Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-05-2011, 13:19   #1
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
oneworld Air Berlin sliter tungt

AB tapte 120,6 millionoer Euro i første kvartal.
http://atwonline.com/airline-finance...&YM_RID=#email

Last edited by Trdfly; 28-09-2014 at 22:05.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 08:48   #2
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

18.mai , altså onsdag kommer de med resultatet....og det er vel ikke så godt ....
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 11:00   #3
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Problemet for AB er faktum at de ikke vokse organisk i sitt eget business modell, men bare via akvisisjoner.

Dersom man kikker litt pa tallene for Q1 10 og Q1 11 sa ser man at dersom man regner ut Niki, sa har omsettning av AB stigget med "fenomenale" 0,2%. Og dette i en tida hvor man har öked minimums-prisen med 50% fra 29€ til 44,95€.

Rett na tjener AB bare i charter penger. Men de taper litt penger pa sine langruter og sa det suser pa sitt Europa-nettverk som er ikke charter. En del skyldes til ekstremt ufavourable wet-leie avtaler med Germania og TUIFly. Sistenevnte har en kontrakt med garanterte blokk-hours. Selv om AB ikke utnytter disse, sa betaler de for disse block-hours og en visst antall fly.

Alrede na er det kjent at enda flere fly blir direkte etter leveranse videre-solgt (blant annet til China Southern). Pluss at enda flere av de unge 738 vil forsvinne, blant annet til Pegasus som har alrede 3 nesten-nye fly fra AB.

For de som spörer hvor lenge det kan forsette? Med disse tapene som AB viser, 2-3 ar, för de blir spist opp av en konkurrent. Hovedproblemet er at deres navaerende business-modell er ikke baeredyktige og ikke leverer solide overskudd. Dette ma de takle, eller en ny eier vil takle dette...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 11:35   #4
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Ærgeligt, hvis det skulle komme til en lukning...synes de yder god service ombord...Jeg har i alle fald ikke oplevet andet
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 11:49   #5
Mørebas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Møre
Posts: 112
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Egentlig rart at det går fint å drive billigselskap i Norge med 5 mill innbyggere, men ikke i Tyskland med over 100 mill... Gemanwings gikk heller ikke så bra.
Mørebas is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 11:56   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,584
Default

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
En del skyldes til ekstremt ufavourable wet-leie avtaler med Germania og TUIFly. Sistenevnte har en kontrakt med garanterte blokk-hours. Selv om AB ikke utnytter disse, sa betaler de for disse block-hours og en visst antall fly.
Hvor lenge varer disse leieavtalene?


Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
Egentlig rart at det går fint å drive billigselskap i Norge med 5 mill innbyggere, men ikke i Tyskland med over 100 mill... Gemanwings gikk heller ikke så bra.
Nå er det endel andre faktorer enn antall innbyggere som også er avgjørende her.

Og Germanwings lever ennå, så man trenger da ikke snakke om de i preteritum....

Last edited by Someone; 15-05-2011 at 12:29.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 12:30   #7
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
Egentlig rart at det går fint å drive billigselskap i Norge med 5 mill innbyggere, men ikke i Tyskland med over 100 mill... Gemanwings gikk heller ikke så bra.
Dermed gir du deg egentlig selv svaret.

Det gar an a drive en rendyrked lavpris-selskap i Norden (og ogsa i Tyskland, dersom noen vil pröve seg). Men ikke dersom du vil samtidlig fly som en nettverk-selskap i oneworld, fly samtidlig charter i stor stil og dermed danse pa alle bryllup samtidlig. Det gar rett og slett ikke. Fordi hver selskap har en image, ikke tre eller fire. Det har man ikke forstatt hos AB.

Germanwings har kommet seg ut av dette dödspiral i tida, stopped sitt vekst, og heller forflytted sine flykapasiteter mot yield-sterke innenlands og etniske ruter. Dette konsept virker ogsa en relativ sma antall fly og man tjener penger og utvider forsiktig...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 16:29   #8
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
Egentlig rart at det går fint å drive billigselskap i Norge med 5 mill innbyggere, men ikke i Tyskland med over 100 mill... Gemanwings gikk heller ikke så bra.
Nå har vel ikke Tyskland "over 100 mill" innbyggere, men derimot rundt 82 millioner.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 17:18   #9
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 264
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Ikke til å komme fra at markedet i Tyskland er mye større enn i Norge. Det bor vel rundt 3,5 mill i Berlin, og "metro Berlin area" kan regnes til 1 mill mer. Da har du fort et marked tilsvarende Norges befolkning bare rundt den ene byen. Dette burde være en gullgruve hvis merkedet ble utnyttet riktig.
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 17:24   #10
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Det har jo ikke bare med befokningsgrunnlag å gjøre.
Problemet med Berlin er vel at det er lite industri i området og dermed er det et ganske low yield marked med stor andel av leisure-trafikk.
Nå er vel heller ikke Berlin et underserved marked, så i tillegg til å være low yield er det også stor konkurranse, noe som ikke akkurat bidrar til at det er mye penger å hente.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 12:22   #11
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Det har jo ikke bare med befokningsgrunnlag å gjøre.
Problemet med Berlin er vel at det er lite industri i området og dermed er det et ganske low yield marked med stor andel av leisure-trafikk.
AB er jo et lavprisselskap, og jakter paa sliker kunder. TXL er uansett ikke eneste base, de har en god del andre baser ogsaa.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 12:46   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,584
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
AB er jo et lavprisselskap, og jakter paa sliker kunder.
Nå er AirBerlin sitt forretningskonsept etterhvert mer likt de tradisjonelle nettverksselskapene enn de tradisjonelle lavprisselskapene
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 12:47   #13
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
AB er jo et lavprisselskap,
Er de det? For meg er de et hybridselskap midt mellom to stoler, hvorav den ene er LCC og den ene er nettverkselskap.

