Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-01-2009, 22:45   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

All right! Nok en gang reiser Martin til USA. Det blir hans femte tur til landet, og hans andre besøk i Seattle. Anledningen, er Scanair’s andre årlige julebord, (i hvertfall det andre med såpass stor oppslutning fra utenfor USA..)

(Om noen nå skulle lure på tittelen på denne tråden: Jeg har i de siste trip-reportene mine, hentet tittelen fra en eller annen sang (tilfeldigvis). Måtte jo følge tradisjonen, og denne tittelen er fra Steve Millers låt, ”Rock ’n’ me”, som jeg for øvrig stiftet bekjentskap med i Status Quo’s versjon fra albumet ”Famous in the last Century”, fra 2000. Og siden flyplassen jeg skal fly til heter Seattle-Tacoma, så.. Ja, you know..)

Nok om det..

Etter fjorårets julebord, var jeg fort klar over at Seattle var en by jeg absolutt ville tilbake til. Da det ble snakket om nytt julebord, var jeg heller ikke treig om å sette av den aktuelle helgen, og begynne å leite etter flypriser.. ”As usual”, sjekket jeg vel ut alle alternativer som finnes, i håp om å finne noe spennende, rent flytypemessig.

Endte til slutt opp med SAS og BA som de to mest aktuelle alternativene, og siden SAS var mer fleksible på avganger fra OSL til flyplassen jeg skulle bytte fly på, ble det allikevel SAS som skulle få æren av å tjene noen penger på min ”business”. Min dog hittil eneste erfaring med de på IC, var på samme rute for ca. et år siden.

Prismessig, lå vel begge på en rundt 5-6000, og det var uansett ikke stor forskjell nok til at nettopp prisen skulle bli det avgjørende. Så kikket jeg litt hos SAS, og fant ut at det kostet ikke så mye ekstra og fly hakket bedre enn i den såkalte Reidar-klassen. Jeg må dog få si: Av de selskapene jeg har flydd på langdistanse i economy, er SAS det selskapet jeg har trivdes best om bord hos, så jeg har strengt tatt ingen betenkeligheter med å fly de i Reidar-klasse heller. Bestemte meg allikevel for å ”skeie ut” litt, og bestemte meg for å punge ut nærmere 13.000 norske kroner, for en billett tur/retur OSL-SEA.

Bestillingen var en annen historie: Hva er vel mer naturlig, om en skal fly med SAS, å bestille billetten på www.sas.no? Klikket meg inn, valgte avreise- og ankomstby, og klikket på datoene, og så på ”søk”. Flighter fantes, og prisen var grei. Men hvor skulle jeg fly fra? Oslo takk. Oslo er selvsagt mer enn den forholdsvis store flyplassen som ligger en 15minutters/15 kilometers kjøring fra der jeg bor: Det er også to flyplasser i henholdsvis Østfold og Vestfold, og sas.no, var mest interessert i at jeg skulle fly fra den i Vestfold, men med et annet selskap, som SAS for øvrig eier. Holdt øye med siden noen dager, men gav opp.

Sjekket så ut hjemmesidene til dette selskapet som SAS eier, en nettside som for øvrig drives av en jeg traff forrige gang jeg var i Seattle. Søkte, og der kunne jeg velge og vrake i avganger fra ”Oslo” til København, både med selskapet som eide hjemmesiden men igjen var eid av SAS, og med de som eide selskapet som hadde hjemmesiden. Flott!

Hvilken klasse ville jeg fly? Economy Extra, takk. Det er det igjen litt plunder med på akkurat denne hjemmesiden. De har for øvrig en chat-funksjon, som for øvrig var nede, så jeg sendte en ”god gammeldags” e-post, hvor jeg først var interessert i å få vite hva prisen ville bli, før jeg bestemte meg. Han som svarte meg på den først mailen, slet visst litt med å forstå hva jeg mente, for jeg ble oppfordret til å søke selv (enda jeg spesifikt nevnte at jeg ville reise i en klasse som det ikke kunne søkes på). Svarte på mailen, og forklarte meg enda tydeligere, og da var det plutselig en dame som svarte. Joda, jeg kunne få vite priser: De så for øvrig sånn ut: YNOXTRA kr 26002,-. SNOXTRA kr 20957,-. ENOECO kr 19512,-. SAS ECONOMY EXTRA RESTRICTED FARES BNOXTRA kr 12717,-

Gjett hvem jeg valgte

Det ble så booket i vanlig Reidar-klasse, og ny e-post ble sendt, med bekreftelse på at jeg ville ha den som het BNOEXTRA, til 12717.. Selvsagt skulle denne bonden som driver denne hjemmesiden ha et eller annet gebyr, så det ble 12767..

