Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-07-2009, 18:11   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Ryanair Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

Dette var vel temmelig overraskende?

Quote:
Ifølge Bjørn Kjos er det sannsynlig at Ryanair kan flytte fra Torp til Moss Lufthavn Rygge. Ifølge Kjos vil Ryanair forlate Torp dersom de velger å fly fra Moss Lufthavn Rygge.
- Jeg tror de vil gi blaffen i Torp.
http://www.moss-avis.no/article/2009...YHET/812619471

Men for Oslo-folket er jo Rygge mer sentralt enn Torp, ja. Og Kjos kommer vel i så fall til Torp også?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 22:22   #2
Glenn
ScanFlyer Molded

Default Re: Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

Tror det ikke er lenge til vi får se ett nytt flyselskap på RYG.

Jeg vil nok holde en knapp på Ryanair, men det vil være litt overraskende om de flytter fra Torp til Rygge, det vil jo Torp tape stort på.

Jeg tror nok Ryanair eller EasyJet dukker opp om ikke alt for lenge.. EasyJet flyr vel ikke til/fra Norge?

Hva tror dere?
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 22:31   #3
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Easyjet tror jeg dukker opp på OSL om de kommer. De kjører det prinsippet av at de flyr lavpris til mer sentrale flyplasser.
Old 14-07-2009, 22:35   #4
Glenn
ScanFlyer Molded

Ikke vet jeg, men om EasyJet dukker opp på RYG er vel London-Gatwick/Luton en av de første rutene de ville ha startet opp. Samme gjelder vel Ryanair, men til Stansted i stedet.

Norwegian gikk dårlig til London-Stansted.
Old 14-07-2009, 22:36   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Kjos sier det sikkert av taktiske grunner. Han ønsker flere selskaper til Rygge for å gjøre Rygge lønnsomt, og med flere selskaper på Rygge blir det også mer trafikk for Kjos. Slik det er nå går vel ikke Rygge akkurat bra økonomisk, og det kan skade DY dersom det fortsetter i samme løypa.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 22:42   #6
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
Norwegian gikk dårlig til London-Stansted.
Det stemmer vel ikke helt?

Jeg tror London-ruten fra Rygge ble stoppet fordi den tok passasjerer fra Norwegians egne London-ruter fra Gardermoen.

Samme med Barcelona.

Men det er nå bare min teori.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 22:43   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Synd WF slutte å fly til CPH.
FR over til RYG, det tror jeg ikke på.
Vestfold , Telemark, Søndre Buskerud er et større hjemmemarked en Østfold.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 22:47   #8
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

FR på Torp vs. Rygge har vel blitt diskutert opp og ned noen ganger her nå, men om det er et selskap som kan finne på å vrake en etablert base til fordel for en ny så må det jo være FR. Har mine tvil dog... Hvis det er noe selskap der ute som kan ha potensiale til å fylle en mindre maskin en eller to ganger daglig så må det vel være KLM, de har jo ekspertise på å flytte den norske befolkningen til det store utland en mass allerede.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 22:50   #9
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

På Torp er det for tiden parkeringskaos. Så det må i aller høyeste grad være paxgrunnlag som underbygger antall flygninger. I juni var det 176000 pax i følge Avinor sin statestikk. Mai hadde 160000. Ganske heftig vekst også! Hvordan er tallene for Rygge?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 23:02   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by HMWK View Post
På Torp er det for tiden parkeringskaos. Så det må i aller høyeste grad være paxgrunnlag som underbygger antall flygninger. I juni var det 176000 pax i følge Avinor sin statestikk. Mai hadde 160000. Ganske heftig vekst også! Hvordan er tallene for Rygge?
Flyplassen (RYG) har estimert passasjertallet for 2009 til å lande på 650.000

Fra http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dl...398575102/1044
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 00:23   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post

Jeg tror nok Ryanair eller EasyJet dukker opp om ikke alt for lenge.. EasyJet flyr vel ikke til/fra Norge?

Hva tror dere?
Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Easyjet tror jeg dukker opp på OSL om de kommer. De kjører det prinsippet av at de flyr lavpris til mer sentrale flyplasser.
Dukker Easyjet opp er det nok fra OSL......
Old 15-07-2009, 00:26   #12
plane-spotter
ScanFlyer Blue

plane-spotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Synd WF slutte å fly til CPH.
FR over til RYG, det tror jeg ikke på.
Vestfold , Telemark, Søndre Buskerud er et større hjemmemarked en Østfold.
Aner ikke hvor mange jeg kjenner som flyr med Ryanair fra Torp som er fra Østfold eller Oslo.
Det virker som folk bryr seg mindre om distanse til flyplassen når de først har bestemt seg for billigferie og Ryanair.
Om FR bytter fra TRF til RYG tror jeg også Oslofolk vil få enda mer øyene opp for RYG, husk at veldig mange av Norwegians ruter fra RYG også går fra OSL ( og flyene fylles,) det vil også si at om man er på budsjett og skal til SVG eller BGO så kan man kjekke både fra OSL og RYG for billigste billett

Mens med Ryanair vill man bli Tvunget til å velge RYG hvis en først har bestemt seg for Ryanair.

Foruten om nærmere distanse til Oslo er også Rygge en enklere og mer moderne flyplass. Med tog ( Ifølge nsb.no ) direkte til RYG fra Oslo S tar det 51 minutter.

Men om Ryanair kommer eller ikke er jo opp til Mr. Leary. Men jeg er 100 % sikker på at Rygge er ett mye bedre alternativ en Torp.

Og sist men ikke minst, Flytter Ryanair fra Torp til Rygge så vil RYG være nærmeste flyplass for mange vestfoldinger og telemarkinger som vil fly med Ryanair.
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 00:30   #13
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det stemmer vel ikke helt?

Jeg tror London-ruten fra Rygge ble stoppet fordi den tok passasjerer fra Norwegians egne London-ruter fra Gardermoen.

Samme med Barcelona.

Men det er nå bare min teori.
Vel, DY (Daniel Skjeldam) uttalte vel at Norwegian slet litt med STN fordi flyplassen ligger såpass langt utenfor London at den var lite fristende for mange pax. Det var derfor viktig for dem å få slottidene på LGW. Dette jobbet jo DY med ihvertfall ett par år. Men om det er bedre belegg etter de byttettil LGW er det kanskje andre som vet?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 08:41   #14
DY1908
Newcomer

Ingen tvil om at RYG er langt bedre for Ryanair enn TRF, og at de nå blir en langt større trussel for SK og DY. Mye nærmere markedet, og verdt å vuredere for Oslofolk. Tipper FR flytter samtlige TRF-ruter over ganske raskt.

Så får vi se om det blir baseetablering nå eller etterhvert, og i såfall om det kommer domestic-ruter. FR har kritisert Avinor for avgiftsregimet på innland, så det må være noe de utreder.

Dernest blir det spennende å se hvordan DY responderer på FRs etablering. Jeg kjenner ikke til ekempler på selskaper som har lykkes på lang sikt med å konkurrere vinge-mot-vinge med FR.

EZY kommer nok på OSL hvis de kommer (men lite trolig nå, siden DY har tatt LGW og DY/AB har tatt Berlin).
DY1908 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 08:47   #15
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

i følge Boarding.no, så presenteres et nytt selskap på Rygge med en kjempe satsning den 16.juli. Her lukter det lang vei.....
Old 15-07-2009, 08:51   #16
Glenn
ScanFlyer Molded

Nå er det klart at London og Amsterdam er nye ruter fra RYG neste vår med Norwegian.

http://moss-avis.no/article/20090715...846305863/1044

Egen tråd her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=48571
Old 15-07-2009, 08:55   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by DY1908 View Post
Så får vi se om det blir baseetablering nå eller etterhvert, og i såfall om det kommer domestic-ruter. FR har kritisert Avinor for avgiftsregimet på innland, så det må være noe de utreder.
Nå tviler jeg sterkt på at Avinor har til hensikt endre avgiftsregimet, og de hverken vil eller har lov til å lage egne avgiftsklasser for de med harpa

Quote:
Dernest blir det spennende å se hvordan DY responderer på FRs etablering. Jeg kjenner ikke til ekempler på selskaper som har lykkes på lang sikt med å konkurrere vinge-mot-vinge med FR.
Jeg har inntrykk at av Wizz har lyktes ganske bra mot Ryanair i Polen?
Old 15-07-2009, 10:01   #18
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Ja, dette blir da spennnede. Noen som har sett noe form for innkalling til pressekonferanse enda? Er nesten så man skulle vurdere å ta seg en bråtur innom terminalen i morgen.

Quote:
Torsdag den 16. juli lander et foreløpig "ukjent" flyselskap for første gang på Moss lufthavn Rygge. Samtidig lanserer selskapet en massiv satsing i det norske markedet,
Nytt flyselskap til Rygge

og FB.no

Nytt flyselskap skal etablere seg på Moss Lufthavn Rygge

Last edited by Blubird; 15-07-2009 at 10:06.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 10:44   #19
Herlov
ScanFlyer Molded

Oi, det var svært spennende med en ny stor aktør som etablerer seg på Rygge. Personlig ønsker jeg heller et sterkt Norwegian med 4 (eller flere) basefly enn et grådig Ryanair som presser ut Norwegian.

Som en sidekommentar synes jeg det er merkelig at ikke KLM har etablert en feeder-rute til sin Amsterdam-hub med et par daglige avganger enda, men det virker tvilsomt at det er de som skal lanseres i morgen.

Jeg må si det høres ut som om det er Ryanair som flytter fra Torp, men slik tinghar utviklet seg, håper jeg rett og slett det ikke er det, men alternativene er vel få, om noen.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 10:45   #20
henning
ScanFlyer Blue

ut fra det som står i teksten i pressemeldingen så høres det ut som et nytt selskap som lander i Norge ikke at et eksisterende skal flytte over hit. Tror det blir Easyjet eller hva med Transavia?

tror det er uaktuelt for Wizz eller Ryanair å flytte over fra Torp - og tror også at alle andre her undervurdere sterkt lokalmarkedet til Torp helt fra Kristiansand til minst Drammen. For incoming passasjerer spiller det også mindre rolle om de lander på Torp eller Rygge. Da er det bare de få igjen som bor i Oslo og som mener at de 30 ekstra minuttene til Torp er for langt - og av disse ville de miste mange flere passasjerer fra Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Vestfold og Buskerud til Gardermoen.

Last edited by henning; 15-07-2009 at 10:49.
henning is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules