![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Så var det endelig på tide å begynne årets sommerferie. Siden jeg hadde slått til på en av Lufthansas tilbud i biz fra Tyskland til Asia, betydde det at den første oppgaven var å komme seg til Frankfurt, og hadde da kun behov for en en-veis billett, siden returen helt tilbake til Oslo var i boks. Pga LHs prising av enveis billetter og at de heller ikke hadde noen billige t/r hvor man kunne kaste returen tilgjenglig gjorde at eneste reelle alternativ for min del da var SAS.
Begynte å lete i slutten av mai for en reise 2/7 og heller ikke de var spesielt billige. Pga separate billetter trengte jeg også en viss tid å gå på, hvilket gjorde at utvalget avganger var begrenset, og prisen relativt høy. Enten 1.800kr direkte, eller noen hundre kroner mindre hvis jeg valgte via København. Men plutselig kom det tydeligvis en kampanje på banen og OSL-CPH-FRA ble plutselig solgt til kun 900kr, riktignok med en grytidlig avgang fra OSL og 7 timer venting i FRA. Men fikk heller ta det som en tur og planla derfor et besøk i Mainz mens jeg uansett måtte vente. Med dagens andre SAS fakir-flight til CPH som går 07:10 betydde det at alarmen da ble innstillt til klokka "helvetestidlig" og det ble en rask dusj og på med klærne før jeg var klar for avgang. Sov over hos dama, og da er det mest praktiske å ta Flybussekspressen fra Storo. Så litt forsinket noe over 5 om morgenen kom da bussen, som faktisk koster det samme som Flytoget selv om hverken tiden eller frekvensen matcher. Normalt ville jeg tatt en buss senere, men ville da fått kun knappe 45min gå på, så valgte da en en tidligere buss i disse sommerferie tider da man ikke helt hva slags passasjerer man kan vente seg på OSL i juli. Tok igjen igjen forsinkelsen mens jeg hørte på musikk i halvsvime, oppover E6 og ankom da OSL 05:50, 1:20 før flyet skulle gå. Masser av folk i avgangs hallen man fant raskt en automat og fikk skrevet ut boarding card og bagtag på SK1463 og SK1637, som jeg begge hadde sjekket inn på nettet dagen før. Mye folk, men med 6 eller 7 bagdrop luker åpne hos SAS var det ikke mer enn 5 minutters venting. Security gikk også greit og var gjennom på 6-7 minutter før det var en tur innom banken for å ta ut litt Hong Kong-, Singapore- og Australske Dollar. Var en LN-RRG som så stod klar ved "Kon-Tiki gaten", en av de dårlige gatene på OSL da det både er trangt og man føler at man står oppe frokosttallerknen til gjestene der. Som med mange andre her er ikke RRG eller de andre Spantaxfuglene til SAS min favoritt, men med sete 16A som er den bakerste nødutgangen er i det minste benplassen god. Endel rader Extra og totalt ca 2/3 fullt fly og avgang på rute som så ofte med SAS ![]() Da jeg ikke hadde spist noen frokost var valget egentlig lett så det ble å kjøpe seg frokost ombord. Dog ble jeg litt skuffet, for selv om frokosten er større enn på innland Sør-Norge, så har de tydeligvis begynt med de forbaska polarbrødene......noe av det værre vi har importert fra Sverige. Men var sulten så ned gikk det. Ellers var betjeningen smilende og salget OK på flighten og crewet hadde ingen problemer med å komme seg gjennom hele flyet med tralla. Så alle som villa ha fikk. ![]() Landet 10 minutter før rute på CPH, men måtte selvfølgelig vente i 5 minutter før gaten vår ble ledig. Inn på B-piren og på skjermen mener jeg bestemt det stod at flyet videre skulle gå fra D. Så begynte å bevege meg i den rettningen og tok en liten shoppingrunde i J.Lindeberg-butikken før jeg nå oppdagen at det plutselig stod A-et-eller-annet på gaten.....vel, ingen skam å snu, så ble da å ta en 180-grader å begynne den lange turen ytterts på A-piren hvor OY-KBL, en av SAS sine A321, stod å ventet. 