Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-08-2010, 15:56   #1
ATC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
Default Blue1 inrikes i Sverige!

http://www.cisionwire.se/sas/fler-av...an-kalmar28915

Smart drag av SAS. Kommer säkert kunna använda detta på fler destinationer inrikes och vem vet, kanske på nya! En storlek på SAS inrikesflotta i Sverige som har saknats.
ATC is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 15:58   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,618
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Jeg visste ikke engang at Blue1 hadde ATR72 ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 16:03   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,481
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Det var en surprise för mig också......LUDDE!?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 16:05   #4
ATC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

http://www.svenskaflygbolag.com/

Tror att svaret finns här på var ATR kommer ifrån och ska även användas på nyöppning av Oulu för Blue1
ATC is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 16:05   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Golden Air som opererer dem på vegne av Blue1 ser det ut til. Fra Google...får ikke linken til å fungere:

Golden Air of Sweden orders two new ATR 72-500s
20 Jul 2010 ... increase Golden Air's ATR 72-500 fleet to five. These two new aircraft will fly in the colours of Blue1, a regional airline and SAS ...
http://www.aeronautica.alenia.it/......onewATR72-500s. aspx - Cached
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 16:25   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

En spennende og uventet satsning!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 16:50   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,618
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Kanskje KF tar ARN/Sverige og WF CPH/DK? Det kunne vært en fornuftig deling ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 17:22   #8
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Hva sier fagforeningen i SAS?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 18:03   #9
morr
ScanFlyer Blue
 
morr's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

forstår ikke helt hvorfor de ikke bare endrer navn fra Blue1 til SAS. Burde vært gjort for lenge siden
morr is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 18:30   #10
danneh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 81
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Länken du skickade fungerar inte. Men en kul satsning!
danneh is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 18:44   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,618
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Linken er riktig, men det er nok et serverproblem ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 18:47   #12
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

http://www.deagel.com/news/Golden-Ai...000007643.aspx

Så lenge Blue1 må lease fly/crew(?) fra Golden Air for å klare en slik produksjon, ser jeg ikke for meg at det blir en varig løsning. Ser ikke helt logikken i at blue1/SAS skal leie inn andre selskaper så lenge produksjon med turboprop kan gjøres av et annet selskap i konsernet...ja, WF
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 19:21   #13
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Høsten 2007 la SAS ned sin Q400 produksjon i Sverige. De sa til sine ansatte at dette skulle gjenoppstå med andre fly. Nå ser vi i hvilken form. 70 arbeidsplasser (cockpit) til gitt bort. Hurra!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 20:57   #14
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
http://www.deagel.com/news/Golden-Ai...000007643.aspx

Så lenge Blue1 må lease fly/crew(?) fra Golden Air for å klare en slik produksjon, ser jeg ikke for meg at det blir en varig løsning. Ser ikke helt logikken i at blue1/SAS skal leie inn andre selskaper så lenge produksjon med turboprop kan gjøres av et annet selskap i konsernet...ja, WF
Sett i lys av at to flytyper hos Blue1 erstattes av en, 717, kan det da tenkes at vi vil se en ordre på Q400NG for Blue1 også? Hvis det blir slik at Blue1 skal utfylle SAS slik man legger opp til her.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 21:14   #15
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Tvilsomt. Da får man ingen stordrftsfordeler og det passer ikke helt inn i Core SAS. Men man vet aldri hva blåruss kan regne seg frem til er mest lønnsomt
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 10:28   #16
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Ser ikke ut til at Blue1 har egne flightnumre på denne ruten. Poenget er vel at SAS ønsker flere frekvenser, men mindre fly, på ruten samtidig som de ikke har egnet materiell selv. Så blir det selvsagt enklere å leie inn tjenester fra et selskap som SAS-konsernet, ved Blue1, allerede har avtale med. Det er kommersielt mer interessant og enklere å operere ruten under Blue1-navnet, ettersom Golden Air allerede flyr flere ruter - med de samme Blue1-lakkerte flyene - for Blue1.

I praksis handler altså dette om at SAS leier inn flytjenester på wet-lease-basis - ikke at Blue1 skal fly svensk innenriks.

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Ser ikke helt logikken i at blue1/SAS skal leie inn andre selskaper så lenge produksjon med turboprop kan gjøres av et annet selskap i konsernet...ja, WF
Hvem har sagt at Widerøe skal operere alle turboprop flyvninger innenfor SAS-konsernet bare fordi de har fly av denne typen?
__________________

Last edited by FlightDeck; 03-08-2010 at 10:35.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 10:37   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Hvem har sagt at Widerøe skal operere alle turboprop flyvninger innenfor SAS-konsernet bare fordi de har fly av denne typen?
SAS har vel tidligere hatt som praksis å oppfordre til intern konkurranse mellom ulike deler av konsernet. Kanskje utviklingen i Sverige er et utslag av dette?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 10:46   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
SAS har vel tidligere hatt som praksis å oppfordre til intern konkurranse mellom ulike deler av konsernet. Kanskje utviklingen i Sverige er et utslag av dette?
Flere frekvenser på Stockholm-Kalmar, operert av Blue1/Golden Air på vegne av SAS, er vel først og fremst et resultat av en hensiktsmessighetsbetraktning, heller enn intern konkurranse. Hvem er det i så fall som konkurrerer med hvem i dette tilfellet?

Hadde SAS kommet lenger i arbeidet med å flåte- og personellutnyttelse, hadde SAS operert denne ruten med CRJ 900. Når det ikke er tilfellet, er det selvfølgelig mer naturlig å leie inn et svensk selskap, som man allerede har avtale med, enn å involvere Widerøe. Golden Air flyr allerede Stockholm-Åbo/Turku, Stockholm-Tammerfors/Tampere, Stockholm-Vaasa, Stockholm- Uleåborg/Oulu, Helsinki-Kuopio og Helsinki-Vaasa for Blue1. Riktignok flyr også Blue1 med eget materiell på flere av disse rutene.
__________________

Last edited by FlightDeck; 03-08-2010 at 10:50.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 11:04   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Flere frekvenser på Stockholm-Kalmar, operert av Blue1/Golden Air på vegne av SAS, er vel først og fremst et resultat av en hensiktsmessighetsbetraktning, heller enn intern konkurranse. Hvem er det i så fall som konkurrerer med hvem i dette tilfellet?
Vel, med intern konkurranse kan man forstå, akkurat som mange har hevdet at SAS iallefall tidligere praktiserte, at man setter produksjonen i en gitt del av selskapet opp mot produksjonen i andre deler av selskapet (dvs. er Blue1 mer effektiv enn WF til å produsere turboprop-flygninger så brukes det til å forsøk på å tvinge frem effektivisering i WF - hvor man bruker utflytting av produksjon til Blue1 som riset bak speilet). Nå er jo situasjonen i SAS litt anderledes enn under Lindegaard, men fortsatt så opererer vel KF og WF litt på siden av CoreSAS.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 11:20   #20
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Blue1 inrikes i Sverige!

Det ser ut til at de opererer ARN-KLR helt uavhengig av SAS, med KF nummer. Det ser ut til at det nå blir 3 avganger med KF og en med SK. I hvert fall på ukedager. KF rutene selges også på sas.no/se med KF nummer.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NextJet med B737-300 på svensk inrikes - ble til BAe 146 Mikey Flyforum 10 03-01-2018 21:27
A320 på svensk inrikes från 26 Okt Ryan Flyforum 2 15-10-2014 16:21
SAS åpner fast track - Inrikes ARLANDA Stromoren Småprat 0 29-08-2014 08:10
Jet Time på SAS inrikes Stromoren Småprat 24 22-11-2013 00:48
Vätskeregler på Norsk inrikes sarpingen87 Flyforum 11 23-01-2009 08:09


All times are GMT +2. The time now is 21:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.