikt, men de kan ikke garantere noen ting. Vi betaler 1,6 milliarder kroner for en tjeneste Avinor ikke levere, sier direktør Torbjørn Lothe i NHO luftfart til NTB.


Latterlig unnskyldning fra Avinor, slikt hadde ikke funket i det normale næringslivet.

Vi beklager at vi ikke kan levere det flyselskapene forventer, men trafikkøkningen har vært større enn vi har tatt høyde for, samtidig som flygelederne skal ha ferie, sier flysikkerhetsdirektør Knut Skaar i Avinor.


No shit
Det humper og går nå i år, men vi vil ha et møte med regjeringen, der vi ber om at tårntjenestene blir konkurranseutsatt, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

QQsauce
19-07-2012, 21:06
Til orientering har Avinor ikke gjort en dritt så langt. Det har vært etpar møter mellom fagforening og ledelse, men det har ikke båret noen frukter. Lørdag ligger ann til å bli årets desidert verste dag. Prognoser fra eurocontrol med to flygeledere på ACC sier 105000 min delay, 5-6 timer average. Foreløpig har man én..

Discus
19-07-2012, 21:28
Er litt skuffet over NHO Luftfart, som bare mener det er å hente inn arbeidskraft for å dekke opp ledige vakter. De burde ha kompetanse til å vite at det ikke er så enkelt.

SAS skuffer også med: "Det er et paradoks at når én flygeleder blir syk eller ikke møter, så må vi ta ut ekstra mannskaper, kalle ansatte hjem fra ferie og praktisere ferienekt. Hvorfor kan ikke Avinor gjøre det samme?"
Det er vel ikke veldig lenge siden både DY og SAS slet med for lite crew av forskjellige årsaker. Nekt av fridagsjobbing hos DY, og hos SAS hadde vel alle-mann-alle brukt opp nesten all arbeidstiden en periode. :rolleyes:

TG923
19-07-2012, 21:30
For oss som jobber med helkontinuerlig drift er det jo en kjent sak at bemanning i helger og ferieavvikling kan by på store utfordringer.

Både de som kommer hjem fra ferie og skal ut på ferie denne helgen er neppe særlig lystne på overtidsjobbing helgen før/etter ferie - noe som er ganske naturlig.

(For ordens skyld - jeg jobber ikke i flybransjen)

tiemand
19-07-2012, 23:03
Det har pågått et prosjekt de siste årene i tårnene kalt EDK (endret driftskonsept), kort sagt har dette gått ut på å fjerne LTTF (tidligere kalt assistenter) . FLL har overtatt de oppgavene LTTF hadde. Om jeg ikke husker feil har man fjernet like over 40 årsverk. Slik jeg har forstått det har dette samtidig medført at noen enheter derfor er tilført flere FLL. Men man har isolert på hver enhet spart penger.

Oversatt til norsk betyr vel det at man har erstattet assistenter med flygeledere og dermed skapt et enda større underskudd på flygeledere.

Forøvrig er utskiftning av assistenter til fordel for flygeledere noe man begynte med for snart tyve år siden da konseptet med "planner" funksjon åpenbarte seg der planneren skulle besettes av en fullbefaren flygeleder.

:stir

catocontrol
19-07-2012, 23:13
Det er ikke riktig at hvor det tidligere satt en fullmektig, er det nå satt inn flygeledere. Arbeidsoppgavene til fullnektigene har til dels blitt automatisert, og tildels fjernet. Den siste stunden vi hadde fullmektig, hadde dem svært lite å gjøre. Jeg snakker nå om tårn. De har muligens andre oppgaver på acc.

M609
19-07-2012, 23:18
Oversatt til norsk betyr vel det at man har erstattet assistenter med flygeledere og dermed skapt et enda større underskudd på flygeledere.

EDK har ikke vært noe stort "sluk". Noen mindre TWR enheter har økt FLL bemanningen, men det har i stor grad vært en økning som ville kommet uansett. (Dvs introduksjon av avløser, dvs ofte midtvakter osv. Man får ikke pause av å ha en assistent til stede, for å få til det, må en flygeleder være der.)

