Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-05-2009, 03:51   #1
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Widerøe Småflyplasser i distriktene?

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Bedre med redusert avgangsvekt (ned til dagens vekt?) på halvparten av kyllingmarkene, enn å legge ned kyllingmarkene fordi det ikke finnes egnet materiell som kan operere der... ...eller...?

Restriksjoner er vel uansett ikke noe nytt for fly på kortbanenettet...
Eller kjoere dritten man allerede har i 10 aar til.

Naar det gjelder kyllingmarkene, kan man lett legges ned en skokk, som feks Mosjoen, Sandnessjoen og Mo. Svolvaer (eller Leknes), Narvik, Skagen, Soerkjosen og Vardo er ogsaa flyplasser en ogsaa kan legge ned.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 08:53   #2
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post

Naar det gjelder kyllingmarkene, kan man lett legges ned en skokk, som feks Mosjoen, Sandnessjoen og Mo. Svolvaer (eller Leknes), Narvik, Skagen, Soerkjosen og Vardo er ogsaa flyplasser en ogsaa kan legge ned.
Det var da svært så "positiv" denne karen var. Skjønner du vet mye om distriktenes behov.
Old 13-05-2009, 09:01   #3
skjchr
ScanFlyer Blue

Og være serieøs på forumet fikk plutselig ny betydning for meg,etter å ha lest denne tråden, må nesten bo utenlands og ikke ha vært hjemme på noen år for å skrive noe så dumt
skjchr is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 09:30   #4
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:

Jeg forstår du ikke har vært engasjert i politikk i fedrelandet Tommy. Men du er velkommen til å engasjere deg her og.

Synspunktet er vel ikke strengt tatt ikke samfunsøkonomisk irrelevant å diskutere , men det krever en annen tråd.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 16:43   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Olebno View Post
Det var da svært så "positiv" denne karen var. Skjønner du vet mye om distriktenes behov.
Ikke for å dra denne off topic igjen, men jeg føler at jeg bør få svare på denne posten. Moderatorer: Flytt gjerne posten inn i en egen tråd.

At distriktene absolutt skal ha en flyplass 2 minutter unna husveggen, er slettes ikke ett behov. Folk som bor i Drammen, Lillehammer, Arendal eller på nordsiden av Bergen for den del (eller mange andre steder), klarer faktisk å kjøre 45 minutter til to timer for å komme seg til sin flyplass. Har bare bodd i USA i litt over 2 år. Her i Chicago og omegn bor det 12 millioner mennesker. Majoriteten av disse har mellom 1-3 timer for å komme seg til nærmeste flyplass.

La oss se på de flyplassene jeg listet opp:

Mo, Mosjøen og Sandnessjøen ligger alle litt over timen fra hverandre. At man ikke kan enes om å ha en felles flyplass som ligger 45 minutter unna, er helt på jordet og vanvittig ressurssløsing. Hadde man hatt en felles flyplass, hadde man hatt nok marked for å kunne fly jet til OSL og skippa stoppet i TRD.
Når det gjelder Vardø, tar det 45 minutter å kjøre til Vadsø. Bare tull å ha en flyplass i Vardø.

Narvik har fått helt nye veier på mer en halvparten av reiseveien til Evenes. Nye veier er også under bygging og planlegging. Det tar nå under timen å komme seg til Evenes. Når Harstadværingene klarer å kjøre 40 minutter til Evenes, klarer også Narvikværingene å holde ut de ekstra 15 minuttene det tar for dem å kjøre til Evenes.

Ute i Lofoten har man brukt millioner på Lofast og reisetiden til Evenes er halvert i forhold til tidligere. At Svolværingene skal få både i pose og sekk blir å hive penger ut av vinduet. En flyplass i Lofoten bør i høyeste grad holde, midt mellom Leknes og Svolvær med Evenes som et meget godt alternativ.

Skagen ligger halvtimen og vel så det fra Sortland som ligger 12 mil fra Evenes og 10 mil fra Andenes, det gir henholdsvis halvtimen eller 45 minutter lengre kjørevei i forhold til Skagen.

