PDA

View Full Version : SAS EuroBonus MasterCard

Pages : 1 [2]

Fnate
06-05-2021, 20:22
Jeg fikk også dette tilbudet. Mitt forbruk på siste faktura er 0,- og forrige mnd ca 2000,-.

Trent600
06-05-2021, 20:29
Er alle disse kampanjene "targeted"? Jeg får ingen av dem.... Bruker kortet svært lite også...

Jeg har det bare for Fly Premium så betaler vel bare månedsavgiften til Spotify med det kortet.

Mener å ha lest om andre som har klaget på at de ikke får disse mailene og at det har ordnet seg etter en prat med kundeservice, så anbefaler å ta kontakt med de.

Eriksan
07-05-2021, 08:13
Er alle disse kampanjene "targeted"? Jeg får ingen av dem.... Bruker kortet svært lite også...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mailene pleier å komme fra SAS og ikke (SEB) SAS MC. Det er jo mange som sliter med at de aldri får mail fra SAS og SAS EB inkl. meg i nesten to år. I fjor ringte jeg SAS og klagde på at jeg aldri fikk mail, saken ble eskalert og jeg fikk tilbakemelding en dag eller to senere og det ble faktisk fikset. Prøvde først å ordne det året før, men da klarte de ikke å fikse det.

Ringer du SAS kan de melde deg på poengkampanjen og samtidig prøve å ordne det hvis du ikke får mail fra dem.

OttoL
07-05-2021, 08:59

Du må justere dette på EB-profilen din på sas.no, men som følge av ny ux-design klarer jeg ikke å trykke meg videre inn for å endre innstillinger for kommunikasjon...

sas IT :rolleyes:

tdb
07-05-2021, 18:28
Kontaktet Mastercard / SEB i appen, de sier at jeg må kontakte SAS. Snakket lenge med en meget påståelig mann, "Det finnes ikke et slik tilbud..." Etter mye om og men finner han kampanjen, men henviser meg videre til Mastercard og deres Eurobonus "avdeling". Jaja.. venter i spenning på hva de kan fortelle på mandag..

Han nevnte videre at mange har problem med å ikke få mail fra SAS hvis de har en online konto som jeg har.

Novair
07-05-2021, 20:11
Han nevnte videre at mange har problem med å ikke få mail fra SAS hvis de har en online konto som jeg har.

Kan bekreftes. Alt velfungerende ved bestilling av billetter, men tok 13 år før min første EB-mail plutselig tikket inn...

closebutnocigar
03-09-2021, 16:09
Hei! Jeg har fått nytt kort i posten. Sølvfarget :-O
Betyr det at min SK gold er i ferd med å løpe ut? Jeg har opptjeningsperiode til juni, men min gull er gifted.

ToreD
03-09-2021, 22:57
Hei! Jeg har fått nytt kort i posten. Sølvfarget :-O
Betyr det at min SK gold er i ferd med å løpe ut? Jeg har opptjeningsperiode til juni, men min gull er gifted.

De har sluttet med Eurobonusstatus på kortene. Derfor er ditt sølv. Alle nye kort er like uavhengig av status i Eurobonus

Someone
10-10-2021, 12:04
Amundsen Bryggeri er tydeligvis partner her, så to øl ga 51 ekstrapoeng oppdaget jeg i ettertid

Henshaw
10-05-2022, 11:05
For de med iPhone kan SAS MC nå legges til i Apple Pay. Bare å åpne SAS MC appen så gjøres det enkelt derfra.

jcnorway
10-06-2022, 14:59
Noen andre som har fått brev fra SEB om dette? Mitt utløp uansett ut i november i år så nytt kort hadde jeg vel fått uansett, men i normale tilfeller beholder man kortnummeret. I dette tilfellet virker det som det har skjedd noe mer i kulissene som har medført at det har vært nødvendig å skifte ut en del kort og kortnummer - på kort varsel.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220610/a6cacaa5bd571f0304b68c5da57037d2.jpg

DCHalvorsen
10-06-2022, 15:01
Fikk også nytt kort i dag, og det jeg har løper ikke ut før i mai 2024.

LN-MOW
10-06-2022, 15:22
De har blitt hacket, tipper jeg. Men skal ikke slikt rapporteres?

jcnorway
10-06-2022, 16:31
De har blitt hacket, tipper jeg. Men skal ikke slikt rapporteres?

Det høres veldig ut som et datainnbrudd, men finner ingenting i postjournalen til Datatilsynet med innkommende saker fra SEB Kort. Siste registrert post inn fra SEB Kort til Datatilsynet er fra 2018.

51422

Discus
11-06-2022, 09:04
Det kan være at det er rapportert via andre land (eks om SEB-kort har rapportert til svensk tilsyn i steden). Det kan også være mistanke om at serier med kortnummer er på avveie eller noen systematisk forsøker å misbruke serier, og ikke at noen direkte har snoket til seg konkrete kortnummer.

jcnorway
15-06-2022, 13:15
Svar fra kundeservice:

Hei,

Takk for din henvendelse!

Du har mottatt et nytt kort med nytt kortnummer dette er et sikkerhetstiltak i forbindelse med mulig kopiering av et antall kortnummer. Dette betyr ikke at ditt kortnummer er blitt kopiert. Men for å være på den sikre siden så ønsker vi å gjøre forebyggende tiltak.

Det som har skjedd er at vi har fått opplysninger om at kort som er anvendt på en nettside har kommet i feil hender, flere av disse kortene er allerede begynt å bli brukt- og på bakgrunn av dette er det bestilt et nytt kort til deg. Samtidig som vi har sperret for bruk på nett. Vi beklager at transaksjonene har blitt avvist på bakgrunn av dette, men det er en beslutning vi tar for å beskytte våre kunder og for at vi ikke vil støtte en kriminell virksomhet.

Anledningen til at vi ikke vil gå ut med hvor det har skjedd, er at det nå pågår en internasjonal etterforskning og den vil vi ikke påvirke. Utover dette blir det stedet som har blitt hacket selvfølgelig kontaktet og de blir pålagt å oppdatere sin sikkerhet av Mastercard. Hvis vi gikk ut med hvilket nettsted det var kunne det ha fått store konsekvenser for brukerstedet, og det er ikke riktig for et brukersted som har handlet i god tro - og som absolutt ikke har noen interesse av det som har skjedd.

I brevet du har mottatt sammen med ditt kort står det en dato når det gamle kortet ditt vil bli sperret. Når du mottar det nye kortet ditt ber vi deg ta dette i bruk, og makulerer det gamle kortet. Det nye kortet ditt vil ha samme pinkode som tidligere.

Vi beklager at dette kortbytte var nødvendig og håper at det ikke forårsaker vanskeligheter for deg.

Ønsker deg en fin dag!

Med vennlig hilsen

Kundeservice
SAS EuroBonus Mastercard

LN-MOW
15-06-2022, 13:39
Øhhhh …. er ikke dette brukerstedet pliktig til å oppgi dette selv? Snål forklaring …. .

SudCaravelle
28-07-2022, 00:30
Litt irriterende nå du makser kredittgrensen til MC Premium så kan du ikke lenger bruke det i utlandet - selv om du betaler umiddelbart og har masse kreditt til gode. Kontaktet kundeservice og de mente kredittgrensen var maks bruk og ferdig med det. Litt irriterende når Dragen går ape-bananas med kone-kortet og de kjører 50% mer poeng på valutakjøp i juli, hun rakk å dra inn 40.000 EuroBonus-poeng før MC sa nok er nok og vi ble brutalt avvist på Everglades Airboat Tours.

vbirk
28-07-2022, 08:31
Prøvde å finne ut av hva som egentlig var reglene tidligere i juli etter å ha forskuddsbetalt et solid beløp for å se hva som skjedde (jada, kontaktet kundeservice først, men gikk over 1 uke uten svar). Da var det også stopp etter kredittgrense var nådd, men forklaringene sprikte avhengig av hvem man snakket med. En agent sa man da måtte vente til neste periode for å kunne bruke kortet, en annen agent sa at det skjedde en 30-dagers rullerende "fristilling" av tilgjengelig kreditt... tilsynelatende stemmer ingen av delene. Etter at jeg hadde betalt før forfall, kunne jeg igjen så smått begynne å belaste kortet selv om det var før ny periode, og uten at 30-dagers-"regelen" hadde frigjort tilsvarende de nye beløpene jeg belastet.

Chr1st1an
28-07-2022, 09:56
Det som er saken er at du ikke kan bruke mer enn kredittgrensen din innenfor en 30 dagers periode. Så om du gjør en ekstra innbetaling på kortet for å fristille kreditt så hjelper ikke det, i følge kundeservice. Jeg har ved de siste doble poeng kampanjer betalt inn et stort beløp tilsvarende det jeg skal handle på kampanjen, og det har i de fleste tilfeller gått igjennom, men plutselig oppdager de dette og setter en sperre på kortet.
Anbefaler å sette inn ekstra kroner rett før kampanjen så de ikke rekker å oppdage "overforbruket".

vbirk
28-07-2022, 10:02
Ja, jeg vet ikke. Et giga-kjøp over kredittgrense ble avvist uansett ekstrainnbetaling, men det viste seg at 30-dagers-perioden ikke har blitt håndhevet i mitt tilfelle når jeg har delt kjøp opp i flere mindre biter. Først virket det som det var full stopp, men så tydeligvis sluppet opp igjen uten at kreditt har blitt frigjort som følge av rullerende 30-dagers-periode. Ligger tydelig over pr idag.

Henshaw
01-11-2022, 08:36
SAS MasterCard blir dyrere og dårligere

Endring av årsgebyr og Statuspoeng
Fra 1. februar vil det bli endringer på ditt SAS EuroBonus Mastercard Premium. På grunn av høyere kostnader for drift av fordelsprogrammet har vi valgt å regulere årsprisen for å opprettholde fordelene i kortet. Samtidig endres beregningen av Statuspoengene på kortet.

Fra og med 1. februar 2023 innføres følgende endringer:

• Prisen din øker med 30 kr per måned. Det betyr at årsprisen stiger fra 1495 kr til 1855 kr. Du vil først merke endringen neste gang du blir belastet årsgebyr.

• Statuspoengene beregnes som 25 % av månedens opptjente Ekstrapoeng på kortet. Hvis du tjener 4800 Ekstrapoeng i mai, får du 1200 Statuspoeng for denne måneden. Du kan derfor selv påvirke opptjening av Statuspoeng på kortet.
Som en introduksjon vil du fra februar 2023 og ut april få 50 % av månedens opptjente Ekstrapoeng.

Skal man tjene statuspoeng som før må man nå, i NOK, svi av 26.667 kroner i måneden.

SudCaravelle
01-11-2022, 08:41
SAS MasterCard blir dyrere og dårligere

Skal man tjene statuspoeng som før må man nå, i NOK, svi av 26.667 kroner i måneden.

Det blir jo faktisk "bedre" ved høyt forbruk da, men man trenger vel ikke fler med gull/diamant der ute nå. Tar du med sølv også så er vel 80% på flyet "priority"

Edit: Ser også at de kjører kampanje med 50% av grunnpoengene som status de tre første månedene - da er man godt på vei.

Someone
01-11-2022, 09:32

Reelt sett noe mindre da det stadig er ymse kampanjer som gir ekstra poeng

26.000 er selvsagt mye penger, men når man sender ganske mange kostnader via kortet, både egne og andres, så er det ikke et helt uoppnålig beløp. Plustelig gir en chartertur til Lollo&bernie 2500 statuspoeng ;)

Eirik
01-11-2022, 10:29
Noen år siden jeg har vært i den loopen nå, men er dette det beste kortet mht. companion tickets etc, eller er AmEx like bra/`bedre ?

Har kortet, men ikke Premium.

Someone
01-11-2022, 11:00
Noen år siden jeg har vært i den loopen nå, men er dette det beste kortet mht. companion tickets etc, eller er AmEx like bra/`bedre ?

Har kortet, men ikke Premium.

Ikke noe companion tickets, men man får noen sånn vouchere av typen «betal poeng for Go, få Plus/Business»

Hva som er best blir jo individuelt, selv dumpet jeg AMEX når jeg endte opp med å bruke companion tickets til Bergen og sånt….

Someone
11-04-2023, 18:51
Det blir jo faktisk "bedre" ved høyt forbruk da, men man trenger vel ikke fler med gull/diamant der ute nå. Tar du med sølv også så er vel 80% på flyet "priority"

Edit: Ser også at de kjører kampanje med 50% av grunnpoengene som status de tre første månedene - da er man godt på vei.

Den 50% bonus i tre måneder, sammen med de nye grensene, gjør at jeg akkurat i mai (når perioden min går ut) kreker meg over grensen til et gullkort. For første gang på mange år, og til et litt ufortjent et...

Dag Viking
12-04-2023, 18:35
Rimelig lav opptjening ift Saga og private banking, 10 000 statuspoeng for 100k vs 3750. Ser ingen nytte av dette kortet før man har opptjent CT med amex og 20k statuspoeng med Saga/private banking.

Henshaw
12-04-2023, 21:59
Rimelig lav opptjening ift Saga og private banking, 10 000 statuspoeng for 100k vs 3750. Ser ingen nytte av dette kortet før man har opptjent CT med amex og 20k statuspoeng med Saga/private banking.

Er for fattig for Saga og Private Banking mens SAS MC Premium fikk jeg så fort jeg jobbet fulltid, så ikke helt sammenlignbare produkter.

OttoL
13-04-2023, 07:34

Spørs rett og slett hva som er nytten med kortet da.. SAS MC er nyttig for de av oss som brukes bonuspoeng innenriks og i europa med SAS Plus for SAS Go. Opplevd flere ganger at det kun er ledig plus for poeng. AMEX kastet jeg i bosset (søppel) da jeg brukte en CT til HOV (da denne ruten var ute av FOT), og SAS MC kombinert med Trumf er ikke langt unna opptjening med SAGA/PB heller. Statuspoeng er heller ikke naudsynt for de aller fleste, siden nordmenn i snitt flyr 2,9 ganger i året.

Dag Viking
13-04-2023, 10:16
Spørs rett og slett hva som er nytten med kortet da.. SAS MC er nyttig for de av oss som brukes bonuspoeng innenriks og i europa med SAS Plus for SAS Go.
Ref denne tråden er jo dette verdiløst https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1279226#post1279226
Ser personlig heller ikke noen særlig nytte av denne fordelen innenriks eller i Europa. Bruker den av og til, men den er ikke særlig kjærkommen. Og siden nordmenn flyr 2,9 ganger i året i snitt, så er vel den rimelig bortkastet for de fleste andre i dette landet :colgate:

Statuspoeng er heller ikke naudsynt for de aller fleste, siden nordmenn i snitt flyr 2,9 ganger i året.

Nå er dette et flyforum, så ikke helt sikker på om snittet her er 2,9 ganger i året.
Min post var ment som en opplysning og sammenligning av hva som gir hvor mye poeng, men det var tydeligvis helt meningsløst.

OttoL
17-04-2023, 09:08
Ref denne tråden er jo dette verdiløst https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1279226#post1279226
Ser personlig heller ikke noen særlig nytte av denne fordelen innenriks eller i Europa. Bruker den av og til, men den er ikke særlig kjærkommen. Og siden nordmenn flyr 2,9 ganger i året i snitt, så er vel den rimelig bortkastet for de fleste andre i dette landet :colgate:

Nå er dette et flyforum, så ikke helt sikker på om snittet her er 2,9 ganger i året.
Min post var ment som en opplysning og sammenligning av hva som gir hvor mye poeng, men det var tydeligvis helt meningsløst.

Ok, men du skiller ikke mellom din nytte og andre sin nytte. To forskjellige ting. Jeg ser nytten ved at det ofte er ledige plus-billetter fremfor go-billetter, ellers hadde kortet gått i båset det og. Og enkle fordeler som FT og lounge får man også. Er hverken statuskunde eller kunde i DNB, noe som nok gjelder mange her på forumet.. Og for å ta en right back at ya, så var det ment som en diskusjon på et diskusjonsforum. Men det var tydeligvis helt meningsløst

Fnate
18-04-2023, 08:33

He he, den tråden der har jo blitt sånn sutretråd over antall drinker til syden. Ikke for å kaste stein altså, jeg er oversutremester selv. Men selv når jeg sutrer over at det tar for lang tid å servere de 4 rettene i business over dammen så betyr det ikke at jeg heller vil fly economy. For å sette det på spissen.