Våknet neste dag, sjekket e-posten, og kvittering hadde landet i innboksen – i Reidar-klasse (til Reidar-pris, selvsagt..). Sendte et nytt elektronisk brev, og lurte på hvorfor, og de hadde tydeligvis hatt problemer med internetten sin, men hun som nå svarte, hadde makulert billetten min (hvordan makulerer man en e-ticket?), og utstedt den på ny, i Reidar-pluss, til avtalt pris. All honnør går til bondens undersåtter!

(For øvrig , så mener jeg å huske at noen begynte å bråke nede i Thailand, den dagen jeg bestilte, så jeg er litt usikker på om det var syk internett, eller noe annet som kan ha vært årsaken – men samme det..)

Da var en altså booket på følgende:
OSL-CPH SK457, 22 Januar, 12:15-13:25, MD-80
CPH-SEA SK937, 22 Januar, 15:45-16:45, A340-300
SEA-CPH SK938, 25 Januar, 18:45-13:25 + 1 day, A340-300
CPH-OSL SK1458, 26 januar, 15:20-16:30, B737


Jeg må innrømme at jeg er spent på å prøve SAS sitt Economy Extra-produkt. Har prøvde den en gang, på LIS-OSL (Etter en liten omvei fordi CO ikke gadd å vente på et av deres egne fly som var forsinket.), med det var på en Europarute.

Har også for øvrig flydd andre ting enn Reidar-klasse på langdistanse, men det er en annen historie..

Dette blir altså første gang Martin ”betaler-for-noe-bedre-enn-Reidar-klasse-på-en flytur-som-varer-lengre-enn-to-og-en-halv-time”.

Håper jeg blir fornøyd, men med tanke på at jeg var mer enn fornøyd den gangen jeg satt lenger bak, bør jeg bli det nå også.. Vi får bare håpe dette crewet gjør jobben sin ordentlig (det har visst vært en del variabel service hos SAS i det siste..). En ulempe jeg dog ser med å fly Economy Extra, er størrelsen på kabinen. I Economy, er det en viss sjanse for å få minst to ledige seter mellom deg og en evt. Sidemann, mens i Extra fylles kabinen mye fortere.. (Og er den ikke full før flyet drar, så er det vel en del EB-poeng som blir ofret ved gaten for en upgrade fra Reidar til Reidar-pluss?).

EB-poeng, ja.. Opptjeningen min i fjor, var på 6450 poeng. Normal opptjening på ruten, i billig-Reidar, er 2750, men fordi jeg først hadde ”driti litt på draget”, og noen var så snille at de hjalp meg, så endte jeg allikevel opp med litt mer poeng enn jeg egentlig skulle.. Normal opptjening i Extra, er 16500 poeng. Så får man plutselig en mail fra SAS, om at de vil gi meg dobbelt så mange ekstrapoeng på alle flighter jeg flyr med dem i Tommy-klasse eller Reidar-Pluss innen slutten av februar. Jo takk skal du ha, SAS (). Skulle bli en ca. 33.000 poeng, det.. For 20.000 av de, kan jeg jo f.eks. ta meg en tur-retur OSL-CPH i Business, som egentlig koster 5599, og da hadde jeg nesten spart inn de pengene

Har nå vært inne på sas.no og valgt meg sete 5A på SK457, som flys av en MD-87, og takket være et av distriktskontorene til hjemmesiden til selskapet som SAS eier, er 16A sikret på turene over dammen. Kofferten er pakket, og en holder nå på med å fylle opp iPoden med litt mer musikk.. Avreise Maura med 09:noen-og-femti-bussen til OSL i morgen

Tråden oppdateres plutselig...

