Log in

View Full Version : Indias kompetanse på luftfart


Desk pilot
09-06-2012, 20:50
Kom over denne kommentaren som omhandler indisk luftfart. Artikkelen er skrevet av en inder på et indisk nettsted er ganske kritisk til hvordan luftfartspolitikken praktiseres i India.

India’s airline sector is in a mess. No one is benefiting—the carriers, the consumers, the airport operator—all suffer. Yet India’s intrinsics favour a robust aviation sector.

Gulf carriers as well as East Asian carriers are targeting Indian passengers to ensure growth; for Indian passengers, the best way to get to Australia or Africa is not an Indian carrier.

http://www.livemint.com/2012/06/05212731/India8217s-aviation-competi.html?h=D

Superhai
10-06-2012, 07:01
Som de fleste andre sektorer av India, så lider flybransjen der av det svake politiske systemet. Det finnes mye potensiale og kompetanse, men til dels korrupsjon og politisk hengemyr gjør at det aldri blir realisert i så stor grad som kunne vært mulig.

Tally-Ho
13-06-2012, 17:16
Å diskutere dette blir lett en politisk greie.
Men for de av oss som har flydd et del i indisk luftrom opp gjennom årene, vil temaet lett engasjere de involverte.
Det er et faktum at lufttrafikktjenesten ligger langt bak f.eks europeisk nivå, og store områder av landet er uten radardekning, og fly separeres nærmest på "gammelmåten" - med stoppeklokke. Store områder har ikke VHF-dekning, og man er henvist til den mer tungvinte HF'en, vedr. communication.
De tre skandinaviske selskapene (TUI, Thomas Cook og SAS) som i dag overflyr området (eller lander der) har egne operative instrukser med hensyn til f.eks å diverte dit. Det å f.eks. lande der med en syk pax forsøkes unngått, nettopp fordi systemet nærmest ikke fungerer, og det kan bli vanskelig å komme seg ut igjen. Dette er forsøkt i praksis, så erfaring har man.

Men når det er sagt, oppleves ikke indisk lufttrafikktjeneste generelt som en utfordring. Det hele går sin gang, og arbeidet utføres med de hjelpemidler de har.

Tally-Ho