Synes faktisk den fordelen der er en av de beste. Får aldri brukt CT, men PLUS-for-GO-pris og BUSINESS-for-GO-pris brukes flittig. Det er faktisk helt topp rundt i Skandinavia og Europa. Og Junaiten om det er noe ledig og man plutselig vil dit.

Så det er litt individuelt, tenker jeg.

darkcho
19-04-2023, 08:23
Enig - topp fordel som brukes på innenlands og utenlands for min del.

YawDamper
26-10-2023, 18:25
Heisann.

SAS EB MC Premium: årsavgiften ble betalt i juli. Om jeg nå sier opp kortet, vil jeg få refundert en forholdsmessig andel av årsavgiften? Fant ikke noe om dette hos SEB.

waytogo74
05-02-2024, 17:42
Alt blir dyrere, og nå også SAS EuroBonus Mastercard Premium:

Fra 1. mai vil det bli endringer på ditt SAS EuroBonus Mastercard Premium. På grunn av høyere kostnader for drift av fordelsprogrammet har vi valgt å regulere årsprisen for å opprettholde fordelene i kortet. Samtidig endres beregningen av Statuspoengene på kortet.

Fra og med 1. mai 2024 innføres følgende endringer:

* Prisen din øker med 40 kr per måned. Det betyr at årsprisen stiger fra 1855 kr til 2335 kr. Du vil først merke endringen neste gang du blir belastet årsprisen.

* Statuspoengene beregnes fortsatt som 25 % av månedens opptjente Ekstrapoeng, men det innføres et minimum på 500 Statuspoeng for de månedene du bruker kortet. Det betyr at hvis du for eksempel bare tjener 300 Statuspoeng i mai, vil du likevel få 500 Statuspoeng denne måneden. Du får minst 6000 Statuspoeng årlig hvis du bruker kortet hver måned.

Minimum 500 statuspoeng per måned er jo en forbedring - men bruker man kortet såpass lite er det vel tvilsomt om det er verdt årsavgiften.

YawDamper
05-02-2024, 17:45
Heisann.

SAS EB MC Premium: årsavgiften ble betalt i juli. Om jeg nå sier opp kortet, vil jeg få refundert en forholdsmessig andel av årsavgiften? Fant ikke noe om dette hos SEB.

Svaret på dette var faktisk JA.

petter380
06-02-2024, 08:45
Konkurrent DNB har også en "forbedring"/ødelegger mer for seg selv;
Vilkårene for MastercardUpgrade endres fra januar 2024. Vi innfører et tak for maksimal poenggivende opptjening på Mastercard Upgrade. Maksimal poeng givende omsetning per kalender år er 400.000kroner. De nye vilkårene vil gjelde fra 2024. Se fullstendige vilkår her: https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/privat/Kort/avtalevilkar_pluss_ung_mc_upgrade.pdf

400k per år = 33 333kr per måned, som er lite når man deler kontoen med sin bedre halvdel. Så da er det kanskje best å dele oss opp slik at det blir 800k i året, men da blir månedsavgiften på 59kr dobbel. Hmmm... avveininger.

TriStar
06-02-2024, 17:41
Elendig «forbedring» akkurat som hos Amex… Som LTG har man ikke bruk for statuspoeng. Må begynne med kontanter igjen kanskje?

KnutW
07-02-2024, 20:28
Elendig «forbedring» akkurat som hos Amex… Som LTG har man ikke bruk for statuspoeng. Må begynne med kontanter igjen kanskje?

Næh. Kontanter er gammeldags. Bedre å sende en sjekk i posten.

SK384
07-02-2024, 20:40
Næh. Kontanter er gammeldags. Bedre å sende en sjekk i posten.

Som en liten anekdote kan det nevnes at det siste skipet som DFDS betalte i kontanter var MS England i 1964. Jeg tror det kostet rundt 20 millioner og ble altså betalt kontant på labben.