![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann!
Har noen spørsmål når det gjeder kjøp av flymodeller fra Ebay ![]() 1. Hvordan foregår betaling? Betaler enn mye for valuta(fra nok til usd)? 2. Er folk stort sett stort sett seriøse? 3. Frakt? Er dette generelt dyrt og vanskelig? 4. Toll? Man kan vel få selger til å skrive "gift" på? 5. Anbefales du å handle på ebay? Takk på forhånd ![]()
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
1. paypal eller kredittkort
2. Ja. De som ikke er det, blir ratet deretter. ganske tøff justis, men det funker. 3-4 får de 'norske' svare på 5. Jeg har utelukkende gode erfaringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Fra privatperson til privatperson, kan man sende gaver verdt opptill 1000 kroner, før man må betale moms. Momsen utgjlør 25% av varens verdi + frakten, om varens verdi er over 200/1000 kroner. Eksempel: -En modell koster 199 kroner, og du betaler 51 kroner i frakt: Totalt 250 kroner, men ingen moms -En modell koster 201 kroner, og frakten kommer på 49: Fortsatt en totalsum på 250, og du må betale moms på hele beløpet. Gaver kan som sagt kun sendes fra privatpersoner, så om det er fra et firma, er det 200 kroner som gjelder. Det skader dog sikkert ikke å spørre om de kan sette en lav verdi på de.. Har selv sett det på flere sendinger som vi har fått inn. Kjenner bl.a. en som fikk noen bildeler inn med oss, og verdien på fakturaen stemte ikke med det han hadde betalt (Jeg sladrer selvsagt ikke ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
E-Bay kan anbefales, men vær kritisk med selgerene. Kjøp kun de med mest mulig bra feedback. Kan også være lurt å se hva folk skriver om selgerene i feedback.
Undersøk eller spør på forhånd om selger kan sette verdien til under 200,- .' De fleste selgere vil nok gjøre dette. Vær også obs på at ikkje alle selgere sender til alle land. Endel sender f.eks kun innen USA.... Som andre over her skriver.., så kommer det ekstra avgifter i tillegg hvis varen koster over 200,- Da regnes avgiften ut fra varens verdi pluss frakten. Så en ting som koster kr. 201,- pluss 40,- i frakt.., den kommer på kr. 301, 25,- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
MEN.... Det er lett å la seg rive med når akkurat den "måbareha" modellen dukker opp på siste bud runden. Bruk god tid og sjekk priser fra nett butikker (hvis de selges på nettbutikker enda) Sjeldene modeller er ofte litt dyre, det er surt å betale eks. 450,- for en modell som koster 200,- på nettbutikker
![]() Ofte så er frakt prisene biligere fra private Ebay selgere enn Ebaystore butikkene. Persjonlig har jeg bare gode erfaringer. Det er mange som eks. bare sender til USA, da er det bare å sende en forespørsel om de kan sende til deg så går det som regel bra. MVH Stein Olsen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Bare for å advare, eg betalte 1000 kr for en Qantaslink B717
Men er bare lagd 600 stk av den. Må ha, bare MÅ ha ![]() Bilde her http://www.wings900.com/modeldatabas...view-3863.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Og på toppen av det hele Toll- og Avgiftsdirektoratet har egne valutakurser så ikke gamble for nærme grensen.
http://www.toll.no/templates_TAD/Tol...epslanguage=NO
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og da har undertegnede lekt seg litt på eBay og endt opp med en Gemini Jets 1:400 av BA sin Concorde i 70-talls livery for 12,25 GBP inkl frakt
![]() ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Flott modell jcnorway.
Jeg bare "låner" denne tråden litt til et spørsmål angåenden Ebay/PayPal. Er det greit og betale via PayPal, og hvordan fungerer det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Paypal er den sikreste måten å overføre penger på, så sant du har ett skikkeli passord.
Eg ble frastjålet 2200 kr ifra min konto, mest pga for enkelt passord. Men eg fikk igjen pengene mine |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Enig medLennart der,- PayPal er det sikreste (og enkleste) ,-når man kjøper noe på e-bay eller andre steder på nettet.
Har alltid brukt PayPal og har aldri hatt noe tull med det. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Takk for svar! Da gjenstår det å finne ut om jeg har noe penger å bruke på dette her.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk takk folkens!
Mye bra info, takk for hjelpa ![]()
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Modeller fra eBay? Prøv RSS-feed | Discus | Samlerhjørnet | 15 | 19-12-2012 15:36 |
Kjøp av modeller i Split? | thefearlass | Samlerhjørnet | 1 | 02-07-2012 11:56 |
Litt på Ebay.co.uk - Modeller av SAS | flyfredrik | Samlerhjørnet | 8 | 15-03-2012 20:08 |
SAS modeller til salgs på ebay i dag! | Fellowship | Samlerhjørnet | 0 | 12-02-2009 13:12 |
Braathens SAFE - modeller på EBAY | hmm273 | Samlerhjørnet | 25 | 27-01-2008 19:41 |