(Jeg ante ikke at en kunne skrive så mye om bestillingsprosessen.. sorry hvis noen syntes den ble for lang )

Last edited by Martin; 22-01-2009 at 01:31.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2009, 23:29   #2
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,035
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Og jeg kan bra "gremmes" over at jeg ikke fikk til å bli med i år heller,men jul er det jo hvert år mens nytt år er det bare en gang i året, så jeg tar sjansen på at det også bli julebord til neste år også.
Venter i spenning på mere rapport fra deg...
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2009, 02:10   #3
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Meget god start Martin

Gleder meg til fortsettelsen
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2009, 04:13   #4
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,065
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Gøy og informativ start :-)
`Måtte´avbestille min Sas Y+ t/r Bangkok her forleden, men Thai business/ first var ingen dårlig erstatning, selv om Sas billetten inkl. gullbonus ville ha gitt flere poeng !
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2009, 08:05   #5
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Fin start Gleder meg til fortsettelsen!
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2009, 18:01   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Kom meg avgårde med bussen, som dro av gårde på rute, med en ca. 50% belegg i snitt..

Fremme på OSL kanskje en fem minutter etter tabellen, men det gjorde egentlig ikke så mye.. Fikk kontakt med Fellowship, som nå hadde kommet seg gjennom Security, og vi ble enige om at han skulle vente på meg der.

Tuslet så i retning innsjekk, og siktet på biz-skranken (som man kan bruke, om man flyr Economy Extra), og her var det null kø. Jeg ble kanskje ikke direkte imponert over damen som satt der (ikke på den måten heller, for så vidt). La pass og utskrift fra Checkmytrip.com, og fikk spørsmålet: ”Hvor skal du, da?”, nesten på en måte som sa ”Æsj, enda en kunde..” Svarte Seattle, og hun spurte igjen: ”Via København??” Nei, jeg skal med BA via London.

Så begynte hun å spørre om jeg hadde registrert passet mitt på ”internett”. Internett er stort, men siden hun jobbet i SAS; og forøkte å sjekke meg inn på en SAS-flyvning, trodde jeg hun mente et eller annet i forbindelse med en online innjekkingsprosess (der hadde jeg egentlig bare valgt seter, og ikke gjort noe annet. Det hadde jeg jo ikke gjort, så jeg svarte nei.. Hun virket nå enda mer forskrekket, og spurte meg på nytt tra ganger, med fortsatt samme svar fra meg.. Her var det nok jeg som var litt treg, og skjønte at hun mente ESTA.. Det hadde jeg selvsagt gjort, og rettet opp i misforståelsen. Tar den på min kappe, men hun burde også ha visst hva ESTA het, og ikke bare kalt det ”internett”.

Hun fikk så oppgitt adressen jeg skulle bo på, og kofferten min fikk både baggasjetag, og Priority-tag (mer om den senere), og jeg fikk et (ett, ja) boardingpass, som hadde innfor for begge flighter på seg. Stilig 
Tuslet etter hvert mot security, og så en kar komme gående mot meg, mens ha pekte på meg.. Lignet dog veldig på han som kaller seg Learjet, og det var det. Hyggelig å hilse på han og

Skulle så bruke Fast Track, men den klarte jeg å bomme på! Trodde hele det lille området der var Fast-Track, men det var visst bare den ene slusa.. Var allikevel gjennom på no-time, og fikk samlet sakene mine, og fant igjen Fellowship, og etter en runde innom Tax-Free og kiosken, fant vi fort Aquavit Bar, hvor det ble et par øl, med orkesterplass til oppstillingsplassen som het gate 42, hvor vår flight skulle gå fra.

Etter hvert kom LN-RMP, dom er en MD-87, taxende, og etter enda litt tuslet vi mot gaten, og gikk om bord.. Jeg hadde 5A som var bakerst i Extra, mens Fellowship satt rett bak meg.. Belegget foran var på ingen måte dårlig.. Mener det satt omtrent to passasjerer på hver to- og tre-seter… Lenger bak vet jeg ikke.

Taxet retning 19L omtrent på tid, og innom de-ice.. Ble ferdig med det, og taxet retning banen, hvor vi ble stående en stund.. Etter historier om andre forummedlemmer som ble sittende fast her og der, var det ikke akkurat drømmemeldingen som kom over PA: De hadde visst sett et lys i cockpit som de ikke burde være der, og måtte spørre kollegaene til Speedbird om hjelp. De fant heldigvis ut at det ikke var farlig, og vi fikk taxe ut på banen, og dro av gårde i retning CPH.

Siden jeg satt foran, fikk jeg en liten boks, som inneholdt verden minste brødskive, som de allikevel hadde klart å presse nedpå to typer pålegg; Roastbeef på en side, og egg på de andre, i tillegg til en liten ”Crunchy Strawberry Yoghurt.,. Smakte greit, og valgte en cola til, og en kopp te etterpå.. Grei mat, men ikke noe jeg gidder å kjøpe en Economy Extra-billett for, om det var bare CPH jeg skulle til.. Satt forøvrig ved siden av en SAS-kaptein, og merket fort at crewet var litt mer hyggelige mot han enn mot meg, men kanskje ikke mer enn det er naturlig å være mot sine egne kolleger.. Tar det som et tegn på at de var gode kolleger, og jeg klager heller ikke på servicen jeg fikk.

Flighten ellers forløp uten store hendelser, og vi landet, om mulig litt etter skjema, på CPH, og takset inn til en gate på Pir B.. Vi kom oss av, og vi tuslet i retning Transfer-senteret, hvor Fellowship måtte skaffe seg et sete for flighten videre, noe han ikke hadde fått gjort på nettet... Det gikk fint, og han fikk seg den vindussplassen han hadde håpet på.. Var så innom Tax-Free’n for handling av litt norske potetprodukter som skulle fungere som gave til gutta hos Boeing

Deretter traff vi på DonRuud, før vi igjen gikk hver for oss: DonRuud til Tax-Free’n, og jeg og Fellowship i retning øl.. Siden jeg spanderte på OSL, ville Fellowship spandere nå, og det tjente jeg visst på, for de har større øl i Danmak  (Selv om den sikkert var billigere..) Don kom tilbake, og etter hvert stakk også Someone innom, på sin vei til Tokyo.. Etter en øl, bar det i retning C-piren, hvor passkontrollkøen var fraværende.. Slapp ut av Schengen, sa ha det til Someone, som fant flyet sitt ved en av de første gatene, mens resten tuslet i retning gate C39, ytterst på piren.

Noen kan kanskje huske at jeg dreit på draget her i fjor, da jeg løp rett fra en oppgradering, som Tommy hadde ordnet via et bekjentskap han har i SAS.. Det hadde han også ordnet i år, men ingen hadde noen gang fått noen tilbakemelding fra bekjentskapet.. Jeg skulle hvertfall ikke ha på meg at jeg ikke spurte i skraken, så vi tuslet bort til en dame som satt der, og fortalte at vi hadde hørt av ”noen” at det kanskje lå en upgrade request inne på oss.. ”Nei, sånt driver vi ikke med”, var omtrent det svaret vi fikk.. Hun sjekket allikevel, og ingenting lå inne.. Men, vi prøvde hvertfall..
DonRudd fikk også plass, og fikk site foran: 4H.. Jeg fant mitt 16A, og Fellowship tuslet bakover mot 41A.: Tre forummedlemmer var altså med flighten, en i hver klasse.

Så var det dags for å teste ut Eco Extra på langdistanse:

Setet: Jeg skal innrømme at jeg tar ”litt extra” plass, og at jeg er det man kan kalle feit.. Er derfor egentlig glad i å ha et ledig sete ved siden av meg.. Her var det midlertid ikke noe problem, for dette setet likte jeg  Benplassen var absolutt godkjent, og i bredden var også litt å gå på. Side”mannen” (eller, damen..) så hvertfall ikke ut som hun satt noe ubehagelig ved siden av meg, Så dette var et sete jeg absolutt kunne like . Sidekvinnen var for øvrig fra SEA-området, og var et par-og-førti år (Smekk på lanken for å kikke når hun fyller ut tollskjemat sitt!!), og var faktisk ganske hyggelig. Forstod det sånn at hun hadde vært å ferie i Europa, sammen med en venninne, som satt på raden bak.

Pre-Departure-drink ble delt ut: En slags juice laget av eple, appelsin, sitron og gulrot.. Kanskje ikke hva jeg hadde håpet på, men den smakte nå greit.. Kom i papp-boks ala Fanta, med sånn type sugerør som man stikker nedi.. Var det ikke Minute-Maid de hadde før? Ville heller hatt en flaske med det, enn en liten pappkartong.

Takset til 22R, og kapteinen (en nordlending) dro i gang hårfønerne, og i følge skjermen fremst i kabinen, var det fortsatt noen meter igjen når vi roterte..

Servicen: Veldig bra!
Forholdsvis fort, kom drikketralla, og det ble en GT. Her var prinsippet ”bland sjøl”, og jeg fikk et glass med is, sitron og en rørepinne, en boks Schweppes Tonic Water, og en liten flakse med Gin, av et merke som het Greenalls. Blandingsforholdet ble enkelt: Hele flaska med Gin, og fyll opp med Tonic, og der og da, kjentes det ut som den beste GT-en jeg har smakt 

Maten var ”Chicken og Beef”, og jeg valgte chicken. Dette var for øvrig det samme som Fellowship hadde fått, mens Beef’en da var forbeholdt oss semi-vaskede Kyllingen var dog plassert på et litt mer fancy brett enn lenger bak, bl.a. med noen smp hendige salt-og pepperbøsser, og jaggumeg var ikke den lille røde klypa med og . Det smakte greit, og sammen med et par kullingbiter, lå det litt saus som jeg tror var tomat, samt ris og erter.. Ved siden av, var det bl.a. en skalldyrsalat, kjeks og camembert, og en kakebit, som jeg tror var gulrotkake.. For en gangs skyld valgte Martin vin til maten, type rød, og det smakte slettes ikke feil..


Sidekvinnen var forøvrig vegaterianer, men bestillingen av vegetarmat, hadde tydeligvis ikke nådd helt fram fra reisebyrået hennes, til han som serverte.

hun ba så om "Whatever you got", og fikk kylling.. Siden hun allikevel ikke ville spise kyllingen, lurte hun på om jeg ville ha mer? Jo takk Første gang jeg har følt meg stappmett ombord i et fly, og fortsatt sitter og spiser når de kommer med kaffe og te.. Må innrømme at jeg følte litt synd på henne som satt der i ti timer uten noe å spise, med det var visst ikke noe problem..

Ble en kopp te, og etterpå fikk vi utdelt vannflasker.. Ellers underveis, var det hele tiden servering av bl.a. is, polarbrød, sjokolade, vann og annen drikke.. De kom faktisk av og til gjennom kabinen, med et brett med div drikke på, som juice og brus av forskjellige slag.. Ble et par cola, og ellers en del vann underveis.

Ny servering førlanding, først kom de rundt med appelsinjuice, så kom maten, og så kom tralle med drikke til maten.. Her gikk jeg for mer juice..

Crewet var hele tiden positive, og ingen så ut til å mistrives. lett blanding av alle nasjonaliteter (eller: de tre skandinaviske), og sjefen, var en norsk dame.. Thumbs up til SK

Vel fremme, var det immigration, med nesten ingen kø.. Fikk spørsmål om hva jeg skulle, og det var "short vacation". Damen i skranken syntes det hørtes litt kort ut med en så short vacation, men jeg tror det var som privatperson, og ikke som immigration-ansatt hun syntes det.. Så et spørsmål om hvor mye penger jeg hadde med, fingeravtrykk (bare de fire fingrene på ene hånden av en eller annen grunn), og smile pent, stempel, og velkommen til USA

Nede ved båndet var kofferten min allerede kommet (og jeg hadde ikke mer enn gått rett fra flyet til båndet). Riktignok var Fellowship sin der og, ute tag, så jeg vet ikke hvor godt den virket..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2009, 18:02   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Tollen gikk greit, man møtte Tommmy og Dag, som hadde kommet seg med en tidligere flight, og man ble hentet av LN-MOW, kjørt til hotellet, sjekket inn, før man dro ut på Bainbridge Island for øl og mat.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2009, 18:08   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..