Så da kan man spørre seg selv om det er en folkerett for kun de som bor ute i provinsen å bo minutter unna flyplassen sin. Det er i såfall ett unikt norsk fenomen som koster samfunnet milliarder over årenes løp.
Old 13-05-2009, 16:58   #6
KennethGS
N/A

Quote:
Når det gjelder Vardø, tar det 45 minutter å kjøre til Vadsø. Bare tull å ha en flyplass i Vardø.
Hehe.. Ikke vet jeg hvordan veien over Domen er i disse dager, men den vinteren jeg bodde der oppe så var veien i stor grad stengt.

Bare det å ha et siste fuelstopp før Barentshavet for 330-skvadronen, og mulighet for ambulansefly når veien er snødd igjen, burde være grunn god nok til å ha flyplassen på Svartnes...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 17:11   #7
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Hehe.. Ikke vet jeg hvordan veien over Domen er i disse dager, men den vinteren jeg bodde der oppe så var veien i stor grad stengt.

Bare det å ha et siste fuelstopp før Barentshavet for 330-skvadronen, og mulighet for ambulansefly når veien er snødd igjen, burde være grunn god nok til å ha flyplassen på Svartnes...
Den har ikke blitt noe bedre med årene den veien da Va dog lite stengt denne vinteren, men det er sikkert fordi all snøen kom sørpå
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 17:25   #8
KennethGS
N/A

Tenkte meg vel det, men jeg kunne jo ikke vite sikkert uten litt oppdatert lokalkunnskap. Du bør prøve det du også Tommy.... Hehe...
Old 13-05-2009, 17:38   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg var innom Vardø 4 ganger i året fra 2000-2006. Har selvsagt opplevd at flyplassen har vært stengt og at veien har vært stengt. Kan også nevne at jeg har i min tid som reisende (aldri mindre enn 200K miles pr. år siden jeg var 22) har jeg tatt 3 flighter der jeg var eneste passasjer. To av disse var KKN-VAW...

Prinsippet blir likevel det samme som en rekke andre steder: Det er bedre å investere i infrastruktur (veier) og prøve å kombinere flere flyplasser både for samfunnsøkonomi og for kundene (bedre frekvens når passasjerantallet går opp)
Old 13-05-2009, 18:09   #10
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Quote:

Ser du nevner Sørkjosen også som en nedleggingskandidat. Det er veldig langt til nærmeste flyplass for reisaværingan hvis SOJ blir nedlagt.
Old 13-05-2009, 18:11   #11
KennethGS
N/A

Du unnlot å komme med noe forslag for luftambulansen og 330-skv...? Nye og flotte veier hjelper vel disse lite, særlig siden tunnel måtte vært den eneste løsningen for å holde veien der ute åpen hele året.

Du må ikke glemme at det finnes andre brukere enn WF på en del av disse flyplassene, og noen ville kanskje gå så langt som å si at noen av disse tilbyr en langt viktigere tjeneste enn WF gjør...

....og om du syntes det å reise alene var gøy, så burde du flydd med BU til/fra Torp for 10 år siden...
Old 13-05-2009, 18:14   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MEH View Post
Ser du nevner Sørkjosen også som en nedleggingskandidat. Det er veldig langt til nærmeste flyplass for reisaværingan hvis SOJ blir nedlagt.
Sørkjosen er strengt tatt ikke en nedleggingskandidat med dagens infrastruktur
Old 13-05-2009, 18:16   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Du unnlot å komme med noe forslag for luftambulansen og 330-skv...? Nye og flotte veier hjelper vel disse lite, særlig siden tunnel måtte vært den eneste løsningen for å holde veien der ute åpen hele året.

Du må ikke glemme at det finnes andre brukere enn WF på en del av disse flyplassene, og noen ville kanskje gå så langt som å si at noen av disse tilbyr en langt viktigere tjeneste enn WF gjør...

....og om du syntes det å reise alene var gøy, så burde du flydd med BU til/fra Torp for 10 år siden...
Helikopter er ett alternativ til luftambulansen, 330 skvadronen kan vel fuele i Vadsø?

Den siste flighten jeg tok som var steike tom var en SAS MD fra CDG til OSL på en tirsdagskveld i 1999. Jeg var eneste passasjer.
Old 13-05-2009, 18:48   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg tror jammen Tommy har flyttet seg litt lenger mot høyere i det siste - jeg er så enig så enig i at vi har alt for mange lufthavner etter en god gammeldags tankegang på at alle tydeligvis har "krav" på en nærflyplass (også på vestlandet er det vel et par-tre-fire flyplasser som ligger i overkant tett etter nye broer og tunneler). Det er et tankekors at kun tre(til nød fire) statlige (Avinor-eide) flyplasser i dette landet lager overskudd og går rundt. Infrastruktur og effektiv kommunikasjon kan man få til på annet vis enn en haug småflyplasser based on statlig subsidier - og nye subsidier i form av anbudsruter for å få flyplassene trafikkert.

330-skvadronen må vel klare å få til en løsning - og helikopter er som Tommy sier intet dårlig alternativ.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 20:16   #15
KennethGS
N/A

Quote:
Helikopter er ett alternativ til luftambulansen, 330 skvadronen kan vel fuele i Vadsø?
Ja, helikopter er et alternativ, og pr. idag er 330-skv. eneste med helikopter i Finnmark.
Fueling i Vadsø er neppe noe problem, men det gir jo en redusert rekkevidde ut fra kysten...
Old 13-05-2009, 20:54   #16
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-MEH View Post
Ikke lenger enn det er for veldig mange mennesker i dalstrøkene i innlandet i sør-Norge.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 20:58   #17
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Når Harstadværingene klarer å kjøre 40 minutter til Evenes, klarer også Narvikværingene å holde ut de ekstra 15 minuttene det tar for dem å kjøre til Evenes.

Ute i Lofoten har man brukt millioner på Lofast og reisetiden til Evenes er halvert i forhold til tidligere. (...) En flyplass i Lofoten bør i høyeste grad holde, midt mellom Leknes og Svolvær med Evenes som et meget godt alternativ.
Amen!

Det er bare tull å ha egen flyplass i Narvik, særlig hvis Hålogalandsbrua realiseres.

Evt kan man også forlenge rullebanen i Leknes litt så den kan ta noe større fly.

Isbamse,
deltidsharstadværing med bokstavelig talt doktorgrad på Lofoten
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 21:34   #18
O_K_
ScanFlyer Silver

I store deler av norge sørpå er det jo helt normalt å ha 3-4 timer til nærmeste flyplass. I Årdal har de til og med industri, vinterstengte veier og laaaang kjøretur til flyplassen. Satt ved siden av en fra Hydro på USA flyet en gang, han sa de alltid kjørte til Oslo kvelden i forrveien når de skulle fly ut i Europa.

Også de som bor i østerdalen midt mellom Oslo og Trondheim har lang vei til en brukbar flyplass.
Old 13-05-2009, 21:44   #19
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Har forsøkt seks ganger å se Vardø fra luften eller bakken. De to første gangene (med F-16 fra Banak) var det tåke og ingenting å se. Den tredje var det fint vær, men flyet snagget ut på bakken og de tre andre i flighten dro avgårde med "min" rute. De to neste var med Cessna 182, og begge gangene var det tåke. Den siste gangen var for noen uker siden, på sightseeing, fotosafari og kjentfolk-besøk med leiebil fra KKN, men jaggu stengte ikke veien på grunn av tett snefokk og meget sterk vind. Det er værhardt mellom Vadsø og Vardø, noen steder er den beskrevet som landets mest utsatte veistrekning.

Samfunnsøkonomien med hver enkelt kortbaneplass vil jeg ikke begi meg ut på, men Norge er et vidspredt land, og det skal lite til for at veiene ikke er optimale å ferdes på (smale, glatte, tungtrafikk, snirklete), og flytrafikken er da ofte det som binder byer sammen med omverdenen. Rent generelt skulle jeg heller sett større lokalt initiativ til aktivitet på flyplassene, gjennom helikopterturisme kombinert med helikopterbruk til kommersiell og offentlige oppdrag, luftsport, flyklubber, flyturisme o.l. Men det er en annen tråd (-:
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules