View Full Version : PowerJet SaM 146
For en som ikke kan så mye om det, synes det litt rart at åpningen i front på SaM 146 motoren er såvidt mye mindre enn på konkurrentene fra RR, GE og P&W.
Noen som kan forklare hvorfor og evt fordeler og ulemper ved de forskjellige konstruksjoner?
http://en.wikipedia.org/wiki/PowerJet_SaM146
Desk pilot
01-05-2012, 18:21
Er diameteren virkelig så mye mindre? Wikipedia oppgir at SaM146 har en diameter på 48,2 in (1,2 m), General Electric CF34-3 har en diameter på 49 in og 34-10 en diameter på 59 in. Rolls Royce BR700 har diametre fra 48-58 in.
Ser bare så mye mindre ut enn de som sitter på 737-800 f eks, men det er mulig det er en optisk illusjon!!
Ser bare så mye mindre ut enn de som sitter på 737-800 f eks, men det er mulig det er en optisk illusjon!!
Så spurte du i forhold til konkurrerende typer, ikke 737 som er et større fly (med CFM-56 motorer). CF34 er en ren GE motor som blant annet sitter på CRJ serien og Embraer E-Jet som er Superjet sine konkurrenter
Denne motoren har en Bypass Ratio på 1:4,43 noe som er ganske lavt for en moderne motor.
Høyere BR (større diameter) gir bedre fuel økonomi.
Årsaken er nok at den brukes på Sukhoi Superjet 100 som er ett veldig lite fly for å ha motoren
under vingen. Hadde motoren hatt høyere BR ville den rett og slett ikke fått plass under vingen til SSJ!
Motoren er altså ett kompromiss for å slippe å ha motoren bak på flykroppen, noe som har en del ulemper.
SSJ er altså helt i grenseland, blir flyet mindre er man nødt til å ha motoren bak, noe vi ser de fleste andre
regional jets har.
W
Hvilke fordeler og ulemper gir det å ha motoren plassert under ving eller bak på kroppen?
Noen fordeler og ulemper med motor bak;
Fordeler;
- Mindre støy forran
- Mindre assymetri ved engine out
- Mindre vertical stabilizer areal
- Mindre fare for å få sand/stein osv i motorene
- Trenger kortere gear (mindre vekt)
- Noe bedre aerodynamikk på vingene
Ulemper;
- Mer vekt. Generelt veier ett fly med "bak-motor" 2-4% mer
enn tillsvarende med vingemotorer
- Vingen må forsterkes
- Mer komplisert fuel system
- Må styrke flykroppen
- Vanskeligere vedlikehold av motor.
- Fare for superstall
- Fare for is i motorene
- Reverser kan gjøre rudder effekten dårligere
- Moderne high-bypass motorer blir for store å ha bak
- Mer turbulent luft inn i motorene gir dårligere effektivitet
- Downwash bak og boundry layer fra flykroppen gjør at man må vinkle motorene og forsterke inlets, pylon osv. Mindre effektive motorer.
- Vanskeligere å laste "riktig" med tanke på CG da Flyets "empty" CG er
er betydlig bak payload CG.
- Vibrasjonsproblemer.
Totalt sett er det altså en fordel å ha motorene på vingen. Men på mindre fly som Bizz jets og Regional jets er
det rett og slett ikke plass under vingen til en moderne motor. Derfor har disse som regel motoren bak.
Man kan forlenge gear, men dette øker vekten betydlig og tar mer plass. Denne problemstillingen har man nå på nye B737MAX hvor man endte opp med å forlenge gear "litt" for å få plass en en motor med noe høyere Bypass Ratio.
W
Leste i en,annen tråd at noenmhadde fløyet med Superjet og at det var høy støy inne i kabin.
Er det foretatt noen målinger som tilsier at denne motoren støyer mer enn andre?
Eller er det andre grunner til høyt støynivå?