![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sangtitteltradisjonen fortsetter, denne gangen med Madonna. Som vanlig har tittelen noe med turen å gjøre, og hva, finner dere sikkert ut etterhvert
![]() Vi begynner for mange måneder siden, da det fortsatt var hvitt på bakken. British Airways sendte en mail med et særdeles generøst tilbud: Fly i Business eller First, og få en drøss med ekstra miles: 7500 ekstra miles for en rundtur i Club Europe, eller 32500 miles for en rundtur i Club World, eller First. Jeg registrerte meg, men uten noen konkrete planer om å reise noe sted, lot jeg det bli med det. Vi spoler så fram, til slutten av mai. British Airways sendte meg en ny mail, hvor de fortalte meg at det fortsatt ikke var for sent å benytte seg av dette tilbudet. Jeg begynte nå å tenke litt. Man måtte fly innen utgangen av juni, som betød at man måtte være ferdig med turen senest torsdag 30. juni. Akkurat den uken hadde jeg tilfeldigvis tatt ut ferie, delvis fordi jeg hadde kjøpt en konsertbillett til en konsert den uken, og fordi jeg hadde "en uke til overs". Flott! Jeg hadde altså en billett til et arrangement tirsdag 29. juni, og samtidig visste jeg at om jeg skulle fly business, måtte det bli en såkalt R-klasse, som er BA sin billig-business, som ikke er fleksibel, og krever at man er borte natt mellom lørdag og søndag. Ergo var det lørdag 26. juni som var den eneste dagen som var aktuell som avreisedag, og søndagen eller mandagen som var aktuelle som hjemreisedag. Bestemte meg for å ta to netter borte, og det ble derfor altså mandag 28. januar som ble hjemreisedagen. Så, man logget seg inn på ba.com, valgte Oslo som avreiseby, og tastet inn "LHR" på ankomstby, slik at det dukket opp en klikkbar "greie" som viste hele teksten: "London, United Kingdom, LHR, Heathrow". Sånn så det ut: ![]() Alternativene som dukket opp, var heller ikke mange. På begge de dagene som var aktuelle som hjemreisedager, var det drøssevis av R-klasseseter - på utreisedagen var det verre. Det skulle gå tre fighter den dagen: BA761, BA763 og BA767, med avgangstider 07:50, 11:55, og 16:55. Det fantes hele to R-klasseseter fordelt på disse tre avgangene. BA763 er en passe avgang. Man slipper å stå opp fryktelig tidlig, men får samtidig utnyttet en dag i London. BA763 var den ene flighten som ikke hadde ledige seter i R-klasse. Det var altså BA761 og BA767 som hadde ett sete hver. Valget ble enkelt: BA767, med ankomst LHR klokken 18:15. Returen ble BA770, som er den siste flighten for dagen, og har avgang fra LHR klokken 19:15, og ankomst OSL klokken 22:20, en drøy halvtime før siste bussen hjem. Det kan bli spennende. To netter i London. What to do, what to do... Jeg gidder som regel ikke være for lenge på et sted, så jeg bestemte meg for å utforske nye steder jeg aldri har vært på. Her kommer Virgin inn i bildet ![]() Skulle jeg fly? Hvor? Nei, her skulle mer av Storbritannia utforskes. Jeg kan vel nå røpe at det er snakk om Virgin Trains, og ikke Virgin Atlantic. ![]() Jeg kan vel røpe såpass at det var Edinburgh og Manchester som var aktuelle destinasjoner, da begge byene har hver sin Hard Rock Cafe. Etter litt utforskning av togtider, ble det bestemt Manchester, da det så ut til å gå mange flere tog dit - dog, jeg trengte ikke mer enn ett ![]() ![]() Hoteller skulle også bookes. Begynte først å lete hos Hilton og Marriott, da det var disse jeg visste om hvor man kunne registrere bonuskort allerede ved booking. Jeg bryr meg ofte ikke så mye om flypoeng hos hoteller, og egentlig enda litt mindre om hotellenes egne poenger, men kan man fikse det ved booking, er det greit. Hilton tilbyr dobbel-dipping, som betyr at jeg kan få BA-miles i tillegg til Hilton-poeng, mens Marriott har en funksjon hvor man kan få BA-miles istedenfor hotellpoeng. I London lå Hilton upraktisk til. Jeg skulle komme inn til Paddington, og videre fra Euston, og såvidt jeg husker lå ikke noen av Marriott sine hoteller praktisk til. Hilton derimot, har to hoteller med disse stasjonsnavnene i navnet sitt: Hilton Paddington, og Hilton Euston. Booket først Euston, før jeg fant ut at en lørdagskveld kanskje ikke var den mest ideelle tidspunktet å stresse seg via tuben med bagasje, så da ble det booket hos Hilton Paddington - før jeg igjen fant ut at Hilton Metropole, som ligger rett borti gata. Billigere ble det kanskje ikke, men det ble finere rom. Manchester: Booket først hos Marriott, men fant så ut at Hilton lå mye mer praktisk til, både mtp, at jeg kunne ta trikken dit (evt, toget) fra Picadilly, samt at det lå rett ved en jernbanestasjon, hvor det gikk tog til flyplassen. Deansgate, het visst stasjonen. Så var jeg inne på Tripadvisor for å lese om hotellet, da jeg bestemte meg for å se hvilket hotell som var nummer 1. Det het City Inn, så utrolig bra ut, hadde masse bra reviews, var billigere, og lå rett ved Picadilly. Vanlige rom kunne en vel få for helt nede i ca. 65 pund, og for ca. 165 pund, kunne man få en suite, dog var det en prepaid pris - jeg booket en sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vi spoler fram til dagen før avreise: Etter å ha fulgt med på setekartet fram mot avreise, skjedde det: Jeg ble offer for de beryktede "seat-shifters" - og det til de grader!!
Jeg har et greit kriterie for setevalg: Venstre side, vindu, så langt fra som mulig, men ikke rad 1, og om nabosetet er ledig, så er det fint. Kabinen hadde vært stapfull på rad to og tre, mens rad en var blokkert for de med gullkort. Jeg hadde plukket ut sete 3A, men da gardinen ble flyttet en rad bakover, hoppet jeg elegant (yeah right ![]() ![]() Enda litt nærmere avreise, er rad 4 tilbake, men nå sitte det noen i 4A. Jeg er skikkelig gæren, og bestemmer meg for 4F ![]() Så skulle man sjekke inn på nett, og beskjeden var der igjen: "Your seat has been changed". Nei!!! Stupid as it may sound: Jeg liker ikke rad 1. Nuvel.. nå hadde altså vi to som hadde 4A og 4F, fått 1A og 1F, og mer var det ikke å gjøre med det. Vi spoler fram til i dag: Etter litt søvn og en liten handletur for a' mor, så var man klar for #Ruter sin rute 855 til OSL. Kapret baksetet på høyre side, der benplassen er så god, at jeg får plass til kofferten foran meg. Nede på OSL i løpet av en halvtime, og så var man klar. Var av den oppfattelse at innsjekk skulle åpne to timer før (altså 14:55), så i mellomtiden stakk jeg innom vekslingsautomaten borte ved DnbNor sin lille filial, i den tro at om man puttet utenlanske sedler inn, så kunne man få pengene rett inn på konto. Det kunne man visst ikke, men det fant jeg ut først etterpå. Jaja, har hvertfall cash til tax-free'n når man kommer hjem ![]() Gikk så opp til avgang, hvor jeg fant ut at jeg skulle skaffe meg BP. Da så jeg at skrankene allerede var åpne, så da var det jo greit. Fant en automat, fikk ut BP, kom meg forbi damen som bevoktet biz-skrankekøen, etter at hun forsøkte å geleide meg inn i ![]() Det ble kjapt min tur, og karen bak skranken fik tag'et kofferten min, og jeg fikk et "thank you", selv om jeg syntes han snakket norsk først. Jaja. Fant secutiy, og kom kjapt igjennom - nesten. Alt av metall lå i pc-veska, og jeg har gått lydløst i gjennom før, i omrent de samme klærne\skoene\etc. som jeg hadde på meg nå. Skjønte vel da ganske fort at jeg var en av få utvalgte som skulle få bli befølt litt ekstra. Karen som gjorde det var i og for seg hyggelig nok, og spurte om jeg skulle på Sydentur.Svarte London, og da lurte han på om jeg skulle på konsert. Da jeg svarte at det var mest for å fly litt, sluttet han å prate. Ferdig med det, tok han skoene mine, og sendte de gjennom også, og etter at de kom gjennom, var det bare å ta de på seg, og finne loungen, hvor jeg nå sitter med litt potetgull og øl, og er stort sett klar for tur. Vi snakkes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bare et par kjappe ord om loungen også: Dette er vel første gangen jeg har måttet vente ved inngangen fordi det ikke satt noen i skranken. Etterpå kunne jeg også overhøre en mann som (forsåvidt på en høflig måte) påpekte at det var bord som hadde stått uryddet i en time. Ellers er det stille og rolig, og forhodsvis lite belegg.
Last edited by Martin; 26-06-2010 at 15:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Bra rapport til nå, gleder meg til resten.
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
God tur!
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ser fram til fortsettelsen.
Har åpnet en flaske Champagne her sånn at det passer med TR'en din ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
All right!!
Etter loungen, ble det en tur innom en minibank, for så å komme seg ut av Schengen, og bort til gaten, der G-EUOH stod og ventet. Satte meg ned litt, før jeg bestemte meg for å stikke i kiosken for å skaffe tyggegummi, men siden køen var lang, droppet jeg det. Det ble så ropt opp at boarding ville begynne om 15 minutter, jeg revurderte tyggisen, før det igjen ble ropt opp, at boarding begynte nå, for passasjerer i rad 1-3. De 15 minuttene kan ikke ha tatt mer enn et halv minutt ![]() Som sagt, rad 1 til 3 ble ropt opp, så jeg gikk. Havnet bak en jente, som jeg syntes så litt for ung og "pen" ut til å fly business - for all del, ikke at det er noe fasit-utseende på det, jeg bare stusset litt på det. Kom ombord, og selvsagt satt hun ikke i business. Menzies på OSL er altså flinke til å rope opp at de utfører priority-boarding, men ikke så flinke til å følge opp. Ikke kan hun ha hatt status heller, for da burde hun ha visst at det ikke var noe vits å legge BP'et nedi veska før etter at hun hadde boardet, siden man må vise det til crewet. anyway, vi slapp ned i broa, og ble stående... Istedenfor å vente med boarding, ble vi på rad 1-3 sendt ned i brua, sånn at vi som hadde vasket oss, kunne stå der i varmen og svette litt igjen. Anyway, kom meg ombord, og fant sete 1F. Kabinen fylte seg opp, og tilslutt var det bare sete 1C og 1D som var ledige. Setene til BA er sånn, at i CE så utvider de bredden på setene. B-setet, skvises inn til noe som ingen på noen som helst måte kan komme seg nedi, mens på høyresiden, er alle tre setene like brede, men ingen av midtsetene selges. Paret som hadde 1C og 1D, så nok ut som de hadde "gått på" et oppgraderingstilbud, bl.a. fordi de tydeligvis ikke hadde sjekket inn på forhånd, samt at når de kom ombord, plumpet de bare nedi 1D og 1E. Greit for meg om folk vil sitte sammen, men for meg som faktisk hadde betalt for et sete med ledig sete ved siden av meg, var det litt irriterende.. Jeg bestemte med dog for å vente til etter take-off, og så flytte meg over - helt til Penny Brown, Cabin Service Director, lurte på om alle tre reiste sammen, noe kun de to andre gjorde. Jeg ble da spurt om jeg ville sitte i 1C, noe jeg sa ja til. Flyet stod da ute ved 19L, og ventet på å taxe ut og ta av, mens jeg smøg med Vi tok altså av, og Penny tok mikrofonen, og introduserte oss for både henne, Andrew og Glyn, og fortalte også at de som satt bak, skulle få noe å drikke, og en "snack". Hva vi foran skulle få, følte hun ikke for å gni inn til de uvaskede ![]() Først tok Penny en runde med barvogna, og det ble champis på undertegnede. Etterhvert kom hun nok en runde, og kunne friste med laks, eller en salat som bestod av noe... greier. En slags ost, noe som lignet på pepperoni, noe som lignet på spekeskinke.. Alt i alt, så så alt