PDA

View Full Version : Boeing 737 Classic vs NG, vs 727/707


Harald Oanes
20-03-2012, 09:31
Finnes det noen fysisk forskjell på flykroppen til Classic og NG, hvis en ser bort i fra alt teknisk, vinger, understell, motorer, haleror, lengder osv...? Hvis en isolerer flykroppen fra alt dette, og kaller det et "karosseri" - er dette "karosseriet" da "støpt i samme formen"...?
Hvis ikke, hva er forskjell...?
Kan en dra samme sammenlikning videre bakover til 727 og 707? I så fall, eller i så fall ikke - hva er forskjell, evt. likheter...?

NG:
http://haraldo.smugmug.com/Norwegian/B737-800/LN-NOJ/i-RdnhRnP/1/L/H105241-L.jpg (http://haraldo.smugmug.com/Norwegian/B737-800/LN-NOJ/21916057_G5bbDb#!i=1747843167&k=RdnhRnP&lb=1&s=A)

Classic:
http://haraldo.smugmug.com/Norwegian/B737-300/LN-KKH/i-qhbhJpD/1/L/20091005-LN-KKH-5-L.jpg (http://haraldo.smugmug.com/Norwegian/B737-300/LN-KKH/22023716_DvVxBR#!i=1757280134&k=qhbhJpD&lb=1&s=A)


NG:
http://haraldo.smugmug.com/KLM-1/B737-8003/PH-BXF/i-Z2bQm6h/1/L/H100056-L.jpg (http://haraldo.smugmug.com/KLM-1/B737-8003/PH-BXF/21960902_7qVxj9#!i=1751660054&k=Z2bQm6h&lb=1&s=A)

Classic:
http://haraldo.smugmug.com/KLM-1/B737-400/PH-BPB/i-gnn34Hr/0/L/H117534-L.jpg (http://haraldo.smugmug.com/KLM-1/B737-400/PH-BPB/21605018_2M6fMq#!i=1722953644&k=gnn34Hr&lb=1&s=A)


NG:
http://haraldo.smugmug.com/SAS/B737-600/LN-RCU/i-hQhJHzL/0/L/HO95572-L.jpg (http://haraldo.smugmug.com/SAS/B737-600/LN-RCU/21625081_Nk9B3H#!i=1724642579&k=hQhJHzL&lb=1&s=A)

Classic:
http://haraldo.smugmug.com/SAS/B737-500/LN-BRM/i-nmK7LSL/0/L/20090809-LN-BRM-1-L.jpg (http://haraldo.smugmug.com/SAS/B737-500/LN-BRM/22023916_6FxfXh#!i=1757312071&k=nmK7LSL&lb=1&s=A)


H

ThomAAs
20-03-2012, 09:43
Karosseriet er det "samme" på 737, 727, 707 0g 720.

Futura
20-03-2012, 09:51
Svaret er vel at det er ikke bare vesentlig likheter, men også relativt få forskjeller. Det er vel de samme vinduene i fronten som 707 hadde da den kom i 1958 og tuben har samme størelse i dag som dengang, mulig det er gjort mindre endringer på "eksosrøret" i hekken men grunnkonstruksjonen har altså vært i produksjon i 54år og ser jo ut til å få enda minst 15år på seg før den blir byttet ut. Det blir rart å fly med en 737max i 2048 og vite at denne konstruksjonen er 90år gammel...
Det som forundrer meg er at de ikke har byttet nesa til 757sin. Jeg vil jo tro at den har litt bedre aerodynamiske egenskaper og så vil den jo få flyet til å se litt mer moderne ut. men det er mulig det kreves så ommfattende sertifisering at det derfor ikke er lønnsomt.
Man tar jo facelift på biler, så hvorfor ikke på fly??

dc-8-63
20-03-2012, 10:02
Det er en forskjell i kroppslengde mellom Classic og NG:
- 500 og 600 - her skiller det kun noen cm
- 300 og 700 - 700 er 20 cm lengre
- 400 og 800 - 800 er nesten 3 meter lengre.

Fremdelen (cockpit / nese) stammer fra 707 og har vært mere eller mindre uendret fra 707 via 727 til alle 737 modellene (klart er det store endringrer inne i cockpiten)

åde 707, 720 og 727 var veldig forkjellige i kroppen bak Cockpit området - samme diameter men 727 hadde jo en motor i halen og 707 var lengre.

Andre forskjeller er dører størrelse / plassering - men det kan også variere fra operatør til operatør også.

LN-KGL
20-03-2012, 14:00
Det er bare den øvre delen av den sylindriske delen av flykroppen (fra dørken i kabinen og opp) som er identisk for 707, 727, 737 og 757. 707 skille seg mest ut av disse fire med en annen dypere utforming av underdelen (hvis en ser en 707 forfra er det mye mer formet som et egg på hodet enn den mer runde formen på 737 og 727 som er identisk).

Stone
22-03-2012, 00:36
Det som forundrer meg er at de ikke har byttet nesa til 757sin.
Det har jeg også lurt på, men såvidt jeg har forstått vil ikke FAA akseptere at den da godkjennes under det opprinnelige typesertifikat fra 1967. I og med at regler og krav har forandret seg en smule siden den gang ville mye annet måtte forandres, og da har man et helt annet fly...

Det stemmer at 707 har dypest "lower lobe". Jeg forstår at 727 og 757 (som startet som 727-300 i designprosessen) er en mellomting mens 737 er minst.

Forøvrig kan det sies at 707-skroget ble utvidet 4 tommer i bredden fra 367-80's 132 tommer. Det skroget kom fra C-97's upper lobe (derav typebetegnelsen 367-80. C-97's lowerlobe kom jo fra B-50 og B-29, så alt henger sammen. :)