View Full Version : Transfer og om OSL (flyplass, lounger etc)
Mulig det ikke er nytt, men ser nå man kan forhåndsbestille varer på Bit utland (ved D2). For oss som ofte laster opp med kanelboller før avreise er dette noe som må benyttes
Kan man ankomme OSL sent på kvelden ved tidlig flyavgang og "overnatte" på flysiden av sikkerhetskontrollen ?
Noen sier nei.
Men da vi ankom OSL ved fra Kreta på vei til SVG i fjor sommer, sånn ved 02-tiden, så gikk vi rett inn igjen gjennom den "lille" sikkerhetskontrollen og fant oss soveplasser oppe i den nye piren ved Ritazza. Greie benker å sove på og helt stille.
Det er jo trafikk hele natta de fleste dagene, så OSL stenger vel aldri helt, slik FBU gjorde.
Insomnia4u
30-05-2019, 10:48
Kan man ankomme OSL sent på kvelden ved tidlig flyavgang og "overnatte" på flysiden av sikkerhetskontrollen ?
Noen sier nei.
Men da vi ankom OSL ved fra Kreta på vei til SVG i fjor sommer, sånn ved 02-tiden, så gikk vi rett inn igjen gjennom den "lille" sikkerhetskontrollen og fant oss soveplasser oppe i den nye piren ved Ritazza. Greie benker å sove på og helt stille.
Min sønn og kameratene sov på flyplassen i fjor, men det var i avgangshallen. Tviler på at dere får lov å sove innenfor sikkerhetssonen. Det er vel uansett samme stoler som brukes.
Vil bare si at jeg ikke ble konsultert før de flybillettene ble bestilt :) Men ser at flere unge gjør dette pga høy pris på tilslutningsbilletter innenlands.
Noen sier nei.
Det skader vel ikke aa proeve, det verste som kan skje er vel at dere blir henvist til avgangshallen.
Everyday Kitchen er angivelig døgnåpen. Snålt om man skulle bli kastet ut, når serveringssteder er åpne.
Alle som har vore på ordentlig loffetur rundt om i verden, har vel tatt en flyplass-powernap noen ganger. Teppegulv, benk, loungestol etc.
https://www.sleepinginairports.net/reviews/oslo-gardermoen-airport-reviews.htm
Noen sier nei.
Det enkle svaret er JA. Dere kan fint overnatte innenfor sikkerhetskontrollen, men vær obs på at sikkerhetskontrollen stenger i en periode så dere må jo evt inn før det. Hadde 2 passasjerer senest i går som hadde gjort det og som måtte vekkes før avgang ;)
Bluescan
31-05-2019, 12:36
Tja, da har jeg dårlig oppdragelse, slenger meg lett ned hvis det er mulighet for det.
Du har ikke dårlig oppdragelse, men har vært (longhaul)pilot for lenge. Da ser alt som er noenlunde flatt og mykt ut som en akseptabel seng. Er vel bare erfarne loadmastere og flight engineers som greier å finne "senger" på mer kronglete plasser. :D
Du har ikke dårlig oppdragelse, men har vært (longhaul)pilot for lenge. Da ser alt som er noenlunde flatt og mykt ut som en akseptabel seng. Er vel bare erfarne loadmastere og flight engineers som greier å finne "senger" på mer kronglete plasser. :D
Og oss med narkolepsi :D
Fleksnes
06-07-2019, 15:11
Hei, kommer fra CDG på nyåret og skal videre innlands, uten sammenhengende billett. Må jeg da ut og gjennom ny sikkerhetskontroll? Innsjekk tar jeg jo bare på mobilen på innlandsflighten. Reise bare med carry-on.
Du kan kun bruke Connecting Norway med sammenhengende billett, så du må ut.
OSL får el-busser til frakting av passasjerer på lufthavnen:
https://www.hangar.no/oslo-lufthavn-far-elektriske-busser/
For de som liker å legge igjen stæsj på fly, flyplass og flytog er hittegods nå flyttet fra østhjørnet på ankomst til lengst vest på avgang, bortenfor Norwegians innsjekk
https://ekstranett.avinor.no/osl/flyplassinformasjon/nyheter/hittegods-flytter/
Fra og med onsdag 4. september vil du finne hittegods på avgangsnivå ved innsjekkingsområde 1.
https://ekstranett.avinor.no/globalassets/oslo-lufthavn/nyheter/hittegods-ny-plassering_kart.jpg?preset=700
robertaas
21-11-2019, 10:09
Hva er opplegget med C-gatene? Har de noengang blitt brukt?
Hva er opplegget med C-gatene? Har de noengang blitt brukt?
De brukes vel hele tiden? Men om C/D brukes mest til innland eller utland varierer nok med tid på døgnet.
robertaas
21-11-2019, 10:19
De brukes vel hele tiden? Men om C/D brukes mest til innland eller utland varierer nok med tid på døgnet.
Ja, D brukes, men jeg kan ikke huske å ha sette C i bruk. Har også flere ganger lurt på hvordan folk skal komme seg dit.
Ja, D brukes, men jeg kan ikke huske å ha sette C i bruk. Har også flere ganger lurt på hvordan folk skal komme seg dit.
(Rulle)trapp eller heis opp rett etter sikkerhetskontroll øst.
I går (20. november) var det 41 avganger fra D-gater og 19 fra C-gater.
Jeg lander på C rett som det er, og samme med avreise derfra også.
C-gatene er forresten et veldig greit sted å oppholde seg om en har litt ventetid til neste flight. På ettermiddagen er det i tillegg mer behagelig å sitte der enn sas sin lounge for eksempel
Kanskje ikke en stor hemmelighet, men på Bølgen og Moi, rett etter sikkerhetskontrollen på innland, så åpner frokost-buffeten klokka 06.30 og til 189 kroner, får man en frokost som overgår alt av hva loungene har å tilby av mat, minus alkohol.
Chriscross
22-11-2019, 09:04
Kanskje ikke en stor hemmelighet, men på Bølgen og Moi, rett etter sikkerhetskontrollen på innland, så åpner frokost-buffeten klokka 06.30 og til 189 kroner, får man en frokost som overgår alt av hva loungene har å tilby av mat, minus alkohol.
Tror de til og med har familiepris, men husker ikke hvor mye det er.
robertaas
13-02-2020, 11:35
La merke at jeg ved innsjekking hos SAS fikk opp "Vi anbefaler at du kommer til flyplassen minst 2 timer før avgang."
Er dette noe helt nytt eller har jeg bare vært litt sløv og ikke lagt merke til det før?
La merke at jeg ved innsjekking hos SAS fikk opp "Vi anbefaler at du kommer til flyplassen minst 2 timer før avgang."
Er dette noe helt nytt eller har jeg bare vært litt sløv og ikke lagt merke til det før?
Tror det alltid har vært slik, men er uansett veldig veiledende og ikke noe med minimums tider. De færreste gidder jo dukke opp så tidlig
Frode789
20-02-2020, 21:14
Planlegger en reise til Thailand, og må via OSL fra KRS. På reisen nedover så er det ca 2.5 timer i OSL, så det burde være god tid.
Men hjem så er det flyavgang enten 17.00 eller 19.45 fra OSL til KRS. Ankommer 15.40, så 1 time og 20 minutter for den kjappeste.. Eller 4 timer..
