Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2010, 11:04   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
SAS SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

En kjapp oppsummering fra Finansavisen:

Quote:
Finansavisen skriver over to sider om at SAS i løpet av 60 dager kan være med i den transatlantiske joint-venture samarbeidet Antlantic++ der CO/LH/AC/UA opererer i dag. Samarbeidet mellom de opprinnelige selskapene skulle holde på et år før de ville se på nye medlemmer, og den tiden har nå kommet.

Iflg. Kamark sitter de å se på vilkårene for å se om det passer SAS å bli med. De blir ikke med for enhver pris sier de.
Da blir det spennende å se hva slags utslag dette gir for SAS, for *A og for eventuelt for den transatlantiske trafikken fra OSL.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 12:43   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

e24 har ogsaa faatt med seg dette ..

Quote:
- Jo flere, desto bedre, sier sjef i verdens største flyselskap, Jeff Smisek til Finansavisen.

Amerikaneren på toppen av United Continental Holdings - som nylig ble verdens største flyselskap - snakker blant annet om SAS.

Det er ventet at SAS innen to-tre måneder blir med i et joint venture på de viktige flyrutene over Atlanterhavet - kalt «Atlantic++».
http://e24.no/naeringsliv/article3949691.ece
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 13:10   #3
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Idag har SAS Joint Venture med Lufthansa på samtliga fligher mellan Skandinavien och Tyskland.
OM SAS ansluter sig til LH/AC/UA Joint Venture sammarbete tror jag det på sikt kommer påverka samtlig Star Alliance trafik Nordamerika-CPH/OSL/ARN.
Med Joint Venture ökar säkert möjligheten också för en UA linje CPH/ARN-LAX/SFO.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 13:15   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Sånn fra en amatørs ståsted så virker dette fornuftig, og synes det er litt rart at SAS ikke har blitt med på dette før. Om det bidrar til nye ruter vet jeg ikke, men for SAS sin del så tror jeg det vil bidra positivt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 13:52   #5
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Enig med Someone! Detta verkar minst sagt intressant från flera synvinklar och omedelbart verkar det som en ganska bra idé utan att jag har fler detaljer.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 14:50   #6
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Slik jeg ser dette er dette først og fremst risikospredning mellom forskjellige aktører. Man sier fra seg en del av et eventuelt overskudd på egen rute, mot at man fordeler eventuelle underskudd på en rute på hele "kartellet". Slik sett kan jo de mest lønnsomme rutene subsidiere de mindre lønnsomme.

Hadde vært morsomt å vite en del av betingelsen i dette samarbeidet. Ser jo ikke for meg at f.eks SAS om de blir med, kan fyre opp transatlantiske ruter i hytt og gevær, for å se hvordan rutene går(evt underskudd blir jo delt på alle i "kartellet").

Jeg tror at dette på sikt kan føre til IC fra/til flere destinasjoner, da risikoen for å starte opp en rute ikke er like stor. Kan jo være at aktøren som ønsker å starte en ny rute må bære kostnadene for ruten i 1 år, og dersom den viser seg lønnsom i det tidsrommet, kan det komme inn i forsikringsordningen(som jeg vil kalle det). Ruten vil da være sikret mot konjuktursvingninger, vet at andre ruter subsidierer evt underskudd på den aktuelle ruten.

Dette var mine 10-cents. Håper inderlig vi får vite noe mer om hvordan betingelsene i en slik Joint Venture er, men trolig er dette strengt fortrolige forretningshemmeligheter, og vi kan se langt etter slik info.

Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 20:56   #7
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,080
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Hm, mener å huske at da CO ble med kunne ikke Scandinavia inngå i samarbeidet pga av konkurranse (eller mangel på). Husker jeg helt feil?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2010, 21:08   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Star-selskapene har fått antitrust-godkjennelse av både EU og amerikanske myndigheter. Det gjør dette mulig,
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2010, 11:15   #9
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Jag undrar vad DY tycker om detta?
Detta sammarbete lär ju göra Star till en ännu tuffare konkurrent på framtida OSL-USA rutter.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2010, 11:51   #10
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,080
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Star-selskapene har fått antitrust-godkjennelse av både EU og amerikanske myndigheter. Det gjør dette mulig,
OK, mente bare å huske at Skandinavia var unntatt fra denne godkjennelsen. Husker sikkert feil.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 17:49   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Ikke SAS, men BMI, Austrian og Swiss blir med i samarbeidet

Quote:

Lufthansa subsidiaries Austrian Airlines, British Midland International (BMI) and Swiss International Air Lines are to join the immunised transatlantic joint venture established in 2009 by their parent company and three of its Star Alliance partners.
http://www.flightglobal.com/articles...tic-joint.html
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 19:25   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Dette er ikke helt samme sak ettersom de tre er med LH som 'sub-brands'. SAS er ikke riktig der ennå ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 20:40   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette er ikke helt samme sak ettersom de tre er med LH som 'sub-brands'. SAS er ikke riktig der ennå ...
Så den, ja, men samarbeidet utvides hvertfall
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 20:44   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
OK, mente bare å huske at Skandinavia var unntatt fra denne godkjennelsen. Husker sikkert feil.
Det er riktig at Skandinaviske destinasjoner (NYC-Stockholm og NYC-Copenhagen) iallefall i utgangspunktet var unntatt fra immuniteten som Atlantic ++ fikk fra DOJ/DOT. I tillegg er det en rekke andre city pairs som ikke ligger under immuniteten. Årsaken til dette er manglende konkurranse og sannsynligheten for at en slik antitrustimmunitet vil gi uheldige konkurransemessige effekter. Om det har skjedd noe i senere tid vet jeg ikke.

Denne artikkelen i ATW Online viser forøvrig at US Department of Justice (dvs. antitrustekspertene...) var rimelig skeptiske:http://atwonline.com/international-a...antial-harm-06

Last edited by TOS; 08-02-2011 at 20:50.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa og Air China med joint venture Someone Flyforum 2 21-09-2016 05:58
SK og LH avslutter joint venture. Codeshare består Dash Flyforum 11 19-05-2013 19:42
Virgin Australia og Singapore Airlines med joint venture Someone Flyforum 0 07-06-2011 15:27
Delta og Virgin Blue med Joint-venture USA-AUS CK Flyforum 1 09-07-2009 08:34
Slutt på joint venture mellom SK og LH? MD90 Flyforum 15 12-11-2004 10:14


All times are GMT +2. The time now is 04:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.