Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2005, 12:10   #1
nutcase
ScanFlyer Blue
 
nutcase's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 90
Default Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

dette vil nok få en del konsekvenser for flyselskapene. USA har vel savnet status på 20 rigger (sjø og landbaserte) samt produksjonsstans i 9 raffinerier. regner med at fuelpriser stiger kraftig. Det gjør i hvertfall bensinprisen her til lands. steget med over 1 kr på 24 timer. opp 68 øra igår og i morges opp 35 øre til. veil for 95 oktan bensin er nå 12.62. Og jeg tipper prisene vil gå mye høyere etterhvert som skadeomfanget i amerikansk oljeindustri blir mer oversiktlig. Deter også mulig at det blir knapphet på bensin og eventuelle andre oljeprodukter en tid fremover.

Jan Roar Rød
nutcase is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2005, 12:22   #2
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

å herrefred.. jaja, blir vel mer toging til jobb tenker jeg....


Håper dette er forbigående.

Nå er det på tide at staten går inn og reduserer bensinavgiften betraktelig. Staten tjener penger som gress og spyler det ut i alt mulig p*ss, som for ex invistere i amerikanske firma som lager landminer/anti personell miner.


__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2005, 12:33   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

nå er det stadig flere oljeeksperter som seriøst spår oljeprisen i 100 dollar, og en permanent oljepris om ikke vil ligge under 40 dollar fatet. Godt for AS Norge og det økende oljefondet - plutselig er jeg ikke så redd for alderdommen allikevel! Men, det lover ikke godt for bransjen.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2005, 13:09   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Hvor går smertegrensen til SASBRA, WF og andre selskaper? Da DY la frem siste kvartalsresultater uttalte sjefen sjøl at de ikke kan fortsette å tjene penger hvis oljeprisen går over 100 dollar.

CL
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2005, 13:53   #5
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Det merkes at dagens oljepris er vanvittig, og med tanke på forbruksøkningen i Kina og India må oljeforbruket hos oss andre reduseres noe. Kan vi nå kanskje forvente et stup i salg av SUV'er (særlig de amerikanske) og en saftig økning i salg av nye drivstofføkonomiske fly?

Edit: Akkurat nå er lommeboka mi glad for at V50'n går på diesel - og bruker ca. halvliter'n på blandet kjøring...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2005, 14:02   #6
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Katrina er altså noe av det beste som har skjedd miljøet på lenge.
(Bare synd at hun satte en millionby under vann i samme slengen...)
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2005, 15:36   #7
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Quote:
Originally posted by Isbamse
Katrina er altså noe av det beste som har skjedd miljøet på lenge.
(Bare synd at hun satte en millionby under vann i samme slengen...)
Man er vel ikke uenige i at oljeforbruk må ned, bare måten det gjøres på. Det er ingen tvil om at potensialet for reduksjon av forbruk er stort i USA. Håpet er kanskje nå at litt av det som skjedde under oljekrisen på 70-tallet - de mest bensinslukende bilene på markedet forsvinner i stor grad og flyene (for å holde oss litt on topic ) blir skiftet raskere ut med nyere mer drivstofføkonomiske (kanskje mindre...?) maskiner.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2005, 15:51   #8
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Quote:
Originally posted by Trety
Quote:
Originally posted by Isbamse
Katrina er altså noe av det beste som har skjedd miljøet på lenge.
(Bare synd at hun satte en millionby under vann i samme slengen...)
Det er ingen tvil om at potensialet for reduksjon av forbruk er stort i USA. Håpet er kanskje nå at litt av det som skjedde under oljekrisen på 70-tallet - de mest bensinslukende bilene på markedet forsvinner i stor grad og flyene (for å holde oss litt on topic ) blir skiftet raskere ut med nyere mer drivstofføkonomiske (kanskje mindre...?) maskiner.
DET er vi nok uansett enige om!
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2005, 15:58   #9
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Vel, jeg skal uansett bidra til å ikke bruke mer enn nødvendig i dag ved å ta fatt på en times gåtur i retning hjem (ikke hele veien, men likevel).
Men når det gjelder bilen så har jeg allikevel ganske godt miljøsamvittighet. Lavt forbruk, partikkelfilter og ozon-reduserende radiator er stikkord!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2005, 16:43   #10
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Var det ikke en viss hr. Hagen, eller hva det var for noe, som skulle fly rundt i gamle Albatross'er å hjelpe til nettopp i slike situasjoner? Blir vel ikke så billig å operere slike fugler heller nå....
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2005, 17:02   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Her i FL er nå prisen ca 3 dollar pr gallon. Med dagens dollarkurs er det under 19kr. Ikke akkurat noe å hyle over.

I går gikk flere DL flighter fra ATL til Europa ut med lite fuel, og mellomlandet nord i USA siden fuel-tilgangen i ATL er kritisk.

Lurer på om dette får konsekvenser for min kyst til kyst til kyst-reise i morgen...
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2005, 03:09   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Oljeselskapenes ledelse sitter naa og onanerer dollarsedler .....
Torsdag klarte Georgias mentalt tilbakestaaende guvernoer Sonny Purdue aa foraarsake total panikk .. Alle man loep til (bensin-)pumpene, og prisene gikk opp 50c paa noen timer .. den er naa 'stabilisert' paa rundt 2.29 .. i tillegg er mange stasjoner fortsatt tomme .. Noen steder satte de opp prisen til nesten seks dolalr for en gallon ... sinnsykt! Bare fordi guvernoeren ba folk om aa 'remain calm'. Det er klart reservene vil gaa ned i en periode, men det er bensin nok til alle saa lenge ikke folk mister hodet igjen. Bush har aapnet oljereservene noe som ogsaa vil hjelpe. Problemet er aa faa trucket bensin til stasjonene ...

ATL har fulle tanker - 10 dagers normalt forbruk. Delta har sendt noen fly via Cincinatti kun for aa vaere 'foere var' og aa avhjelpe situasjonen. Roerledningen til Hartsfield opererer fortsatt med normal kapasitet.


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2005, 11:15   #13
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Det er klart en stor utfordring for flybransjen med den høye oljeprisen. Men, det kan også benyttes til en positiv jakt på andre kostnader, som på sikt kan gjøre flybransjen sterkere. Jeg tror vi får en avskalling, hvor de mest ineffektive selskap forsvinner rimelig raskt om vi ser at drivstoffprisene øker ytterligere.

Men så over til det evindelige sytet om bensinprisene i Norge. Målt i kjøpekraft må prisen opp i 16-17 kroner per liter for at den skal være like dyr som den var i 1990. Det er nesten så det er patetisk når man ser enkelte vulgære politikere gjør bensinprisen til en hovedsak nå 9 dager før valget.
Jeg har gode venner i Polen, hvor de virkelig kan si at bensinprisen tar på. Omregnet mot kjøpekraft for en "vanlig" lønn tilsvarer bensinprisen der nå ca 50 kr pr liter .. Da først synes jeg man kan klage!
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2005, 08:32   #14
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

Jeg synes du har et godt poeng Farmer, bensinprisen er ikke avskrekkende tross alt. Det er mange andre saker som er veldig mye viktigere for de fleste av oss enn nettopp bensin (og ikke minst alkohol ) avgiftene!

For flytrafikkens del tror jeg vi ikke opplever mye annet med de norske selskapene at prisene går opp litt. I USA derimot blir det kanskje noe mer spennende. Noen som har lyst til å gjette hvem som går først? Independence og ATA er vel hete kandidater.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Orkanen Irene - om flytrafikken Hpkris Småprat 17 28-08-2011 09:30
Delvis OT: sirpjalle Flyforum 0 30-01-2008 22:57
Delvis OT: fusjoneringer Hurum Flyforum 6 25-01-2007 15:21
delvis OT CK Flyforum 2 24-09-2004 16:19


All times are GMT +2. The time now is 07:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.