Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2010, 08:05   #1
RIBRO
ScanFlyer Gold

SAS SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

http://www.newsweb.no/newsweb/search...ssageId=253676

Her er det mye interessant å finne:
- Income before tax: MSEK -3,423 (-969)
- SAS launches new cost measures amounting to SEK 2.0 billion
- A letter of intent has been signed with the flight deck and cabin unions
- SAS announces a rights issue amounting to approximately SEK 5 billion

Emissjonen har også støtte fra de tre regjeringene.

Noen som graver dypere i årsrapporten?

Last edited by LN-MOW; 18-02-2010 at 17:07. Reason: Mofofy title
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 08:13   #2
Utflyttet
Ute på tur

Og dn.no har sitt å si:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1833749.ece

Quote:
SAS går på en langt større smell enn ventet i fjerde kvartal og skal spare nye to milliarder.
Og da er jo spørsmålet: er det 2 mrd å spare?

-A

Og Hegnar er på saken:

http://www.hegnar.no/bors/article409538.ece

Quote:
SAS kommer med et overraskende milliardunderskudd og varsler emisjon på fem milliarder kroner. Norske myndigheter blar opp.
Og i motsetning til spekulasjon tidligere i uken, Giske blar opp penger.

Og E24 har selvfølgelig en sak:

http://e24.no/boers-og-finans/article3508045.ece

Quote:
SAS kutter nye 2 milliarder

Samtidig skal det kriserammede flyselskapet hente inn 5 milliarder kroner i ny kapital.
Og dn.no sin egen sak om at Giske blar opp 575mio NOK, av totalt 5mia SEK:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1834613.ece

Quote:
SAS henter 5 mrd

Flyselskapet SAS vil hente fem milliarder svenske kroner. Næringsminister Trond Giske stiller opp med 575 millioner norske kroner.
Og Aftenposten har sin sak ute:

http://www.aftenposten.no/okonomi/in...cle3508072.ece

Quote:
Regjeringen vil redde SAS
Flyselskapet ber eierne om fem milliarder kroner.
...og Dagbladet her: http://www.dagbladet.no/2010/02/09/n...fart/10309090/

Quote:
Norges regjering er positiv til å delta med en andel på 575 millioner kroner i en ny SAS-emisjon, men stiller vilkår for deltakelsen.
-A

Last edited by Utflyttet; 09-02-2010 at 08:44. Reason: Slått sammen mange linker til pressen
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 08:22   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: SAS årsrapport 2009

Er det ikke ved at være på tide, at bestyrelsen indser at Mats Jansson er den forkerte chef. Synes absolut ikke han har bidraget med noget som helst positivt - udover store mia underskud og 2xemmission.

Nu har han trods alt haft nogle år til at bevise at han kan drive selskabet i positiv retning, noget han i mine øjne har fejlet med.

Jeg har en stor kærlighed for SAS og det er trist at se selskabet bliver drevet sådan som det går nu. Derfor ville jeg ønske en mere kompentent ledelse, som en gang for alle kunne få Skandinaviens bedste flyselskab på fode i gen - til gavn for både passagerer og de mange tusinde ansatte.

Jeg føler med de ansatte der endnu engang skal igennem sparerunder og usikkerhed for egen og deres firmas fremtid. Synd I skal blive ved med at gennemgå dette...
Old 09-02-2010, 08:24   #4
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Er det ikke ved at være på tide, at bestyrelsen indser at Mats Jansson er den forkerte chef. Synes absolut ikke han har bidraget med noget som helst positivt - udover store mia underskud og 2xemmission.

Nu har han trods alt haft nogle år til at bevise at han kan drive selskabet i positiv retning, noget han i mine øjne har fejlet med.

Jeg har en stor kærlighed for SAS og det er trist at se selskabet bliver drevet sådan som det går nu. Derfor ville jeg ønske en mere kompentent ledelse, som en gang for alle kunne få Skandinaviens bedste flyselskab på fode i gen - til gavn for både passagerer og de mange tusinde ansatte.
Tror vi skal vente til kl 1030 da han skal kommentere rapporten. Tipper han går.
Old 09-02-2010, 08:27   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Problemet til de skandinaviske regjeringer nå er at de er i en catch 22 situasjon. Enten må de gjøre som nå, og bli med på en ny emisjon, eller så lar de vær å delta og havner da i den situasjonen at de enten taper nesten hele den tidligere investeringen pga utvanning av aksjene eller de taper alt ved en konkurs

Ingen av delene er gunstige, så gjelder det bare å finne ut hva som er mest lønnsomt. Og når regjeringen absolutt har lyst til å eie deler av en flyselskap......

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Og da er jo spørsmålet: er det 2 mrd å spare?

-A
Det er nok fortsatt mye å hente. SAS er jo ikke det mest effektive flyselskapet der ute
Old 09-02-2010, 08:29   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Tror vi skal vente til kl 1030 da han skal kommentere rapporten. Tipper han går.
Det kan man kun håbe på - selvom det ville være et skidt tidspunkt at skulle skifte chef. Men på den anden side, så kan det ikke blive meget dårligere end nu, så et chef-skifte kan måske ovenikøbet virke positivt på både ansatte og markedet...

Jeg håber - så ville der trods alt være lyspunkter ovenpå dagens kedelige SAS-nyheder.
Old 09-02-2010, 08:30   #7
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Regjeringen er positiv til å delta med sin andel av den planlagte emisjonen i SAS AB slik det fremgår av selskapets børsmelding tirsdag morgen. Men den norske stat stiller vilkår for deltakelsen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=592970
Old 09-02-2010, 08:33   #8
RIBRO
ScanFlyer Gold

Også den svenske regjeringen har kommet med en pressemelding rundt emisjonen.

http://www.regeringen.se/sb/d/12745/a/139274
Old 09-02-2010, 08:33   #9
basejumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Og dn.no sin egen sak om at Giske blar opp 575mio NOK, av totalt 5mia SEK:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1834613.ece

-A
Vist dette er tilfelle så tror jeg ikke Giske vet hvilken skadevirkninger dette har for luftfarten i Norge og turisme, etc. Meget uheldig.

Jeg håper finanskrisen holder seg en stund til. Man kan av og til sammenligne finanskrisen med penicillin, vist du avbryter kuren for tidlig gror dritten tilbake.
Old 09-02-2010, 08:34   #10
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er nok fortsatt mye å hente. SAS er jo ikke det mest effektive flyselskapet der ute
Det er jo så, men jeg har inntrykk av at SAS begynner å dra på en del kostnader man ikke kan sette seg ned å forhandle med; de har jo en såpass høy grad av gjeld at bare kostnaden av dette må være betydelig i forhold til andre kostnader de kan reelt endre på?

-A
Old 09-02-2010, 08:37   #11
OJB
ScanFlyer Rusty

Au da , dette var ikke bra. Men at de skandinaviske lands regjeringer går inn med mer kapital uten en mer helhetlig og langsiktig strategisk plan virker ikke fornuftig.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 08:40   #12
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det kan man kun håbe på - selvom det ville være et skidt tidspunkt at skulle skifte chef. Men på den anden side, så kan det ikke blive meget dårligere end nu, så et chef-skifte kan måske ovenikøbet virke positivt på både ansatte og markedet...

Jeg håber - så ville der trods alt være lyspunkter ovenpå dagens kedelige SAS-nyheder.
Med tanke på omtalen rundt hans fremtid i media den siste tiden, så er det vel neppe falske røyk signaler!

Jeg har egentlig hatt litt sansen for Mats, men han beviser jo med disse tallene at han ikke innfrir i henhold til det han har blitt satt til å gjøre.

At Giske spytter inn penger forundrer meg noe, for jeg tror at en styrt konkurs er det eneste riktige!
Old 09-02-2010, 08:53   #13
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Det som er sikkert er at aksjen vil bli slaktet på børsene rundt omkring når det åpnes for handel om noen minutter. Står i 2,71 NOK på Oslo Børs og det blir garantert ikke noen pen børsdag for SAS.

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 08:57   #14
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Tror det kan være lurt å handle litt SAS aksjer senere idag, evt. imorgen.
Kanskje?
Old 09-02-2010, 08:59   #15
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by S. Holberg View Post
Tror det kan være lurt å handle litt SAS aksjer senere idag, evt. imorgen.
Kanskje?
Vel, basert på prinsippet om at du skal kunne tape alle pengene du handler for, så er det ganske OK for tiden; det er ikke mye å tape, og myndighetene spytter i penger og har troen, så foreløpig kan det jo gå oppover...

-A
Old 09-02-2010, 09:00   #16
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Vi tenker litt likt vi A
Old 09-02-2010, 09:03   #17
basejumper
ScanFlyer Blue

Jeg kan banne på at mange europeiske flyselskaper planlegger på å starte opp i Skandinavia med dette, som Ryanair, osv. Dette tenner de på alle plugger !
Det blir den berømt stille død, behagelig med uheldig.
Old 09-02-2010, 09:10   #18
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Problemet til de skandinaviske regjeringer nå er at de er i en catch 22 situasjon. Enten må de gjøre som nå, og bli med på en ny emisjon, eller så lar de vær å delta og havner da i den situasjonen at de enten taper nesten hele den tidligere investeringen pga utvanning av aksjene eller de taper alt ved en konkurs
Ble nesten litt poker dette. "You got to know when to hold 'em, know when to fold 'em"

Personlig synes jeg det er på tide å kaste seg, særlig for det offentlige, da det nok er bedre steder de pengene kunne ha blitt brukt.

Men, man må selvfølgelig se det samfunnsøkonomiske i det også - om x tusen norske jobber står i fare for å forsvinne, og man er sikker på at dette kan redde de, så er det på en måte greit.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 09:11   #19
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Hver brevmerke er mere verdt enn en SAS aksje idag... De tallene SAS leverer er en eneste katastrofe. Og ingen bedring i sikt.

Det kan bare forundre at det skal na 5 nye Mrd til for a holde taps-slukt noen maneder lengre i drift.

Hvor SAS vil spare 2 Mrd, vet de trolig bare selv. Men - hver gang du presser ut en sitron kommer litt saft...
Old 09-02-2010, 09:12   #20
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Jeg ser ingen logikk i at Jansson tar sin hatt og går i dag. Han gjennomfører en plan for å få SAS på rett kurs. Ingen av de ansatte virker til å ha mistillit til han, heller ikke eierne som nok en gang sier seg villige til å være med på en emisjon. Tvert om virker det som Jansson og ledelsen gang på gang får med seg de ansatte på nye kutt, uten konflikter som går utover kundene. Så det kan virke som Jansson og de ansatte spiller på lag, selv om det helt sikkert er mye uenigheter også. Men noe må bevege seg i riktig retning siden de stadig klarer å komme til enighet, og det kan også tyde på at det ligger noe mer bak (fremtidsplaner?) enn det som kommer ut i media. Jansson går nok ikke før skuta er på tydelig på vei ut av krisa (evt. er med skuta til bunns), og SAS selv endrer nå også ordlyden sett i forhold til tidligere standarduttalelser som krevende markeder:
Quote:
Furthermore, we can see signs of more stable demand.
Fortsatt er det mye som skal falles på plass, men det gjøres mange interne grep nå. Det kommer nok mer om det i media etterhvert den nærmeste tiden.
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules