![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Hurtigtog vil kvæle indenrigsfly i Danmark
http://borsen.dk/transport/nyhed/145820/ Hvorfor blir ikke flybransjen litt tøffere med miljøbevegelsen, skal de stå å se på at miljøbevegelsen kveler markede de sitt pga. ikke bevislig påstand om at CO2 er skadlig for miljøet. Jeg hadde sansen for Statoil sjefens sitt utsagn om at oljeboring i Lofoten gir økt oljeberedskap, slik skal man svare til miljøbevegelsen. Jeg synes og fly er meget bra for miljøet, vist man zoomer ned på land med lyntog ( med google earth ), som eksempelvis Sør korea, så er jo hele landskapet ødelagt av veier og jernbaner på kryss og tvers, men dette er ikke miljøskadlig !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Akkuratt i Danmark ligger geografien litt mer til rette for hurtigtog enn i Norge, så med de relativt korte avstandene som er i Danmark er det ikke sikkert at tog hadde vært så dumt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Men påenget er jo at man bruker miljø som argument, det samme er det jo noen som prøver seg på i Norge. At det ligger til rette for lyntog i Danmark av geografiske årsaker er jo en helt annen sak. Men flybransjen burde vert fliknere til å fremme sine fordeler med fly. Bare et tips !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,266
|
![]()
Kanskje en dristig påstand i disse omgivelser, men jeg er faktisk en stor tilhenger av tog på "medium"-strekninger mellom bykjerner, grunnet effektivitet. Togene går som kjent fra sentrum til sentrum og man slipper mye ekstra dødtid til køing og transfer til/fra flyplassene. I tillegg er det jo unektelig litt mer behagelig enn hva man opplever ombord hos en del flyselskaper i disse dager.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]() Quote:
....men så lenge kjøreledningen ikke holder seg på plass eller singnalene kommer frem så er det å foretrekke bil på korte, og fly på lange, strekninger her i landet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Det er vel kun fra Aalborg at fly til CPH er et alternativ? Fra de andre byene med flyplass kan man jo kjøre eller ta tog inn til CPH på under 2 timer.
Men det virker jo spesielt som at Billund har fått økt trafikk. Da jeg var i Legoland mandag denne uken, var det mye trafikk ut (de kom ut rett over hodene våre). KLM fløy bl.a. med 737. Men mitt inntrykk er vel at BLL har mest utenrikstrafikk? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,266
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Glem det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Tog krever store investeringer og ofte har man bygget flyplassen i Norge og rundt om i verden fordi det har vært billigere ... Men jeg er også en stor tilhenger av tog på mellomdistanser, mest av alt ut fra en hensiktsmessighetsbetraktning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]() Da er dit indtryk rigtigt ![]() AMS er iøvrigt den største udenrigsrute fra BLL med ca. 240.000 pax/år. I øvrigt er pt. debat om etablering af 1 motorvej i vestjylland fra Herning via BLL og tilslutning til den østjyske motorvej mellem Kolding og Vejle ![]()
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Eneste sted det burde vært høyhasighetstog i Norge er på østlandstriangelet med hyppige avganger, men om vi får se det noen gang ?? Neppe...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
tja, Bluebird - heller sitte i et trangt sete hos DY enn å stå som sild i tønne i en vam vogn fra NSB... :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Danmark er befolkningsmessig et bra togland, men tett befolkning og bebyggelse vil gi arealkonflikter ved utbygging av lyntog, og kalk og sandstein er heller ikke så godt å bygge bane på som norsk gneis og granitt. Dvs at langdistansehøyhastighetsbaner i Norge vil få langt lavere kilometerkostnader til bygging enn i Danmark. I triangelet rundt Oslofjorden, som er det mest akuelle for nye linjer i Norge får man jo større arealkonflikter (fordi det bor flere folk der, som er grunnen til å bygge nye linjer der i utgangspunktet) og dety er også det området i Norge, særlig rundt Oslo til Mjøsa og deler av Vestfold som har dårligst grunnforhold. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]() Quote:
OK må huske forkert, det gør ikke ideen dårligere ! Mht. togforbindelse til BLL må jeg give dig, det er desideret tåbelig det ikke allerede eksisterer !!!
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,266
|
![]() Quote:
![]() Apropos sild i varme tønner; NSB er ingenting mot Trenitalias regionale varianter... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]()
Hvem eier de danske flyplassene og har danske luftfartsmyndigheter noen strategi for luftfarten, eventuelt danske transportmyndigheter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]() Quote:
I Vestdanmark 1.Billund og Århus lufthavne drives som aktieselskaber med en kommunal ejerkreds. Lufthavnene agerer i henhold til A/S lovgivningen, tilføres ikke drifts- eller anlægsmidler fra ejerkredsen, og er i alle forhold underlagt de normale markedskræfter. 2. Odense, Esbjerg og Sønderborg lufthavne. Ejes af en eller flere kommuner. Tilføres af ejerne faste årlige driftstilskud, uden udsigt til at selskaberne på sigt bliver økonomisk selvbærende.Odense der fra 2007 i en 4 års periode får deres interesser og underskud dækket af indenrigsministeriet. 3.Karup og Ålborg lufthavne. Lufthavne er udelukkende terminalselskaber, der drives med serviceringen af passagererne forbundne aktiviteter. De to lufthavne har aftaler med Forsvaret om betaling for de ydelser de aftager, begge nyder store økonomiske fordele af at være ”kunder” hos det offentlige med særdeles favorable aftaler med cirkus milly. I Østdanmark Kastrup Lufthavn Privat og statsejet. Macquarie Airports Copenhagen er hovedaktionær med 53,4 og Staten 39,2 procent, resten 7,4% er privatejet. Indtil år 2000 havde staten hovedparten af aktiemajoriteten. Lufthavnen har uden tvivl nydt godt af at være under statens beskyttende vinger, samtidig med at det har været med til at beskytte SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Venstrefløjen vil genindføre passagerafgift i Danmark | jefi99 | Flyforum | 19 | 09-11-2023 10:16 |
Norwegian vil danke ut SAS i Danmark | PAS | Flyforum | 5 | 09-01-2009 15:24 |
Fly vs. Hurtigtog | Egil | Flyforum | 25 | 06-11-2007 18:20 |
Danmark+Sverige vil presse Norge | Hurum | Flyforum | 22 | 24-09-2006 23:48 |
SAS i Danmark vil sørge for varme boller | MD90 | Flyforum | 6 | 24-01-2005 17:38 |