PDA

View Full Version : Transfer og om OSL (flyplass, lounger etc)


Pages : [1] 2

fjasebase
31-05-2011, 23:13
I følge SAS sine hjemmesider trenger man 60min ved connection Innland - IC. Likevel selger SAS denne routingen på de samme sidene...Vurderer denne routingen selv. Vil det by på problemer?

09:20 - 10:15 SK347 Trondheim - Oslo
11:05 - 13:10 SK907 Oslo - New York, Newark Liberty International (Terminal B)

Someone
31-05-2011, 23:16
Er det riktig på SAS sine sider? Er det ikke er forskjell på innland-->IC og IC-->innland på OSL som ikke kommer frem her?

Uansett, selger SAS deg billetten men den connection er det OK og de tar ansvar

Hickok
31-05-2011, 23:17
Så lenge SAS selger denne reisen gjennomgående, så er det ingen problem. Det tar deg maks 10 minutter å gå fra innlangsgaten til non-Schengen, så tid er ingen problem normalt sett.

fjasebase
31-05-2011, 23:22
Ser det står det samme begge veier der ja....Utgående bør jo ikke være et problem. Skal reise ID og da er man jo ikke "sikret" hvis man ikke rekker det, men selger de reisen, må det gå bra :)

André Nalin
01-06-2011, 03:29
Ser ingen problemer, SAS har ansvaret her, OSL er jo også en liten, enkel og grei flyplass og du sklir fort igjennom til utenlands på utreisen.
Du må vel plukke opp bagasjen i oslo på tilbaketuren, men regner med du lander om morningen i norge og det er vel 12-13 daglige avganger OSL-TRD så det er uansett heller ikke noe problem.

Selv hadde jeg nok bestilt OSL-EWR-OSL separat, og heller tatt et tidligere fly ned, for du får vel ingen bonuspoeng med en innenlands tilknytningsbillett?

fjasebase
01-06-2011, 03:54
Skal ikke via OSL hjem, booker enveis. Tror det kanskje blir LH hjemover. Søndager er SK347 første mulighet.

Hickok
01-06-2011, 07:13
Selv hadde jeg nok bestilt OSL-EWR-OSL separat, og heller tatt et tidligere fly ned, for du får vel ingen bonuspoeng med en innenlands tilknytningsbillett?

Joda, du får bonuspoeng for OSL-EWR uansett. Spiller ingen rolle om en har innenlands tilslutning eller ei. Det er kun innenlandsdelen som gir 0 poeng.

VirreVapp
01-06-2011, 07:33
SAS Solgte ikke denne til meg.. jehg må ta et tidligere fly fra TRD til OSL. men, det blir god tid til frokost med nogo attått i Loungen da...

Larsabal
01-06-2011, 10:53
Uansett, selger SAS deg billetten men den connection er det OK og de tar ansvar

Det er jo i og for seg greit at SAS tar ansvaret. Men hvis man er forsinket fra TRD og misser SK907 (og evt CO39) blir det jo en ekstra rundtur til et eller annet sted i Europa og betraktelig senere ankomst EWR. Det er hva jeg ville tatt i betraktning ifm denne routingen, nå som ansvaret er avklart.

fjasebase
01-06-2011, 12:32
Takk for alle tips, men tror ikke mange så i post #4 at jeg reiser ID. Da spiller SAS sitt ansvar og bonuspoeng liten rolle :p Grunnen til at SAS selger denne regner jeg med er bare pga at det er søndag, og første fly, og man vil ha med feed fra TRD. Regner med at 50min er plenty på utreise, da man bare trenger å gå til andre enden av terminalen

Superhai
01-06-2011, 13:09
Hm, jeg ser at den siden på sas sin side, den stemmer faktisk ikke, pluss at den er inkonsekvent! For online SK:
Innland til utland = 35 min, men til utland widebody 40 min.
Utland til innland = 45 min, men fra utland widebody 60 min.

fjasebase
01-06-2011, 13:22
Hvor finner du dette?

Jeg finner bare denne: http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Under-reisen/Transfer/

André Nalin
01-06-2011, 17:07
Joda, du får bonuspoeng for OSL-EWR uansett. Spiller ingen rolle om en har innenlands tilslutning eller ei. Det er kun innenlandsdelen som gir 0 poeng.

ah, beklager, jeg må ha tenkt på EB-poeng gjennom kjøp med kredittkort når jeg skrev det, får jo triple poeng med diners og MC om et par uker..

mo
02-06-2011, 17:13
Ser ikke helt poenget med å oppgi noen transfer tider. Det er svaret du får fra reservasjonssystemet som gjelder og her gjelder en rekke unntak fra "regelen". Eneste som er relevant er om du har en gjennomgående billett.

Mugnas
18-06-2012, 18:00
Hei,

Jeg går i surr når det gjelder alle ulike transfer-regler med/uten schengen etc etc...

På torsdag skal jeg fly ARN-OSL-SVG. På OSL går man da bare fra ankommende utenlandsgate direkte til innelandsgate for departure SVG - eller hva?

kekker
18-06-2012, 18:05
Da er det en god fare for at kofferten din blir igjen på OSL, reiser du uten koffert må du okke som ut igjennom tollen og ny sikkerhetskontroll..

Superhai
18-06-2012, 18:49
Du kommer kun en vei, og det er igjennom tollen og dermed ut til ankomstområde.

geirs
18-06-2012, 23:56
Ja du må nok gå ut gjennom tollen til ankomst, opp en etasje og gjennom sikkerhetskontrollen, og inn på innland igjen. Enklere på andre flyplasser enn OSL dette.

Mugnas
19-06-2012, 12:13
Ok, takk for svar. Blir jo tight når transfertiden er 45 min.

Hva er den korte forklaringen på at det er slik på OSL?

Someone
19-06-2012, 12:21
Hva er den korte forklaringen på at det er slik på OSL?

Norske tollregler. Er det samme på alle norske flyplasser

geirs
20-06-2012, 23:22
Men er det samme prosedyre motsatt vei, fra innland og over til utland med kofferter og det hele? F. eks SVG-OSL-CDG med SAS hele veien? Eller er det da bare trapp ned til innland med direktesendt koffert?

Someone
20-06-2012, 23:32
Innland-Utland går greit. Bare følge skiltene merket transfer også havner du i avgangshallen. Sikkerhetskontrollen slipper du også

lurudal
13-07-2012, 01:28
Vurderer å bestille en tur med Norwegian fra TRD til SXF neste uke. Ser det oppgis transfertid på OSL på 50 min. (Kl 08.25-09.15) Er det stor risiko for at den vil glippe nå i disse tider med manglende flygelederbemanning ?

Bergern
13-07-2012, 01:47
50 min innenriks og ut er normalt helt uproblematisk. Det som kan skape trøbbel er selvfølgelig forsinkelsen din inn til OSL, som like selvfølgelig er helt umulig å si noe om her. Er flyet ditt 5 min for sent inn går det helt fint, er det 50 går det åt skogen, med mindre flyet ditt ut også er vesentlig forsinket.

Dag Viking
13-07-2012, 01:53
Du kan studere denne tabellen
http://www.osl.no/osl/omoss/_statistikk/_punktlighet?page=punctuality_per_flight&from_year=2011&from_month=7&to_year=2012&to_month=7&selected_year=2012&selected_month=7&airline=Norwegian&iata_code=NAX&type=A

Jeg hadde ikke reist med transfer på OSL dersom jeg ikke virkelig måtte slik situasjonen er nå, spesielt ikke til en destinasjon med få ukentlige avganger.

Muligheten er jo at selv om du er forsinket inn, så er avgangen tilsvarende forsinket.

laurenz
13-07-2012, 02:00
Syns ikke man skal skremme folk mer en nødvendig heller da.

lurudal
13-07-2012, 02:12
Takker for svar. Som det nevnes er det jo ganske åpent fra dag til dag hvordan det påvirkes. Mulig vi velger nattoget fra Trondheim til OSL i stedet. Det kan jo selvfølgelig skje noe der også, men 3 timer overgang er i allefall bedre enn 50 min. Et annet pluss er at en slipper grytidlig opp for å dra til TRD da.

Skulle man miste overgangen er det jo 9 timer til neste fly til SXF. Bedre å bruke de 9 timene i Berlin enn på OSL. :)


Interessant å se denne oversikten som viser at 51 % av alle avganger fra OSL var forsinket siste døgn. Riktignok skyldes vel ikke alt manglende flygeledere, men det var mange avganger...

http://www.osl.no/osl/omoss/_statistikk/_dagenspunktlighet

LN-FHU
13-07-2012, 13:56
Hvorfor ikke bestille direkte(hvis dagene/tidene passer da)?

roger
15-05-2013, 15:43
Dette har vel vorte diskutert i massevis, men kva er det rådande tipset på connection utland/innland? Eg har greidd turen på 20 minutt gate -- gate, med både bagdrop og taxfree, men det var ein sein kveld. No skal eg truleg gjennom ein fredags ettermiddag i tre-tida... Har valget mellom 50 min og 1:40 min med SAS. Kor mykje ansvar har eg sjølv til å komme til gate tidsnok? Dvs. kva skal til for å komme med neste fly om eg mister connection pga. seint levert bagasje/kø bagdrop/kø security? Eg skjønar jo at eg ikkje kan ta meg så sabla god tid i taxfree :).

737-405
15-05-2013, 16:13
Ville kjørt på 1:40 her ja :) Tre-tiden på en fredag innebærer fort 15-20 minutter i sikkerhetskontrollen. I tillegg lander det en rekke andre fly samtidig, noe som kan gjøre ventetiden på bagasje lengre enn ellers. Hvor kommer du fra for øvrig? Ville iallfall beregnet 1:40 dersom du skal gjennom passkontrollen!

Cecilie
15-05-2013, 16:18
Hvordan er det med ankomst utland (Schengen) med fly, men videre innenriks med tog? Vil 40 minutter holde?

roger
15-05-2013, 16:32
Ville kjørt på 1:40 her ja :) Tre-tiden på en fredag innebærer fort 15-20 minutter i sikkerhetskontrollen. I tillegg lander det en rekke andre fly samtidig, noe som kan gjøre ventetiden på bagasje lengre enn ellers. Hvor kommer du fra for øvrig? Ville iallfall beregnet 1:40 dersom du skal gjennom passkontrollen!

Kjem frå Helsinki, så passkontroll slepp eg. Er nok fornuftig med 1:40, får gå for det.

Hvordan er det med ankomst utland (Schengen) med fly, men videre innenriks med tog? Vil 40 minutter holde?

Det bør gå, om ikkje bagasjen er treig. Det er jo tidvis litt bingo, men det bør vel ikkje ha så mykje å seie om du kjem frå schengen eller innland om du skal med tog.

737-405
15-05-2013, 16:56
Hvordan er det med ankomst utland (Schengen) med fly, men videre innenriks med tog? Vil 40 minutter holde?

Tror det burde gå greit, med mindre du får en forsinkelse/treig bagasje :) På Gardermoen føler jeg det er enten fugl eller fisk når bagasjen dukker opp til tider..

Chriscross
15-05-2013, 19:53
Jeg har ventet 35 min på bagasje flere ganger på Osl. Du bør iallfall ha en back up plan om du mister toget. Uten bagasje er det null problem.

LN-REF
15-05-2013, 21:24
To ganger eg har hatt lita tida har eg sjekka tid for transfer på OSL:
Fra eg gjekk ut døra på flyet, via taxfree, henta baggasje, toll (rett igjenom) opp i avgangshallen, bag drop, sikkerhets sjekk og til gate har det tatt kun 20 min!

jameson82
15-05-2013, 21:56
Rekorden er 9 minutt fra parkering på utenlands,buss til innenlands,hente bagasje(som var fremme før bussen å løpe til tog.
Men har også opplevd å ikke rekke tog med 50 minutt fra parkering til toget går pga bagasje venting

vegardg
15-05-2013, 22:59
Har flere ganger mistet flyet videre med bare 40-45 minutter connection når jeg har kommet fra ARN. Og det med bare håndbagasje og uten å ha svingt innom taxfree. Selvsagt en kombinasjon av at flyet kom noen minutter sent inn og en ubrukelig sikkerhetskontroll. Med bagasje bør man fort beregne 1:20 - avhengig av tid på døgnet.

roger
03-06-2013, 00:50
Eg har eit spørsmål etter den turen: Kvifor får eg ikkje lov å bruke sjølvbetent bagdrop ved transfer utland --> innland? Eg vart "jaga" bort derifrå på fredag. Der var jo ikkje kø, og på betent skranke var det lang kø, så det var litt nedtur. Rakk jo aldri å sjå om det fungerar eller ikkje likevel...

vbe86
03-06-2013, 01:38
Eg har eit spørsmål etter den turen: Kvifor får eg ikkje lov å bruke sjølvbetent bagdrop ved transfer utland --> innland? Eg vart "jaga" bort derifrå på fredag. Der var jo ikkje kø, og på betent skranke var det lang kø, så det var litt nedtur. Rakk jo aldri å sjå om det fungerar eller ikkje likevel...

Har med tagnummer og hvilket innsjekks-system. Altea som brukes av DY f.eks snakker kun med andre Altea-versjoner som bruker samme bagtag-system. Dvs tagger med nummer som begynner med DYxxxxxx

hifiman
03-06-2013, 09:55
Jeg sitter her å kikker på billetter til New York med SAS
med reise fra TRD så må jeg mellomlande i OSL men det er kun 55 minutters mellomlanding er ikke det veldig kort tid ? regner med at bagasjen blir sendt hele veien til New York så jeg slipper å plukke den opp i OSL ?
også et annet "dumt" spørsmål da jeg aldri har hatt transfer, på OSL står det på et skilt "Transfer alle avganger" gjelder dette også utlandet,når man ankommer med flyet fra for eks TRD ?

Someone
03-06-2013, 09:59
Jeg sitter her å kikker på billetter til New York med SAS
med reise fra TRD så må jeg mellomlande i OSL men det er kun 55 minutters mellomlanding er ikke det veldig kort tid ? regner med at bagasjen blir sendt hele veien til New York så jeg slipper å plukke den opp i OSL ?

Ja, bagasjen blir sendt hele veien og du slipper ny sikkerhetskontroll på OSL

55 minutter var tidligere mer enn nok her, men pga ombyggingsprosessen ville jeg valgt en tidligere avgang fra TRD

Trevln
03-06-2013, 12:05
Grunnen til at det kan være bingo med bagasjen skyldes ofte at det kan være kø på pålastingsbåndene, samt at bagasjen blir kjørt inn litt etter litt. Du kan være heldig og ha bagasjen i den første vogna som kjøres inn, eller du kan måtte vente til siste vogn er kjørt inn. Aldri godt å si. Takk gud for crew bags. :p

Dag Viking
03-06-2013, 12:10
eller du kan måtte vente til siste vogn er kjørt inn.

Også kalt "Priority-vogna" på OSL :p

SQ 777
03-06-2013, 12:25
Dagens, stemmer så godt..^_^

The Ticketor
03-06-2013, 13:31
Hvorfor ta en connection på bare 55 minutter når man flyr fra en flyplass med så mange avganger til OSL som TRD? Man kan si mye om MCT på OSL (urealistisk, skrivebordsprodukt, problematisk - der har vi tre ting f eks), men jeg vill helt klart gitt meg selv mer tid enn 55 minutter om jeg kunne.

Discus
03-06-2013, 13:50
Hvorfor ta en connection på bare 55 minutter når man flyr fra en flyplass med så mange avganger til OSL som TRD? Man kan si mye om MCT på OSL (urealistisk, skrivebordsprodukt, problematisk - der har vi tre ting f eks), men jeg vill helt klart gitt meg selv mer tid enn 55 minutter om jeg kunne.

Helt enig, hvsi jeg hadde mulighet hadde jeg lagt inn litt bedre tid til transfer på OSL i et slik tilfelle. Ingen ting er så masete som å komme oppkavet og svett ombord på en longhaulflight.

Vet ikke hva SAS har som MCT Domestic->USA på OSL, men på websidene skriver de:

På de interkontinentale rutene med større fly må du være ved gate senest ca 40 minutter før avgangstid.
...
Når du reiser innenlands og skal fortsette til USA må du være på flyplassen hvor din reise starter senest 40 min. før avgang for innsjekking og dokumentkontroll.Det ryker jo fort hvis man får litt lang taxing, litt venting, litt sen inn til gate, havner på bussgate eller 19-og-langt-borti-der, er sist ut av flyet osv.

Dag Viking
03-06-2013, 14:02
Vet ikke hva SAS har som MCT Domestic->USA på OSL, men på websidene skriver de:
Det ryker jo fort hvis man får litt lang taxing, litt venting, litt sen inn til gate, havner på bussgate eller 19-og-langt-borti-der, er sist ut av flyet osv.

[KVS Availability Tool 7.1.8 - Reference: Minimum Connection Time [MCT]: OSL/SK-SK] (http://www.KVSTool.com/)
DD DI ID II
STANDARD: OSL 035 040 050 040
SK-SK ONLINE OSL 030 035 --- ---

EXCEPTIONS:
A/L FLT-NBR EQP DEPARR

-ALL- OSL SUP SUP SUP SUP
SK RYG

SK OSL SUP SUP SUP SUP
SK TRF

-ALL- OSL SUP SUP SUP SUP
SK TRF

SK 035 --- --- ---
SK 4496

SK N --- --- 045 030
SK N

SK N --- 040 --- 035
SK W

SK W --- --- 060 040
SK N

SK 4497 045 --- --- ---
SK

SK 4499 045 --- --- --
-
SK

--------------------------------------------------------------

[DD] Domestic To Domestic [DI] Domestic To Intl
[ID] Intl To Domestic [II] Intl To Intl
[TR] Terminal [A/L] Airline
[DEP] Departure Airport [ARR] Arrival Airport
[EQP W] Wide-Body Aircraft [EQP N] Narrow-Body Aircraft
[SUP] Suppressed/Undefined [EFF] Effective Date

Fokker-50
07-06-2013, 22:45
Hei
Jeg skal på en reise med familien min om noen uker, vi kommer ganske sent til OSL og skal ta fly tidelig om morgenen. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med å tilbringe natten på OSL altså terminalen. Eller om vi rett og slett må booke oss et rom for ca 4 timer .

Discus
07-06-2013, 23:05
Hei
Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med å tilbringe natten på OSL altså terminalen. Eller om vi rett og slett må booke oss et rom for ca 4 timer .

Har reist både sent og tidlig, og det er en del som overnatter i kriker og kroker landside der. Kioskene på ankomst er vel stort sett åpne ganske sent om man trenger å kjøpe noe å drikke/spise. Sikkert like kjedelig å sitte der som på et hotellrom.

Mjolnir
08-06-2013, 02:15
Hei
Jeg skal på en reise med familien min om noen uker, vi kommer ganske sent til OSL og skal ta fly tidelig om morgenen. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med å tilbringe natten på OSL altså terminalen. Eller om vi rett og slett må booke oss et rom for ca 4 timer .

Fins til og med en nettside om temaet ;) http://www.sleepinginairports.net/list.asp?region=1&country=Norway&city=Oslo&terminal=International#.UbJpDZzGDWc

Sammendraget er at det er et populært alternativ, og du bør være tidlig ute for å sikre gode plasser :p

martino
28-06-2013, 00:01
Har utrolig dårlig tid på gardermoen i mårra.
Ankommer etter planen med flytoget 16:51, og flyet mitt går 17:20.
Norwegian innenriks.
Har allerede boardingpass og kun håndbaggasje.

Noen andre smarte triks jeg kan bruke for å nå dette?
Når stenger de gaten? Jeg får vel et par "advarsler" før det skjer?

WF789
28-06-2013, 00:06
De stenger vel gaten 17:00.
Ikke forvent at de roper deg opp ettersom de slipper å laste ut bagasjen din.


Har forøvrig ankommet med bagasje 25 min før avgang og kommet meg med. Men det var med Widerøe.

ENGM 911
28-06-2013, 00:13
Har utrolig dårlig tid på gardermoen i mårra.
Ankommer etter planen med flytoget 16:51, og flyet mitt går 17:20.
Norwegian innenriks.
Har allerede boardingpass og kun håndbaggasje.

Noen andre smarte triks jeg kan bruke for å nå dette?
Når stenger de gaten? Jeg får vel et par "advarsler" før det skjer?

Løp som du har sett mannen med ljåen :p

Martin
28-06-2013, 00:30
Har utrolig dårlig tid på gardermoen i mårra.
Ankommer etter planen med flytoget 16:51, og flyet mitt går 17:20.
Norwegian innenriks.
Har allerede boardingpass og kun håndbaggasje.

Noen andre smarte triks jeg kan bruke for å nå dette?
Når stenger de gaten? Jeg får vel et par "advarsler" før det skjer?

Du rekker ikke et tidligere tog?

Discus
28-06-2013, 00:31
Har utrolig dårlig tid på gardermoen i mårra.
Ankommer etter planen med flytoget 16:51, og flyet mitt går 17:20.
Norwegian innenriks.

Fredag i feriestart... - lykke til med security m.v.

Randulfb
28-06-2013, 01:04
Oppdaga i går at det var security på all utanlands transfeeren på OSL. Har det vore slik lenge, eller er det noko nytt?

barteki
28-06-2013, 01:08
Har utrolig dårlig tid på gardermoen i mårra.
Ankommer etter planen med flytoget 16:51, og flyet mitt går 17:20.
Norwegian innenriks.
Har allerede boardingpass og kun håndbaggasje.

Noen andre smarte triks jeg kan bruke for å nå dette?
Når stenger de gaten? Jeg får vel et par "advarsler" før det skjer?

Er ikke sikker på hvordan det foregår i OSL men på TRF stenges absolutt alt 20 min før avgang. Da er det for seint. Hvert fall hos Widerøe, Ryanair... Wizzair er litt strengere men det er spørs hvem firma som styrer disse. Men rekker du ikke tidligere tog? Den du skal ta er altså 50/50. Toget kan alltid kommer for sent det er trafikk... Lykke til i så fall!

Hickok
28-06-2013, 08:49
Oppdaga i går at det var security på all utanlands transfeeren på OSL. Har det vore slik lenge, eller er det noko nytt?

Hva mener du? At du må hente bagasjen, sjekke inn på nytt, og så gjennom Security igjen? I så fall har dette vært lenge (10+ år?).

TOS_EBG
29-06-2013, 03:15
Hva mener du? At du må hente bagasjen, sjekke inn på nytt, og så gjennom Security igjen? I så fall har dette vært lenge (10+ år?).

Han mener vel utland-utland tror jeg.

Randulfb
29-06-2013, 13:27
Han mener vel utland-utland tror jeg.

Korrekt oppfatta. Utland-innland har vel vore uedra sidan reglane om full kontroll av alle reisande vart innført.

roger
10-07-2013, 22:01
I samband med EB-tur til LYR i morgon har eg eit (to) praktiske spørsmål har eg då... Er ankomst Svalbard (via TOS) på Gardermoen på innland eller utland? Eg ser at SK44425 LYR - TOS - OSL er til sals TOS - OSL, så då vil eg anta at det er innland... Det blir litt travelt med connection til BGO om ikkje. Andre spm: Stemmer det også at retur på EB-reise ikkje kan endrast etter utreise? Vurderte å prøve å endre til TOS - BOO - BGO på returen, men det er vel i seinaste laget no...

grindstein
26-08-2013, 22:32
Her en kompis som via DY sitt kundesenter har fått booket Værnes-OSL-Kiev tur retur. Utreisen er grei. Men på hjemturen har DY sitt kundesenter booket han på en flight som gir 55 min transfaretid på OSL. Hvordan vil dette gå? Og vil DY ha noe ansvar her om han ikke rekker flyet vidre til Værnes? Biletten er gjenomgående etter hva jeg har skjønt.

KLM 1200
26-08-2013, 22:38
Her en kompis som via DY sitt kundesenter har fått booket Værnes-OSL-Kiev tur retur. Utreisen er grei. Men på hjemturen har DY sitt kundesenter booket han på en flight som gir 55 min transfaretid på OSL. Hvordan vil dette gå? Og vil DY ha noe ansvar her om han ikke rekker flyet vidre til Værnes? Biletten er gjenomgående etter hva jeg har skjønt.

Dette burde gå fint, har selv gjort det på 45min. :-)

Discus
26-08-2013, 22:46
Dette burde gå fint, har selv gjort det på 45min. :-)

Det betyr ikke at det alltid går fint med så kort tid, særlig dersom det er sendt bagasje (har selv ventet 30 min+ på bags på OSL). Om DY har solgt en gjennomgående billett har DY ansvaret (selv om de har tullet det til og solgt en med connection under MCT).

Utflyttet
26-08-2013, 22:59
[KVS Availability Tool 7.2.0 - Reference: Minimum Connection Time [MCT]: OSL/DY-DY] (http://www.KVSTool.com/)
DD DI ID II
STANDARD: OSL 035 040 050 040
DY-DY ONLINE OSL 035 040 --- ---
DY-DY ONLINE OSL --- --- 060 ---
DY-DY ONLINE OSL --- --- --- 040

EXCEPTIONS:
A/L FLT-NBR DEPARR EFF / DISC

DY OSL SUP SUP SUP SUP
DY RYG

DY OSL SUP SUP SUP SUP
DY TRF

DY CPH --- --- --- 030
DY 0920-0959

DY CPH --- --- --- 030
DY 3220-3246

DY HEL --- --- --- 030
DY 1189-1199

DY LGW --- --- --- 030
DY 1300-1313

DY ARN --- --- --- 030
DY 0800-0829

DY ARN --- --- --- 030
DY 4100-4128

DY SXF --- --- --- 030
DY 1100-1109

DY 0800-0829 --- --- --- 030
DY ARN

DY 0920-0959 --- --- --- 030
DY CPH

DY 1189-1199 --- --- --- 030
DY HEL

DY 1300-1313 --- --- --- 030
DY LGW

DY 3220-3246 --- --- --- 030
DY CPH

DY 4100-4128 --- --- --- 030
DY ARN

DY AGA --- --- --- SUP
DY LGW

DY ALF SUP --- --- ---
DY KKN

DY BDU SUP --- --- ---
DY TOS

DY BKK --- --- --- SUP
DY LGW

DY DXB --- --- --- SUP
DY LGW

DY KKN SUP --- --- ---
DY ALF

DY LGW --- --- --- SUP
DY AGA

DY LGW --- --- --- SUP
DY BKK

DY LGW --- --- --- SUP
DY DXB

DY LGW --- --- --- SUP
DY JFK

DY LGW --- --- --- SUP
DY RAK

DY JFK --- --- --- SUP
DY LGW

DY RAK --- --- --- SUP
DY LGW

DY TOS SUP --- --- ---
DY BDU

DY --- --- --- 030
DY AGP

DY --- 060 --- 090
DY BKK

DY --- --- --- 030
DY DXB

DY --- 060 --- 090
DY FLL

DY --- --- 040 ---
DY LYR

DY --- 060 --- 090
DY JFK

DY 1100-1109 --- --- --- 030
DY SXF

DY AGP --- --- --- 030
DY

DY BKK --- --- 090 090
DY


DY DXB --- --- --- 030
DY

DY FLL --- --- 090 090
DY

DY LYR 060 --- --- ---
DY

DY JFK --- --- 090 090
DY

-ALL- 120 120 120 120
DY

DY 120 120 120 120
-ALL-

--------------------------------------------------------------

[DD] Domestic To Domestic [DI] Domestic To Intl
[ID] Intl To Domestic [II] Intl To Intl
[TR] Terminal [A/L] Airline
[DEP] Departure Airport [ARR] Arrival Airport
[EQP W] Wide-Body Aircraft [EQP N] Narrow-Body Aircraft
[SUP] Suppressed/Undefined [EFF] Effective Date


På hjemreisen vil ikke 45 min være nok.

-A

Stoarn
30-08-2013, 19:46
Den 30. september flyr jeg DY347/DY1020, reisen ble bestilt på to ulike PNR-referenser (jeg vet allerede at det er ikke mulig å sende kolli direkt fra BOO til WAW).

1. Hvis man reiser kun med handbagasje, kan ma gå direkt til WAW-gate uten sikkerhetskontroll?

2. Kan man gjøre check-in online hvis man har en infant på PNR?

3. Jeg kjenner ikke statisk for Norge - er det sannsynlig at DY 347 blir innstilt? Hvordan funker det med vaer i BOO i sluten av september?

Jeg har 2t 20 min i Oslo. Er det ok, tenker dere?

Kanskje en vanlig reise, men denne gangen får jeg absolut ikke miste flyet til Warszawa...

Chriscross
30-08-2013, 21:59
2. Dy har ikke online innsjekk. Usikker på om en kan gå rett til gate på utenlandsreiser, men kan du det er det ingen ny sikkerhetskontroll du må gjennom.

3. Vær bør ikke være noe problem, iallfall ikke i september.

2t 20 min bør være plenty med tid selv om du må ut å sjekke inn på nytt. Husk å følg skilting til transfer utland og gå ut til innsjekkingen i utgangen ved sikkerhetskontrollen i 2. etg.

Kanskje en kan checke inn på automat i BOO for legget osl-waw om en legger inn reservasjonsnummeret?

Stoarn
31-08-2013, 00:22
Tack Chriscross!

Jag har hittat att... man inte heller behöver att göra check-in om man reser utan check-in bagage?? (Direkt Til Gate)

Det skulle betyda att efter att ha ankommet från BOO, kan man gå till Warszawa-gaten...

Hoppas allt ska gå punktligt ;)

http://www.norwegian.no/Nyttig-pa-reisen/Reisetjenester/direktetilgate/

Bergern
01-09-2013, 16:21
Her en kompis som via DY sitt kundesenter har fått booket Værnes-OSL-Kiev tur retur. Utreisen er grei. Men på hjemturen har DY sitt kundesenter booket han på en flight som gir 55 min transfaretid på OSL. Hvordan vil dette gå? Og vil DY ha noe ansvar her om han ikke rekker flyet vidre til Værnes? Biletten er gjenomgående etter hva jeg har skjønt.

Kan bli snaut hvis ikke alt går på skinner eller han reiser uten innsjekket bagasje.
Kiev er non-schengen så det er passkontroll og langt å gå, i tillegg til det sedvanlige med bagasje, toll, etc...
Med gjennomgående billett er det jo ingen fare utover en mulig overnatting på hotell ved OSL.

The Ticketor
01-09-2013, 20:10
Til info, så planlegges det å bygge en transfermulighet non-schengen til non-schengen på OSL.

vbe86
02-09-2013, 01:31
Til info, så planlegges det å bygge en transfermulighet non-schengen til non-schengen på OSL.


Noen ide om når dette evt kommer? Non-schengen transfer er en hodepine for oss på DY longhaul.

Bergern
02-09-2013, 01:49
Til info, så planlegges det å bygge en transfermulighet non-schengen til non-schengen på OSL.

Samme prosess som fra utland til innland?

The Ticketor
02-09-2013, 20:57
Jeg vet ikke så mye mer om det dessverre, men det er mer enn et rykte, så noe blir det nok. Når og hvordan? Sorry, vet ikke per idag.

Someone
02-09-2013, 21:23
Samme prosess som fra utland til innland?

Neppe, da non-Schengen to non-Schengen ikke kreve toll

Insomnia4u
23-10-2013, 08:41
Har SAS en offisiell minimum transittid på OSL?

Pga forandring i flytider fra SAS har jeg(+2stk) nå bare 50 min connetion på en ganske heftig USDM-tur i C/F. Dette er fra innland til utland, 23.juni, så antar at forsinkelsen ev vil ligge i buss til gate, og kaos med feriestart siden morgenfly. Tar vel ca 10 min gange i tillegg.

LN-MOW
23-10-2013, 08:50
45 minutter utland-innland. Den kan fort bli snau, men jeg har klart det med bagasje.

Innland-Utland er 35 minutter, men det er lettere ettersom du ikke trenger å styre med bagasjen. 50 minutter er nok i lange bananer og du tåler fint 20-30 minutter forsinkelse.

The Ticketor
23-10-2013, 10:24
Om du får 30 min forsinkelse, så bør du løpe. Fort.

Insomnia4u
24-10-2013, 08:44
Nå er det jo gjennomgående billetter vi har, blir nok ombooket til en senere flight med LH/SAS. Samtidig så er vel 23.juni en travel dag med mange fulle fly...

Piper
03-02-2014, 00:23
Kommer med NVR704 som har planlagt ankomst kl 0700 på Gardermoen (fra POP).
Bør det bli noe problem å rekke DY270 som har avreise kl 0820 ? Dette er en tirsdag morgen.

Tror jo dette er rimelig god tid, men har ingen erfaring med dette. Fryktelig dumt å ikke rekke flyet :headbang

jameson82
03-02-2014, 00:28
Kommer med NVR704 som har planlagt ankomst kl 0700 på Gardermoen (fra POP).
Bør det bli noe problem å rekke DY270 som har avreise kl 0820 ? Dette er en tirsdag morgen.

Tror jo dette er rimelig god tid, men har ingen erfaring med dette. Fryktelig dumt å ikke rekke flyet :headbang

Og du har med bagasje? Det hadde ikke jeg tatt sjansen på. Kan fort ta 30-45 minutter før du får bagasje og da rekker du ikke sjekke den inn igjen

henrikvd
03-02-2014, 00:34
45 minutter var vel å ta drøyt hardt i? Jeg hadde ikke nølt med en så lang connection på gardermoen. Og selv om bagasjen først kommer etter 30 min har du god tid. Bruk selvbetjent bag-drop og du er klar på et blunk.

jameson82
03-02-2014, 00:55
45 minutter var vel å ta drøyt hardt i? Jeg hadde ikke nølt med en så lang connection på gardermoen. Og selv om bagasjen først kommer etter 30 min har du god tid. Bruk selvbetjent bag-drop og du er klar på et blunk.

En full a330 tar litt tid da

Flight Cancelled
03-02-2014, 00:55
Så lenge bagasje blir lagt på innen 30 minutter før avgang bør det gå greit. Ved litt forsinkelse kan det gå skeis, men det bør gå greit. Jeg ville tatt den, med mindre det fantes noe innen en time etter.

Kenneth
15-02-2014, 03:24
Vi kommer fra BKK med Thai til OSL kl 0725 dagen før skjærtorsdag. Vi flyr med SAS til SVG med eb-poeng. Alternativene jeg får er kl 0945 eller 1315 fra OSL. Kl 0945 bør gå greit ?

Bergern
15-02-2014, 03:32
Vi kommer fra BKK med Thai til OSL kl 0725 dagen før skjærtorsdag. Vi flyr med SAS til SVG med eb-poeng. Alternativene jeg får er kl 0945 eller 1315 fra OSL. Kl 0945 bør gå greit ?

Ja. Mer enn nok tid.

ENGM 911
15-02-2014, 05:17
Ikke noe problem. I tillegg kommer TG alltid før rutetid til OSL. Gjerne 30-40 minutter tidligere enn rutetid.

MountainDew
15-02-2014, 17:19
Kommer med NVR704 som har planlagt ankomst kl 0700 på Gardermoen (fra POP).
Bør det bli noe problem å rekke DY270 som har avreise kl 0820 ? Dette er en tirsdag morgen.

Tror jo dette er rimelig god tid, men har ingen erfaring med dette. Fryktelig dumt å ikke rekke flyet :headbang

Om dere er flere kan en i reisefølget ta ut bk og bagtags fra automat. Så er ihvertfall det gjort

kimpe
15-04-2014, 15:01
Heisann!

Sikkert andre som har slått lysets hastighet, lurt seg inn feil inngang etc, men for min egen del ble det satt ny transfer-rekord på Gardermoen i går. Her er saken:

Landet litt sen fra DUB, var ved gate 16.16, og løp da fra sete 1 F. Var via passkontroll og hele den lange gangen mot bagasjeområdet. Ingen bagasje enda selvsagt, strafferunde via rødvinshyllen, kassene der, og DA kom bagasjen på bånd 4.