De har vel fått bekreftet medlemsskap i oneWorld neste år. Inflight så er det vel ikke BOB, men heller servering?
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 16:27   #14
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

vel DUS er kæmpestor når det handler om AB
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 16:31   #15
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
AB er jo et lavprisselskap, og jakter paa sliker kunder.
Alle flyselskaper jakter på høyt betalende kunder. Tror du AB heller vil ha low yield trafikk enn kunder med betalingsvillighet? Til og med Ryanair har forretningskunder.
AB er på vei inn i OneWorld og ligner etterhvert mer på et nettverksselskap.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 20:01   #16
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvor lenge varer disse leieavtalene?

Nå er det endel andre faktorer enn antall innbyggere som også er avgjørende her.
Wet-Leieavtalen med Germania utlöper i sommer, jeg mener a huske det er August. Alle D-AGE* fly gar tilbake til Pembroke i höst.
Avtalen med TUIFly ble signert sist (=?) ar og löper i flere ar og omfatter 14 fly, 10 -700s og 4 -800s.

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Ikke til å komme fra at markedet i Tyskland er mye større enn i Norge. Det bor vel rundt 3,5 mill i Berlin, og "metro Berlin area" kan regnes til 1 mill mer. Da har du fort et marked tilsvarende Norges befolkning bare rundt den ene byen. Dette burde være en gullgruve hvis merkedet ble utnyttet riktig.
Du ma huske at det ikke bare gjelder innbygere, men ogsa hvor mye de flyr. I Norge flyr man ca. 5 ganger sa ofte som i Tyskland. Dermed har du en del av forklaringen. Den andre er at traffiken splittes seg opp pa to flyplasser (forsatt) og at EZY har posisjonert seg under AB og klarer a kapre en god del kunder fra SXF. De har jo 10 basefly der...

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
vel DUS er kæmpestor når det handler om AB
Hilsen
Ole
Det stemmer. AB sine hubs er DUS, TXL og MUC, hvorav DUS og TXL er störst.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 21:00   #17
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

airBerlin kutter rutene til Nord-Afrika fra CGN og en fra MUC.

airberlin starting 30OCT11 is canceling 4 routes to North Africa (Egypt, Tunisia and Morocco).
Cologne – Nador (2 weekly; Cancelled from 29NOV11)
Cologne – Tangier (1 weekly)
Cologne – Tunis (1 weekly)
Munich – Cairo (2 weekly)

Kilde: http://airlineroute.net/2011/07/29/ab-na-w11cxld/

Last edited by Glenn; 31-07-2011 at 21:59. Reason: La til kilde
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 16:35   #18
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
airBerlin kutter langrutene til Nord-Afrika fra CGN og en fra MUC.

airberlin starting 30OCT11 is canceling 4 routes to North Africa (Egypt, Tunisia and Morocco).
Cologne – Nador (2 weekly; Cancelled from 29NOV11)
Cologne – Tangier (1 weekly)
Cologne – Tunis (1 weekly)
Munich – Cairo (2 weekly)

Kilde: http://airlineroute.net/2011/07/29/ab-na-w11cxld/
Man kan vel neppe kalle disse ruter for langruter?
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is online now   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 20:56   #19
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Joda pirke pirke, antar han vet det
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2011, 08:31   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,584
Default Re: Air Berlin sliter tungt.

Air Berlin har også bestemt seg for å øke kuttet i flåten fra 8 til 18 maskiner som nå skal ut innen neste sommer

http://www.flightglobal.com/articles...mmer-2012.html
Quote:
German carrier Air Berlin is to cut 18 aircraft from its fleet by summer next year, more than double the number it said it would axe as part of a restructuring effort
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air Berlin åpner Berlin TXL - Billund Cockpitview Flyforum 3 09-01-2017 20:17
KLM sliter fordi Air France - KLM sliter Beechdriver Flyforum 11 19-12-2014 16:02
Juletur til Berlin med Air Berlin Fbu76 TripReports 4 02-01-2014 08:47
Air Berlin eller Norwegian til Berlin kristian Reiseforum 22 12-06-2010 08:41
Til Berlin med Air Berlin, DUS-TXL-CGN WF-380 TripReports 14 13-04-2009 16:26


All times are GMT +2. The time now is 22:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.