2 søsterskip og 2 Cimber på den andre delen av A-piren ![]() Et kaos av ferieturister ved gaten, men ikke værre enn at boarding funket slikt det skulle. Business, gullkort og extra-passasjerer kunne gå ombord når de ville, mens resten ble boardet i forhold til seterad ![]() ![]() Avgang på tid også her og kom oss etterhvert opp i luften og serveringen tok til og kjøpte meg en cola og en muffins, dessverre av den ikke ferske typen ![]() ![]() Landet i FRA på tid og som veldig ofte der så ble man forvisst til en bussgate. ![]() Bussing inn til terminalen og dette var tydeligvis en skikkelig feed-flight til LH og andre Starpartnere for ved bagasjebåndet var vi neppe mer enn 10 stykker. Hvorav de fem første fikk bagasjen etter ca 15 minutter, mens resten av oss måtte vente og vente før de restere koffertene først kom etter 40 minutter. Skal innrømme at tanken "Faen, nå er kofferten borte" da ved et par anledninger gikk gjennom hodet. ![]() Men den kom til slutt og kom meg ut og fikk lagret den, før jeg kjøpte billett og satte meg på toget til Mainz. Der spiste lunch, drakk noen øl og tuslet litt rundt i finværet. Tok så toget tilbake og tok en liten tur innom spotterterrassen på T2 ![]() Litt trafikkork ![]() ![]() Fant så ut at det var på tide å bevege meg videre.....men den historien kommer i helt andre trip reporter som vil inneholde ca 40.000km med flygning, 2 selskaper, 3 kontinenter og 9 flytyper ![]() Det den enkleste måten å komme seg til FRA er selvsagt en av non-stop flygningene med SAS eller LH, men SAS via CPH var egentlig ikke noe dårlig valgt det heller, spesielt når man sparer en tusenlapp på det......og selv ikke den tusenlappen ville gitt mer 100% EB opptjening. På bakken leverer SAS definitivt varene, men det i luften kan variere. Tommel opp for besetningen, men synes at det i det siste har vært litt for stor variasjon i kvalliteten på Cloud Shop maten. Når den er på topp er den å fortrekke fremfor LHs lille og kjedelige sandwich, men slik den var denne dagen var den ikke god nok og skulle ønske det var litt mer konsistens her.....og vær så snill: La svenskene få beholde polarbrødet sitt for seg selv. Så lenge utvalget og kvalliteten er god gjør det meg ikke noe å betale på korte distanser. Ellers hadde ikke crewet noe problemer med å rekke gjennom hele flyet i god tid før nedstigning på disse flightene, da jeg ser endel har klaget på det i det siste. Men alt i alt fine flighter begge to, selv om kvalliteten på Cloud Shop denne dagen trekker ned. Men det er først og fremst på bakken at SAS er bedre enn sine konkurenter nå om dagen ![]() .....også skulle jeg ønske jeg fikk mer enn 150 + 200 Eurobonuspoeng ![]() Last edited by Someone; 24-07-2010 at 13:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Flott, herlig, gleder meg til hele fortsettelsen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott rapport..Bare å vente i spenning på resten her ja ..
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for flott rapport! Jeg mener også at Cloud Shop har tapt seg i det siste - prisene er justert opp, utvalget er kjedelig og kvaliteten varierende. Jeg fikk ikke polarbrød da jeg kjøpte frokostpakken sist, men smørbrødet smakte ikke godt. Rart med det - Cloud Shop har tidligere vært ganske bra, men etter skiftet av cateringleverandør har det tapt seg. Ellers er det beste med SAS' A321-maskiner det stooore toalettet foran i flyet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A 320 Neo mellom OSL-CPH - eller CPH-OSL | ATC-flyradar | Småprat | 17 | 25-04-2017 20:21 |
Sommerferien 2016 - OSL-CPH-YYZ-FRA-OSL i C med SAS, Air Canada og Lufthansa | SAJblue | TripReports | 25 | 04-08-2016 10:17 |
BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ | 737-405 | TripReports | 32 | 16-12-2014 01:13 |
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) | SeatBelt | TripReports | 27 | 01-11-2011 20:46 |