Det blir vel litt knapt med tid for å få bagasje, pass kontroll og ny innsjekk på 1 time og 20 min?
Planlegger en reise til Thailand, og må via OSL fra KRS. På reisen nedover så er det ca 2.5 timer i OSL, så det burde være god tid.
Men hjem så er det flyavgang enten 17.00 eller 19.45 fra OSL til KRS. Ankommer 15.40, så 1 time og 20 minutter for den kjappeste.. Eller 4 timer..
Det blir vel litt knapt med tid for å få bagasje, pass kontroll og ny innsjekk på 1 time og 20 min?
Kort fortalt så KAN det gå, men det grenser til flaks. Jeg hadde aldri sjanset på det på vei hjem fra ferie, med mindre det var en full flex billett.
TLS at OSL
20-02-2020, 22:24
Jeg landet på OSL for et par dager siden fra non-Schengen, og passkontrollen tok bare noen minutter til tross for at tre andre fly landet så å si samtidig fra non-Schengen, bl.a. Qatar og Norwegian med en 787.
Jeg tror det vil gå greit, men man vet aldri...
Der er masse ting som kan gå galt. Forsinket fly, køer i immigrasjonen (det er flust med historier om 20-30 minutter venting), lang venting på bagasje, kø i innsjekk (må være der 40 min før). 1:20 er svært kort tid på separate billetter.
Frode789
20-02-2020, 23:32
Takker for svar, da kjører jeg trygt med 4 timer =)
Kort fortalt så KAN det gå, men det grenser til flaks. Jeg hadde aldri sjanset på det på vei hjem fra ferie, med mindre det var en full flex billett.
Men er det sammenhengende billett så havner men normalt på det neste flyet her hvis man ikke rekker det første uansett
Men er det sammenhengende billett så havner men normalt på det neste flyet her hvis man ikke rekker det første uansett
Ja, det stemmer, men siden han skulle sjekke sjekke inn på nytt, så antok jeg at det var separate billetter. Ellers trenger han jo bare å gå til bagdrop.
Og det må være plass. Ikke sikkert han blir alene om å måtte bytte, hvis Thailandekspressen er forsinket.
Frode789
25-02-2020, 02:53
Ja det er ikke samme selskap. :)
Skal ut å reise om en ukes tid. MOL - OSL - GVA på tur, og GVA - ARN - OSL - MOL på returen. SK begge veier.
Flyttet nylig til nordvestlandet, og har alltid startet utreise på OSL tidligere. Hvordan er det med baggasje på ut- og hjemreise? Må jeg hente den ut og sjekke inn på nytt når jeg forlater eller kommer inn i landet, eller?
Det er smooth sailing om du har gjennomgående billett med SAS. Bare å gå på domestic transfer, så går kofferten på egenhånd.
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
NorFlight
11-03-2020, 07:30
Skal ut å reise om en ukes tid. MOL - OSL - GVA på tur, og GVA - ARN - OSL - MOL på returen. SK begge veier.
Flyttet nylig til nordvestlandet, og har alltid startet utreise på OSL tidligere. Hvordan er det med baggasje på ut- og hjemreise? Må jeg hente den ut og sjekke inn på nytt når jeg forlater eller kommer inn i landet, eller?
Så lenge det er gjennomgående billett med SK/WF eller DY skal baggasjen normalt bli sendt rett til sluttdestinasjon og du vandrer bare gjennom tollslusen på "baksiden" av TaxFree i ny-piren.
SAS har alltid brukt og informere om dette de gangene jeg har kommet fra utlandet til OSL.
Eneste du kan være "OBS" på er at om dere parkerer på kombigates for Schengen/non-Schengen kan du havne en "strafferunde" via transit-security oppe på galleri over avgang. Mang en vannflaske etc. som har røket der...
Det er smooth sailing om du har gjennomgående billett med SAS. Bare å gå på domestic transfer, så går kofferten på egenhånd.
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
Aaah, gull! Takk.
Så lenge det er gjennomgående billett med SK/WF eller DY skal baggasjen normalt bli sendt rett til sluttdestinasjon og du vandrer bare gjennom tollslusen på "baksiden" av TaxFree i ny-piren.
SAS har alltid brukt og informere om dette de gangene jeg har kommet fra utlandet til OSL.
Eneste du kan være "OBS" på er at om dere parkerer på kombigates for Schengen/non-Schengen kan du havne en "strafferunde" via transit-security oppe på galleri over avgang. Mang en vannflaske etc. som har røket der...
Takker!
Har noen vage minner om at man fra utlandet måtte ned, gjennom TaxFree, hente baggasje, ut og opp, og gjennom security igjen. Enda godt de har endret dette.
Aaah, gull! Takk.
Takker!
Har noen vage minner om at man fra utlandet måtte ned, gjennom TaxFree, hente baggasje, ut og opp, og gjennom security igjen. Enda godt de har endret dette.
Jada. Den nye ordningen er ikke SÅ gammel, og gjelder som nevnt kun våre hjemlige flyselskaper.
Kun Norwegian,SAS og Widerøe det gjelder for ja.
Dette er unntakene pr. dags dato: * The following destinations are not a part of Domestic Transfer:
Norwegian: Antalya, Bastia, Burgas, Dubrovnik, Faro, Lanzarote, Lisbon, Malta, Olbia, Palanga, Pisa, Pula, Salzburg, Sarajevo, Split, Tirana, Tivat, Varna.
SAS: Antalya, Dubrovnik, Gazipasa, Olbia, Pisa, Pula, Salzburg and Split.
Kilde: https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/plan-your-trip/transfer/domestic-transfer
Noen som vet om loungene på Gardermoen er stengt?
Ganske sikkert
SAS-loungene har vært stengt i 14 dager allerede
Noen som vet om loungene på Gardermoen er stengt?
Omtrent hele OSL er stengt. Er kun få åpne steder.
Omtrent hele OSL er stengt. Er kun få åpne steder.
https://ekstranett.avinor.no/osl/flyplassinformasjon/nyheter/oversikt-over-apne-butikker-og-serveringssteder-pa-oslo-lufthavn/
Oppdatert liste
rhusberg
30-07-2020, 14:01
Hei.
Jeg kommer til Gardermoen fra Billund i neste uke, og skal fly videre innenriks til Trondheim og Brønnøysund. På Gardermoen har jeg over 5 timer. Kan jeg gå ut av terminalen og besøke en kompis, og så gi inn igjen tidsnok til neste flight, eller må jeg holde meg innenfor? Jeg vil ha innsjekket bagasje. Takk for svar.
Vh Ruben
Det må vel gå. Du har jo billett videre. Jeg har gjort det samme på andre lufthavner før-
Du må ut uansett. Ingen direktetransfer pga corona, så du må hente bagasjen og sjekke inn på nytt.
rhusberg
30-07-2020, 14:13
Flott. Takk for svar begge to!
Ser det nye leiebilområdet i U2 på P10 nå har åpnet så da har utleieselskapene flyttet ditt. Er vel 3x så stort som det gamlemområdet.
Det sagt, de neste månedene er det uansett neppe trangt om plassen der
Larsabal
28-06-2021, 14:04
Jeg skal noe så sært som ut og fly på torsdag. Hele den lange veien fra Oslo til København. Det blir rart og jeg føler meg neste halvkriminell. Som fullvaksinert og innehaver av dansk pass så er det vel innafor.
Når jeg sjekker på Avinor sine sider ser det ut til at Northland er det eneste som holder åpent i utenlandsterminalen av de som serverer mat og drikke. (https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/corona-information/open-restaurants-and-shops).
Er det virkelig tilfelle?
Kan godt stemme det. Men husk at du kan spise eller kjøpe med seg mat på innland og før du går igjennom tollgrensa, så da blir valgmulighetene litt større ;)
OSL Lounge gjenaapner 27. juli.
Jeg faar bare engelsk versjon paa avinor, sikkert fordi jeg befinner meg utenfor kongeriket.
https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/plan-your-trip/lounge/
Hei!
Er det noen som vet når innenlands loungen til SAS åpner i morgen? Det står 1 time før første avgang på hjemmesiden, men er dette 1 time før første internasjonale avgang, eller før første innenlands avgang?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Swedeline F28
16-08-2021, 06:09
God morgon,
Hur lång transfertid skulle ni säga behövs nu när man behöver checka in bagaget på nytt om jag kommer från utlandet och ska till inrikes? Jag har 1:20 på biljetten och är lite lätt oroad för att det kan bli tight.
Når man legger til ymse Koronagreier, så høres det litt snaut ut ja
Swedeline F28
16-08-2021, 12:07
Når man legger til ymse Koronagreier, så høres det litt snaut ut ja
Det löste sig trots allt. Hade jag inte suttit långt fram och haft Fast Track hade det nog inte gått. Och naturligtvis gick flyget till TOS från B bara för att göra det lite svårare :8:
Hei,
Skal Arn-OSL-BGO med NAS/Flyr i oktober. Forstår det slik at Domestic Transfer fortsatt er stengt...?
Er vaksinert, hvilke kontroller/stopp må jeg gjennom? (Har 1 time på meg).
Corona-kontroll ved ankomst Osl, deretter security - for jeg må vel ut?
Hei,
Skal Arn-OSL-BGO med NAS/Flyr i oktober. Forstår det slik at Domestic Transfer fortsatt er stengt...?
Er vaksinert, hvilke kontroller/stopp må jeg gjennom? (Har 1 time på meg).
Corona-kontroll ved ankomst Osl, deretter security - for jeg må vel ut?
Du må ut og rundt, ja ... En tilme er lite, men er trafikken lav bør det gå greit.
thbergseng
04-10-2021, 11:09
Hei!
Skal fly BGO - OSL - KBP i november. Hadde opprinnelig 95 minutter overgang på OSL, men ble nå booket om/endring på flyvning så vi har 55 minutter. Burde dette holde nå til dags med overgang til Non-Schengen?
Tor-Håkon
Dette er ikke noe problem tidsmessig så lenge du har en sammenhengende billett. Du er hele tiden airside og tar deg enkelt videre til neste gate på OSL.
Er det noen som vet om det er selvbetjening av alkohol igjen i loungene på Gardermoen? Eller er det nye regler permanent?
Selvbetjening i OSL-Lounge i hvertfall.
Selvbetjening i OSL-Lounge i hvertfall.
Okei, det var flott å høre. Synes det er litt kleint å spørre om lov hele tiden. Skal bruke både SAS innenlands og OSL Lounge kommende dager.
Imponerende kort tid for å få bagasjen på OSL i ettermiddag!! Landet med DY311 fra KKN/TOS. Fikk en av de innerste gatene, A4 tror jeg. Og bagasjen var på båndet toppen 3 min etter vi kom ned i bagasjehallen, og vi var ikke sist av flyet en gang! Imponerende, og vesentlig bedre enn i sommer da det tok en time..
SudCaravelle
21-12-2021, 16:56
Har noen bekjente som mente at det var totalt kaos på Gardermoen avgang nå om dagen og folk ikke rekker fly osv? Stemmer dette?
Turkish utenfor Schengen avgang 12.05 - må man bestille taxi ultra-tidlig om morgenen?
Beklager igjen å bruke dette forumet som selvsentrert reiseforum.
Har noen bekjente som mente at det var totalt kaos på Gardermoen avgang nå om dagen og folk ikke rekker fly osv? Stemmer dette?
Fløy fra OSL tidlig i kveld, da gikk det særdeles kjapt i både innsjekking og sikkerhetskontroll, og nesten ikke folk i Sas-loungen utenlands.
Turkish utenfor Schengen avgang 12.05 - må man bestille taxi ultra-tidlig om morgenen?
Beklager igjen å bruke dette forumet som selvsentrert reiseforum.
Fløy tidlig kveld idag jeg også. Null folk i innsjekkingen hos SAS og rett gjennom på familiesluse.
Lørdag morgen derimot når jeg sendte kona og minste datter av gårde var det fullstendig kaos. Tok 70 minutter å sjekke inn hos SAS og 40 minutter venting i familieslusen som til tider sto helt stille. Lite forståelse hos supervisor fra Avarn når jeg spurte hvorfor det stoppet opp, han var helt likegyldig. Kona gikk gjennom sikkerhetskontrollen idet flyet skulle ta av. Heldigvis hadde hun (og flere andre) innsjekket bagasje så LOT valgte å vente fremfor å offloade bagasje.
På tross av alle koronatiltak nå er opphevet er det ennå ikke mulig med Park&go på OSL igjen
OSL-LYR direkte, går de fra inn- eller utland nå ?
De går fra non-Schengen. Så lenge ikke Svalbard er endel av det så vil de jo gjøre det
Direkte har vel alltid gått fra non-Schengen, er via TOS som går fra innland.
Direkte har vel alltid gått fra non-Schengen, er via TOS som går fra innland.
Yepp! Hyggelig (betalt) gjensyn med OSL-lounge, fullt fly oppover, første gang direkte for min del.
Åssen er det med parkering på Osl nå? Hvem er åpen, P1/2?
Åssen er det med parkering på Osl nå? Hvem er åpen, P1/2?
Det står greit beskrevet på denne siden hva som er åpent og stengt og når ting åpner:
https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/parking/
I tillegge er jo ofte booking-siden et greit sted å sjekke tilgjengelighet/åpning frem i tid
Det står greit beskrevet på denne siden hva som er åpent og stengt og når ting åpner:
https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/parking/
I tillegge er jo ofte booking-siden et greit sted å sjekke tilgjengelighet/åpning frem i tid
Flotte greier! :) Skal stå en dag bare, så tar drop-in.
For de som trenger cash er minibankene på OSL stengt fra 1 mai, og vil trolig være det til langt uti mai. Samme gjelder BGO
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/midlertidig-stans-i-minibanktjenestene-pa-oslo-lufthavn-og-bergen-lufthavn?publisherId=17421123&releaseId=17932228&lang=no&fbclid=IwAR2-H1B2RjGfVibSy_j0nEES_NVqdlgz_hzMYkZoLv1dZhT81qeexq Ap66o
Som følge av en rettssak vil det bli stans i minibanktjenestene på Oslo lufthavn og Bergen lufthavn fra og med 1. mai 2022. – Dette er beklagelig og ikke en situasjon som er ønskelig for oss, sier konserndirektør for kommersiell styring og utvikling i Avinor, Joachim Lupnaav Johnsen.
Hei
Jeg har et spørsmål ang hurtigsluse på OSL... Jeg kommer med Icelandair inn til OSL kun med håndbagasje og jeg skal videre med SAS innenriks. Jeg spør om jeg kan bruke hurtigsluse selv om det er to forskjellige bestillinger eller må jeg ute for å gå inn igjen?
Takk for svar.
For de som trenger cash er minibankene på OSL stengt fra 1 mai, og vil trolig være det til langt uti mai. Samme gjelder BGO
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/midlertidig-stans-i-minibanktjenestene-pa-oslo-lufthavn-og-bergen-lufthavn?publisherId=17421123&releaseId=17932228&lang=no&fbclid=IwAR2-H1B2RjGfVibSy_j0nEES_NVqdlgz_hzMYkZoLv1dZhT81qeexq Ap66o
Da skal de være i drift igjen
Vi skal med Norse til FLL, lørdag kl 09.00 Når bør vi være på OSL? 06.00? 06.30? 07.00? Jeg ser for meg å være der 06.30 Holder det? Jeg regner med at det er en ganske hektisk reisedag, da det er første lørdag i skolens sommerferie
Det er en SK avgang 08.30 til Splitt og en DY avgang til London 08.55 Ellers ingen non-shengen avgang den siste timen før (men 5stk 75-60 min før og ingen den neste timen etter, så passkontrollen bør vel gå greit.
Vi skal med Norse til FLL, lørdag kl 09.00 Når bør vi være på OSL? 06.00? 06.30? 07.00? Jeg ser for meg å være der 06.30 Holder det? Jeg regner med at det er en ganske hektisk reisedag, da det er første lørdag i skolens sommerferie
Det er en SK avgang 08.30 til Splitt og en DY avgang til London 08.55 Ellers ingen non-shengen avgang den siste timen før (men 5stk 75-60 min før og ingen den neste timen etter, så passkontrollen bør vel gå greit.
Jeg tipper innsjekk/bagdrop og security er det som kan være flaskehalser. Passautomatene er jo operative så det bør gli greit om dere kan bruke dem.
Vil det være stor kø i sikkerhetskontroll 06´ish i morgen/for tiden, eller vil en sannsynligvis komme seg gjennom på 5-10 ?
Vil det være stor kø i sikkerhetskontroll 06´ish i morgen/for tiden ?
Ja! Sykt mye folk og lang kø i både nye- og gamle terminalen. Men likevel grei framdrift, vil tro jeg var gjennom på 15 min. eller så.
Fin, forventningsfull stemning der ute, masse folk som åpenbart gledet seg til sommerferie.
Førøvrig kan jeg ikke huske å ha opplevd så mye turbulens på OSL-MUC noen gang.
Ja! Sykt mye folk og lang kø i både nye- og gamle terminalen. Men likevel grei framdrift, vil tro jeg var gjennom på 15 min. eller så.
Fin, forventningsfull stemning der ute, masse folk som åpenbart gledet seg til sommerferie.
Førøvrig kan jeg ikke huske å ha opplevd så mye turbulens på OSL-MUC noen gang.
Ikke bare tro, det var sånn, i hvertfall 06:45. Både Avinors estimat og min klokke sa det samme
Jeg skal meget snart fange SK907 på Gardermoen, da SAS’ pris- og
overvågningsnisse mente, at jeg skulle over OSL eller ARN, hvis jeg ville
have en Plusbillet, der var til at betale!
Ved nogen af jer tilfældigvis, om der er noget, jeg som “ udefra kommende”
skal være opmærksom på, som f.ex. ekstra sikkerhedscheck eller lign.?
Eller kan jeg med boardingpasset i hånden bare styre mod loungen??
På forhånd tak!
Viv
Jeg skal meget snart fange SK907 på Gardermoen, da SAS’ pris- og
overvågningsnisse mente, at jeg skulle over OSL eller ARN, hvis jeg ville
have en Plusbillet, der var til at betale!
Ved nogen af jer tilfældigvis, om der er noget, jeg som “ udefra kommende”
skal være opmærksom på, som f.ex. ekstra sikkerhedscheck eller lign.?
Eller kan jeg med boardingpasset i hånden bare styre mod loungen??
På forhånd tak!
Viv
Det kan være du får gate der du må gjennom ny sikkerhetskontroll ved transfer, normalt skal du kunne gå rett inn på "international departures". Dokumentkontroll ved gate om det ikke gjøres i CPH
Litt slitasje på doene på OSL?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230215/7d430ad2a68d957cde9b2998a1403878.jpg
Synes toalettene på OSL begynner å bli dårlig rengjort og vedlikeholdt. Ofte sprekk i setene, skitne vegger, og ikke minst tagging og klistremerker på vegger i båsene. Synes Avinor kunne tatt en runde med sprit og kniv og fått fjernet dette. Det ser ikke bra ut.
Synes toalettene på OSL begynner å bli dårlig rengjort og vedlikeholdt. Ofte sprekk i setene, skitne vegger, og ikke minst tagging og klistremerker på vegger i båsene. Synes Avinor kunne tatt en runde med sprit og kniv og fått fjernet dette. Det ser ikke bra ut.
Ja, men akkurat her var det rengjort, hvilket gjorde det litt mer «morsomt»
Hender jeg er innom dassen bak jernbanestasjonen når jeg connecter mellom buss og tog på OSL, og der var det en bås på en av dørene som manglet lenge. Var vel en gang langt utpå høsten, at jeg tittet litt nærmere, og så en lapp om at deler var bestilt, en dato en sånn to-tre måneder før.
WHSmith har åpnet kiosk på ankomst ved Flytoget.
Ikke vært der på lenge, noe som er spiselig? Leser bare dårlig om Jamies og Bølgen og Moi.
Jeg pleier å ende opp på Two Tigers hvis jeg skal spise på innland og ha noe litt ordentlig mat
petter380
16-04-2023, 22:24
Jeg pleier å ende opp på Two Tigers hvis jeg skal spise på innland og ha noe litt ordentlig mat
Samme her, dyrt/overpriset som alt annet, dog sunt, ferskt og godt.
Glean EBG
17-04-2023, 00:24
Syns hamburgerne på Bølgen og moi er gode. Har spist den flere ganger
Ikke vært der på lenge, noe som er spiselig? Leser bare dårlig om Jamies og Bølgen og Moi.
Tja tror alle mer eller mindre gir dårlige reviews av steder på OSL og egentlig da mest pga prisen. For all del OSL er ikke et sted man drar for å få en Michelin opplevelse, men mye av maten er egentlig helt ok. Jeg spiste jo meg gjennom en del av det der da jeg jobbet oppå OSL en periode (med coronatesting for øvrig) , men da baguettene helst.
Noe som er litt humor oppi det hele er at jeg nok aldri kommer til å glemme gate D2 hvor man hadde coronatesting for transfer innland... Merkene i gulvet der var der en god stund etter at testingen ble avviklet.
Dag Viking
17-04-2023, 06:12
Dro fra D gate forrige uke. Alt som var åpent der var en kaffeautomat.
Da gadd jeg ikke gå tilbake for å få noe annet. :cry:
Humle og Malt har en OK burger og litt diverse øl hvis man søker det, ville styrt unna Friday's der er det stusselig synes jeg inkl burger.
Generelt prøver jeg å planlegge å ikke spise på OSL om mulig.
Vet ikke om det er nytt, men ser at flere av serveringsstedene på OSL nå er knyttet opp mot "To good to go"
Chriscross
26-04-2023, 13:42
Vet ikke om det er nytt, men ser at flere av serveringsstedene på OSL nå er knyttet opp mot "To good to go"
Har vært sånn iallfall noen måneder. Markedet er jo begrenset på utland sent på kveld.
Humle og Malt har en OK burger og litt diverse øl hvis man søker det, ville styrt unna Friday's der er det stusselig synes jeg inkl burger.
Generelt prøver jeg å planlegge å ikke spise på OSL om mulig.
Enig, der er overpriset og ikke saerlig spennende. Jeg har loungetilgang, og jeg ville heller betalt for det om jeg ikke hadde det, men hadde noen timers ventetid. Det loenner seg fort.
sarpingen87
07-05-2023, 20:14
Hvordan er det med butikk med elektronikk på Gardermoen nå? Er Elkjøp borte vekk?
Chriscross
08-05-2023, 10:46
Hvordan er det med butikk med elektronikk på Gardermoen nå? Er Elkjøp borte vekk?
Elkjøp er iallfall der de alltid har vært på innland nedover A-gates. Usikker på hva som finnes på utland.
Visstnok skal kapasiteten i fast track økes fra 15. mai
https://flysmart24.no/2023/05/08/reisende-skal-raskere-gjennom-sikkerhets-kontrollen/?fbclid=IwAR0nVE29V8HYqCGLOGzyazz-4XNpV-8Ia1G4b9xdSSlBklhhtMBX3oyoM_Q
Den utvidede kapasiteten skal være klar fra mandag 15. mai.
– Dette vil øke kapasiteten, skape bedre flyt i køarealet og dermed også øke kundetilfredsheten
Capi vant anbudet fra i vår av. De har butikker mellom gate A10-A12, D1-D2 og i handleområdet før E-gatene
Da blir det mulig å booke takeaway på OSL gjennom Wolt, på vei til flyet. Foreløpig kun innland, men skal komme på utland også
https://flysmart24.no/2023/06/20/nytt-tilbud-gir-kjappere-flymat-levering-pa-gardermoen/
De som ikke liker eller orker å stå i kø for å sikre seg flymat og drikke med på reisen fra Oslo Lufthavn, har nå fått et nytt tilbud.
Det er teknologiselskapet Wolt som fra fredag lanserer muligheten for å forhåndsbestille mat på utvalgte restauranter via selskapets app.
waytogo74
20-06-2023, 17:05
Ettermiddag først i juli, knappe 2 timer layover mellom TRD-OSL (SAS) og OSL-LHR-long haul (BA) på ikke-sammenhengende billett, kun håndbagasje. Realistisk eller høyrisiko? Tenker da spesielt på passkontrollen. Spør for en venn.
Ettermiddag først i juli, knappe 2 timer layover mellom TRD-OSL (SAS) og OSL-LHR-long haul (BA) på ikke-sammenhengende billett, kun håndbagasje. Realistisk eller høyrisiko? Tenker da spesielt på passkontrollen. Spør for en venn.
Det bør ikke være noe problem i det hele tatt
Du kan vel da gaa direkte til utland, uten ny sikkerthetskontroll? Eller bommer jeg naa? Jeg har ikke byttet mye fly paa OSL, da det er stort sett til Oslo jeg skal til/fra i Noregs land.
Du kan vel da gaa direkte til utland, uten ny sikkerthetskontroll? Eller bommer jeg naa? Jeg har ikke byttet mye fly paa OSL, da det er stort sett til Oslo jeg skal til/fra i Noregs land.
Jada, men du må gjennom passkontroll hvis du skal ut av Schengen. Der kan det vel periodevis butte litt.
Ja, passkontroll blir det jo uansett transfer eller ei nå neste er UK.
Jada, men du må gjennom passkontroll hvis du skal ut av Schengen. Der kan det vel periodevis butte litt.
Nå går vel utgående stort sett ganske radig unna for tiden?
Nå går vel utgående stort sett ganske radig unna for tiden?
Ja, men nå begynner feriesesongen, så vi får se .. ;) Satser på at det går bedre i år.
waytogo74
25-06-2023, 15:53
Ja, men nå begynner feriesesongen, så vi får se .. ;) Satser på at det går bedre i år.
Takk for alle innspill. Nevnte venn endte opp med å endre billett fra TRD til tidligere tidspunkt. Greit med ekstra marginer i feriesesongen.
Må ha gått greit siden pressen ikke skrev noe om det?
Jeg skal reise med Vueling fra BCN til OSL og videre med SAS innenlands kun med håndbagasje. Kan jeg bruke transfer fra Int. til innlands eller må jeg gå ut og sjekke inn på nytt igjen??
Du må ut igjennom tollen og sjekke inn på nytt
Jeg skal reise med Vueling fra BCN til OSL og videre med SAS innenlands kun med håndbagasje. Kan jeg bruke transfer fra Int. til innlands eller må jeg gå ut og sjekke inn på nytt igjen??
Du må også ankomme med SAS for å kunne benytte deg av domesrtic transfer
https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/domestic-transfer
Du må også ankomme med SAS for å kunne benytte deg av domesrtic transfer
https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/domestic-transfer
Eller Norwegian. Eller Widerøe. Eller Emirates. Hvis billetten er gjennomgående.
OSL var i 2023 den punktligste flyplassen av de 20 største flyplassene i Europa
https://media.licdn.com/dms/image/D4D22AQFD_Hc_hDx5dw/feedshare-shrink_1280/0/1705666432895?e=1709164800&v=beta&t=K8e-VTNR1o1ctWv-iWz6jR9aDMAy-IBVG_6XP-vpwZg
Er ikke 78% innenfor 15 minutter egentlig jækla dårlig? Og enda verre de fleste andre steder?
Til sammenligning: Hvis Gardermoen var åpen 78% av tiden ville den være stengt i to og en halv måned hvert år.
Fokker 50
02-03-2024, 15:45
Sjekket inn bagasjen nå her på Las Palmas flyplass, og vedkommende i skranken påstår at bagasjen nå er sjekket helt fram til destinasjonen i Nord-Norge. Reisen er sammenhengende med SAS og Widerøe, men er over to døgn (overnatter på Gardermoen). Trenger jeg å hente ut bagasjen for å ta den gjennom tollen?
Sjekket inn bagasjen nå her på Las Palmas flyplass, og vedkommende i skranken påstår at bagasjen nå er sjekket helt fram til destinasjonen i Nord-Norge. Reisen er sammenhengende med SAS og Widerøe, men er over to døgn (overnatter på Gardermoen). Trenger jeg å hente ut bagasjen for å ta den gjennom tollen?
Hvordan gikk dette? Ettersom du uansett skulle overnatte på Gardermoen antar jeg det er landside, så direktepassasjen til innenriks var uansett ikke mulig å bruke.
Da blir det mulig å booke takeaway på OSL gjennom Wolt, på vei til flyet. Foreløpig kun innland, men skal komme på utland også
https://flysmart24.no/2023/06/20/nytt-tilbud-gir-kjappere-flymat-levering-pa-gardermoen/
Da åpnes det på utland også
http://www.osloairports.com/2024/03/wolt-utvider-til-utenlandsterminalen-pa.html
Wolt utvider til utenlandsterminalen på Gardermoen
Er ikke 78% innenfor 15 minutter egentlig jækla dårlig? Og enda verre de fleste andre steder?
Til sammenligning: Hvis Gardermoen var åpen 78% av tiden ville den være stengt i to og en halv måned hvert år.
Det kan man si, men forskjell på å være stengt eller kansellert, enn bare forsinket.
Og også forskjell på å være 20 minutter og 2 timer forsinket.
Fokker 50
26-03-2024, 10:26
Hvordan gikk dette? Ettersom du uansett skulle overnatte på Gardermoen antar jeg det er landside, så direktepassasjen til innenriks var uansett ikke mulig å bruke.
Vi regnet det som mest sannsynlig at bagasjen ville dukke opp på båndet på Gardermoen og det gjorde den.
Flytoget tester en ny tjeneste hvor du kan levere bagasjen hjemme og plukke den opp ved ankomst til destinasjon. Jeg fikk en e-post om dette. Den foerste test perioden er 2.-16. mai. Testingen er gratis. Det blir tester i sommer ogsaa. Spennende, om det ikke er for dyrt er det en fint tilbud saerlig om man har mye bagasje. Slike tilbud finnes jo i mange land.
OSL Lounge er ferdig pusset opp på den "vanlige" delen, men Premium seksjonen skal tas i løpet av 2024.
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18069147/na-er-oslo-lufthavns-lounge-pusset-opp?publisherId=17421123&lang=no
Oslo lufthavns egen lounge på utland er nå pusset opp og klar for å ta imot alle som ønsker å benytte seg av OSL lounge. Hvem som helst er nemlig velkommen til å kjøpe tilgang til denne loungen. Loungen har fått et luftigere uttrykk, til tross for at antall sitteplasser også er doblet i den siste oppgraderingen.
sarpingen87
05-05-2024, 22:51
Er det noen som vet om de selger Apple Watch på Capi utenlands på Gardermoen, og hvordan prisnivået eventuelt er?
Ser ut som B-piren i sommer vil bli brukt til Schengen eller schengen-charter, dog vil det betyr bussing fra E-bussgatene til pir-B. Som vil midlertidig få gate nummer G1-G8
regnerden
19-05-2024, 12:41
Ser ut som B-piren i sommer vil bli brukt til Schengen eller schengen-charter, dog vil det betyr bussing fra E-bussgatene til pir-B. Som vil midlertidig få gate nummer G1-G8
Etter hva jeg hørte gjelder dette kun på morningene, men er ikke 100% sikker på det. Bussing gjør det jo uansett fleksibelt, er såvidt meg bekjent ikke noe problem å ha en schengen maskin stående ved siden av en domestic maskin på B(G)-gatene. Gjenstår å se hvor utstrakt det blir, all den tid man også har remote parkene på utlandsiden. Var mye morgenavganger der i fjor, spesielt med LH gruppen og Air Baltic for SAS.
Finner ikke noe offisiell info på dette utenom et kart på Avinor sine sider, men hvordan blir dette løst i praksis? Siden de får egne gatenummere går jeg ut ifra at det vil settes opp shuttlebuss fra en plass på utland (f.eks i underetasjen hvor gate E3-E7 sine busser går fra) og at pax vil slippes inn i piren for å så vente der før boarding? Hvis ikke er det jo snakk om helt ordinær fjernpark...?
Denne piren har jo ikke akkurat mange fasiliteter heller, så tar man bussen dit for tidlig blir man å kjede seg...
Finner ikke noe offisiell info på dette utenom et kart på Avinor sine sider, men hvordan blir dette løst i praksis? Siden de får egne gatenummere går jeg ut ifra at det vil settes opp shuttlebuss fra en plass på utland (f.eks i underetasjen hvor gate E3-E7 sine busser går fra) og at pax vil slippes inn i piren for å så vente der før boarding? Hvis ikke er det jo snakk om helt ordinær fjernpark...?
Denne piren har jo ikke akkurat mange fasiliteter heller, så tar man bussen dit for tidlig blir man å kjede seg...
Ikke sett noe fra Avinor, men slik jeg tolket det jeg har lest er at de døpes midlertidig om til G1-8, og det vil gå en form for shuttlebuss fra E. Dog kan jeg ha misforstått.
Som Someone sier så heter gatene G1-G8 når de brukes som Schengen gater. Det vil bli satt opp shuttlebuss fra gate E5 som vil gå hvert 3. minutt når gatene er i bruk. Så pax vil boarde fra gate feks G2 etter å tatt en buss til Pir Syd.
Planen er å bruke piren til Schengen på morgenen for fly som har nattstopp og de som har destinasjoner det ofte er CTOT til som feks Frankrike og Spania.
Så en typisk morgen der vil kunne være KL, AF, LH pluss DY og SK flighter til NCE, AGP, ALC osv
Hvis Pir Syd (B-gates) skal brukes til Schengen, må vel denne isoleres fra resten av terminalen, spesielt siden den er tilknyttet innland (tollgrensen).
Nå er det en stund siden jeg var ved B-gates sist, men finnes det dører/ sluser som kan hermetisk isolere piren fra resten av terminalen?
Og er det egen inngang/ utgang som bussene kan bruke der, eller må man bruke en av B-gatene til det?
Hvis Pir Syd (B-gates) skal brukes til Schengen, må vel denne isoleres fra resten av terminalen, spesielt siden den er tilknyttet innland (tollgrensen).
Nå er det en stund siden jeg var ved B-gates sist, men finnes det dører/ sluser som kan hermetisk isolere piren fra resten av terminalen?
Og er det egen inngang/ utgang som bussene kan bruke der, eller må man bruke en av B-gatene til det?
Lett å sperre av der, det er jo bare en nedgang. Det er ihvertfall en branndør 'oppe' i gangen som kan låses, og da holder det med et 'hundegjerde' i enden.
Bussene trenger bare en ledig gate å slippe folk inn igjennom, og det er lett å improvisere hvis det ikke allerede finnes en dør som kan brukes. Det er jo ingen som skal busses ut.
Lett å sperre av der, det er jo bare en nedgang. Det er ihvertfall en branndør 'oppe' i gangen som kan låses, og da holder det med et 'hundegjerde' i enden.
Bussene trenger bare en ledig gate å slippe folk inn igjennom, og det er lett å improvisere hvis det ikke allerede finnes en dør som kan brukes. Det er jo ingen som skal busses ut.
Jeg tenkte det ville være lett/ greit å isolere piren, men var alikevel usikkert om det var allerede på plass barrierer/ dører som kunne lukkes.
Ang bussingen så bør det jo gå greit, dersom det kun er for de første morgenavgangen og man ikke trenger 2 veis trafikk. Men det beste imo vil være å ha en egen sluse/ punkt for bussene, spesielt dersom det er snakk om å bruke det utover RON- avgangene.
Håper OSL har et system ved bussgaten ut til G-gates, at kun dem som har fly derfra si neste 60-90 min slippes ombord på bussene. Som det nevnes ovenfor så kan det fort bli kjedelig å sitte der lenge.
Jeg tenkte det ville være lett/ greit å isolere piren, men var alikevel usikkert om det var allerede på plass barrierer/ dører som kunne lukkes.
Ja, det er branndører der (og en drøss andre steder på OSL som man ikke legger merke til).
Ang bussingen så bør det jo gå greit, dersom det kun er for de første morgenavgangen og man ikke trenger 2 veis trafikk.
Evt ankomst løses nok ved å sluse folk rett på bussen, er jo bare tull å sende folk ned gtrappen fra flyet, opp en trapp i terminalen og så ned en trapp igjen... Det hender jo man gjør det i dag på innland også om et fly fra utalnd må inn på A eller B-gate
Å grunnen til at de ikke kan ha vektere eller noe som midlertidig utenlands-sluse ned til B piren når dette er nødvendig den korte stunden på morgenen, er kun fordi OSL vil ha alle gjennom taxfree og shopping maset? Ser jo egentlig ingen annen grunn?
Edit: ser jo problemet med å få folk til å gå rett da, unngå at de trasker inn på vanlige Utland delen å blir stuck der...
Å grunnen til at de ikke kan ha vektere eller noe som midlertidig utenlands-sluse ned til B piren når dette er nødvendig den korte stunden på morgenen, er kun fordi OSL vil ha alle gjennom taxfree og shopping maset? Ser jo egentlig ingen annen grunn?
Nå bare kompliserer du. Å ha utenlandsflighter fra to helt separate områder er forvirrende for kunden. Ved gatebytte kan du heller ikke gå fritt fra den ene til den andre. Og ja - taxfree er en big deal for mange også, selv om du ikke liker det.
Enklere for alle parter å gjøre det slik det er/blir.
Nå bare kompliserer du.
OSL som kompliserer :p:colgate::colgate:
Det er bygget en egen bussankomst i østenden av piren som leder inn i den. Dette er det samme midlertidige bygget som var på gate F17 tidligere. Bussene slipper av pax der og de går opp i piren.
Dørene i terminalenden av gangbrua som leder til piren vil bli låst av og det vil bli satt opp sperrebånd i andre enden som vil bevoktes av en vekter som sammen med flyplasshjelpere fra Avinor vil veilede passasjerene.
Det er også installert elektroniske skilt som endres etter behov
Ja, det er branndører der (og en drøss andre steder på OSL som man ikke legger merke til).
Evt ankomst løses nok ved å sluse folk rett på bussen, er jo bare tull å sende folk ned gtrappen fra flyet, opp en trapp i terminalen og så ned en trapp igjen... Det hender jo man gjør det i dag på innland også om et fly fra utalnd må inn på A eller B-gate
Alle ankomster vil bli busset direkte ja.
regnerden
22-05-2024, 23:45
Som Someone sier så heter gatene G1-G8 når de brukes som Schengen gater. Det vil bli satt opp shuttlebuss fra gate E5 som vil gå hvert 3. minutt når gatene er i bruk. Så pax vil boarde fra gate feks G2 etter å tatt en buss til Pir Syd.
Planen er å bruke piren til Schengen på morgenen for fly som har nattstopp og de som har destinasjoner det ofte er CTOT til som feks Frankrike og Spania.
Så en typisk morgen der vil kunne være KL, AF, LH pluss DY og SK flighter til NCE, AGP, ALC osv
Her må jeg spørre fordi jeg vil lære. Hva mener du med det du sier om CTOT? Er det destinasjoner hvor du ikke bare kan sende avgårde maskinene når man er klar på OSL, men at man må vente på mer tillatelse av flygelederne nedover på kontinentet før man kan release? Nå vet jeg at jeg prøvde meg på en tolkning selvom jeg egentlig ikke vet, tilgi meg for det, men jeg sier det fordi jeg har opplevd slotdelays mange flere ganger på turer til FCO og ATH enn feks BGO og TRD
Her må jeg spørre fordi jeg vil lære. Hva mener du med det du sier om CTOT?
Definition. Calculated Take Off Time (CTOT) - The time provided by the Central Flow Management Unit (CFMU), taking into account the European Civil Aviation ...
Så ja, trafikkontroll.
Skal bli en kioskløsning der ute på B/G, for å få se noe å drikke eller spise.
Men hvordan løste de dette i 2019? Trafikken er vel ikke høyere nå, selv om det da kanskje var litt armer og bein?
Var vel en kiosk der ute før pandemien om jeg husker rett, men den er vel ikke åpnet opp igjen etter. Lokalet er der jo, og sikkert noe av inventaret, så er vel ikke så mye som skal til for å få den opp og gå.
Hva med LH/KL/LX, kom de inn og parkerte på G ved ankomst kvelden før og busset folk til utland ankomst?
Hva med LH/KL/LX, kom de inn og parkerte på G ved ankomst kvelden før og busset folk til utland ankomst?
Basert på FR24, så ser det slik ut:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240602/c016ee44394bf600f138610c03076726.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240602/c5c3cb447646e11fe181f4311cb9d63f.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240602/42c0a8f023113d154befbab81c52f140.jpg
Nye og endrede spisesteder på OSL høst 2024/vår 2025
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18174599/endrer-mattilbudet-pa-oslo-lufthavn-her-er-de-nye-spisestedene?publisherId=17421123&lang=no
Disse stedene vil etableres på innland:
O’Learys sportsbar
Trattiora Tavolare Dom.
Kaffetår
PIQ*NIQ
Journey – Kitchen & Bar
Bit Union
LETT
Crafts - Oslo’s Gastropub
Disse stedene vil etableres på utland:
Trattiora Tavolare Int.
Bjørns Backyard
Asia Street Cooking Ltd.
Barino
Mel Norwegian Bakery (torget på utland)
Tigerstaden vinbar (torget på utland)
Disse stedene vil etableres på utland (non-Schengen):
Parken
Disse stedene vil etableres på avgang:
Parken
Disse stedene vil etableres på ankomst:
Asia Street Cooking Ltd., Oslo Food Hub
Burger King, Peppes Pizza, Joe and The Juice, Northland, Ritazza, Two Tigers og Starbucks er kjente konsepter som vil bli værende på lufthavnen.
Usikker hvem som forsvinner, uover at Innland O'Leary'en skal inn der TGI er/var
Chriscross
05-07-2024, 18:04
Nye og endrede spisesteder på OSL høst 2024/vår 2025
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18174599/endrer-mattilbudet-pa-oslo-lufthavn-her-er-de-nye-spisestedene?publisherId=17421123&lang=no
Usikker hvem som forsvinner, uover at Innland O'Leary'en skal inn der TGI er/var
Da forsvinner Bølgen & Moi da? Bit på innland er ikke bra for helsen min...
Dette er kanskje ikke helt riktig tråd men jeg prøver. Jeg tenkte å leie en elbil fra OSL. Den skal jo da som en bensinbil med full tank komme tilbake med fullt batteri. Er det en grei lademulighet i nærheten av OSL? Jeg finner kun informasjon om p-plasser med lading.
Cirkle K på Gardermoen har flere ladere med 300kW kapasitet
Norge Rundt På 14 Dager
08-12-2024, 22:03
Torsdag 19 desember skal jeg fly med Lufthansa fra Oslo til Munchen med flyet som går kl 0600. Hvor tidlig kan jeg sjekke inn på Gardermoen?
Er det noen kiosk/spisested som er åpent så tidlig etter sikkerhetskontroll? Eventuelt når åpner taxfree og selger de brus?
Tl
Er det noen kiosk/spisested som er åpent så tidlig etter sikkerhetskontroll? Eventuelt når åpner taxfree og selger de brus?
Brus får du tak i allerede klokken 04:30
https://avinor.no/flyplass/oslo/shopping-og-mat/shopping/facilitydetails/44964/44085
Norge Rundt På 14 Dager
09-12-2024, 15:56
Brus får du tak i allerede klokken 04:30
https://avinor.no/flyplass/oslo/shopping-og-mat/shopping/facilitydetails/44964/44085
Tusen takk.
Hva er det Avinor tester på OSL som tydeligvis skaper lange køer i sikkerhetskontrollen?
https://www.vg.no/nyheter/i/4Bgmp9/gardermoen-lange-koeer-foer-sikkerhetskontrollen
Det er dessverre en del kø i sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn nå. Vi har stor samtidighet på avganger i ettermiddag, og vi har også lavere bemanning i sikkerhetskontrollen denne uken grunnet en pågående test av passasjerprosesser, skriver pressevakt Carita Storm Røsaasen i Avinor i en SMS til VG.
AndreasN
13-03-2025, 14:47
Det var unormalt lange køer på ettermiddagen forrige torsdag også.
AndreasN
14-03-2025, 11:12
Kom det frem noe svar på hva som var den praktiske årasken til kaoset?
Oppfattet det slik på en nyhetssending at det var en ukontrollert kontroll av rutinene i sikkerthetskontrollen?
Trent600
14-03-2025, 12:21
"Uanmeldt tilsyn" rapporterer TV2:
Årsaken bak trøbbelet torsdag var et uanmeldt tilsyn som begynte torsdag, forklarer pressevakten.
Dette tilsynet fortsetter også fredag.
https://www.tv2.no/nyheter/kokaoset-pa-oslo-lufthavn-har-satt-inn-ekstra-bemanning/17551352/
"Uanmeldt tilsyn" rapporterer TV2:
https://www.tv2.no/nyheter/kokaoset-pa-oslo-lufthavn-har-satt-inn-ekstra-bemanning/17551352/
Skal et tilsyn foere til slikt kaos?
Skal et tilsyn foere til slikt kaos?
Jeg tipper de har vært underbemannet i utgangspunktet (ikke oppdekket sykdom og slikt), la oss si at de har kunnet hatt 5 av 10 sluser åpne. Så krever inspeksjonen kanskje at 2 sluser skal granskes, og da bindes kanskje både bemanningen der samt ytterligere ansatte opp. Da ender man kanskje opp med 2-3 sluser som fungerer normalt.
Er det Avinor som plutselig har kjøpt inn litt liten kapasitet eller er det noen form for skjulte aksjoner der ute? Det er jo ikke noen vesentlig endringer i trafikken som skulle tilsi at det plutselig ble lange køer langt oftere.
Chriscross
31-03-2025, 18:52
Er det Avinor som plutselig har kjøpt inn litt liten kapasitet eller er det noen form for skjulte aksjoner der ute? Det er jo ikke noen vesentlig endringer i trafikken som skulle tilsi at det plutselig ble lange køer langt oftere.
Forstod det var kø igjen i dag. Da jeg sist var på tur for to uker siden var det veldig mye bagasje som ble tatt ut til ekstra sjekk. Dette var også tema i lunsjen forrige uke, men vet ikke om det var noen aksjon. Selv hadde jeg glemt ipad i bagasjen så jeg var skyldig.
Er det når de har automatisk deteksjon i scanneren? Jeg syntes ofte den plukker ut alt for mye som gjør at det stopper opp på baksiden.
Er det når de har automatisk deteksjon i scanneren? Jeg syntes ofte den plukker ut alt for mye som gjør at det stopper opp på baksiden.
Det er min erfaring også. Skulle til å spørre det samme.
Artikkel om nye scannere I sikkerhetskontrollen på OSL.
Les her: https://www.startsiden.no/reise/ny-sikkerhetskontroll-pa-oslo-lufthavn-dette-vil-endre-flyreisen-din
Styrmann
17-04-2025, 11:19
Hei!
Skal til LHR med SAS i slutten av april, flyr SAS Plus. Lander på OSL 13.45 og skal videre til TOS kl. 20.20.
LHR-OSL og OSL-TOS er separate bestillinger, så må sjekke inn bagasje på nytt.
Er det sånn at jeg må helt ut for å sjekke inn bagasjen på nytt eller kan jeg få sjekket inn bagasjen inne i transferområdet?
Vil jeg, siden jeg har loungetilgang på OSL-TOS, få tilgang til utenlandsloungen når jeg ankommer?
Er det sånn at jeg må helt ut for å sjekke inn bagasjen på nytt eller kan jeg få sjekket inn bagasjen inne i transferområdet?
Det er ikke noe transferområde, så du må helt ut. Bagasjen kommer på det vanlige bagasjebåndet for din flight, og du må ut gjennom tollen, og deretter opp til avgang og sjekke inn igjen der.
Hei!
Skal til LHR med SAS i slutten av april, flyr SAS Plus. Lander på OSL 13.45 og skal videre til TOS kl. 20.20.
LHR-OSL og OSL-TOS er separate bestillinger, så må sjekke inn bagasje på nytt.
Vil jeg, siden jeg har loungetilgang på OSL-TOS, få tilgang til utenlandsloungen når jeg ankommer?
Du kunne kanskje forklart deg inn i utenlandsloungen ved ankomst siden du har plus på begge flyvninger. Men ettersom du må ut å sjekke inn bagasjen på nytt er det ikke å anbefale da bagasjen blir liggende på båndet og vente på deg. SAS’ innenlandslounge er uansett like bra som utland, vil jeg si.
MountainDew
18-04-2025, 12:40
Avinor ville ikke ta noe ansvar for de rundt 80 som ville ha kompensasjon etter mistet flyet i de lange køene. En inspeksjon skulle da aldri ha ført til dette. Ansvarsfraskrivelse.
Er det en korrelasjon mellom køen og at det er kort tid etter 17. mai og fint vær?
https://www.vg.no/nyheter/i/xm2Qzp/store-koeer-paa-oslo-lufthavn
Årsaken er sykefravær og opplæring av vektere i sikkerhetskontrollen. Dette kan føre til at det blir større køer også i dagene fremover.
regnerden
19-05-2025, 17:02
Er det en korrelasjon mellom køen og at det er kort tid etter 17. mai og fint vær?
https://www.vg.no/nyheter/i/xm2Qzp/store-koeer-paa-oslo-lufthavn
Spør LO om det, da blir du populær :)
AndreasN
19-05-2025, 22:23
Torsdag ettermiddag fløt det bedre enn på lenge. Tror ikke man kunne kalle det kø en gang.
PÅ BGO skylder man på at rullebanen er stengt fram til 0700, når køen står nesten ut døren kl 0730.
Kort oppsummert er jo det tidvise kaoset på OSL denne våren, noe man har kunnet forbinde med BGO og ikke OSL i moderne tid.
"Årsaken er sykefravær og opplæring av vektere i sikkerhetskontrollen.."
Tidenes bulshitbortforklaring. Årsaken er ikke noe annet enn gnitenhet i kombinasjon med dårlig planlegging. Den forklaringen der er på linje med WinAirs "Når mange skal ut å reise samtidig blir det veldig mange mennesker på flyplassen".