Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-05-2009, 11:49   #1
Gemo
ScanFlyer Blue

SAS Eurobonus - ny struktur på opptjening ?

Hva mener dere om dette ?

http://epn.dk/brancher/transport/luf...cle1687644.ece
Gemo is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2009, 12:39   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Eurobonus - ny struktur på opptjening ?

Jeg er skeptisk, om målsettingen er å få lojale kunder.

Følgende utsagn er i så måte illustrerende: »Formålet er at sikre, at kunderne vælger SAS frem for lavpris-konkurrenterne,« siger John Dueholm.

Som et eksempel kan man ta en reise OSL-LON: I dag får du max 1200 poeng per vei. La oss si at man opprettholder det som maxgrense, men de som betaler lite for billettene får 1/10, altså 120 poeng per vei (jfr. diskusjonen i artikkelen om prisnivå på billetter i samme klasse ombord). Rekk opp hånden den som tror at en slik opptjening vil gi lojale kunder som alternativt kan velge lavpris-konkurrentene til SAS..... Hadde SAS derimot gitt godt med bonuspoeng selv til de som bestiller billlige billetter så ville faktisk bonusopptjeningen kunne bidratt til lojalitetsbygging (og kunder som er villige til å betale noe mer for billettene enn den prisen LCC'ene tar), og jeg kan vanskelig tro at det er dyrere for SAS å konkurrere med å gi bort bonuspoeng (hvor de selv kan styre uttaket) enn å konkurrere med lavere billettpris (som gir direkte negativ effekt i regnskapet).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2009, 14:53   #3
Extra230
ScanFlyer Blue

Lykke til SAS - nok et skritt mot kanten av stupet........
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2009, 15:33   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg er skeptisk, om målsettingen er å få lojale kunder.

Følgende utsagn er i så måte illustrerende: »Formålet er at sikre, at kunderne vælger SAS frem for lavpris-konkurrenterne,« siger John Dueholm.

Som et eksempel kan man ta en reise OSL-LON: I dag får du max 1200 poeng per vei. La oss si at man opprettholder det som maxgrense, men de som betaler lite for billettene får 1/10, altså 120 poeng per vei (jfr. diskusjonen i artikkelen om prisnivå på billetter i samme klasse ombord). Rekk opp hånden den som tror at en slik opptjening vil gi lojale kunder som alternativt kan velge lavpris-konkurrentene til SAS..... Hadde SAS derimot gitt godt med bonuspoeng selv til de som bestiller billlige billetter så ville faktisk bonusopptjeningen kunne bidratt til lojalitetsbygging (og kunder som er villige til å betale noe mer for billettene enn den prisen LCC'ene tar), og jeg kan vanskelig tro at det er dyrere for SAS å konkurrere med å gi bort bonuspoeng (hvor de selv kan styre uttaket) enn å konkurrere med lavere billettpris (som gir direkte negativ effekt i regnskapet).

Du har helt rett, TOS!
Når skal egentlig SAS tørre å satse litt offensivt igjen og bruke EB som det fantastiske markedsverktøy det kan være om de bruker det rett?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2009, 15:37   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Nå vil jeg nesten hevde at denne artiklen egentlig ikke sier noe særlig. Uansett så så per dags dato så sliter SAS både med å gi fornuftig antall poeng i forhold til prisen og belønne lojale kunder, ihvertfall de som ikke kun flyr business
Old 09-05-2009, 16:23   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Boarding.no har også en artikkel om samme sak:
Quote:
Jo mere passasjerene betaler for billetten - jo flere bonuspoeng skal de få. SAS planlegger store forbedringer i bonussystemet. - I fremtiden skal antallet av poeng svare til den pris kunden betaler for reisen, sier SAS-direktør John Dueholm.
http://www.boarding.no/art.asp?id=36384

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2009, 17:01   #7
Gemo
ScanFlyer Blue

Jeg får dessverre inntrykk av at SAS ønsker å skjerpe inn muligheten for opptjening fremfor å belønne sine kunder. Jeg håper jeg tar feil.

