Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-01-2010, 10:05   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Danmark SAS og Kastrup samarbeider om bedre transfer

Det skal bli enda enklere for SAS kunder å reise gjennom Kastrup.

Quote:
SAS og Københavns Lufthavn svinger sammen.
Nu vil lufthavnen og den største kunde udvikle fælles forbedringer for transferpassagerer.
I fremtiden skal transfertiden nedsættes fra 40 til 30 minutter i en ny aftale. Passagererne vil blive guided hurtige igennem til det ventende fly. Og ikke mindst vigtigt: Det samme vil ske for bagagen.

I en ny aftale skal der også være fælles markedsføring for København som hub i Skandinavien.

Den ny aftale, også om andet samarbejde, er indgået mellem dansk SAS-chef Flemming Jensen og adm. direktør i Københavns Lufthavn Brian Petersen
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=22524
Old 13-01-2010, 10:46   #2
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Default Re: SAS og Kastrup samarbeider om bedre transfer

Uddybet lidt mere her fra TV2 Danmark
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=27772279

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 11:01   #3
PP
ScanFlyer Molded

Nu også annonceret på cph.dk med uddybende information:

Nyt strategisk partnerskab mellem CPH og SAS: København skal være verdens bedste transferlufthavn

Quote:
Som det første konkrete resultat af partnerskabet er transfertiden i lufthavnen fra i dag blevet reduceret fra 40 til 30 minutter på en række SAS forbindelser i Norden. Kombineret med yderligere markante forbedringer af servicen overfor passagererne, optimering af passager- og bagagehåndtering, parkering af SAS’ fly tættere på hinanden, en fælles marketingindsats og en række andre tiltag, vurderes det, at partnerskabet vil sikre København flere end 200.000 ekstra transferpassagerer årligt.
Positivt at der nu er indgået en partnerskabsaftale mellem CPH og SAS om at styrke CPH's position som den førende transfer lufthavn i Skandinavien.

Nedbringelse af transfer tiden er en væsentlig konkurrence parameter i forhold til andre lufthavne og det skal ske gennem en række tiltag:
  • Optimeret parkering af SAS fly der hovedsageligt vil blive allokeret til finger B
  • Optimering af baggage transfer
  • SAS ansatte der guider pax med tight connection gennem lufthavnen til deres næste fly
  • Bedre information til transferpassagerene - f.eks. allerede implementeret på cph.dk: Transferpassagerer

Derudover er det naturligvis interessant at man planlægger fælles markedsføring af CPH som hub - spændende hvordan det konkret kommer til at udmønte sig...

PP is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 11:39   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Blir interessant å se hvordan de vil forme budskapet og hva de mener er grunnen(e) til at pax skal velge CPH fremfor f.eks. AMS eller LHR, som har et vesentlig bredere nettverk og tilbud av destinasjoner.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 12:18   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Blir interessant å se hvordan de vil forme budskapet og hva de mener er grunnen(e) til at pax skal velge CPH fremfor f.eks. AMS eller LHR, som har et vesentlig bredere nettverk og tilbud av destinasjoner.
Nå er ikke det så relevant da det her handler om å gjøre transfer så smidig som mulig for de rutene som tilbys. De fleste som skal ut å reise velger først destinasjon også leter opp det beste alternativet for dem og alt annet likt og valget står mellom en transfer på en flyplass man har erfaring som smidig og lett fremfor en som en kronglete og vanskelig så vil man jo velge den rette.

Skal ikke si det ikke finnes, men tror det er få som velger først transferflyplass og så destinasjon. F.eks når jeg skal til BOS på lørdag valgte jeg å dra til Boston først også lete etter en gunstig måte å komme seg dit og endte da opp med Swiss via ZRH.....det var jo ikke slik at jeg først begynte med å se hvor Swiss kunne sende med fra ZRH. Men siden jeg foretrekker ZRH fremfor f.eks FRA så var jo da valget enkelt og Swiss og ZRH endte opp med meg som passasjer
Old 13-01-2010, 12:30   #6
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Betyr dette at flere avganger flyttes fra D-gater til B?
Det innebærer jo i så fall at det blir lengre gangavstand til/fra SAS-loungen.
Old 13-01-2010, 12:34   #7
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Betyr dette at flere avganger flyttes fra D-gater til B?
Det innebærer jo i så fall at det blir lengre gangavstand til/fra SAS-loungen.
Hvis målsetningen er å få til kjapp transfertid, blir det ikke mye tid til loungebesøk. Jeg liker for øvrig CPH-loungen godt. Gjør meg ingenting å slappe av der noen timer dersom tidsskjemaet mitt tillater det.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 12:36   #8
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Det skjønner jeg også, men gangavstanden går i så fall utover bizkunder som starter reisen i CPH, reisende til/fra IC-forbindelser (C-gater) og det store flertallet som tross alt ikke nyter godt av de 10 reduserte minuttene i transfertid.
Old 13-01-2010, 12:44   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Svært mange av SAS flightene går allerde fra B-gatene, bortsett fra non-Schengen selvsagt som går fra D og C, og som fortsatt vil måtte gjøre det. Slik jeg tolker det så er det vel først og fremst A-piren SAS vil unngå.....og der er nok de fleste enige for den ligger jo i gokk i forhold til det meste annet
Old 13-01-2010, 14:51   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Svært mange av SAS flightene går allerde fra B-gatene, bortsett fra non-Schengen selvsagt som går fra D og C, og som fortsatt vil måtte gjøre det. Slik jeg tolker det så er det vel først og fremst A-piren SAS vil unngå.....og der er nok de fleste enige for den ligger jo i gokk i forhold til det meste annet
Min erfaring er også at SAS innen Europa holder seg på pir B allerede - av omkring 20 utreiser CPH-OSL og like mange ankomster de siste to årene, og et par andre europeiske destinasjoner trodde jeg vel egentlig det var automatikk i pir B - likedan DY og Novia-handled innen Schengen på pir A. Kan bare komme på pir A ii forbindelse med en SAS-ankomst samt avreise fra innenriksdelen en gang. D har blitt brukt noe oftere, men fortsatt satt jeg igjen med inntrykk av at målet var B...

I all hovedsak er det vel mer snakk om å formalisere denne strategien.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 16:53   #11
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

KLM Re: SAS og Kastrup samarbeider om bedre transfer

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Det skal bli enda enklere for SAS kunder å reise gjennom Kastrup.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=22524
Hva skal vi med CPH som Hub når vi kan fly TRF-AMS-

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 16:58   #12
B777ER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Gulboble View Post
Hva skal vi med CPH som Hub når vi kan fly TRF-AMS-
Hva skal vi med AMS som hub når vi har CPH?
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 17:09   #13
Kenneth
ScanFlyer Blue

Aftenbladet:

Quote:
SAS har fått et eget område av Københavns lufthavn Kastrup der alle selskapets fly skal samles ved siden av hverandre. Dette skal komme blant annet reisende til og fra Oslo, Bergen og Stavanger til gode.
http://www.aftenbladet.no/utenriks/1...a_Kastrup.html
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 17:26   #14
amatør
ScanFlyer Gold

Nå må OSL få ut fingeren når det gjelder å gjøre det langt enklere for passasjerer fra utland til innland å benytte OSL som transferflyplass, framfor utenlandske konkurrenter.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 17:28   #15
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Nå må OSL få ut fingeren når det gjelder å gjøre det langt enklere for passasjerer fra utland til innland å benytte OSL som transferflyplass, framfor utenlandske konkurrenter.
Som f.eks ???

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 17:30   #16
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Som f.eks ???
Å gjøre tollkontroll og re incheck langt enklere er et veldig godt eksempel, selvom det ikke er OSL som bestemmer akkurat den biten.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 17:33   #17
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Det var det jeg skulle frem til, det store problemet er i grunn tollkontrollen og der har ikke akkurat OSL styringen. Men er helt enig med deg at det er på tide at ting endres.

Old 13-01-2010, 17:51   #18
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Dette er i aller høyeste grad i OSL sine hender. Det er kun et spørsmål om vilje. De hadde en egen transferskranke for bagasje før, og den står der visstnok fortsatt. Denne kan de ta i bruk igjen om de vil. Det vil gjøre saken langt bedre. I tillegg kan de lage en egen gjennomgang til sikkerhetskontrollen om de vil, der de kan gi en slags Fast track til de som kommer fra utland. Dette kan de også lage om de ønsker. Det er kun et spørsmål om penger og prioriteringer.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 17:57   #19
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
De hadde en egen transferskranke for bagasje før, og den står der visstnok fortsatt.
Det var 3 skranker, nå er det en igjen i en krok ettersom OSL trengte plassen til andre ting (les tjene penger)
Og om du står i kø der nede eller oppe i avgang er vel ikke store forskjellen

Old 13-01-2010, 18:05   #20
Terminal3
ScanFlyer Blue

SAS Re: SAS og Kastrup samarbeider om bedre transfer

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Min erfaring er også at SAS innen Europa holder seg på pir B allerede - av omkring 20 utreiser CPH-OSL og like mange ankomster de siste to årene, og et par andre europeiske destinasjoner trodde jeg vel egentlig det var automatikk i pir B - likedan DY og Novia-handled innen Schengen på pir A. Kan bare komme på pir A ii forbindelse med en SAS-ankomst samt avreise fra innenriksdelen en gang. D har blitt brukt noe oftere, men fortsatt satt jeg igjen med inntrykk av at målet var B...

I all hovedsak er det vel mer snakk om å formalisere denne strategien.
I de lidt over 3 år jeg har arbejdet i CPH kan jeg ikke huske nogensinde at have set et SAS fly ved finger A (på nær naturligvis indenrigs). Derimod er det meget normalt at SAS partnere (og SGS-handlede) airlines som LH, JK og OV er i finger A.

En enkelt gang har jeg oplevet at DY var i finger B men det var også noget der undrede handlingsselskabet Novia en del...

At SAS loungerne er placeret ved finger C skyldes jo nok bl.a. at hovedparten af brugerne kan afvende Fast Track hvor de jo ender lige ved loungerne. Men derfor er der jo stadig lidt gå-afstand til Finger B...

16.08 CPH-LHR BA811 A320 16.08 LHR-JFK BA177 B747
17.08 LGA-DFW AA785 M80 17.08 DFW-LAS AA1953 B737
28.08 SFO-LHR BA284 B747 29.09 LHR-CPH BA829 A320
Terminal3 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules