![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]()
Så det dere mener er at det er billigere å fly småruter i Norge/Danmark/Sverige med 800 maskiner lastet med 40-50 pax kontra en ATR? Stasjoner hvor ATR maskinene kunne blitt brukt på er av like vel viktig for et lavprisselskap som Norwegian å opprettholde nettopp fordi de kan da tilby destinasjoner som ikke alle andre kan, og av like vel gjøre dette lønnsomt. Det er virkelig ikke alle ruter i Norge eller Sverige som er lønnsomme å fly med 800 maskiner.
Og selv om et selskap går konk, må man da like vel kjøpe flymaskinene...
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Her kommer man likevel inn noe som har a gjöre med Cimber Sterling sitt hovedproblem, og dette er egentlig en ny tema, nemelig a fly en hybrid strategi. Props, Regio-jets og 737er i forskjellige markeder, fra leisure, til nisje til Feeder. Jeg kjenner ingen som klarte seg med slik en miks i pluss, Independence Air prövde seg i USA og gikk konk etter noen maneder. Cimber holder seg bare i lufta fordi det fant seg nok investorer a spytte inn penger i selskap. Alrede i begynnelse av 2003 har Norwegian avslutted sitt hybrid operasjon. Noen forsatt husker de Fokker 50. De har rendyrked seg, voksed opp via volum markeder. Noko som medförer at man ikke kan fly alle ruter. Cimber vil gjöre litt av alt og gjör dermed ingenting fullstendig. Og en ting som du gjör ikke fullstendig gjör du egentlig ikke riktig... Dersom Cimber knekker, vil det finne seg nye operatörer. Muligens i Danmark, DAT kommer til hodet. For de ruter hvor det er en nisje vil de fly.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Overhodet ikke. Målet med DY's (og Ryanair's for den sak skyld) er å bygge opp et marked som kan støtte en 189-seter. Det gjør man med dumpingpriser som man til en viss grad kompenserer for med setekjøp, bagasjeavgifter, salg om bord osv .. Over tid øker man prisene og håper at reisevolumet fortsatt holder seg høyt nok selv om prisene stiger til et nivå hvor det er mulig å tjene penger. Gjør det ikke det, så prøver man et annet sted ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]()
Jeg ser den, men spørsmålet er hvor DY er i dag og hvor skal de videre. De er ikke og kommer ikke til å bli et lavprisselskap som Ryanair eller Easy Jet. Og de kommer ikke til å bli et fullprisselskap som KLM eller BA. Så i øyeblikket ser det ut at de vil falle et sted midt i mellom. Og begrunnelsen til dette er at de har ikke en like "ensformig" business modell som Ryanair, og ikke som Air France på den andre siden av skalaen. Selv om de falt bort fra dette i 2003, så tror jeg personlig at de kunne hatt godt av noen små fly til å operere noe av rutenettet som i dag ikke kan flys med store fly, til fordel for mindre, men fortsatt opprettholde tilbudet til passasjerene. Men som sagt, dette er mitt eget syn på saken..
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
@LN-KKY
Uih, na i minst skulle vi kanskje be om en ny tema? Hallo Moderators, vennligst skill dette ut i en ny tema!!! Takk på forhand! Definisjon low-cost selskap. Jeg viste hvorfor jeg ikke ville har dette som tema i Uni ![]() Du nevner easyjet og Ryanair. Disse to er pan-european low-cost selskaper som har klart seg a etablere baser i flere land. De ble tidlig ute, og voksed seg snart nok opp i kristisk störrelse, andre kunne ikke gjöre dette. Og de hadde alle ting til rette tidligligere enn de andre aktører. En helt annen liga enn DY. Alle andre som kommer er mere eller mindre begrenset til sitt "språkområde". Selv om dette kanskje lytter vel komisk, sa er Air Berlin en selskap som har bare klart seg i det tysk-tålende marked. Etablering av baser i STN og AMS ble ikke suksessful. AB har vokset seg opp via oppkjøp og all veksten er nå stopped og man heller fokusserer å sammle de diverse aktiviteter. For tida flyr man litt low-yield longhaul, en del lowcost ops pluss en stor del charter og IT. Nytt i dette spillet er nå regio-ops via LGW sine Q400. I samme liga som AB (regionalt lowcost) spiller Norwegian. De vil bli den skandinaviske pondon til AB, uten a gjøre nødvendigvis de samme feil som AB gjorde. Flere baser i Norge pluss CPH, ARN og WAW. Men ikke etablert som pan-europeisk som FR og U2. Dette begrenser vel størrelsen av hvor store DY kan bli etterhvert, men fra idagens sikt har de forsatt en godt stykke foran seg hva de kan vokse... Jeg tror DY er klok nok a kikke hva har skjedd til AB etter de kjøpte en fallitsbedrift etter den andre. De kloke lærer fra andres feil... ![]()
__________________
Business Analyst Last edited by BU662; 19-01-2010 at 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
|
![]()
Hva med franchising? Noen som vet åssen det funker for Loganair/Flybe? Det kan vel være en fordel å ha andre selskaper til å operere mindre maskiner, da slipper man kostnadene med selv å ha disse maskinene i flåten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]() Quote:
Last edited by dc-8-63; 19-01-2010 at 20:47. Reason: Fixed quote |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
naja, sa lenge har det vel ikke vaert mere enn offentlig uttalt önsker fra DY sitt side, som ble meget condisjonelt med flere DERSOM i alle setninger.
Jeg mener först og fremst at man ikke skal kjöpe fallitsbedrifter dersom jeg skriver om feilene av andre. LowCost pa longhaul har noen prövd, noen vil pröve. Likevel har ingen vist at man kan pa langt sikt tjene penger pa dette. Men, dersom det er en marked som man kan melke, hvorfor ikke...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
Jag håller med i ditt resonemang, det är väl där SAS har gjort fel (enl många)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
1 - Kjos har god erfaring fra slike operasjoner med F50. Nå som han også har bygget opp god erfaring med "lavprisoperasjoner", så ser han nok også flere muligheter for å utnytte disse sammen. 2 - DY har sagt at de trenger all den feed de kan få til sine planlagte langruter. Hvordan skal de få til det? Bruk av mindre maskiner på ruter med lavere trafikkgrunnlag kan være en løsning. Det at de nå kjører igang med 737 på slike ruter kan være en inngangsport for å bygge opp passasjergrunnlaget som senere blir tatt over av mindre flytyper. Viktigste for DY nå er å bygge merkevare i markeder de ikke har vært i tidligere, uansett om de må fly med litt for stort materiell. 3 - Som det allerede er skrevet er ikke DY et ordinært lavprisselskap, og heller ikke et nettverksselskap. De har funnet sin nisje og kan kanskje fint greie å operere flere flytyper. Det må de også dersom de skal begynne med langruter. Eneste faresignalet jeg ser er at DY kommer til å gape over for mye. Ingenting har noensinne vokst evig inn i himmelen. Og det spørs vel om de tør å gape så stort hvis nå SAS kommer tilbake, og Cimber overlever. Da tror jeg rett og slett konkurransen blir for stor til at DY får skikkelig lønnsomhet til å blir enehersker i alle markeder ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
|
![]()
Aer Aeran comes to mind!
__________________
Upcoming flights: BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010 Last edited by Joker7913; 19-01-2010 at 21:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Regner med at det er Aer Arann du tenker på, og de er vel ikke et rendyrket LCC/Lavpris, men noe midt i mellom. Bl.a. så er det endel feed til Aer Lingus i Dublin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Vet ikke helt om jeg er enig i din beskrivelse, men mulig jeg tar feil. I mine øyne har billettene bare blitt billigere og billigere med årene. Også på ruter som de har hatt i åresvis. Jeg ser ikke noe tegn på at prisene økes, slik du hevder. Da Ryanair introduserte Torp/London kostet den billigste billetten ca 1000 kroner. Det var i 1997. Den gang var dette grisebillig. I dag er det langt fra grisebillig å reise til London for 1000 kroner, og tar har man ikke en gang tatt prisstigning/inflasjon i betraktning. Økter prisene? Jeg tror ikke det. Snittprisen er vel lavere enn noen gang, eller sitter du på annen info enn meg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Billettprisen er en mindre og mindre del av flyprisen og du kan ikke se på den alene. Hvis du ser på snittprisen av totalinntekten på ruta tror jeg du vil se et litt annet bilde. Ryanair eller DY kan ikke overleve på billettinntekter alene så billig som de selger seg.
Og vi ser jo hele tiden at ruter de 'ikke får til' forsvinner .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
|
![]()
Allegiant er som kjent i ferd med å bygge opp en anseelig flåte med MD80, en del av dem med forholdsvis lavt konstruksjonsnummer hvis jeg har sett riktig. Mener å ha lest et sted på forumet at nøkkelen til Allegiants "suksess" med disse maskinene er lav utnyttelse? Stemmer dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Det er flere traader som omhandler Allegiant, saa soeker du litt vil du finne mer info, men ja - de kjoeper eldre maskiner cash og 'maa' dermed ikke bruke maskinene i trafikksvake perioder. De lave kapitalkostnadene gjoer at de kan prioritere de travlere tidene og ikke er avhengige av aa ha en hoey utnyttelsesgrad, slik som operatoerer med nye fly med hoeye leasing-/kapitalkostnader som er noedt til aa holde maskinene i luften, omtrent koste hva det koste vil ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Hvis det stemmer, så kanskje DAT blir feeder til DY sine ruter. Også i Norge. Som sagt i en annen tråd, så trenger de all den feed de kan få for å ha et godt nok grunnlag til langruter.
Men dette er OT. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Om nye LCCer, gamle selskaper, markedsdominans m.v. (splittet) | LN-RTP | Flyforum | 22 | 08-01-2023 10:50 |
Er Cimber sine CRJ -100 eller -200 serien (splittet fra konkurstråden) | JELSC | Flyforum | 5 | 03-05-2012 20:58 |
BMI Diamond Club (splittet fra: Tilbud fra TK i C-klasse) | janarne101 | Reiseforum | 4 | 04-11-2011 12:56 |
Air Berlin- hvilke flytyper fra OSL? | kristian | Flyforum | 32 | 24-04-2011 09:08 |
Bytte av flytyper fra SVG og BGO til FRA med LH | barca | Flyforum | 7 | 14-09-2010 13:42 |