![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg er skeptisk, om målsettingen er å få lojale kunder.
Følgende utsagn er i så måte illustrerende: »Formålet er at sikre, at kunderne vælger SAS frem for lavpris-konkurrenterne,« siger John Dueholm. Som et eksempel kan man ta en reise OSL-LON: I dag får du max 1200 poeng per vei. La oss si at man opprettholder det som maxgrense, men de som betaler lite for billettene får 1/10, altså 120 poeng per vei (jfr. diskusjonen i artikkelen om prisnivå på billetter i samme klasse ombord). Rekk opp hånden den som tror at en slik opptjening vil gi lojale kunder som alternativt kan velge lavpris-konkurrentene til SAS..... Hadde SAS derimot gitt godt med bonuspoeng selv til de som bestiller billlige billetter så ville faktisk bonusopptjeningen kunne bidratt til lojalitetsbygging (og kunder som er villige til å betale noe mer for billettene enn den prisen LCC'ene tar), og jeg kan vanskelig tro at det er dyrere for SAS å konkurrere med å gi bort bonuspoeng (hvor de selv kan styre uttaket) enn å konkurrere med lavere billettpris (som gir direkte negativ effekt i regnskapet). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Lykke til SAS - nok et skritt mot kanten av stupet........
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Du har helt rett, TOS! Når skal egentlig SAS tørre å satse litt offensivt igjen og bruke EB som det fantastiske markedsverktøy det kan være om de bruker det rett? BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå vil jeg nesten hevde at denne artiklen egentlig ikke sier noe særlig. Uansett så så per dags dato så sliter SAS både med å gi fornuftig antall poeng i forhold til prisen og belønne lojale kunder, ihvertfall de som ikke kun flyr business
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Boarding.no har også en artikkel om samme sak:
Quote:
BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg får dessverre inntrykk av at SAS ønsker å skjerpe inn muligheten for opptjening fremfor å belønne sine kunder. Jeg håper jeg tar feil.
Hvorfor ikke lage verdens beste Frequent Flyer program for å ta vare på lojale kunder og gi gulrot til fremtidige ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Poenget for SAS er vel at Eurobonus ikke lenger fungerer for SAS. Eurobonus skal være et verktøy for å få kundene til å bruke SAS. Poeng-modellen har vel vært uendret siden prisene på reiser var helt anderledes enn dagens priser. Så har man prøvd å reparere på dette med å inføre f.eks 25% regel. Dette har ikke fungert. Nå vil man tydligvis prøve å bygge modellen på nytt. Jeg ser ikke noe problem med å gi poeng i forhold til pris. Og husk hvis de endrer modellen for opptjening kan de også gjøre noe med uttak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Problemet med å gi poeng i forhold til pris er at det ikke er noen god oppskrift på å bygge en lojal kundemasse. De som reiser på dyre billetter vil ofte velge SAS ut fra Norge pga rutetilbudet i form av destinasjoner og frekvens (dvs. nå kuttes det jo stort overalt, så dette kan selvsagt endres). Det er selvsagt flott å belønne de som reiser på dyre billetter, men disse vil ofte (men selvsagt ikke hele tiden) velge SAS uansett. De som SAS kanskje i større grad har mistet er de som er noe mer prisfølsomme, og disse kaprer man knapt tilbake med å gi bonuspoeng etter penger brukt på billettene. Betaler man lite så skal man altså få lite poeng vil gjøre at disse i enda mindre grad bryr seg om bonuspoengene. Jeg har en jeg kjenner som ofte reiser i Europa på billige billetter i jobbsammenheng (sånn er det i staten...), og hans holdning til Eurobonus er at det ikke er bryet verdt å finne frem kortet ved booking og innsjekk for han får så få poeng uansett. Så han velger flyselskap basert på pris og reisetid. På pris er det ofte andre selskaper som er mer konkurransedyktige enn SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det må bli lettere å tjene nok poeng til å få noe tilbake hos EB, det er sikkert. Hvis hoveddelen føler at de aldri får noe tilbake så har programmet feilet. Selvfølgelig skal man ikke kaste rundt seg med goder, men det må være en balanse.
Jeg har ikke noe imot 25% regelen på billige billetter, men når det i praksis bare er 25% på alt av economy, og man ikke får mer poeng før man er på E-extra da er noe feil. Da kan poeng etter pris ha noe for seg, evt at de innfører 25% på kampanje, 50% på laveste vanlige economy pris og 100% når man kommer opp i de litt dyrere economy billettene. Siste 18mnd har jeg ikke hatt en eneste 100% opptjening med SAS, og jeg har flydd ca 60 flighter, mange av dem har vært ganske dyre. Dinersclub gir meg mer EB poeng enn hva SAS gir (betaler omtrent bare hoteller og fly med Diners) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
TOS: 25% ble inført for å begrense kostnadene i Eurobonus. Prisene på reisene hadde falt alt for langt, samtidig som kostanden med poeng var like høy.
Dessuten så tror jeg vi skal glemme at Eurobonus skal være et program for alle. SAS bør spisse det mot de som reiser mye og glemme resten. De som er ut etter billige reiser og vurderer pris opp mot bonuspoeng, vil man tape uansett. Kanskje det smarteste de kunne gjøre var å droppe hele programmet? Innenriks i Norge og deler av Sverige så har det jo liten eller ingen verdi uansett. Kanskje de skulle brukt kreften på å få flere bedrifter til å skrive kontrakt med SAS. Flere rammeavtaler med SMB markedet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
I tillegg kan jeg vanskelig skjønne at det er noe poeng å utestenge de mest prisfølsomme kundene, som kanskje ville valgt SAS med godt med bonuspoeng selv om SAS var dyrere enn konkurrentene, all den tid kostnadene ved programmet ikke kan være annet enn faste administrasjonskostnader. Man bør/kan selvsagt vurdere om gevinsten av programmet overstiger kostnadene, men jeg kan vanskelig tro at det blir noe billigere å drifte eurobonus med 0 opptjening for sånne som meg. Hva angår rammeavtaler så kan ikke SAS kreve eksklusivitet, slik tilfellet var tidligere. Jeg er derfor litt usikker på gevinsten av slike avtaler. De må nok fortsatt være relatovt forsiktige med hvor mye rabatter de slenger rundt seg, eller kanskje spesielt utformingen av rabattstrukturen. Last edited by TOS; 10-05-2009 at 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Til forskjell fra tidligere så betaler man skatt/avgifter selv av bonusreiser. Dette er jo en ikke ubetydelig kostnad i mange tilfeller, og innebærer en økt kostnad ved uttak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Men tråden er jo ikke et spørsmål for eller imot bonusprogram. Og sett i lys av hvor urettferdig 25% regelen ofte føles synes jeg en pris relatert opptjening høres rimelig fair ut.
Desverre pleier noen nyutdannede økonomer i blå dresser å finne ut at den totale opptjeningen skal reduseres i samme slengen. Og da er jeg jo ikke positiv lenger. Men prinisipelt er jeg for denne endringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvordan denne endringen skal få de som (alltid) vil ha de billigste billettene til samtidig å bry seg om bonusopptjening har jeg problemer med å se.
Blir vel ikke noe lettere å få LCC-kunder til å velge SAS på denne måten om det er aldri så "rettferdig".
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Rykk tilbake til start? Husker ikke hva SAS hadde i begynnelsen, men mener å huske at Braathens hadde 1 poeng pr. krone billetten kostet eller noe i den duren? Deretter ble det "fast takst" pr. strekning-opplegget som vi kjenner i dag.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Om man får 1 poeng per krone vil det - for de fleste - være en vesentlig forbedring av dagens program.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() Det er jo heller ikke lenge siden SAS mente de måtte "heve prisen" på oppgraderinger basert på dårlige argumenter.
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Alle systemer har sine svakheter - men jeg håper virkelig at SAS på en eller annen måte vil belønne passasjerene sine bedre... Det er nesten ingen billetter der 25 prosent opptjening tilsvarer det man har betalt i kroner, om prinsippet er en krone = et poeng.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg har et aldri så lite inntrykk at noen sitter med en følelse av at det å kutte poeng innebærer en kostnadsbesparelse for SAS. Når det skal kuttes virker det som at man også må kutte i bonusopptjeningen. Det tror jeg er en misforståelse. At programmet ikke er godt som det i dag er jeg helt enig i. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spørsmål om opptjening av Eurobonus poeng | oskarflekkefjord | Småprat | 7 | 01-08-2014 20:49 |
Eurobonus opptjening ved oppgradering | arnstein | Reiseforum | 4 | 27-07-2013 11:08 |
Eurobonus og *A-partnerne (25% vs 100% opptjening) | Klgn | Reiseforum | 4 | 19-06-2012 15:54 |
Eurobonus-spm, opptjening | petru26 | Reiseforum | 9 | 10-04-2011 14:34 |
EuroBonus opptjening hos CO | vbe86 | Reiseforum | 3 | 17-02-2011 20:59 |