Bussholdeplassen



Jeg bor i enden av veien der.. Sååå langt var det å gå..



Knyttnevetesten



Fly-og øl





Benplass på 16A



Cabinshot







Likte IFE-opplegget



Maten



..og vinen



Litt uklart bilde, men dette er et pedometer, som SAS selger ombord.. Lurerpå hva det er..



Mer mat..



Ombord i ferga til øya..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2009, 18:32   #9
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,312
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Pedometer? Det er vel sånn man bruker til å telle pedofile med???

Forøvrig fin rapport så langt! Hadde forventet at maten var bedre enn det på Eco Extra langtur. Også kjipt med plastglass til GT'en. Synd du ikke fikk oppgradert!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2009, 19:57   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Pedometer er en skritteller. Noe kjekke unge menn har bruk for når de skeier ut i utlandet... (?). Beklager fredagshumor.

Flott rapport! Her gleder jeg meg til å lese mer!!

Spørsmål: Hvordan er det med alkoholservering på Extra, like kjip som på kjip-kjip?

Last edited by AirbusTrond; 23-01-2009 at 21:46.
AirbusTrond is online now   Reply With Quote
Old 23-01-2009, 21:35   #11
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Dette har jeg gledet meg i et par dager med, og endelig fredag!
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2009, 16:06   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Forøvrig fin rapport så langt! Hadde forventet at maten var bedre enn det på Eco Extra langtur. Også kjipt med plastglass til GT'en. Synd du ikke fikk oppgradert!

BF
Maten skal jo være det samme som på Economy, pluss et valg til.. Forskjellen er at de har "pyntet" brettet litt mer.. Jeg synes uansett at flymat smaker ok, og det gjorde denne og.. Pløastglass til alt (untatt det juiven vi fikk før siste måltidet.. Kjentes hvertfall hardere ut..). Ellers følte jeg at jeg fikk det jeg betalte for, og synes art Eco Extra er et bra alternativ, om en ønsker å bruke "litt" ekstra penger, men ikke så mye som det koster lenger fram.. Jeg trivdes veldig godt, og det var ingen big deal, egentlig.. Nå har jeg midlertid fått så mange EB-poeng, at jeg kan oppgradere meg på returen.. Spørsmålet er om jeg gidder å blåse av nesten hele kontoen nå, eller om jeg skal spare poengene til noe annet..


Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Spørsmål: Hvordan er det med alkoholservering på Extra, like kjip som på kjip-kjip?
På Extra er all alkohol gratis, så mye man måtte ønske..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2009, 18:01   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,312
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Maten skal jo være det samme som på Economy, pluss et valg til.. Forskjellen er at de har "pyntet" brettet litt mer.. Jeg synes uansett at flymat smaker ok, og det gjorde denne og.. Pløastglass til alt (untatt det juiven vi fikk før siste måltidet.. Kjentes hvertfall hardere ut..). Ellers følte jeg at jeg fikk det jeg betalte for, og synes art Eco Extra er et bra alternativ, om en ønsker å bruke "litt" ekstra penger, men ikke så mye som det koster lenger fram.. Jeg trivdes veldig godt, og det var ingen big deal, egentlig.. Nå har jeg midlertid fått så mange EB-poeng, at jeg kan oppgradere meg på returen.. Spørsmålet er om jeg gidder å blåse av nesten hele kontoen nå, eller om jeg skal spare poengene til noe annet..
Jeg trodde at mattilbudet var bedre på Eco Extra. Men da tok jeg vel feil. Eneste forskjell i serveringen da mellom Eco og Extra er at du ikke behøver å betale for drinkene i extra. Setet er jo selvfølgelig noe bedre.

Etter å ha lest din rapport, går det opp for meg at Premium Economy til Thai er milevis over nivået til Eco Extra hos SAS.

Hvis du ikke har prøvd international Biz class før, så synes jeg du skulle unne deg å bruke de 20' poengene på en oppgradering på returen. Det er opplevelsen verdt. Og for 20' poeng får du jo ikke en tur ut av scandinavia engang?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2009, 02:44   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Rettelse: Vinglasset var også ordentlig glass (se det som ligger på brettet).