Hadde hele 3 kolli + poser etc, og gjennom toll opp til ny innsjekk. Via Fast Track, og ny galopp til Gate 18 helt i motsatt ende av terminalen igjen.. Ankom den kl 16.35!!

Altså totalt 19 min fra gate utland (passkontroll) til sete ved gate innland i motsatt ende..

Imponert selv jeg!!

Kim

rymle
15-04-2014, 18:02
Da gikk det overhodet ikke hardt nok for seg i Dublin, Kim…

ToreD
15-04-2014, 20:02
Du ankom vel ikke gate 16? Den er jo på innland... Da var det vel en busstur i tillegg?

OY-CIR
15-04-2014, 20:05
Du ankom vel ikke gate 16? Den er jo på innland... Da var det vel en busstur i tillegg?

Tror han mente at flyet var parkert på gate klokken 16:16.

Murre
15-04-2014, 22:47
Litt off topic, men finnes det INGEN måte å på OSL slippe å hente ut baggasje ved transfer fra utlandet og videre innenlands?

Peppep
15-04-2014, 22:49
Litt off topic, men finnes det INGEN måte å på OSL slippe å hente ut baggasje ved transfer fra utlandet og videre innenlands?
Utenom å ikke sjekke inn bagasje? ;) Nei. Og man må ut samme vei og gjennom ny sikkerhetskontroll selv om man ikke har bagasje, som nesten er mer irriterende.

Murre
15-04-2014, 23:06
Og det er ikke planer om endringer heller? For dette er jo sykt irriterende...

OY-CIR
16-04-2014, 00:02
Og det er ikke planer om endringer heller? For dette er jo sykt irriterende...

Jo, sånn som jeg forstod denne tråden.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=927406#post927406

peterfox
16-04-2014, 00:36
Litt off topic, men finnes det INGEN måte å på OSL slippe å hente ut baggasje ved transfer fra utlandet og videre innenlands?

Har ikke prøvd på flere år, men husker at jeg forlot baggasjen på OSL, og deretter brukte "missing bags" på Kjevik.
Det var i forbindelse med høytid, og eneste muligheten min for å rekke hjem {connection} var denne. Bags ble levert 2 dager etterpå på hjemme-adressen ferdig deklarert

TOS
16-04-2014, 00:55
Altså totalt 19 min fra gate utland (passkontroll) til sete ved gate innland i motsatt ende..

Imponert selv jeg!!


Ja, dette er raskt - spesielt med innsjekket bagasje å håndtere.

Jeg var selv gjennom noe liknende når jeg ankom sent inn fra LHR og kun hadde 40 minutter til flyet til TOS skulle gå. Jeg hadde riktignok ikke innsjekket bagasje, men var ved gate 10 (?: helt i enden - ned trappen) i god tid før boarding startet etter å ha startet marsjen fra gate 53 (eller noe slikt), passkontroll, lang marsj, sikkerhetskontroll og lang marsj til ny gate. Selv om jeg ikke timet dette så anslår jeg at det tok meg knappe 20 minutter (riktignok uten å måtte vente på bagasje), så din tid er imponerende! :)

RJon
16-04-2014, 09:07
En venn av meg ringte meg for noen år siden da jeg akkurat hadde boardet maskinen til AES, måtte ha stått på gate 18 eller noe slikt, da sto han i det forsinkede flyet fra FRA (kjenner ikke til gate no). 10 minutter senere kom han om bord i maskinen til AES, dog uten baggasje.

Gunnar
16-04-2014, 10:45
19 minutter med både bagasje og passkonroll er ganske imponerende. Har selv kommet meg fra annkomst utland til avgang på innlandsgate på ca. 7 minutter. Men det inkluderte beksjed fra flyselskapet om ikke å vente på bagasjen på OSL og heller melde den savnet når jeg kom frem til min destinasjon. For å sitere den ansatte i serivce-skranken: "Løp!" ;)

SASDC8
16-04-2014, 20:49
Gratulerer med ny bestetid, men hysj så ikke tollgjengen bruker dette som argument for at forenkelt tolldeklarering ikke skal innføres ;)

kimpe
16-04-2014, 23:59
Hei SASDC8!

For meg med diamantkort, priority og fast-track var rekorden mulig.. For flere andre med samme fly som fikk neste avgang til TRD var tollklareringen avgjørende for at de ikke rakk det..

Bli kvitt den hersens transfer-idiotien på OSL, så kommer nok flere til å benytte den til transfer.. Fortsatt er CPH å foretrekke for oss i verdens midtpunkt (TRD :))..

God påske! PS! Er fortsatt svett.. hahaha

Kim

Bergern
17-04-2014, 02:32
Hvordan er dette igjen; Er det kun med innsjekket bagasje jeg må gå tøyserunden fra utland til innland, eller slipper jeg ikke unna selv med min hyggelige lille ryggsekk?
Utrolig nok har jeg bare erfaring fra utland til utland som gikk smertefritt via transfergreiene på messaninnivå.

LN-MOW
17-04-2014, 02:38
Nei, du må forsere hele hinderløypa - og dermed er du 'uren' og må forsere security igjen ...

Bergern
18-04-2014, 02:32
Nei, du må forsere hele hinderløypa - og dermed er du 'uren' og må forsere security igjen ...

Ja. Må selvfølgelig gjennom tollklarering med håndbagasjen.

737-405
15-05-2014, 19:04
Hvordan er det med 45 minutters transfer fra KEF/Island og til BGO? Et halvår siden jeg har vært på OSL, og er ikke oppdatert på byggearbeid. Er til info EBG og reiser kun med håndbagasje som kan trilles :-) Har dermed Fast Track, men spørsmålet er hvor "fast" denne er i halv fem draget på en tirsdag i august?

LN-MOW
15-05-2014, 19:30
Uten bagasje bør det ikke være noe problem, selv om det er litt kø her og der.

737-405
15-05-2014, 19:32
Uten bagasje bør det ikke være noe problem, selv om det er litt kø her og der.

Takker så meget, -MOW :-) Litt rask gange skal også kunne gå greit. Ber en stille bønn om å unngå gatene 19 A-H ;)

Hickok
15-05-2014, 19:34
Sender du bagasje så er det bare flaks om du får denne med deg videre.

737-405
15-05-2014, 19:37
Sender du bagasje så er det bare flaks om du får denne med deg videre.

Kun håndbagasje på denne turen. 45 minutter med bagasje ville jeg aldri tatt sjansen på :)

Are G
16-05-2014, 00:33
Tirsdag ettermiddag er det vel ikke nevneverdig kø i fast tracken.

Starling
16-05-2014, 01:07
Har gjennomgående billett.

Kommer inn fra WF fra GOT, skal være med SK til BGO. Overgang 40(!) min.

Går det?

econ
16-05-2014, 02:28
Har gjennomgående billett.

Kommer inn fra WF fra GOT, skal være med SK til BGO. Overgang 40(!) min.

Går det?

Hvis du ikke skal hente og sende bagasje bør det gå greit, ikke somle for mye i taxfreebutikken.

Det kan være litt kø i sikkerhetskontrollen på ettermiddagen, men det er jo ikke sikkert du skal fly da.

Starling
18-05-2014, 00:41
Hvis du ikke skal hente og sende bagasje bør det gå greit, ikke somle for mye i taxfreebutikken.

Det kan være litt kø i sikkerhetskontrollen på ettermiddagen, men det er jo ikke sikkert du skal fly da.

Har bagasje.

Sånn som jeg har forstått det må jeg hente bagasjen, gå igjennom tollen, for å så sjekke din inn? I tillegg må jeg igjennom sikkerhetskontrollen? Er det langt fra sikkerhetskontrollen til innlandsgate?

Hvor lang tid regner man på å sjekke inn, sikkerhetskontroll og at bagasjen skal komme på båndet?

Hickok
18-05-2014, 11:21
Har bagasje.

Sånn som jeg har forstått det må jeg hente bagasjen, gå igjennom tollen, for å så sjekke din inn? I tillegg må jeg igjennom sikkerhetskontrollen? Er det langt fra sikkerhetskontrollen til innlandsgate?

Hvor lang tid regner man på å sjekke inn, sikkerhetskontroll og at bagasjen skal komme på båndet?

Du må være på innsjekk senest 30 minutter før (eller i hvert fall ikke senere enn 25 minutter før). Det er omtrent umulig når man sender bagasje, ettersom du neppe har fått den 25 minutter før avgang. Det du i så fall bør gjøre, er å glemme bagasjen, gå rett til gaten, og så melde den tapt på BGO. Da får du den på døren. Om du venter på den mister du nesten garantert flyet ditt. Alternativt kan du gå rett til SAS ankomstservice på OSL og spørre de, men du får nok samme svar som jeg ga deg nå.

Superhai
18-05-2014, 11:42
Du må være på innsjekk senest 30 minutter før (eller i hvert fall ikke senere enn 25 minutter før).

Hvis den er ferdig innsjekket, eller på gjennomgående billetter så tar vi i mot transferbagasje opptil 20 min før avgangstid.

sitrus
18-05-2014, 12:04
Hvis den er ferdig innsjekket, eller på gjennomgående billetter så tar vi i mot transferbagasje opptil 20 min før avgangstid.

Vi reiser i sommer fra Dublin til BGO, tolker jeg det riktig at med gjennomsjekket bagasje kan vi da levere denne inntil 20 min før? Kan vi da levere den på self service bag drop?

Vi har 50 min transfer. Er det muligheter for priority tag når man har så kort transfertid (en av oss er EBS og vi reiser i plus). Har lite lyst å planlegge at vi må forlate bagasjen.... :(

LN-FOC
16-07-2014, 16:11
Jeg prøver å endre en bonusbillett utstedt av United. Jeg ankommer fra London 18.45, og ønsker å fly videre til Trondheim 19.30. Begge flyvningene er med SAS. Jeg får imidlertid beskjed om at det ikke er mulig fordi MCT er 50 minutter. Jeg trodde det var 45 minutter. Hva er korrekt?

LN-MOW
16-07-2014, 16:18
SK806/SK370 er lovlig connection og kan bookes på SK rutenummer. Denne forbindelsen bør de kunne se, ihverfall hvis de tar en timetable display. Er det UA codeshare er det nok annerledes ...

Peppep
17-07-2014, 01:01
SK806/SK370 er lovlig connection og kan bookes på SK rutenummer. Denne forbindelsen bør de kunne se, ihverfall hvis de tar en timetable display. Er det UA codeshare er det nok annerledes ...
Av nysgjerrighet - hvis de slår det opp og finner ut at den er lovlig, men likevel får "computer says no" fordi den første er på UA-nummer, er det da mulig for dem å overstyre MCT?

LN-MOW
17-07-2014, 03:34
Aner ikke. De bruker et CO-hjemmesnekret reservasjonssystem jeg ikke har noen erfaring med. Finner det imidlertid merkelig hvis de ikke ser forbindelsen. Regner med at de får rutedata fra OAG eller en annen tilbyder som alle andre ..

tafpl
17-07-2014, 05:36
Jeg prøver å endre en bonusbillett utstedt av United. Jeg ankommer fra London 18.45, og ønsker å fly videre til Trondheim 19.30. Begge flyvningene er med SAS. Jeg får imidlertid beskjed om at det ikke er mulig fordi MCT er 50 minutter. Jeg trodde det var 45 minutter. Hva er korrekt?


Det stemmer at MCT er 50 min. for utland->innland.

Superhai
17-07-2014, 10:04
Det stemmer at MCT er 50 min. for utland->innland.

Det er standard MCT, for online forbindelser med SK, så er det 45 min når du kommer inn med narrowbody, og 60 min når du kommer inn med widebody (i praksis SK908).

hifiman
11-09-2014, 00:51
Hei!
sitter å kikker på tur til New York fra TRD
og da fant jeg ut at connection tid var meget knapp..

noen som har erfaring med så knapp tid ?

fra innenlands til gate 50+ på 45 min ???

KristianSk
11-09-2014, 01:43
På hjemveien spiller det jo ingen rolle, men det er kjedelig å miste flyet på utreise. Selvom du vil bli booket om på den ene eller andre måten. Jeg tror det skal gå, men ville nok foretrukket litt mer tid, vet jo aldri med forsinkelser.

sukram
11-09-2014, 08:45
Jeg fløy nøyaktig den ruten for noen uker tilbake, eller rettere sagt - jeg skulle ha fløyet den ruten.

Jeg rakk for så vidt SK907 og boardet i grei tid, men det hjalp lite da flyvningen likevel ble kansellert..

SK910 var overbooket slik at jeg ble overført til SK908 og fløy via Gardermoen heller enn CPH. Lite flyvninger mellom CPH og TRD, så om du mister hjemflyet må du nok via OSL for å komme hjem i rimelig tid..

kimpe
11-09-2014, 09:04
Hei Hifiman!

Flydd samme ruten mange ganger de siste par årene og har aldri hatt problem overhodet. Eneste at man kan bli litt svett på hjemturen, men har alltid opplevd at man har ventet på alle pax, da det som regel er en god del da de fleste fly fra USA lander i den tiden og man vil ha med de som har transfer.

Så ville ikke bekymret meg overhodet! Skal gjennom samme både i oktober og November, og behagelig med å slippe å vente alt for lenge på connections!

IRR Ops kan man alltid oppleve, men som sagt aldri hatt trøbbek med "din" reiserute.

Kim

hifiman
11-09-2014, 09:42
Takk folkens :)

teamseacow
02-07-2015, 23:20
Er litt uerfaren på OSL om sommeren, så jeg håper at ekspertene kan gi litt råd.

Skal rekke et fly til ARN (har videreforbindelse derfra 4 timer etterpå) kl. 0920

Kan ta toget slik at jeg er på OSL kl. 07 eller kl. 08

Rekker jeg å sjekke inn bagasje og gå gjennom sikkerhetskontrollen på ca. en time midt i juli?

sabergum
02-07-2015, 23:48
Rekker jeg å sjekke inn bagasje og gå gjennom sikkerhetskontrollen på ca. en time midt i juli?

Ja, null problem.

hifiman
10-07-2015, 19:09
Ankommer fra CPH og skal til TRD med kun håndbagasje og har 55 min på gjennomgående billett,
da må jeg fortsatt gjennom duty-free opp i andre etasje og ny sikkerhetskontroll ?

Discus
10-07-2015, 20:20
Ankommer fra CPH og skal til TRD med kun håndbagasje og har 55 min på gjennomgående billett,
da må jeg fortsatt gjennom duty-free opp i andre etasje og ny sikkerhetskontroll ?

Ja inntil utpå høsten du må gjennom tollen nede

hifiman
11-07-2015, 09:23
Ja inntil utpå høsten du må gjennom tollen nede
Var det jeg fryktet ja , er vel litt knapp med tid, blir fort litt springing ?
i hvertfall visst jeg får gate 19....
har ingen status eller fast track

Chaos Controller
21-09-2015, 00:52
Må man fremdeles hente baggasje i Oslo og ta gjennom tollen og droppe den av igjen i transit i Oslo? Har en knapp halvannen time til innenriksfly, er det noen snarveier man eventuelt kan ta?

ENGM 911
21-09-2015, 01:23
Hvor kommer du fra?

Someone
21-09-2015, 08:39
Frem til 1.12, men mindre du kommer fra Milano, så må du det

Chaos Controller
21-09-2015, 16:39
Kommer med Qatar fra Doha, videre med SAS til bodø

Everest
22-09-2015, 17:24
Frem til 1.12, men mindre du kommer fra Milano, så må du det

Vil dette si at den nye transferordningen kommer på plass for samtlige passasjerer den 1. desember?

Someone
22-09-2015, 18:32
Vil dette si at den nye transferordningen kommer på plass for samtlige passasjerer den 1. desember?


Nei, men da er planen at flere skal få det, uten at jeg vet hvilke(n)

sail4fun
22-09-2015, 18:59
Forstår det slik at det er lurt med Pilot'n og forhold til å se hva som skal til av informasjon til PAX'n...
Det informeres ombord for ankomst OSL, og flyers er laget til de det gjelder.

ohegge
03-11-2015, 11:36
Tenkte oss en tur til Tromsø.

Rekker man å springe fra Moldeflyet til DY, som ankommer etter rute, 0755, til å rekke DY310 til Tromsø, klokken 0820, mon tro? Har bare håndbagasje, ja. Og DY421 fra Molde pleier som oftest å være ganske mye før rute til OSL.

Hickok
03-11-2015, 11:39
Tenkte oss en tur til Tromsø.

Rekker man å springe fra Moldeflyet til DY, som ankommer etter rute, 0755, til å rekke DY310 til Tromsø, klokken 0820, mon tro? Har bare håndbagasje, ja. Og DY421 fra Molde pleier som oftest å være ganske mye før rute til OSL.

Normalt, ja. Det er vel MCT på 25 minutter på OSL, så selger de billetten, så bør du ha tid. Spesielt siden de vet du kommer, og nok venter et par minutter om nødvendig.

Kjøper du de separat, så er det ekstremsport!

ErlA
04-11-2015, 14:02
Er det nye transfersystemet åpnet nå? Så noen nye tollsaker mellom utland og innland sist jeg var der. Men det så ikke ut som der var i produksjon

Someone
04-11-2015, 14:03
Er det nye transfersystemet åpnet nå? Så noen nye tollsaker mellom utland og innland sist jeg var der. Men det så ikke ut som der var i produksjon

Fortsatt bare prøvedrift for de som kommer fra Milano.

Sist jeg hørte var planen og utvide med flere destinasjoner fra 1/12, men har vært tyst siden da

Hiko
14-08-2016, 10:42
Hei, jeg skal fra PRG til AES via OSL med Norwegian om to uker. Jeg har en gjennomgående billett med ankomst til OSL 14:30 og skal videre til AES 21:00. Så mer enn 6 timers ventetid.

Planen min er å ta toget til Oslo-S for å se sentrum til hovedstaden. Jeg har aldri reist med en gjennomgående billet via OSL så jeg vet ikke hvordan det faktisk fungerer.

Hva kan jeg gjøre med bagasjen min (innskjekket)? Er det mulig og gjøre check-in alerede ca 6 timer og kvitte seg med den tunge bagasjen - og ta toget til sentrum etterpå? Eller må jeg betale for bagasjeoppbevaring (enten i OSL eller Oslo S)? Og hvis det er en sjanse for Connecting Norway, er dette en mulig løsning for meg?

Takk for hjelpen :)

hifiman
14-08-2016, 11:15
Bagasjen vil jeg tro bli sendt helt til AES, så når du ankommer OSL så er det bare å ta toget til Oslo sentrum. Når du kommer tilbake så må du ta sikkerhetskontrollen på nytt og gå rette til gaten.
Du kan også lese litt her : https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/videreforbindelser-transit/mellom-norwegians-flyvninger/?id=686#Connecting
"Kjøper du en gjennomgående reise (sammenhengende kontrakt) kan bagasjen sjekkes inn til siste destinasjon" sitat fra Norwegian sin hjemmeside

kimpe
14-08-2016, 12:25
Heisann!

Du må nok uansett hente ut bagasjen å på OSL og sende den videre selv, selv om den er innsjekk til sluttdestinasjon. Dette pga Norske Tollregler.

Connecting Norway er ubrukelig for deg, siden du uansett skal ut av flyplassen. :) (Som det stort sett er ubrukelig for alle med bagasje..)

Men bør ikke være noe problem å sende bagasjen straks du lander og så ta flytoget til byen. Du får jo tag helt til AES, så benytt deg av bag-drop, klart enklest.

Kim

Martin
14-08-2016, 12:30
Men bør ikke være noe problem å sende bagasjen straks du lander og så ta flytoget til byen.


Eller NSB til nesten halve prisen.

SBT
16-08-2016, 13:38
I går var det flere med destinasjon Stockholm og København enn Oslo på SK4686 BCN - OSL. Det er ikke lett for disse passasjerene å finne frem på OSL når de kommer fra international og skal til international. Og maskinen parkerte på innland, så det var en busstur i tillegg. Ingen info fra crewet annet enn fra flightdeck; henvend dere til SAS skranken vedrørende videre forbindelser.

FamilyGuy
16-08-2016, 19:10
I går var det flere med destinasjon Stockholm og København enn Oslo på SK4686 BCN - OSL. Det er ikke lett for disse passasjerene å finne frem på OSL når de kommer fra international og skal til international. Og maskinen parkerte på innland, så det var en busstur i tillegg. Ingen info fra crewet annet enn fra flightdeck; henvend dere til SAS skranken vedrørende videre forbindelser.

Regner med disse fra int. til int. slapp å hente ut bagasjen? Uansett, dette skulle jo ikke være noe værre enn et helt vanlig terminalbytte på en annen flyplass

Someone
16-08-2016, 19:14
Tja, nå har jeg aldri forsøkt det selv, men skiltene med international transfer er jo relativt greie på OSL


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bergern
16-08-2016, 23:45
Ikke noe problem. Opp på messanin som vanlig og skiltet til int transfer. Har av merkelige grunner hatt den runden flere ganger.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

SBT
17-08-2016, 13:06
Alle på BCN-flyet, hvor flesteparten av en eller annen grunn var svenske + en del dansker, ble sluppet av bussen omtrent utenfor tax-free ankomst, og da kommer de vel seg ikke så lett inn på int. dep ?

Discus
17-08-2016, 16:03
Alle på BCN-flyet, hvor flesteparten av en eller annen grunn var svenske + en del dansker, ble sluppet av bussen omtrent utenfor tax-free ankomst, og da kommer de vel seg ikke så lett inn på int. dep ?

Man må ta trappen/heisen opp og gå bort til "transfersenteret", gjennom security der og ned i avgangshallen. (Så ikke nøye etter sist, mener det er skiltet slik)

Joremoy
09-10-2016, 19:36
Hei!

Skal ut og reise med SAS i morgen, og har 40 minutter transfer rundt kl. 08.00 på OSL (innland-schengen). Holder det for å få med en innsjekket bagasje videre, eller blir det så knapt at den kan risikere å bli liggende på OSL? :)

Insomnia4u
09-10-2016, 20:00
Hei!

Skal ut og reise med SAS i morgen, og har 40 minutter transfer rundt kl. 08.00 på OSL (innland-schengen). Holder det for å få med en innsjekket bagasje videre, eller blir det så knapt at den kan risikere å bli liggende på OSL? :)

Da jeg jobbet som stuer plasserte vi som regel transferbagasje i lasteluke foran, som blir prioritert. Ser de gjør det ennå, så tror det vil gå bra.

SQ 777
09-10-2016, 20:54
Tror jeg kan roe deg ned med et nylig eksempel ;). For vel to uker siden fløy vi SK til AMS, 1 t 05 connection til UA videre til IAH ( deretter LAS).

SK var klar ved avgangstid kl 0820, all buckled up. MEN ATC, så vi kom avgårde 20 min forsinket.

Vi var nervøse for bagasje og videre connection. Nesten rett inn til AMS.

MEN landet langt ute i skauen på Polderdam rullebanen. 20 min til gate.

Vi kom oss fort ut i C pier, 20 min før neste UA. Men den gikk fra G pier. Pokker i vold langt å gå for gamlinger. :old

Kom hesblesende dit. UA ventet og pælma oss raskt ombord og gikk omtrent i rute.

Bra, men bagasjen ??? Joda den ventet på oss etter immigration i Houston.

Topp SK..:up::up:
Så slapp av--;)

Joremoy
10-10-2016, 01:06
Da jeg jobbet som stuer plasserte vi som regel transferbagasje i lasteluke foran, som blir prioritert. Ser de gjør det ennå, så tror det vil gå bra.
Tror jeg kan roe deg ned med et nylig eksempel ;). For vel to uker siden fløy vi SK til AMS, 1 t 05 connection til UA videre til IAH ( deretter LAS).

SK var klar ved avgangstid kl 0820, all buckled up. MEN ATC, så vi kom avgårde 20 min forsinket.

Vi var nervøse for bagasje og videre connection. Nesten rett inn til AMS.

MEN landet langt ute i skauen på Polderdam rullebanen. 20 min til gate.

Vi kom oss fort ut i C pier, 20 min før neste UA. Men den gikk fra G pier. Pokker i vold langt å gå for gamlinger. :old

Kom hesblesende dit. UA ventet og pælma oss raskt ombord og gikk omtrent i rute.

Bra, men bagasjen ??? Joda den ventet på oss etter immigration i Houston.

Topp SK..:up::up:
Så slapp av--;)


Fint å høre, takk for betryggende svar :)

LN-FHU
11-10-2016, 17:29
Hei. Foreldrene skal reise TLL-ARN-OSL-TRD 19/10.... Vil de kunne benytte Connecting Norway ?
Siden på SAS er jo håpløst utdaterte.....

LN-MOW
11-10-2016, 17:46
Fra OSL.no


Dersom din flyvning er tilknyttet denne ordningen, vil du bli informert om dette om bord i flyet.

https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/connecting-norway

LN-FHU
11-10-2016, 17:51
Fra OSL.no


Dersom din flyvning er tilknyttet denne ordningen, vil du bli informert om dette om bord i flyet.

https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/connecting-norway

Akkurat dette tar jeg med en god klype salt gitt...... ;) Har flere venner og slekt som har opplevd at det ikke blir sagt noe ombord.
Anyways.....det burde vært mulig for Avinor å få ut litt mere informasjon om dette, samt evt. få litt fortgang i sakene. Det har jo tydeligvis vært de samme destinasjonene som er omfattet av dette i lang tid nå.....

TriStar
11-10-2016, 19:15
Kom med SK fra ARN på søndag, og det ble opplyst om Connecting Norway rett etter landing. Videre stod det to "innpiskere" med skilt som høyt og tydelig forklarte systemet...


Sent from my iPad using Tapatalk

tdb
11-10-2016, 21:37
Arlanda er en av destinasjonene hvor bagasjen blir sendt til endelig bestemmelsessted i Norge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-FHU
12-10-2016, 00:18
Arlanda er en av destinasjonene hvor bagasjen blir sendt til endelig bestemmelsessted i Norge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Selv om du kommer fra TLL via ARN....? Endestasjon er TRD....

tafpl
12-10-2016, 01:22
Selv om du kommer fra TLL via ARN....? Endestasjon er TRD....

Ja, så lenge billetten er 117-xx..., du har gjennomgående billett og reiser uten dyr eller våpen

Sjabby
12-10-2016, 08:43
I slutten av November kommer jeg fra Thailand til Oslo og planlegger å reise videre til en helgetur i Paris et par timer etter ankomst, men hadde håpet på å bli kvitt bagasjen på noe vis (Bor i Bergen og returnerer ikke via Oslo). Finnes det noe postkontor på Gardermoen ? Tenkte å muligens sende kofferten til bergen fra Gardermoen

jb1
12-10-2016, 09:32
I slutten av November kommer jeg fra Thailand til Oslo og planlegger å reise videre til en helgetur i Paris et par timer etter ankomst, men hadde håpet på å bli kvitt bagasjen på noe vis (Bor i Bergen og returnerer ikke via Oslo). Finnes det noe postkontor på Gardermoen ? Tenkte å muligens sende kofferten til bergen fra Gardermoen



Det finnes et Bring kontor, men jeg vet ikke om de tar slike oppdrag. Det ligger litt unna terminalen, dog i nærheten. Ring 04045 og hør. Flyfrakt er kanskje en mulighet også.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kekker
12-10-2016, 09:53
I slutten av November kommer jeg fra Thailand til Oslo og planlegger å reise videre til en helgetur i Paris et par timer etter ankomst, men hadde håpet på å bli kvitt bagasjen på noe vis (Bor i Bergen og returnerer ikke via Oslo). Finnes det noe postkontor på Gardermoen ? Tenkte å muligens sende kofferten til bergen fra Gardermoen

Ellers så er jo dette forumet smekkfullt av ekstremt hjelpsomme mennesker, som i tide og utide frekventerer OSL.
Ca 99,9% av disse har kort med dekning/kontanter, slik at de kan sende kofferten for deg. Og Omlag 80% igjen, lar seg bestikke med en eller annen artig flyrelatert dings.

Det er i allefall min erfaring.

For å si det slik, hadde jeg vært på OSL den aktuelle dagen og hadde hatt en ledig hånd, så hadde jeg slept med meg kofferten din og dumpet den på nærmeste postkontor. :-D Og samtidig følt meg ganske så trygg på at du hadde overført eller vappset pengene til meg!

FamilyGuy
12-10-2016, 21:56
https://avinor.no/flyplass/oslo/tjenester-og-fasiliteter/bagasjetjenester/

Denne skulle funke fint for noen dager.
Ligger helt borterst til høyre når du kommer inn på OSL, like ved hvilestolene.

Sjabby
13-10-2016, 01:04
Hjelper ikke når jeg ikke skal hjem via OSL igjen og derfor ikke kan hente bagasjen igjen :)
Blir nok å komme seg til et postkontor å få sendt den hjem.

FamilyGuy
13-10-2016, 23:43
Hjelper ikke når jeg ikke skal hjem via OSL igjen og derfor ikke kan hente bagasjen igjen :)
Blir nok å komme seg til et postkontor å få sendt den hjem.

My bad, leste ikke godt nok. Du kan jo alltids prøve jetpak når du allerede er på flyplassen (y)

blazius
18-10-2016, 10:59
Har en sammenhengende booking med innenriksfly inn på OSL i 20-tiden om kvelden, deretter utenriksavgang videre neste morgen i 7-tiden. I bekreftelsen fra SAS står dette som en "mellomlanding" på ca. 11 timer. Tar SAS vare på innsjekket bagasje for meg, eller må den hentes ut og sjekkes inn på nytt neste morgen?

(dette er er en booking med WF-SK-SK-SK, bestilt hos ytenlandsk reisebyrå)

eql1zr
18-10-2016, 15:23
Etter min erfaring, ja.

Jeg har ankommet om kvelden med separat bestilling morgenen etter, sjekket inn bagasje og så dratt hjem til Oslo for å sove for så å komme tilbake dagen etter.

Ikke noe problem, men fikk riktignok tag med "stow for easy access" :D

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk

Gunnar
22-10-2016, 20:21
Bagasje "overnatter" på OSL dersom den er tagget videre og det ikke er påkrevet at passasjeren henter den for å ta den gjennom tollen. Så for innland-innland, innland-utland og utland-utland vil bagasjen overnatte på OSL.
... "Load for Easy Access" vil nok være en rimelig vanlig tag etter en slik overnatting, ja. Den ble forøvrig en "personlig favoritt" for min egen del på SVG, og jeg savner den faktisk nå som jeg jobber med KL/AF...

Chriscross
25-11-2016, 10:57
Spørsmålet her går vel under "transfer" uten at moderatorene tar frem hagla: skulle hatt en rimelig Mercedes E-klasse eller S-klasse el lignende fra Fornebu til Osl med en sjåfør med folkeskikk. Taxi utgår med andre ord. Noen som har tips til andre måter å få dette på enn Uber Black og Blackline? Prisen nør være like billig som en natt på Radisson Blu til 1295kr.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Upsaker
25-11-2016, 11:05
Spørsmålet her går vel under "transfer" uten at moderatorene tar frem hagla: skulle hatt en rimelig Mercedes E-klasse eller S-klasse el lignende fra Fornebu til Osl med en sjåfør med folkeskikk. Taxi utgår med andre ord. Noen som har tips til andre måter å få dette på enn Uber Black og Blackline? Prisen nør være like billig som en natt på Radisson Blu til 1295kr.

Da bør du kontakte Bislet Limousine: https://limousine.no/

Jeg vet ikke hva prisen ligger på, men det er stort sett de som kjører alle mer eller mindre celebre gjester i Oslo.

Edvard
25-11-2016, 11:25
Spørsmålet her går vel under "transfer" uten at moderatorene tar frem hagla: skulle hatt en rimelig Mercedes E-klasse eller S-klasse el lignende fra Fornebu til Osl med en sjåfør med folkeskikk. Taxi utgår med andre ord. Noen som har tips til andre måter å få dette på enn Uber Black og Blackline?

Bislet Limousine (http://limousine.no) (Emirates)
Oslo Chauffeur Service (http://www.chauffeurservice.no/) (Lufthansa og Swiss)
Oslo Limousinservice (http://www.oslolimousinservice.no/pages/front_no.html) (brukes av Hotel Continental)
VIP Transport (http://www.viptransport.no/index.php?page=sedanbil)
Lux Limo (http://luxlimo.no/)

Chriscross
25-11-2016, 11:27
Noen som har erfaring med Lux limo? 1100kr er jo ok pris når drosje koster 900kr.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stoarn
02-02-2017, 10:18
Hei, venninnen flyr fra Warszawa til Fort Lauderdale via OSL (og omvent) med Norwegian, en felles PNR.

Behøver man å sjekke inn bagasjen igjen i OSL?

Behøver man å gå gjennom sikkerhetskontroll igjen?

Underveis fra USA tilbake gjelder samme regler?

Jeg vet at man har gjorts nogre forbedringer siden 2014...

dc-8-63
02-02-2017, 10:32
Hvis det er I en felles PNR er det vel sannsynlig at hun har betalt for "Online Transfer" med Norwegian (dette er en av de tjenestene som er Unbundlet - men som inkluderes når du bestiller reiser hvor flere Norwegian Ruter er kombinert) da har hun betalt for at bagasjen skal sendes direkte og det skal gjelde begge veier. Sikkerhetskontroll er jeg ikke sikker på, hun skal I teorien kun behøve å være I Transit I Pir E.

Stoarn
02-02-2017, 11:06
Altså Norwegian fortsett selger gjennomgående reiser som forsikringsprodukt og ikke som vanlig connecting flights som SAS?

Wysane z mojego HTC Desire 620 przy uyciu Tapatalka

Someone
02-02-2017, 11:08
Altså Norwegian fortsett selger gjennomgående reiser som forsikringsprodukt og ikke som vanlig connecting flights som SAS?

Wysane z mojego HTC Desire 620 przy uyciu Tapatalka

Jo, det er i praksis en vanlig gjennomgående reise med Connection. Har selv brukt det med dem via CPH. Ikke noe annerledes enn med SAS

dc-8-63
02-02-2017, 11:12
Altså Norwegian fortsett selger gjennomgående reiser som forsikringsprodukt og ikke som vanlig connecting flights som SAS?

Wysane z mojego HTC Desire 620 przy uyciu Tapatalka

Slik jeg har forstått det selger Norwegian et tilleggsprodukt som gir deg det samme som "vanlig connecting flights" hos SAS og andre nettverksskaper, med en begrensning, du kan kun bytte (transfer/Connect) fra Norwegian til Norwegian (DY/DY, DY/D8, D8/DY, D8/D8). Dette gir deg:
- Transfer av bagasje (om det også er betalt for bagasje)
- Gjennomgående sjekkinn
- Beskyttelse ved forsinkelser, dvs du blir booket om og for dekket overnatting hvis nødvendig.

Someone
02-02-2017, 11:25
Slik jeg har forstått det selger Norwegian et tilleggsprodukt som gir deg det samme som "vanlig connecting flights" hos SAS og andre nettverksskaper, med en begrensning, du kan kun bytte (transfer/Connect) fra Norwegian til Norwegian (DY/DY, DY/D8, D8/DY, D8/D8). Dette gir deg:
- Transfer av bagasje (om det også er betalt for bagasje)
- Gjennomgående sjekkinn
- Beskyttelse ved forsinkelser, dvs du blir booket om og for dekket overnatting hvis nødvendig.

Bare for å presisere så er det ikke er tilleggsprodukt man må krysse av på noe sted, men det gjør at "basisprisen" øker, ved at det i oversikten over skatter, avgifter og tillegg for gjennomgående reise, kommer på en sum på sistnevnte.

Ser på min tur til våren OSL-BGO-AGP, så er det lagt til 150kr her. Men det skal sies at det selv om den når jeg sjekker samme routing nå så koster det 50kr mindre å bestille OSL-BGO-AGP selv med et tillegg på 150kr enn OSL-BGO og BGO-AGP separat. Så ser ut som det er noe revenue management inne i bilde her og de ikke bare slår sammen to separate billetter og legger på en connection fee

Mjolnir
02-02-2017, 14:06
Slik jeg har forstått det selger Norwegian et tilleggsprodukt som gir deg det samme som "vanlig connecting flights" hos SAS og andre nettverksskaper, med en begrensning, du kan kun bytte (transfer/Connect) fra Norwegian til Norwegian (DY/DY, DY/D8, D8/DY, D8/D8). Dette gir deg:
- Transfer av bagasje (om det også er betalt for bagasje)
- Gjennomgående sjekkinn
- Beskyttelse ved forsinkelser, dvs du blir booket om og for dekket overnatting hvis nødvendig.

Det høres ut som AirAsia sin løsning på gjennomgående billetter du beskriver her. Hos DY har gebyret for gjennomgående reise alltid vært skjult, slik Someone beskriver.

jb1
02-02-2017, 14:12
Nå er jeg ikke helt sikker på ny layout, men på vei tilbake må hun ihvertfall gjennom passkontroll da Norge blir første Schengen land hun kommer til. Til nå har det vel vært sikkerhetskontroll for alle i internasjonal transit, men litt usikker på dette nå. Tidligere gjaldt det at man måtte inn i ny sikkerhetskontroll ved transit i Schengenland når man kom fra USA, men dette ble visst endret. Har aldri vært i transit på OSL når jeg tenker meg om.

Wishmaster
02-02-2017, 17:23
Kommer an på om waw-osl kommer inn på nye D piren (stand 61-81), da kommer'a direkte inn i terminalen. Er det på den gamle, stand 38-49, må hun igjennom ny security vedsiden av passkontrollen (plassert ved stand 46/48 (gte e16-e18)

mcduck
02-02-2017, 17:27
Hei, venninnen flyr fra Warszawa til Fort Lauderdale via OSL (og omvent) med Norwegian, en felles PNR.

Behøver man å sjekke inn bagasjen igjen i OSL?

Behøver man å gå gjennom sikkerhetskontroll igjen?

Underveis fra USA tilbake gjelder samme regler?

Jeg vet at man har gjorts nogre forbedringer siden 2014...

Kort fortalt:

Nei, bagasjen er sjekket hele veien på bookinger som har samme PNR.

Nei du trenger ikke gjennom ny sikkerhetskontroll. Du må gjennom passkontroll i Oslo begge veier.
Samme regler på vei tilbake.

Kjetil.L
05-04-2017, 14:40
Jeg fant ikke noen eksisterende tråd så her kommer noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på. En slektning av meg skal ut og reise via Gardermoen neste uke, vedkommende er ukjent på Osl og viden kjent som utstyrt med særdeles dårlig stedsans. Jeg ser på avgangsskjermen på nettet at sas bruker både A og C gater til Stavanger (på ankomst som jeg er ute etter står det ingen gate) Det jeg lurer på er derfor: er det godt skiltet opp fra ankomstetasjen til avgangshallen oppe? Jeg vet av erfaring at det er fort gjort å overse trappene opp fra A-gatene når man svimer rundt midt i stimen av ankommende passasjerer. På den nye delen har jeg aldri vært men i følge kartet over terminalen ser det ut som det er heis og trapp opp når man kommer til taxfree-butikken nede. Stemmer dette?
Mvh. Kjetil.L

LN-MOW
05-04-2017, 15:45
Det kommer jo helt an på hvor han ankommer fra. Ankommer han innlands eller hvis han kan bruke Connecting Norway, har han ingenting i ankomsthallen å gjøre ...

Kjetil.L
05-04-2017, 16:45
Beklager at jeg var upresis. Vedkommende kommer fra Stavanger og skal videre ut av Schengen.

LN-MOW
05-04-2017, 16:54
Da skal han bare gå opp broa og IKKE opp rulletrappen når han kommer ut av flyet. Da kommer han rett inn i avgangshallen innland og kan bare følge skiltingen til F-gatene.

Discus
05-04-2017, 17:03
Jeg leser sjelden skilt på OSL, men mener å huske det står "transfer" i gatene på ankomst nå, som peker rett bort brua (og ikke opp) om man er på A-gate. Skulle han gå opp på gangveien på A-gates er det skiltet transfer ned trappene til avgangsnivå et par plasser. Viktig å se etter "Transfer"

Kjetil.L
06-04-2017, 09:36
Når dere skriver broa, mener dere da broa som er koblet til flyet?

Sykkelthor
06-04-2017, 09:56
mener dere da broa som er koblet til flyet?

Jepp! Hvis man får en A-gate trenger man kun å holde seg unna rulletrappen og følge skilt til Transfer (som regel en slakt skrånene vei opp til høyre for rulletrappen). Skulle man klare å ta turen opp rulletrappen likevel trenger man kun å se etter skilt merket "Transfer" for å finne en av trappene ned i avgangshallen. Fun fact: Jeg pleier å gå opp de trappene for å få et bedre bilde av flyene som står parkert ved gatene.

Får man B- eller C-gate blir man sluset rett inn i terminalen og trenger kun å kjempe seg gjennom taxfreebutikken på vei til F-gatene.

In short: se etter skilt merket "Transfer" som henger i taket og god tur!

Kjetil.L
06-04-2017, 11:08
Hjertelig tusen takk for alle svar. Hun som skal ut på tur føler seg tryggere nå.

HBSbgo
06-04-2017, 17:35
Skal næste uge fra AAL via OSL til BGO. Ser at det nu er mulig med Domestic Transfer også fra aalborg.

Mit spørgsmål går på, om vi kan gå i utenriks loungen i 1-2 timer når vi ankommer, eller er vi tvunget til at gå til innenriks og bruge loungen der?

Kommer med SAS og er EBG.

Mjolnir
06-04-2017, 21:20
Jeg leser sjelden skilt på OSL, men mener å huske det står "transfer" i gatene på ankomst nå, som peker rett bort brua (og ikke opp) om man er på A-gate. Skulle han gå opp på gangveien på A-gates er det skiltet transfer ned trappene til avgangsnivå et par plasser. Viktig å se etter "Transfer"

Er dette nytt, eller har jeg gått i svime av gammel vane? Var der sist i begynnelsen av januar. Uansett positivt hvis en kan gå rett inn i terminalen nå, parkerte ved innenriksloungen sist, men det ble en lang omvei dit via transfertrappa (som er ganske langt inne).

LN-MOW
06-04-2017, 21:25
Er dette nytt, eller har jeg gått i svime av gammel vane?.

Jeg gikk opp brua sist jeg var i Oslo for en drøy måned siden. Og ja - det var første gangen for meg.

Mulig de har endret det siden man jo går opp den veien på utland når skal gjennom Connecting Norway.

roger
06-04-2017, 23:34
Er dette nytt, eller har jeg gått i svime av gammel vane? Var der sist i begynnelsen av januar. Uansett positivt hvis en kan gå rett inn i terminalen nå, parkerte ved innenriksloungen sist, men det ble en lang omvei dit via transfertrappa (som er ganske langt inne).
Trur det har vore slik sidan før jul?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Sykkelthor
07-04-2017, 12:23
Jeg gikk rett opp broen i påsken i fjor, så helt nytt er det i hvert fall ikke.

Domino86
23-05-2017, 22:28
Jeg skal fly TOS-OSL-HEL-PVG med Norwegian til Oslo og Finnair videre til Shanghai. Så lurte jeg på om 1,5 time på Gardermoen er i korteste laget med en mellomlanding der jeg må ta ut bagasjen og sjekke inn på nytt?

Det er snakk om 1 pinsedag (søndag 4 juni).

Discus
23-05-2017, 23:43
<mod>
Det har vært ryddet opp litt rundt om kring:

Diskusjoner om "Connecting Norway/Domestic Transfer"-konspetet: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=119401

Generelt om transfer på OSL - denne tråden
</mod>

LN-MOW
24-05-2017, 00:00
Jeg skal fly TOS-OSL-HEL-PVG med Norwegian til Oslo og Finnair videre til Shanghai. Så lurte jeg på om 1,5 time på Gardermoen er i korteste laget med en mellomlanding der jeg må ta ut bagasjen og sjekke inn på nytt?

Det er snakk om 1 pinsedag (søndag 4 juni).

Hvis de er litt trege med bagasjen, kan du fort gå på en smell der ja...

Hickok
24-05-2017, 08:51
Hvis jeg skulle tatt ut bagasjen og sjekket inn på nytt, så hadde jeg nok bevilget meg mer enn 1,5 time i mellom, ja. Jeg har gjort det før, og det har gått bra, men det var kanskje mer flaks enn god planlegging. Finnair stenger også innsjekk for Europa-Asia 1 time før avgang, så da begynner fristen å bli svært knapp.

LN-CMN
24-05-2017, 19:06
Hvis jeg skulle tatt ut bagasjen og sjekket inn på nytt, så hadde jeg nok bevilget meg mer enn 1,5 time i mellom, ja. Jeg har gjort det før, og det har gått bra, men det var kanskje mer flaks enn god planlegging. Finnair stenger også innsjekk for Europa-Asia 1 time før avgang, så da begynner fristen å bli svært knapp.

45min før stenger de på OSL :)

Hickok
25-05-2017, 17:23
45min før stenger de på OSL :)
Ok, men blir fortsatt knepent om flyet er litt seint og bagasjen tar en halv time med å komme på båndet. Det er ikke veldig uvanlig på OSL.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

blazius
25-09-2017, 20:53
Skal sitte fire timer i transitt på dagtid på OSL innland i morgen. Tenkte å sitte og jobbe litt (PC og litt snakking i telefon). Har ikke loungetilgang. Kan noen anbefale OK, rolige steder å sitte? Mener jeg har sett noen "båser" i den nye piren, kan det stemme?

ENGM 911
25-09-2017, 20:57
Helt vest i avgangshallen ligger Flybar, gode seter lite folk og god utsikt over hele hallen.

blazius
25-09-2017, 21:01
Helt vest i avgangshallen ligger Flybar, gode seter lite folk og god utsikt over hele hallen.

Tenker du på Parken? Finner ikke Flybar på https://avinor.no/flyplass/oslo/shopping-og-mat/mat-og-drikke/innland

vbe86
25-09-2017, 22:19
Tenker du på Parken? Finner ikke Flybar på https://avinor.no/flyplass/oslo/shopping-og-mat/mat-og-drikke/innland

Flybar ligger på hvit sone ved innsjekksområde 1.

Ellers er det som regel ganske stille ved News Bar ute ved gate B1 på pir syd.

blazius
25-09-2017, 22:36
Flybar ligger på hvit sone ved innsjekksområde 1.

Ellers er det som regel ganske stille ved News Bar ute ved gate B1 på pir syd.

Jeg vil helst holde meg i sikker sone... Ytterst på B-piren høres jo ikke så dumt ut. Takk for tipset!

Gunnar
25-09-2017, 22:37
Mener jeg har sett noen "båser" i den nye piren, kan det stemme?
Det stemmer, ja. Mener det ligger ca. ved C6. Pleier å sitte der selv dersom jeg selv er på farten innenlands. Det kan til tider være litt trangt om plassen der, avhengig av tid på dagen, hvilken dag, og om du treffer et "transit-rush" eller ikke. Men absolutt verdt et forsøk, og kan absolutt anbefales da det faktisk er et etter forholdene rolig hjørne av flyplassen (har inntrykk av at gatene rundt i hovedsak benyttes for utlandsflyvninger).

matsbg
25-09-2017, 22:55
Flybar ligger på hvit sone ved innsjekksområde 1.

Ellers er det som regel ganske stille ved News Bar ute ved gate B1 på pir syd.



Ved News Bar pleier jeg å sitte om jeg har lang tid på OSL. Er det få avganger derfra er det lite folk, gode bord/stoler og behagelig å jobbe

Edvard
25-09-2017, 23:01
Med fire timer transit hadde jeg tuslet bort på Park Inn eller over på Radisson Blu og satt meg i loungen.

blazius
26-09-2017, 17:37
Det stemmer, ja. Mener det ligger ca. ved C6. Pleier å sitte der selv dersom jeg selv er på farten innenlands. Det kan til tider være litt trangt om plassen der, avhengig av tid på dagen, hvilken dag, og om du treffer et "transit-rush" eller ikke. Men absolutt verdt et forsøk, og kan absolutt anbefales da det faktisk er et etter forholdene rolig hjørne av flyplassen (har inntrykk av at gatene rundt i hovedsak benyttes for utlandsflyvninger).

Endte med sitte der - hadde både inn- og utgående flight på gater rett i nærheten. Ikke verdens beste stol, men ellers helt fint.

MountainDew
27-09-2017, 06:35
Mest stille plass på innland er bussgatene A16-18 som ligger i underetasjen. De er sjeldent i bruk.

Discus
27-09-2017, 19:59
Satt og jobbet på den nye kafeen der den nye innlandspiren starter ved 11-tiden en formiddag forleden - der var det helt tomt, og ikke minst mye kontakter!

Chriscross
28-09-2017, 13:31
Skal med ET til ARN i morgen 19.40. Ser DY har avgang med 787 til JFK 19.30. Ryan Air har avgang til London 20.25 og SU til Moskva 20.50. Jeg regner med at alle fly (minus ET) er smekk fulle pga høstferie.

Noen ide om hvor lang tid Passkontroll vil ta ca 19.00? Noen som vet hvor tidlig ET faktisk pleier starte boarding på OSL?

ToreD
28-09-2017, 17:47
Skal med ET til ARN i morgen 19.40. Ser DY har avgang med 787 til JFK 19.30. Ryan Air har avgang til London 20.25 og SU til Moskva 20.50. Jeg regner med at alle fly (minus ET) er smekk fulle pga høstferie.



Noen ide om hvor lang tid Passkontroll vil ta ca 19.00? Noen som vet hvor tidlig ET faktisk pleier starte boarding på OSL?


Ca slik

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170928/d83f06d2f3b440f31efa07550072e690.png





Sent from my iPhone using Tapatalk

Hickok
28-09-2017, 18:36
Forventet ventetid 2,5 timer!!!

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk

Someone
28-09-2017, 18:40
Forventet ventetid 2,5 timer!!!

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk



Hvor får du det fra?

Dette er antall personer ut, ikke minutter [emoji6]

Hickok
28-09-2017, 18:43
Hvor får du det fra?

Dette er antall personer ut, ikke minutter [emoji6]Da tolket jeg den feil. Bra det da, ellers hadde det vært krise. :)

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk

Chriscross
29-09-2017, 10:59
Ca slik

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170928/d83f06d2f3b440f31efa07550072e690.png





Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk, men ligger denne fuksjonen på de åpne sidene til avinor eller osl-app? Jeg klarer ikke finne det.

ToreD
29-09-2017, 19:12
Takk, men ligger denne fuksjonen på de åpne sidene til avinor eller osl-app? Jeg klarer ikke finne det.



Ikke på åpne sider nei..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Chriscross
29-09-2017, 20:11
Var iallfall null kø 18.55 i dag.

Dc-10
02-01-2018, 09:59
Fikk ikkje sjekke inn til endelig destinasjon med widerøe flyr videre med turkish airlines. Er det mulig å sjekke inn på «innsiden» av gardermoen eller må jeg helt ut? Evt muligheter å sjekke inn i loungen eller sas service? Reiser bare med handbagasje. Og minimalt med tid .....
På forhand mange takk!

Chriscross
02-01-2018, 12:21
Hva med internett check in? Usikker på hvem som handler TK, men det er vel serviceskranker for alle selskaper i "krysset" mellom gamle innland og den nye piren?

jb1
02-01-2018, 15:20
Du skal kunne sjekke inn paa nett. Husk at du skal igjennom passkontroll ogsaa.

Gunnar
04-01-2018, 15:38
SGH som handler TK. Skal vel være mulig å sjekke inn på TK på automat tror jeg? (men jeg har tatt feil før...:old) I så fall står det noen automater i området mellom D1, D2, D3 og D4.

tdb
04-01-2018, 20:09
Da jeg reiste med TK i fjor var det ikke mulig med kiosk Check in. Vet dessverre ikke om det er blitt endret. Jeg mener hjemmesiden sier at det er mulig, men det var det altså ikke..


Sent from my iPhone using Tapatalk

sabergum
23-03-2018, 20:48
Er det noen grense for hvor lenge man kan "henge" i utlandsloungen ved ankomst fra utland og transfer til innland, uten at det blir krøll med bagasjen?

Chriscross
24-03-2018, 02:18
Er det noen grense for hvor lenge man kan "henge" i utlandsloungen ved ankomst fra utland og transfer til innland, uten at det blir krøll med bagasjen?

Det kan iallfall være et par "drager" som motsetter seg at du entrer.:stir

Det er vel et par her inne som har meldt at de har blitt nektet adgang, men virker boardingkortet bør det jo gå bra.

Det tar jo gjerne minst 30 min før bagasjen er på båndet, så å vente en time må gå bra. Settes ikke uavhentet bagasje bare i et hjørne?

Bergern
24-03-2018, 07:02
Hvis bagasjen din først blir lempet av båndet, så er det vel kun transfertid, minus lete opp kofferttid, minus sjekke-bag-pånytttid, minus ny security som begrenser det hele. Med mindre loungen stenger, selvfølgelig. Ville nok valgt innenlandsloungen eller en på lomma fra Heinemann.

Someone
24-03-2018, 23:42
Ser det er et selskap som heter Flyo, som reklamerer med maxi-taxi til og fra OSL. Har ikke sjekket priser og slikt, men er det noe seriøst, eller av mer tvilsom art?

Wf-pax
19-04-2018, 20:10
Skal reise KSU-OSL-CPH i SAS Plus torsdag neste uke. Så da er spørsmålet: Hvilken lounge burde jeg velge på OSL?

Er Eurobonus silver til info.

chrisljo
22-04-2018, 09:03
Skal reise KSU-OSL-CPH i SAS Plus torsdag neste uke. Så da er spørsmålet: Hvilken lounge burde jeg velge på OSL?

Er Eurobonus silver til info.

Treningsmuligheter og litt bedre kaffe taler for innenlands, men spesielt etter 15:00 er det bedre plass i utenlands, og litt bedre alkohol (tror jeg).

Hvis CPH går fra e gates, så er man også nærmere på utenlands.

Someone
21-06-2018, 16:20
Ser ut som det blir litt lettere med kollektivtransport, i sommerferien, fra OSL når man kommer med et veldig sent eller forsinket. Eller skal ta et veldig tidlig fly, da flytoget kommer med to ekstra sene avganger fra OSL og 2 tidligere til OSL

Generelt sett har OSL et bra kollektiv tilbud, men med tanke på endel ankomster lander sent og heller ikke sjeldent det er noen forsinkelser så er det generelle tilbudet sent på kvelden for dårlig

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180621/769927dae33600f810247ff41a1d7557.png

Insomnia4u
24-07-2018, 12:09
Kan jeg med to separate billetter med SAS, LHR-OSL og OSL-innenlands gå på domestic transfer? Har ikke med innsjekket bagasje.

tdb
24-07-2018, 12:55
Nei, etter hva jeg vet så må billetten være sammenhengende.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TriStar
24-07-2018, 13:31
Nei, etter hva jeg vet så må billetten være sammenhengende.


Sent from my iPhone using Tapatalk


«Sammenhengende»? «Gjennomgående» er vel korrekt terminologi...


Sent from my iPhone using Tapatalk

tdb
24-07-2018, 14:31
«Sammenhengende»? «Gjennomgående» er vel korrekt terminologi...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Eller rett og slett sammenhengende.... SAS bruker selv denne terminologien...

https://www.sas.no/content/dam/catalogs/generelle-vilk%c3%a5r-for-befordring-no-2017.pdf

TriStar
25-07-2018, 00:24
Eller rett og slett sammenhengende.... SAS bruker selv denne terminologien...



https://www.sas.no/content/dam/catalogs/generelle-vilk%c3%a5r-for-befordring-no-2017.pdf



Får ikke linken til å funke... Men når du sier det er det sikkert riktig. Men høres litt rart ut[emoji846]

tdb
25-07-2018, 21:38
Fra "Befordringsvilkårene"

«Sammenhengende billett» betyr en billett utstedt til deg sammen med en annen billett, som til sammen utgjør en enkelt transportavtale.

LN-RTP
08-08-2018, 16:28
Visste ikke at det var regler om alt på OSL Lounge:
Strekte meg ut på en sofa og like etterpå kommer en ryddegutt og sier at ikke er lov å sove her.
Hmm, trodde han jeg skulle overnatte? (15:00 lokal tid)
Tok jeg for mye plass? (Veldig lite folk på Loungen)
Eller noen andre grunner til at man ikke kan strekke seg ut?
Så ikke noen regler oppslått, har heller aldri hørt at folk ikke får lukke øyan på en Lounge..:angry:

Edvard
08-08-2018, 16:32
Helt korrekt. Man ligger ikke horisontalt på en vanlig sofa i lounge.
Det handler om normal oppførsel. Noen salonger har egnede stoler/hvilerom.

LN-RTP
08-08-2018, 16:44
Helt korrekt. Man ligger ikke horisontalt på en vanlig sofa i lounge.
Det handler om normal oppførsel. Noen salonger har egnede stoler/hvilerom.

Så flere som lå horisontalt her idag så det så ut som vanlig oppførsel.

Landkrabbe
08-08-2018, 17:03
Her er jeg enig med ryddegutten og Edvard.

I en lounge skal det være behagelig og oppløftende atmosfære og "ordentlig oppførsel". Syns det er positivt at de ansatte tar tak i sånt :D Det er litt unorsk med håndhevelse av slike regler, men helt riktig etter mitt syn.

Å ligge horisontalt på en sofa, kanskje til og med snorkende, er en uting i de fleste stuer og værelser som en deler med andre mennesker. Og i en lounge er jo "appearance" og atmosfære enda viktigere enn normalt. Jeg kjenner en fyr som knapt klarer å sitte normalt i en sofa, om det så er i stuen eller i offentlige rom, og det er svært lite tiltalende.

LN-RTP
08-08-2018, 17:11
Her er jeg enig med ryddegutten og Edvard.

I en lounge skal det være behagelig og oppløftende atmosfære og "ordentlig oppførsel". Syns det er positivt at de ansatte tar tak i sånt :D Det er litt unorsk med håndhevelse av slike regler, men helt riktig etter mitt syn.

Å ligge horisontalt på en sofa, kanskje til og med snorkende, er en uting i de fleste stuer og værelser som en deler med andre mennesker. Og i en lounge er jo "appearance" og atmosfære enda viktigere enn normalt. Jeg kjenner en fyr som knapt klarer å sitte normalt i en sofa, om det så er i stuen eller i offentlige rom, og det er svært lite tiltalende.

Tja, da har jeg dårlig oppdragelse, slenger meg lett ned hvis det er mulighet for det, spesielt på fly hvis det er 3 eller 4 ledige seter på samme raden.
Har ikke gjort det ofte på slike lounger, men det er ikke uvanlig å se at folk strekker seg ut hvis man er på reisefot.

Vardomannen
04-10-2018, 10:17
Lurer på om noen av dere har vært igjennom passkontroll på OSL nylig? Jeg har de siste årene unngått dette ved å fly via en annen flyplass i Europa. Hadde to veldig dårlige opplevelser i 2016 der jeg sto i passkontroll i over 1 time og mistet nesten flyet. Skal til London i ettermiddag og ser at det går fly både til Doha, et annet til London og et til Istanbul i "samme tidsrom". Hvis noen har vært der nylig, er det fortsatt et problem med store køer og lang ventetid?

Discus
05-10-2018, 05:58
Er diskutert i egen tråd her: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=138768
Min erfaring er at det er veldig mye bedre etter at de fikk på plass automatene.