Hvorfor ikke lage verdens beste Frequent Flyer program for å ta vare på lojale kunder og gi gulrot til fremtidige ?
Gemo is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2009, 23:21   #8
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Poenget for SAS er vel at Eurobonus ikke lenger fungerer for SAS. Eurobonus skal være et verktøy for å få kundene til å bruke SAS. Poeng-modellen har vel vært uendret siden prisene på reiser var helt anderledes enn dagens priser. Så har man prøvd å reparere på dette med å inføre f.eks 25% regel. Dette har ikke fungert. Nå vil man tydligvis prøve å bygge modellen på nytt. Jeg ser ikke noe problem med å gi poeng i forhold til pris. Og husk hvis de endrer modellen for opptjening kan de også gjøre noe med uttak.
storg is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2009, 11:43   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Poenget for SAS er vel at Eurobonus ikke lenger fungerer for SAS. Eurobonus skal være et verktøy for å få kundene til å bruke SAS. Poeng-modellen har vel vært uendret siden prisene på reiser var helt anderledes enn dagens priser. Så har man prøvd å reparere på dette med å inføre f.eks 25% regel. Dette har ikke fungert. Nå vil man tydligvis prøve å bygge modellen på nytt. Jeg ser ikke noe problem med å gi poeng i forhold til pris. Og husk hvis de endrer modellen for opptjening kan de også gjøre noe med uttak.
Hva tror du grunnen er til at Eurobonus ikke har den effekten i dag som det kanskje hadde tidligere? 25% regelen kan vel neppe sies å være et reparasjonsforsøk, men er vel en svært viktig grunn til at hvermansen ikke finner bryet verdt med å enten melde seg inn, eller ta hensyn til poengene når de booker. Når man leter etter billige billetter så betyr ikke 3-4-500 bonuspoeng noe som helst (som vel er 25%opptjeningen fra Norge til store deler av Europa), da de fleste må reise 12-20 t/r reiser med slik opptjening for å kunne ta ut bonustur med laveste sats (innen Norge/Norden/Baltikum). Hvor mange av kundene som ellers velger LCC når de skal reise, reiser så ofte at det er overkommelig med så mange turer innen en 5 års periode...?

Problemet med å gi poeng i forhold til pris er at det ikke er noen god oppskrift på å bygge en lojal kundemasse. De som reiser på dyre billetter vil ofte velge SAS ut fra Norge pga rutetilbudet i form av destinasjoner og frekvens (dvs. nå kuttes det jo stort overalt, så dette kan selvsagt endres). Det er selvsagt flott å belønne de som reiser på dyre billetter, men disse vil ofte (men selvsagt ikke hele tiden) velge SAS uansett. De som SAS kanskje i større grad har mistet er de som er noe mer prisfølsomme, og disse kaprer man knapt tilbake med å gi bonuspoeng etter penger brukt på billettene. Betaler man lite så skal man altså få lite poeng vil gjøre at disse i enda mindre grad bryr seg om bonuspoengene. Jeg har en jeg kjenner som ofte reiser i Europa på billige billetter i jobbsammenheng (sånn er det i staten...), og hans holdning til Eurobonus er at det ikke er bryet verdt å finne frem kortet ved booking og innsjekk for han får så få poeng uansett. Så han velger flyselskap basert på pris og reisetid. På pris er det ofte andre selskaper som er mer konkurransedyktige enn SAS.
Old 10-05-2009, 13:39   #10
O_K_
ScanFlyer Silver

Det må bli lettere å tjene nok poeng til å få noe tilbake hos EB, det er sikkert. Hvis hoveddelen føler at de aldri får noe tilbake så har programmet feilet. Selvfølgelig skal man ikke kaste rundt seg med goder, men det må være en balanse.

Jeg har ikke noe imot 25% regelen på billige billetter, men når det i praksis bare er 25% på alt av economy, og man ikke får mer poeng før man er på E-extra da er noe feil. Da kan poeng etter pris ha noe for seg, evt at de innfører 25% på kampanje, 50% på laveste vanlige economy pris og 100% når man kommer opp i de litt dyrere economy billettene.

Siste 18mnd har jeg ikke hatt en eneste 100% opptjening med SAS, og jeg har flydd ca 60 flighter, mange av dem har vært ganske dyre. Dinersclub gir meg mer EB poeng enn hva SAS gir (betaler omtrent bare hoteller og fly med Diners)
Old 10-05-2009, 15:35   #11
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

TOS: 25% ble inført for å begrense kostnadene i Eurobonus. Prisene på reisene hadde falt alt for langt, samtidig som kostanden med poeng var like høy.

Dessuten så tror jeg vi skal glemme at Eurobonus skal være et program for alle. SAS bør spisse det mot de som reiser mye og glemme resten. De som er ut etter billige reiser og vurderer pris opp mot bonuspoeng, vil man tape uansett.

Kanskje det smarteste de kunne gjøre var å droppe hele programmet? Innenriks i Norge og deler av Sverige så har det jo liten eller ingen verdi uansett. Kanskje de skulle brukt kreften på å få flere bedrifter til å skrive kontrakt med SAS. Flere rammeavtaler med SMB markedet?
storg is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2009, 15:50   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
TOS: 25% ble inført for å begrense kostnadene i Eurobonus. Prisene på reisene hadde falt alt for langt, samtidig som kostanden med poeng var like høy.

Dessuten så tror jeg vi skal glemme at Eurobonus skal være et program for alle. SAS bør spisse det mot de som reiser mye og glemme resten. De som er ut etter billige reiser og vurderer pris opp mot bonuspoeng, vil man tape uansett.

Kanskje det smarteste de kunne gjøre var å droppe hele programmet? Innenriks i Norge og deler av Sverige så har det jo liten eller ingen verdi uansett. Kanskje de skulle brukt kreften på å få flere bedrifter til å skrive kontrakt med SAS. Flere rammeavtaler med SMB markedet?
Hvilke kostnader har SAS med Eurobonus som varierer med opptjeningen? En mulig kostnad kan være at det fortrenger "vanlige" reiser, men siden SAS kan kontrollere uttaket og begrense muligheten der hvor det er stor pågang så kan jeg ikke skjønne at denne kostnaden skal være spesielt stor. At bonuspoengene føres som en liability i regnskapet er jo en høyst fiktiv fordring, og kan vel knapt defineres som en kostnad.

I tillegg kan jeg vanskelig skjønne at det er noe poeng å utestenge de mest prisfølsomme kundene, som kanskje ville valgt SAS med godt med bonuspoeng selv om SAS var dyrere enn konkurrentene, all den tid kostnadene ved programmet ikke kan være annet enn faste administrasjonskostnader. Man bør/kan selvsagt vurdere om gevinsten av programmet overstiger kostnadene, men jeg kan vanskelig tro at det blir noe billigere å drifte eurobonus med 0 opptjening for sånne som meg.

Hva angår rammeavtaler så kan ikke SAS kreve eksklusivitet, slik tilfellet var tidligere. Jeg er derfor litt usikker på gevinsten av slike avtaler. De må nok fortsatt være relatovt forsiktige med hvor mye rabatter de slenger rundt seg, eller kanskje spesielt utformingen av rabattstrukturen.

Last edited by TOS; 10-05-2009 at 16:00.
Old 10-05-2009, 16:06   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Til forskjell fra tidligere så betaler man skatt/avgifter selv av bonusreiser. Dette er jo en ikke ubetydelig kostnad i mange tilfeller, og innebærer en økt kostnad ved uttak.
Old 10-05-2009, 17:41   #14
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Men tråden er jo ikke et spørsmål for eller imot bonusprogram. Og sett i lys av hvor urettferdig 25% regelen ofte føles synes jeg en pris relatert opptjening høres rimelig fair ut.

Desverre pleier noen nyutdannede økonomer i blå dresser å finne ut at den totale opptjeningen skal reduseres i samme slengen. Og da er jeg jo ikke positiv lenger.

Men prinisipelt er jeg for denne endringen.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2009, 18:02   #15
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Hvordan denne endringen skal få de som (alltid) vil ha de billigste billettene til samtidig å bry seg om bonusopptjening har jeg problemer med å se.

Blir vel ikke noe lettere å få LCC-kunder til å velge SAS på denne måten om det er aldri så "rettferdig".
Old 10-05-2009, 18:48   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Rykk tilbake til start? Husker ikke hva SAS hadde i begynnelsen, men mener å huske at Braathens hadde 1 poeng pr. krone billetten kostet eller noe i den duren? Deretter ble det "fast takst" pr. strekning-opplegget som vi kjenner i dag.

Old 10-05-2009, 19:05   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Om man får 1 poeng per krone vil det - for de fleste - være en vesentlig forbedring av dagens program.
Old 10-05-2009, 19:14   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Om man får 1 poeng per krone vil det - for de fleste - være en vesentlig forbedring av dagens program.
De kan jo velge å dele ut 0.1 poeng pr. krone Var mer historisk jeg tenkte på, litt typisk at man først lager et enkelt system, så klatter man litt på det, så vrir man litt på det, så tetter man noen hull og så blir alt galt, så rykker man tilbake til start fordi det faktisk ikke var så ille når alt kommer til alt.

Det er jo heller ikke lenge siden SAS mente de måtte "heve prisen" på oppgraderinger basert på dårlige argumenter.

Old 10-05-2009, 19:18   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Alle systemer har sine svakheter - men jeg håper virkelig at SAS på en eller annen måte vil belønne passasjerene sine bedre... Det er nesten ingen billetter der 25 prosent opptjening tilsvarer det man har betalt i kroner, om prinsippet er en krone = et poeng.
Old 10-05-2009, 20:17   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Men tråden er jo ikke et spørsmål for eller imot bonusprogram. Og sett i lys av hvor urettferdig 25% regelen ofte føles synes jeg en pris relatert opptjening høres rimelig fair ut.

Desverre pleier noen nyutdannede økonomer i blå dresser å finne ut at den totale opptjeningen skal reduseres i samme slengen. Og da er jeg jo ikke positiv lenger.

Men prinisipelt er jeg for denne endringen.
Det jeg ikke skjønner er følgende: Hvilket behov har SAS for å stramme inn på opptjeningen av bonuspoeng? Poenget med bonusprogram er jo å dele ut poeng, og dele ut tilstrekkelig mange poeng til at kundene blir lojale. Jeg tror ingen kan si at det er tilfellet nå, men å kutte bonus for de som betaler lite og gi mer for de som betaler mer for billettene tror ikke jeg er helt veien å gå. Forskjell på opptjening er det uansett mellom økonomi, økonomi extra og business.

Jeg har et aldri så lite inntrykk at noen sitter med en følelse av at det å kutte poeng innebærer en kostnadsbesparelse for SAS. Når det skal kuttes virker det som at man også må kutte i bonusopptjeningen. Det tror jeg er en misforståelse. At programmet ikke er godt som det i dag er jeg helt enig i.
Reply

Posting Rules