View Full Version : Norwegian til Pakistan?
Leste en artikkel på desi.no hvor det sies at Norwegian vil fly til Pakistan?
http://www.desi.no/artikkel.asp?articleid=389
Vi har absolutt begynt å se på hvor vi skal fly, og med denne maskinen når vi veldig mange steder på jorden. Vi ser blant annet på Pakistan som en attraktiv destinasjon. Det er akkurat for langt for vår eksisterende flytype, 737-800, sier han.
Boeing_fan
05-05-2012, 21:58
Innen Norwegian har startet opp langdistanserutene sine så har PIA fått flyforbud i Europa, så da er det bare for Norwegian å starte opp :D
Med PIA av banen kunne nok Norwegian tjent gode $ $ $ på en slik rute!
Tror også jeg, så vidt jeg har forstått er PIA meget dyre.. MEN, man må vel
betale for "lisens" til det landet til rett person for flyrettigheter ??? Som utgår når ny person overtar denne persons jobb...:p
FlightDeck
05-05-2012, 22:08
Sitatet er hentet fra denne artikkelen i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Lommeboken-har-mest-glede-av-ny-flytype-6819196.html#.T6WIIVG0D5s
Om Norwegian har fly til dette og får tillatelse til en slik rute, er det jo markedet der, så dette er vel ikke utenkelig.
Boeing_fan
05-05-2012, 22:11
Tror også jeg, så vidt jeg har forstått er PIA meget dyre.. MEN, man må vel
betale for "lisens" til det landet til rett person for flyrettigheter ??? Som utgår når ny person overtar denne persons jobb...:p
Hvem har sagt det, pakistanere? Det var vel noe syting fra det pakistanske miljøet i Norge om PIAs billettpriser for en stund siden, om jeg husker rett. Av ren nysgjerrighet gjorde jeg et par tilfeldige søk på PIAs nettside for en t/r billett Oslo-Islamabad. Da fikk jeg en pris på 5 700 kr på alle søkene. Med tanke på at dette er en direkterute vil jeg ikke si at det er spesielt dyrt...
Dette kom ikke akkurat som noe sjokk. Ruten trafikkeres i dag av et halvsuspekt selskap, som har forbud mot å fly til Europa med fler av sine flytyper. Selv pakkistanere som har bodd i Norge i en generasjon eller to kan begynne å tenke på sikkerhet når de skal bestille flybiletter. "Problemet" for DY blir å få landingstilatelser. Korupsjon er et ikke ukjent problem i Pakistan så det er ikke umulig de må betale noen under bordet for å få åpnet ruten. Det interesante her blir også hvordan det er med bagasje. Jeg antar de fleste som reiser på denne strekningen har betydelig med bagasje med seg. Skal DY ha masse ekstra for innsjekket bagasje så kan sluttsummen bli større en med PIA og da får de ikke dette til.
Jeg tro DY kommer til å prøve seg på de fleste ruter det i dag går fly til og fra Scandinavia. Untaket er at de finner andre byer i Nord Amerika.
Har PIA så generøse bagasjeregler da? Jeg ville tatt utgangspunkt i 20K? I så tilfelle er jo DYs to kolli relativt generøst.
Kr 5.700 er dyrt til Islamabad .... Spesielt nå om dagen hvor en kan komme vel under 5k med "orntli" selskap til BKK som er mye lengre borti gata ... Det drøssevis inn tilbud om dagen... Islamabad er 99 miles lenger enn Dubai , hvor en kommer lett for kr. 2.600 med LH eller QR.
Basse-HAU
05-05-2012, 23:04
Er vel en av PIAs melkeruter dette, ingen konkurranse, og billig arbeidskraft.
Skal bli morsomt å se om DY får rettigheter dit, og de kan vel tjene godt på om de tar seg betalt for baggasje, men vil ikke misune de som som skal stå å ta betalt for baggasje og pakistanere som vil prute på prisen :p
Her kan jo DY også tilby pakistanere videreforbindelse til hele europa via OSL også. Definitivt en ide å forfølge da konkurransen er lav.
BoeingOnFinal
06-05-2012, 01:22
Er det myndighetene i Pakistan som kan begrense om Norwegian får fly dit? Hva slags rettigheter har et flyselskap om man ønsker å opprette en rute når begge land er ICAO-medlemmer?
Jeg ser at det er Pakistanian CAA som eier og drifter de fleste store flyplasser i Pakistan. Forøvrig eier myndighetene størsteparten av PIA, og har nok store interesser for å opprettholde lønnsomme ruter. Hvor mye kan de begrense andre aktører for å opprettholde monopol?
Europeiske flyselskaper er nærmest fraværende som operatører til Pakistanske flyplasser, ihvertfall i følge Wikipedia.
ICAO har ingenting med trafikkrettigheter å gjøre. Det er en fohandlingsak mellom Pakistan og Norge/Sverige/Danmark og håndteres av Samferdselsdepartementene.
Utflyttet
06-05-2012, 03:56
Så skal man ikke glemme SAS sine problemer i samme naboalget for noen år siden, som var medvirkende i å legge ned ruten. Å få ut ærlige penger for billetter er ikke like lett der som her.
-A
Så skal man ikke glemme SAS sine problemer i samme naboalget for noen år siden, som var medvirkende i å legge ned ruten. Å få ut ærlige penger for billetter er ikke like lett der som her.
-A
Har SK hatt flyvninger til Pakistan? Vet at Karachi var et av de faste stoppene på de gamle fjernøsten rutene før i tiden, men det er jo skikkelig lenge siden.
Fysikeren
06-05-2012, 14:21
Har SK hatt flyvninger til Pakistan? Vet at Karachi var et av de faste stoppene på de gamle fjernøsten rutene før i tiden, men det er jo skikkelig lenge siden.
Mon nabolaget dækker over ruten til Delhi der røg for ikke så mange år siden?
Mon nabolaget dækker over ruten til Delhi der røg for ikke så mange år siden?
Ok, CPH-DEL ja. Koblet ikke den.
Superhai
06-05-2012, 18:32
Har PIA så generøse bagasjeregler da? Jeg ville tatt utgangspunkt i 20K? I så tilfelle er jo DYs to kolli relativt generøst.
35kg per pax i economy i dag.
SweFly klarte å få tillatelse å fly til Lahore, så det kan hende Norwegian klarer det og. Men pakistanske myndigheter er proteksjonistiske, så om det blir fra OSL eller CPH spørs. Det er flere selskaper som har hatt problemer med å få tilgang til enkelte flyplasser siden myndighetene beskytter PIA, og flyplassene har lite kapasitet på flysiden og dermed er det vanskelig med slot-tider. Islamabad får ny flyplass snart, men jeg regner med at om Norwegian ønsker å fly til Pakistan så vil de fly til Lahore ettersom det er hvor brorparten av behovet er.
Superhai
06-05-2012, 18:38
Europeiske flyselskaper er nærmest fraværende som operatører til Pakistanske flyplasser, ihvertfall i følge Wikipedia.
LH og BA fløy til LHE og ISB hhv, men de sluttet for noen år tilbake pga. den ustabile situasjonen som har vært, først og fremst utfordringen med crew og overnatting. Avhengig av stabiliteten vil nok muligens de komme tilbake. Sandkasse-selskapene er også en vesentlig faktor.
De fleste pakistanere i norge er fra området kharian som ligger nærmest islamabad, jeg vil tro om norwegian starter rute så vil de satse på eneste private flyplassen i pakistan, som er sialkot, den ligger midt mellom islamabad og lahore og det passer perfekt for folk i kharian og for de som skal til lahore eller omvendt da de er nesten midt i mellom.
Det er da ikke så lenge siden SAS fløy til Karachi. De fløy nå dit så sent som en stykke ut på 80 tallet. Se også
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100035
Det er da ikke så lenge siden SAS fløy til Karachi. De fløy nå dit så sent som en stykke ut på 80 tallet. Se også
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100035
Åja, alt man ikke vet. Jeg trodde Karachi lå så langt tilbake i tid som DC-6 og DC-7 dagene, som et fast stopp på vei til BKK.
De fleste pakistanere i norge er fra området kharian som ligger nærmest islamabad, jeg vil tro om norwegian starter rute så vil de satse på eneste private flyplassen i pakistan, som er sialkot, den ligger midt mellom islamabad og lahore og det passer perfekt for folk i kharian og for de som skal til lahore eller omvendt da de er nesten midt i mellom.
Og den flyplassen skulle antakelig passe meget bra til DY. Flyplassen ble bygd av private investorer, så her er det ingen korrupt offentlig tjenesteman som har tusket til seg noe og dermed skulle eierforholdet være stabilt. Den åpnet i 2007 og har i dag Pakistans lengste rullebane på 3600m. Men de har kun asiatiske destinasjoner, så dette vil sikkert være en fjær i hatten for dem å få en europeisk destinasjon. Klarer DY å få til korrespndanse på OSL med UK destinasjoner og og andre steder med en større pakistansk befolkning så kan dette bli virkelig bra. Skulle det bli virkelig suksessfult så kan de kanskje utvide med SKT-GAT.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sialkot_International_Airport
putzmeister
07-05-2012, 12:50
Kansje noe for den etter sigende asiabasen om de får de nødvendige tillatelsene for Pakistanske myndigheter. Blir spennende å se.
jameson82
07-05-2012, 12:53
Kansje noe for den etter sigende asiabasen om de får de nødvendige tillatelsene for Pakistanske myndigheter. Blir spennende å se.
Og kanskje også grunnen til at orlogskaptein Bolle ble vraket som halehelt