Hovedårsaken til at assistentene ble identifisert som "mål" var at i mange tårn var den ene arbeidsoppgaven etter den andre fjernet, og til slutt var det så få igjen at man ikke kunne rettferdiggjøre å ha dem der.

Det er selvsagt store variasjoner på hvor mye som ble overført til flygeleder, og om det har hatt innvirkning på godkjent flygelederbemanning.

Om jeg ikke husker feil, så er økningen i bemanning som har bakgrunn kun i EDK mindre enn 5 årsverk på landsbasis.

På ATCC vil det være mange assistenter så lenge vi har dagens system (NATCON), men neste generasjons system vil føre til endringer, det kan jeg garantere.

BU016
19-07-2012, 23:44
Til orientering har Avinor ikke gjort en dritt så langt. Det har vært etpar møter mellom fagforening og ledelse, men det har ikke båret noen frukter. Lørdag ligger ann til å bli årets desidert verste dag. Prognoser fra eurocontrol med to flygeledere på ACC sier 105000 min delay, 5-6 timer average. Foreløpig har man én..

Hva er det egentlig avinor og fagforeningen må snakke sammen om?
bruk av økt overtid? Eller er det andre finurligheter som må avklares?

Hvis Avinor og flygelederne presterer 5-6 timer slot på lørdag, så er det bare og ta av seg hatten. Da vil det torpedere ferien for en lang rekke mennesker og opinionen vil ikke være nådig. Den sammen opinionen forstår heller ikke at Avinor har ansvaret.

Således vil flygelederne bli satt i gapestokken av Ola Nordmann.

ILS2
20-07-2012, 00:11
For Ola Dunk er flygelederne en bortskjemt og på grensen til overbetalt arbeidsgruppe. Dersom dette vedvarer, vil konkurranseutsetting av flygeledertjenestene i Norge stå på agendaen når det blir borgerlig regjering fra september 2013, så får tiden vise om det vil bedre situasjonen.

Wig-wag
20-07-2012, 00:20
Å konkurranseutsette flygekontrolltjenesten er liksom sommerens "medie-flue" etter problemene vi erfarer nå.

De som foreslår dette sparker inn åpne dører. Konkurranseutsetting har vært kjent som en kommende aktualitet innen Avinor i flere år. Randi Flesland prøvde å holde dette frem som riset bak speilet overfor NFF, men hun representerte en så elendig arbeidsgiver at flygelederne ga jevnt faen i problemstillingen. En eventuell ny aktør ville fortsatt være avhengig av de allerede eksisterende norske flygeledere, som igjen anså Fleslands Avinor som en så dårlig arbeidsgiver at en eventuell ny umulig kunne være verre.

Vi får håpe at Falk-Pedersens Avinor ikke beveger seg inni samme uføre.

BU016
20-07-2012, 00:25
Er det ikke akkurat det som et problemet? At man har en svak ledelse i Avinor som ikke makter utfordringene? Hvis da de ansatte også gir "jevnt faen i problemstillingen" , ja da har man oppskriften på en skakkjørt organisasjon.

QQsauce
20-07-2012, 00:41
For Ola Dunk er flygelederne en bortskjemt og på grensen til overbetalt arbeidsgruppe. Dersom dette vedvarer, vil konkurranseutsetting av flygeledertjenestene i Norge stå på agendaen når det blir borgerlig regjering fra september 2013, så får tiden vise om det vil bedre situasjonen.

Jeg anser i utgangspunktet ikke en evt privatisering som noen trussel. Selv om Ola Dunk muligens synes vi er overbetalte er det altså ganske vanlig at norske flygeledere reiser ut nettopp pga bedre betingelser andre steder. Om man ser på relativ kjøpekraft pr lønningspose er Norge på den nedre enden av skalaen i Europa for denne yrkesgruppen. Endel svensker greier man kanskje å rekruttere.. Forøvrig har ikke engang USA privatisert denne yrkesgruppen, så jeg håper implikasjonene blir vurdert svært nøye.

Jeg er selvsagt helt enig i at full stans i trafikken er veldig uheldig, men opinionen har vi tapt for mange tiår siden uansett.. Vi er en bitteliten gruppe, med relativt god lønn og egen fagforening. Vi er 100% prisgitt at mediene er geniunt interessert i å fremme hele bildet, hvilket de sjelden er.

Angående lørdag er det er sendt ut anmodning om at overflights bør reroutes utenom luftrommet. Prognosen uten overflights er nærmere 1 time delay i snitt, så det jeg skrev tidligere er worst case scenario og neppe veldig realistisk. (Gitt at man er 2 stk, ikke 1.)

LN-VLE
20-07-2012, 00:42
Dersom dette vedvarer, vil konkurranseutsetting av flygeledertjenestene i Norge stå på agendaen når det blir borgerlig regjering fra september 2013, så får tiden vise om det vil bedre situasjonen.

Selv ved en konkurranseutsetting av deler eller hele tjenesten er det ingenting som hindrer Avinor å levere anbud/tilbud på hele eller deler av tjenesten.

En konkurranse utsetting kan faktisk bedre situasjonen for Avinor fordi de dermed kan prissette det flygeledertjenesten faktisk koster. Dersom Avinor skulle velge å delta i en eventuell konkurranseutsetting av flygeledertjenesten har de ikke lov til å kryssubsidiere den konkurranseutsatte tjenesten med inntekter fra andre tjenester de leverer.

Altså kan en konkurranseutsetting faktisk være til det bedre for både arbeidsgiver og ansatte.




Vidar

Northrider
20-07-2012, 02:16
Beklager at jeg ikke har noen sympati for flygeledere, kun for uskyldige flyselskap og deres passasjerer.

Og hadde flygerforeningen i Norwegian gått ut i streik, hadde du vel ikke hatt sympati for dem heller?
Jeg må si jeg er jaggu glad for at ikke alt er privatisert og konkurranseutsatt. Et næringsliv som kun bryr seg om å sikre ledelsen kontrakter og penger inn, på kostnad av de ansattes lønn og fritid er slik verden har blitt. Jeg har selvfølgelig forståelse for at konkurranse er tøft, og selskapene må overleve. Men må det alltid gå på bekostning av de som arbeider? Utdanne seg til et yrke med gode betingelser, og til slutt ende opp med dårligere og dårligere avtaler?

Bare å se hvordan flybransjen har endt opp. For mye konkurranse er alltid positivt, helt til du jobber der selv.
Skrekkelig glad for at jeg har en arbeidsgiver som satser stort på de ansatte, og verdsetter oss. Men fortsetter vi i ønskeretningen din, så blir vel det norske Forsvaret snart et underselskap av ManPower, med befal og soldater på vikarkontrakter!

Dag Viking
20-07-2012, 03:03
Og hadde flygerforeningen i Norwegian gått ut i streik, hadde du vel ikke hatt sympati for dem heller?
Jeg må si jeg er jaggu glad for at ikke alt er privatisert og konkurranseutsatt. Et næringsliv som kun bryr seg om å sikre ledelsen kontrakter og penger inn, på kostnad av de ansattes lønn og fritid er slik verden har blitt. Jeg har selvfølgelig forståelse for at konkurranse er tøft, og selskapene må overleve. Men må det alltid gå på bekostning av de som arbeider? Utdanne seg til et yrke med gode betingelser, og til slutt ende opp med dårligere og dårligere avtaler?


Tror du misforstår innlegget mitt.
Hadde flygerforeningen til Norwegian gått til streik, hadde det rammet deres egne kunder og deretter Norwegian som selskap. Hvis flygelederne streiker/er underbemannet osv, rammer det kun en uskyldig tredjepart. En vesentlig forskjell.
Dessuten har jeg stor sympati med de flygende på "underbetalte" kontrakter, som har en dyr egenfinansiert utdannelse bak seg, et usikkert arbeidsmarked foran seg og en dårlig begynnerlønn. Flygeledere sliter ikke med noen av de tre problemene.
Jeg ønsker ikke dårligere betingelser for flygeledere, snarere at dårlig bedriftsledelse og personanplanlegging i et selskap som yter flygeledertjenester faktisk får konsekvenser for de ansvarlige.


Bare å se hvordan flybransjen har endt opp. For mye konkurranse er alltid positivt, helt til du jobber der selv.
Skrekkelig glad for at jeg har en arbeidsgiver som satser stort på de ansatte, og verdsetter oss. Men fortsetter vi i ønskeretningen din, så blir vel det norske Forsvaret snart et underselskap av ManPower, med befal og soldater på vikarkontrakter!

Jeg aner ikke i hvilket innlegg jeg har skrevet noe går i de banene du beskriver.

QQsauce
20-07-2012, 10:15
Hvis flygelederne streiker/er underbemannet osv, rammer det kun en uskyldig tredjepart.

Helt enig i dette. Det største problemet her er nettopp at Avinor ikke får svi økonomisk når de ikke greier å levere tjenesten de er satt til å gjøre. Hadde de hatt et økonomisk insentiv for å sørge for uforstyrret drift 24/7 hadde vi hatt full bemanning for lenge siden..

tiemand
20-07-2012, 10:33
Man får ikke pause av å ha en assistent til stede, for å få til det, må en flygeleder være der.)

Hvis man bemanner en posisjon med en flygeleder og en assistent trenger man en flygeleder for å gi en flygeleder pause.

Bemanner man den samme posisjonen med to flygeledere trenger man to flygeledere for å gi samme posisjon pause, en økning på 100%.

EDK er et nytt begrep som havner om det samme, bare at man snakker om det som om det skulle være noe nytt.

Fjerning av assistenter i operativ arbeidsposisjon til fordel for fullbefaren flygeleder må nødvendigvis ha kostet en formue i ressurser. Sett litt stort på det burde det ha ført til en dobling av behovet for flygeledere de siste tyve årene.

catocontrol
20-07-2012, 10:50
I alle fall for et tårn, er ikke det tilfelle Tiemand. Der har operativ FLL tatt over de få oppgavene som var igjen av assistentens oppgaver, altså ikke ekstra folk på jobb..(Utsending av METAR om enheten ikke har meteorolog), oppdatering av ATIS etc. Flightplanning, NOTAM utstedelse o.l har nå blitt sentralisert. Som regel er oppgavene rundt disse temaene, gjort i løpet av få minutter.

Man trenger heller ikke være to flygeledere på jobb til en hver tid, for å få til avløsning.

Herlov
20-07-2012, 10:54
Hvorfor rettes det ikke fokus fra journalister på hvordan Avinor skal løse denne situasjonen med mangel på personell på? Økning i antall studieplasser for flyveledere har for eksempel ikke vært nevnt med et ord så langt .. Så klart løser det ikke problemet på kort sikt, men her må man jo i høyeste grad også tenke langsiktig.

Og hvis Avinor og NFF har hatt en "avtale" om å heller dekke opp økning i kapasitet gjennom overtid i stedet for nyansatte, så viser det jo strengt tatt bare hvor naive Avinor er, som ikke har skjønt hvilken utrolig sårbar situasjon de da setter seg i ved for eksempel ulike arbeidskonflikter. Jeg sier ikke at man har en konflikt nå, for det virker jo som om flyvelederne strekker seg langt for å redusere problemene, men generelt.

TOS
20-07-2012, 11:46
Tror du misforstår innlegget mitt.
Hadde flygerforeningen til Norwegian gått til streik, hadde det rammet deres egne kunder og deretter Norwegian som selskap. Hvis flygelederne streiker/er underbemannet osv, rammer det kun en uskyldig tredjepart. En vesentlig forskjell.
Dessuten har jeg stor sympati med de flygende på "underbetalte" kontrakter, som har en dyr egenfinansiert utdannelse bak seg, et usikkert arbeidsmarked foran seg og en dårlig begynnerlønn. Flygeledere sliter ikke med noen av de tre problemene.
Jeg ønsker ikke dårligere betingelser for flygeledere, snarere at dårlig bedriftsledelse og personanplanlegging i et selskap som yter flygeledertjenester faktisk får konsekvenser for de ansvarlige.


At en streik hos flygeledere kun har som konsekvens å ramme uskyldig tredjepart er så sin sak, men det er uansett ikke vanskelig å forstå hvor du står med dine innlegg. I motsetning til forholdene for de flygende, hvor sikkerhet stod høyt på agendaen og at man derfor ikke kan fly mer og lengre dager, så er det åpenbart noe helt annet for de som jobber som flygeledere. Der bør de tydeligvis kunne "ta i et tak ekstra", selv om tallene som fremvises tyder klart på at man i snitt er bemannet slik at hver enkelt flygeleder jobber mer enn det AML legger til rette for. Jeg forstår ikke helt hvordan disse to vidt forskjellige holdningene til sikkerhet i luften passer sammen: Flyger = jobbe mer er fy-fy. Flygeledere = må kunne ta i et ekstra tak ved behov.

Hvis flygelederne streiker for å få opp bemanningen på et forsvarlig nivå så har jeg ingen problemer med å ha sympati for dette (dvs. at man ikke må belage seg på å bruke eksisterende personell på overtid for å få kabalen til å gå opp). I motsetning til for flygere så har man vel heller ingen absolutt øvre grense for hvor mange timer man kan jobbe?

ClearedILS
20-07-2012, 12:02
Som Cato har svart til deg tiemand, er det feil.
I tilfeller hvor man har to dekte flygelederposisjoner, så rullerer man jo naturligvis med tre stykker, og ikke fire slik du skisserer - det får da være måte på til dårlig ressursbruk :)
Så der man før var to FLL og en fullmektig på vakt samtidig, er man nå tre FLL isteden som rullerer. Det er en sikkerhetsgevinst i det også, en mulighet til å se andre jobbe - noe som gjør at det ikke utvikler seg til at man har mange praksiser i et tårn, kontra en felles. Læringsmomentet blir også tilstede når man kan se andre jobbe, kontra alltid sitte alene (eller med en fullmektig).

C130
20-07-2012, 13:26
Til orientering har Avinor ikke gjort en dritt så langt. Det har vært etpar møter mellom fagforening og ledelse, men det har ikke båret noen frukter. Lørdag ligger ann til å bli årets desidert verste dag. Prognoser fra eurocontrol med to flygeledere på ACC sier 105000 min delay, 5-6 timer average. Foreløpig har man én..

Ja dette kan jo bli festlig !
Jeg skal via OSL til CHQ i morgen midt på dagen.....med DY.

tiemand
20-07-2012, 13:52
Som Cato har svart til deg tiemand, er det feil.
I tilfeller hvor man har to dekte flygelederposisjoner, så rullerer man jo naturligvis med tre stykker, og ikke fire slik du skisserer - det får da være måte på til dårlig ressursbruk
Så der man før var to FLL og en fullmektig på vakt samtidig, er man nå tre FLL isteden som rullerer. Det er en sikkerhetsgevinst i det også, en mulighet til å se andre jobbe - noe som gjør at det ikke utvikler seg til at man har mange praksiser i et tårn, kontra en felles. Læringsmomentet blir også tilstede når man kan se andre jobbe, kontra alltid sitte alene (eller med en fullmektig).

Apropo ressursbruk, er det fortsatt slik at to flygeledere innbyrdes kan avtale å dele en vakt på midten slik at en tar den tidlige halvparten mens nestemann tar siste del.

