![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]()
AB tapte 120,6 millionoer Euro i første kvartal.
http://atwonline.com/airline-finance...&YM_RID=#email Last edited by Trdfly; 28-09-2014 at 22:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
18.mai , altså onsdag kommer de med resultatet....og det er vel ikke så godt ....
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Problemet for AB er faktum at de ikke vokse organisk i sitt eget business modell, men bare via akvisisjoner.
Dersom man kikker litt pa tallene for Q1 10 og Q1 11 sa ser man at dersom man regner ut Niki, sa har omsettning av AB stigget med "fenomenale" 0,2%. Og dette i en tida hvor man har öked minimums-prisen med 50% fra 29€ til 44,95€. Rett na tjener AB bare i charter penger. Men de taper litt penger pa sine langruter og sa det suser pa sitt Europa-nettverk som er ikke charter. En del skyldes til ekstremt ufavourable wet-leie avtaler med Germania og TUIFly. Sistenevnte har en kontrakt med garanterte blokk-hours. Selv om AB ikke utnytter disse, sa betaler de for disse block-hours og en visst antall fly. Alrede na er det kjent at enda flere fly blir direkte etter leveranse videre-solgt (blant annet til China Southern). Pluss at enda flere av de unge 738 vil forsvinne, blant annet til Pegasus som har alrede 3 nesten-nye fly fra AB. For de som spörer hvor lenge det kan forsette? Med disse tapene som AB viser, 2-3 ar, för de blir spist opp av en konkurrent. Hovedproblemet er at deres navaerende business-modell er ikke baeredyktige og ikke leverer solide overskudd. Dette ma de takle, eller en ny eier vil takle dette...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Ærgeligt, hvis det skulle komme til en lukning...synes de yder god service ombord...Jeg har i alle fald ikke oplevet andet
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Møre
Posts: 112
|
![]()
Egentlig rart at det går fint å drive billigselskap i Norge med 5 mill innbyggere, men ikke i Tyskland med over 100 mill... Gemanwings gikk heller ikke så bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,584
|
![]() Quote:
Quote:
Og Germanwings lever ennå, så man trenger da ikke snakke om de i preteritum.... Last edited by Someone; 15-05-2011 at 12:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Det gar an a drive en rendyrked lavpris-selskap i Norden (og ogsa i Tyskland, dersom noen vil pröve seg). Men ikke dersom du vil samtidlig fly som en nettverk-selskap i oneworld, fly samtidlig charter i stor stil og dermed danse pa alle bryllup samtidlig. Det gar rett og slett ikke. Fordi hver selskap har en image, ikke tre eller fire. Det har man ikke forstatt hos AB. Germanwings har kommet seg ut av dette dödspiral i tida, stopped sitt vekst, og heller forflytted sine flykapasiteter mot yield-sterke innenlands og etniske ruter. Dette konsept virker ogsa en relativ sma antall fly og man tjener penger og utvider forsiktig...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Livsnyter
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 264
|
![]()
Ikke til å komme fra at markedet i Tyskland er mye større enn i Norge. Det bor vel rundt 3,5 mill i Berlin, og "metro Berlin area" kan regnes til 1 mill mer. Da har du fort et marked tilsvarende Norges befolkning bare rundt den ene byen. Dette burde være en gullgruve hvis merkedet ble utnyttet riktig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]()
Det har jo ikke bare med befokningsgrunnlag å gjøre.
Problemet med Berlin er vel at det er lite industri i området og dermed er det et ganske low yield marked med stor andel av leisure-trafikk. Nå er vel heller ikke Berlin et underserved marked, så i tillegg til å være low yield er det også stor konkurranse, noe som ikke akkurat bidrar til at det er mye penger å hente. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,584
|
![]()
Nå er AirBerlin sitt forretningskonsept etterhvert mer likt de tradisjonelle nettverksselskapene enn de tradisjonelle lavprisselskapene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
vel DUS er kæmpestor når det handler om AB
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]()
Alle flyselskaper jakter på høyt betalende kunder. Tror du AB heller vil ha low yield trafikk enn kunder med betalingsvillighet? Til og med Ryanair har forretningskunder.
AB er på vei inn i OneWorld og ligner etterhvert mer på et nettverksselskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Avtalen med TUIFly ble signert sist (=?) ar og löper i flere ar og omfatter 14 fly, 10 -700s og 4 -800s. Quote:
Det stemmer. AB sine hubs er DUS, TXL og MUC, hvorav DUS og TXL er störst.
__________________
Business Analyst |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
airBerlin kutter rutene til Nord-Afrika fra CGN og en fra MUC.
airberlin starting 30OCT11 is canceling 4 routes to North Africa (Egypt, Tunisia and Morocco). Cologne – Nador (2 weekly; Cancelled from 29NOV11) Cologne – Tangier (1 weekly) Cologne – Tunis (1 weekly) Munich – Cairo (2 weekly) Kilde: http://airlineroute.net/2011/07/29/ab-na-w11cxld/ Last edited by Glenn; 31-07-2011 at 21:59. Reason: La til kilde |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]() Quote:
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Joda pirke pirke, antar han vet det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,584
|
![]()
Air Berlin har også bestemt seg for å øke kuttet i flåten fra 8 til 18 maskiner som nå skal ut innen neste sommer
http://www.flightglobal.com/articles...mmer-2012.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air Berlin åpner Berlin TXL - Billund | Cockpitview | Flyforum | 3 | 09-01-2017 20:17 |
KLM sliter fordi Air France - KLM sliter | Beechdriver | Flyforum | 11 | 19-12-2014 16:02 |
Juletur til Berlin med Air Berlin | Fbu76 | TripReports | 4 | 02-01-2014 08:47 |
Air Berlin eller Norwegian til Berlin | kristian | Reiseforum | 22 | 12-06-2010 08:41 |
Til Berlin med Air Berlin, DUS-TXL-CGN | WF-380 | TripReports | 14 | 13-04-2009 16:26 |