Vurderer sterkt å svi av noen poeng i morgen.. Har ikke mer enn de ca. 20K nå, men jeg vil midlertid ligge på ca 40K tilsammen når jeg kommer hjem, og det kan sikkert brukes til noe morsomt.. Me får sjå..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2009, 18:42   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Tar en kjapp oppsummering av helga:

Siden sist, ble det tur til Bainbridge Island, og det ble spist mat (Buffaloburger), og drikket øl, før turen gikk tilbake til hotellet for å ta kvelden..

Fredagen: Startet dagen med frokost i loungen på hotellet, før man dro i retnign Everett, til et sted hvor man bygger replikaer av Messerschmitt ME-262.. Ikke helt min store interesse, men interresant allikevel. Turen gikk så til Renton, som er der Boeing bygger sine 737'ere, etter et samlebåndsprinsipp.. Det ruller ut ca. en ny 737 om dagen. Imponerende...

Deretter dro noen av oss (les: den bilen jeg satt på med) til lunsj, på en slags kombinert Tace Bell\KFC.. Spiste en slag Burrito, som var helt ok.. Havnet så på Boeing Field, hvor man fikk se hele to splitter nye 737'ere, gjøre sin andre landing, med påfølgende bremsetest..

Etter det, dro man tilbake, noen øl i baren, etterfulgt av middag, på et orientalsk sted kalt Wild Ginger. Ganske så god mat..


Lørdagen:

Dro igjen til Everett, hvor man skulle vises rundt på fabrikken. Dette er altså der hvor Boeing bygger alt utenom 737. På fjorårets tur, kjørte vi rundt i noen golfbiler, og så det meste på avstand.. I år, gikk man rundt på "gulvet", og bl.a. stikekt hoder oppi Fuel-tanke og hjulbrønner, og fått set alt på skikkelig nært hold.. Har også fått tatt på Dreamlineren, og ellers hatt nærkontakt med både 777 og 747.. Stor takk til de som gjorde denne omvisningen mulig. Det toppet helt klart fjorårets arrangement.

Dro deretter for å finne oss lunsj, noe vi gjorde på et sted like i nærheten (Jeg husker selvsagt ikke navnet på stedet, eller hvor det lå). De hadde et arting mat konsept: Jeg bestilte en slags kyllingsandwich, og da fikk jeg servert et glovarm stein, med kyllingen på, som da fortsatt var rå. Så stekte man maten selv, la den i brødet, og koste seg ellers med maten..

Var så innom et museum med gamle Warbirds.. Heller ikke min største interesse..

selve julebordet, ble tilbragt på Tap House Grill, som skryter av 160 forskjellige ølsorter på kran, og de hadde en ganske så imponerende vegg med tappekraner bak bardisken. Her tør jeg på at jeg spiist den beste kyllingen jeg har smakt!

(Ble litt kort fra selve oppholdet. Ser bl.a. at LN-MOW er i gang med mer om hva som skjedde, og det blir sikkert ikke den eneste rapporten..)

Nå har man tilbragt siste natten i Seattle, og planene for dagen er visstnok Museum of Flight.. Har fått valgt meg seter på flightene, og har forøvrig hoppet fra 16A, over til 16H, som var den eneste ledige to-seteren i kabinen.. Får dog se om man ikke kan få flyttet seg litt lenger fra, foran rad 14 et sted.. 3A på grisen på siste legget. Det er forøvrig også blitt gjort obbervasjoner om at vi får samme maskin tilbake, så kanskje Felloswhip finner igjen flaska han glemte?

Igjen, en STOR takk til de som har gjort dette mulig. Spesielt turen på Everett, var over all mulig forventning.