annerledes ut, noe som nok skyldes at de har byttet cateringleverandør. Der er det forresten DHL som står for logistikken. Koste meg med salat, en liten sjokolademousse, og to ostebiter og et par kjeks, en champis til, og etterhvert en kopp te. Ikke så mye annet spennende skjedde, før vi etterhvert landet fra vest, og taxet til en gate på T5A. Bra belegg var det: Fullt foran gardinen, og tilsynelatende fullt bak også, siden det satt en fyr på klapp foran hos Penny. Var kjapt oppe av setet, og nummer to ut av flyet, etter klappsetemannen. UK Border gikk greit, og damen slapp meg inn. Nede ved bagasjebåndet, var det ennå ikke noe bagasje, men den kom kjapt - og min kom som nummer tre ![]() Kom så gjennom tollen, og fant Heathrow Express, og gikk ombord, og satte meg på First Class. Billetten vasr kjøpt på forhånd på nettet, og lå som en mail på aifånen, og hadde kostet meg 16,50, som er det det egentlig koster for Express Class (eller kjipklasse) ![]() ![]() Var kjapt framme på Paddington, og ut døra, tl venstre, og noen meter bort, fant jeg Hilton London Metropole. Litt kø i resepsjonen, men det ble etterhvert min tur, og jeg fikk fortalt en ung dame, som slettes ikke var vond å se på, hva jeg het, og hva mine intensjoner var. Hun fant bookingen, og ville så se passet, og da slo hun over til "Er du från Nårje?" Joda, dama var svensk ![]() ![]() Fant rommet, og der stod også mitt lille "økomiske sjakktrekk".Hilton har et opplegg, hvor man på forhånd kan bestille ting man vil ha på rommet, f.eks. brus, øl, vin, etc. etc. 5 flasker øl, kostet ca. 21,50, mens jeg hadde slått til på en slags pakke, som bestod av fem øl, tortillachips og salsadip, for bare 20 pund ![]() Nå er toritllanen borte, og (bare) to av ølene, men jeg lurer på om jeg ikke skal jakte på noe middag. Snakkes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Flott rapport. Veldig artig å følge turen. Venter på fortsettelsen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Meget underholdende, Martin
![]() Noe som skjedde etter kl. 23? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dessverre
![]() Var også forbi resespsjonen et par ganger i går kveld, men da var hun heller ikke der. Regnet med at hun visste hvor jeg "bodde", men da jeg sovnet i to-tiden, hadde hun fortsatt ikke vært innom ![]() Det ble middag borte ved Paddington i går, på Aberdeen Steakhouse. Det sies og være overpriset, "turist", og ikke særlig bra, men jeg hadde spist der før, og syntes det var ok, så jeg prøvde - det var egentlig en liten skuffelse. Så langt i dag: Har våknet, mye tidligere enn jeg burde. Var vel nede til frokosten ca. halv åtte. Det hang forøvrig skilter i heisen, om at de anbefalte gjestene å møte mellom 06:30 og 08:30.. Regner med at de ventet flere gjester etter det, for da (klokken 08:30), åpnet de også frokostservering i en av suitene på hotellet, så antageligvis er ddet mye folk her nå. Så nå er klokka snart halv ni, toget mitt går litt over tolv, så jeg regner med å stikke herfra i 10-10:30-tiden. Virgin har visst en lounge oppe på Euston, så man skal sikkert kunne sitte godt mens man venter på toget. Snakkes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt bilder, kanskje?
![]() ![]() Salaten til BA. Helt grei. ![]() Helt ok på First Class på HEX. ![]() Litt snacks man hadde forhåndsbestilt på rommet. Mest for å "teste det ut", egentlig ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En ting til. Hvis du skal bo på samme hotellet igjen, så har nærområdet mye bra og billig indisk å by på.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Stilig ![]() Etter frokosten, ble det å ta det litt med ro på hotellrommet, surfe litt, og glo litt på tv. Var bl.a. noe veldig skummel barne-tv, med noen AA-batterier som ble skremt av et stor, farlig 9-volts batteri. AA-batteriene visste dog råd, og "satte seg i" en slags leke-Tyranosaurus Rex, og spiste opp 9-voltsbatteriet, så gnistene sprutet. Etterhvert passerte klokken 10, og så kvart over 10, og jeg fant ut at det var greit å bevege seg mot Euston. Stilte meg i kø for å sjekke ut. Ja, de hadde en sånn boks man bare kunne legge fra seg nøklene i, men av en eller annen grunn foretrekker jeg å sjekke ut hos et levende menneske. Allikevel, kom det en kar bort, lurte på om jeg hadde fått regning under døra, og om alt så ok ut. Så tilbød han seg å ta nøkkelkortet, og jeg kunne gå. Rett over vegen (omrent) lå Edgware Road Tube station, og en stykk enkelbillett i sone 1 ble kjøpt, for den korte turen bort til Euston Square, som er egen stasjon, litt unna Euston, som igjen er stasjon for både jernbanen, og tuben. Fant fram til Euston, og fant kjapt Virgin sine automater, hvor jeg takket være et VISA-kort og en bookingreferanse fikk ut billetten: 1 stk. First Class til Manchester, vogn K, sete 12A. Hadde det bare vært 12 hos Virgin Atlantic ![]() Fant så et lite skilt som viste vegen til en lounge, men den var stengt. En dame forklarte at "the other one is open, across the concourse" - og den var også større, så jeg er egentlig litt glad for at den andre ikke var åpen, for i forhold til denne, var den en liten skuffelse. Ikke at denne er noe å rope et voldsomt "hurra" for, men med en cola (les: Pepsi), en ok stol å sitte i, og gratis wifi, overlever jeg som regel ![]() En time til avgang, så snakkes vi kanskje fra toget. De skryter visst av gratis wifi ombord også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Browncoat
|
![]()
Nydelig rapport som vanlig dette Martin!
God tur videre, og oppdater tråden ofte ![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Man kom seg fra loungen, og fant platform 12. Der stod pendolinotoget til Virgin klart, og boarding var allerede i gang. Vogn K var helt bakerst, så jeg duret inn der, og fant sete 12. Seatingen er 1-2, og jeg sitter på en enseter. First Class skulle altså være bredere seter, med bedre benplass. Vel, greit med benplass, men hvas med "mageplass"? De har likesågodt montert inn et bord, som ikke kan løftes eller fjernes på noen måte.. Dog, man sitter helt fint.
En dame kom forbi med en tralle, og det ble litt potetgull og et par Pepsi. Ellers har man sittet og slappet av, nytt litt utsikt, og surfet på nettet. Sjekket inn for den første av morgendagens to flighter har man også fått gjort. Følte meg nesten litt "evil" når jeg satt ombord i et av Bransons tog, og sjekket inn på BA ![]() Nå er man i Stoke-on-Trent, og det er en snau time igjen til Manchester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vel framme i MAN!
Kom meg av toget, og fant vegen til hotellet, som ligger rett utenfor stasjonen. Foersoekte foerst aa sjekke inn hos ei froeken, men siden innsjekk foeras aapnet klokken 15, maatte jeg vente 20 minutter. Satte meg ned og ventet, og proevde paa nytt naar klokken var blitt 15. Ble saa sjekket kjapt inn av en kar, som gav meg noekkelkort, en voucher for en drink i baren, og kunne bl.a. informere om at det stod en iMac til fri benyttelse paa rommet. Det skulle vise seg aa ikke stemme. Fant heisen, fro opp i tiende, og fant rom nummer 1038, som var en suite. Som sagt stemte det ikke at det var en iMac der.. det var to! Eller mente han en paa rommet, men glemte den i stua? Nuvel. Hotellet og rommet ser fresht ut, og kan absolutt anbefales. Praktisk i forhold til jernbanestasjonen er det ogsaa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er vel denne Hilton du er på da Martin?
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Virgin Atlantic og Virgin Australia med samarbeid | Someone | Flyforum | 0 | 10-06-2019 09:34 |
Gammel Virgin etterfulgt av nyere Virgin ++ | Turtle | Bilder & foto | 8 | 11-08-2012 17:26 |
Virgin Blue blir til Virgin Australia | Someone | Flyforum | 19 | 05-05-2011 17:13 |
Virgin Nigeria mister Virgin-navnet | CK | Flyforum | 2 | 17-09-2009 23:28 |
Virgin Atlantic codeshare med Virgin Blue | CK | Flyforum | 2 | 17-06-2005 17:49 |