I den avtalte minimumsbemanningen går jeg ut fra at det er beregnet et visst minimum av flygelederhoder på vakt. Hender det at det er et mindre antall enn dette på vakt grunnet private avtaler som skissert over?

Fornax
20-07-2012, 14:14
"Ryktet" sier det var ca 19000t overtid (AML-timer?) på Røyken i fjor.
Det utgjør at HVER dag er det ca 6-7 stk på overtid.
Et dagskift utgjør ca 38 man, noe som betyr at hver dag er ca 20% av folkene som er i arbeid på overtid!
Allikevel hører man at FLL er noen late idioter.

Hadde Avinor vært et privat selskap som f.eks. het Lidl-aviation hadde de ALDRI i verden fått lov å holde på slik de gjør nå. Det er kun fordi Avinor er statseid at de får lov å basere driften på utstrakt overtid, har unntak på unntak fra AML, har turnusordninger som ikke hører hjemme i skiftarbeid osv.

Sett inn NATS eller Serco e.l. til å drive dette, og de hadde sagt at den bemanningen som er nå er helt bortenfor enhver sunn fornuft. Kanskje prisen for å drifte ATC hadde blitt litt høyere, men den ville vært stabil og sikker.
Kom ikke å si at Norge og Avinor ikke har råd til å ha en fornuftig bemanning på et av de viktigste samferdselsområdene i Norge.

Et annet problem er at Avinor skal gi en avkastning på 400mill til staten.
Hvor får man dette tallet fra? Hadde man merket forskjell om dette var 300mill, og man heller bemannet opp? Neppe...
Og: nok en gang nå har man startet et spareprogram, iPosisjon, som skal spare 6,7893755%...også et tall tatt ut av løse luften. Ingen er imot forbedringsprogrammer, men når dette hovedsakelig går ut på å tyne bemanningen enda mer, blir det feil. Vi skal ikke ha bemanning, men vi skal opprettholde hver eneste flyplass på hver bergknatt og knøs. (Eks Molde-Kristiansund, Mosjøen-Brønnøysund-Sandnessjøen osv)

Å skylde på at "sommertrafikken var høyere enn prosjektert" er bare tull.
Problemet med Avinor er at de skal være best i klassen og sammenligner trjenestepris mot Estland, Polen osv. Man har også hatt talentløse (mellom)ledere som ikke har bemannet opp før store prosjekter(les: ASAP) - istedenfor sendte man gjerne vekk et par FLL før man startet prosjektet...

Når i tillegg folk søker seg vekk (Dubai osv), folk går av med pensjon(bummer!), noen mister legelisensen(ja det hender og), langt fra alle klarer utsjekk på Oslo(ca 30% stryk), flytraffiken har økt kraftig de siste årene osv. sitter man igjen med et håpløst underskudd av folk.

Allikvel skylder man på Ola-flygeleder!
Neste gang det er forsinkelser med NSB skal jeg skylde på lokfører; neste gang SAS er forsinket er det kapteinens feil; neste gang burgeren er sen på McDonald er jenta bak kassa sin feil...

Sett gjerne inn private aktører for min del. De hadde aldri fått lov å holde på slik Avinor nå gjør.

ClearedILS
20-07-2012, 14:21
Det siste spørsmålet ditt skjønner jeg ikke hva du mener tiemand, men på det første så gir vel svaret seg selv: Arbeidstid er arbeidstid, man er på jobben så lenge vakten varer. De stedene jeg har tjenestegjort har jeg ikke hørt forslag om å dele vakter slik, tror langt mindre sjefen hadde godtatt det heller.

tiemand
20-07-2012, 14:42
Det siste spørsmålet ditt skjønner jeg ikke hva du mener tiemand, men på det første så gir vel svaret seg selv: Arbeidstid er arbeidstid, man er på jobben så lenge vakten varer. De stedene jeg har tjenestegjort har jeg ikke hørt forslag om å dele vakter slik, tror langt mindre sjefen hadde godtatt det heller.

Det var en svært vanlig praksis i svært mange år.

Hvis denne praksis er opphørt er det selvfølgelig kun positivt.

Imidlertid er det lett å merke seg at flygeleder på approach og departure frekvens samt OSL ground rett som det er går i overload på tidspunkt det er naturlig å tenke seg at man har strukket strikken for langt med å kjøre sammenslått sektor.

Så hvis det er tilfellet at du ikke skjønner spørsmålet mitt foreslår jeg at du konsulterer noen av dine kolleger med noe lenger fartstid så tenker jeg ihvertfall at de forstår spørsmålet.

ClearedILS
20-07-2012, 15:48
Om jeg tolker deg rett så lurer du på om det er slik at private avtaler fører til at man er for få flygeledere på vakt, som igjen fører til overload for den/de som er på vakt?
Jeg har aldri hørt om det, eller opplevd det selv.

tiemand
20-07-2012, 16:31
Jeg har aldri hørt om det

Jeg må bare tro deg på ditt ord men det høres helt utrolig ut.

SAS-Steward
20-07-2012, 16:43
Opp til 2 timer og 30 minutter flow innbound OSL i dag.
Her er det mange connections som ryker, med påfølgende kostnader.
Men Avinor gir sannsynligvis beng i det, de får jo inntektene sine uansett.
Men trist at gutta som gjør jobben i Røyken er de som får skylden. Men stå på, jeg er bare glad dette er min frihelg.
Forøvrig den eneste i juli ;-)

Discus
20-07-2012, 17:34
Opp til 2 timer og 30 minutter flow innbound OSL i dag.
Her er det mange connections som ryker, med påfølgende kostnader.
Men Avinor gir sannsynligvis beng i det, de får jo inntektene sine uansett.


Vi får håpe flyselskapene slutter å prate og kanskje begynner å motfakturere Avinor

LN-MOW
20-07-2012, 17:42
245 poster om noe som egentlig burde være helt selvfølgelig. Avinor er ansvarlig for å levere en tjeneste og legge opp en skiftplan med alle posisjoner dekket med høyde for ferieavvikling og 'naturlig' fravær - mot overtid innen gjeldende lover og regler. Og påkrevet bemanning/hoder per skift er noe man vet lang tid (måneder/år) i forveien - ihvertfall med bred pensel.

Dette er et temmelig enkelt regnestykke og at Avinor legger skylden på andre for sin egen utilstrekkelighet i denne planlegingen, er ganske utrolig.

MOW out.

SAS-Steward
20-07-2012, 17:57
Vi får håpe flyselskapene slutter å prate og kanskje begynner å motfakturere Avinor

Helt enig, noe de eventuelt burde begynt med for veldig lenge siden.

STARSHIP 2
20-07-2012, 18:39
Blir så oppgitt, hørte på nyhetene på Radio Norge at grunnen til forsinkelsene nå er "akutt sykdom blant flygelederne"...

Thomas
20-07-2012, 18:49
21:55 Reykjavik FI325 Icelandair D - Ny tid 05:50

Lurer på om jeg skal varsle media om at 9/10 FLL i Røyken har dratt hjem :lol:

Oslop
20-07-2012, 18:56
Det "morsomme" er at jeg idag fikk høre av faren til en flyveleder at sønnen hans hadde sagt opp jobben sin på en flyplass i nordnorge,og flyttet sørover pga familiere årsaker. Han sitter nå på ett kontor å flytter papir, fordi han ikke hadde lang nok ansiennitet til å få jobb på Osl eller røyken. Litt sløsing av ressurser eller......

Men hovedårsaken til problemene er jo avinors årelange mangel på dyktige ledere og evnen til samarbeid med flyvelederne.

Og ja flyselskapene bør i aller høyeste grad holde igjen avgifter til avinor, og heller kjøre en rettsak i etterkant. For det er jo uomtvistelig at de blir påført store ekstrakostnader for en vare som ikke blir levert.