Vi snakkes
Martin is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2009, 21:50   #16
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Jeg får benytte anledningen til å takke for bildene.
Måltid nr. 2 på Extra er et hakk eller to bedre enn det man får bakerst i bussen.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2009, 22:22   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,729
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Bra oppsummering, Martin. Når det gjelder kommentarer fra diverse om Eco+ her så kan hvertfall jeg si at for mitt vedkommende er setene det beste argumentet for å velge denne klassen. Bedre plass sideveis og lengdeveis, bedre recline og ikke minst skikkelig integrert fotstøtte. Jeg sover hvertfall som en stein der ifht. bakerst i bussen. (Så er det AVOD og ikke IFE på Eco+ så vidt jeg husker)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 08:56   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,540
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

FDlott rapport. Angående pre-departure drink så fikk jeg ihvertfall Minute Maid fra NRT igår på Eco Extra

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg trodde at mattilbudet var bedre på Eco Extra. Men da tok jeg vel feil. Eneste forskjell i serveringen da mellom Eco og Extra er at du ikke behøver å betale for drinkene i extra. Setet er jo selvfølgelig noe bedre.
Mattilbudet er bedre. Man får større posjoner og en litt annen variant av kyllingretting (itillegg til et valg til, enten fisk eller biff). Itillegg er det større dessert og forrett, skikkelige bestikk (Georg Jensen....blir lett av man glemmer å levere fra seg alt ) og man får skikkelig glass til maten.


Itillegg til gratis Champagne selvsagt, og at det er AVOD i Extra
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 13:38   #19
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Da var en fremme på CPH etter en natt i 6A. Mer kommer når jeg kommer hjem i kveld en gang..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 20:03   #20
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

All right!

Det var siste dag, og man var våken ganske tidlig. Oppe sånn litt før åtte, litt forum og surfing, før en tok turen ned i loungen for frokost, hvor jeg fikk selskap av Fellowship. Tilbake til rommet, pakking, og utsjekk klokken 10:30.. Da dro jeg, Speedy, Fjelldu, BSSW, DonRuud, Hickok, Fellowship og MOW, via en bensinstasjon, ned til Boeing Field, for en titt på Museum of Flight. Har vært der før, så det ble en kjapp titt, bl.a. oppe i et tårn jeg ikke hadde sett før. Ble også en kjapp lunsj. MOW kjørte etter hvert Hickok til Seatac, for å rekke LH-flighten (tror jeg?). Sånn etter hvert fro også vi andre ned til SeaTac, og var klare for hjemreise.

Gikk i businesskøen (som man kan med billett i Economy Extra), og var ellers fornøyd med at hun pene stod i den skranken. Dessverre fant hun ikke-pene i den vanlige Economy-skranken at hun ville vinke meg fram.. Fikk hvertfall tagget kofferten, og spørsmål om det var greit at jeg satt ved vinduet – på den plassen jeg selv hadde valgt på nettet (Hadde fått ordnet 16A ved hjelp av LN-MOW en uke før avreise, men flyttet meg på andre siden, siden det var den eneste ledige to-seteren i Extra.. Det skulle dog vise seg å ikke bety så mye.. )

Etter innsjekk, turet man gjennom Security, som gikk veldig greit. Speedbird fikk dog et lite forklaringsproblem med sveisen på passbildet sitt, men han slapp allikevel forbi TSA-agenten. Vi fant deretter et lite spisested, og tok noen øl, nachos og burgere.. Fellowship, som var mest opptatt av de store vinduene, kom også etterhvert, og tok en burger og en øl han også.

Tuslet så, via det lille toget, ned til SOuth Sattelite, og fant gaten, der OY-KBM stod klar til å frakte oss tilbake til CPH. Jeg og Speedbird har en teori om akkurat det der: Hvorfor jeg (og forsåvidt han og) alltid får samme fly på retur, som på utreise (som også skjedde med LH's D-AIKE på floridaturen i April): Finner de ut at det flyet tåler vekten, så tar de ingen sjanser på å sende et annet

Fremme ved gate, var det klart for et lite eksperiment: Å bli kvitt noen EB-poeng. Pga. en liten "personlig" kampanje, hadde jeg nemlig fått dobbelt opp med poeng på utreisen, og hadde nå 23.000 poeng på kontoen.

Henvendte meg til en dame i skranken, og lurte på om det ikke var mulig å oppgradere seg til Biz for poeng? Joda, det var det, og jeg gav henne boardingpasset, og EB-kortet. Hun sjekket, men dessverre, så hadde jeg ikke nok poeng. ”Ja men, jeg skal da ha 23.000 poeng?” Hun mente at man trengte 30.000. Jeg spurte om det ikke var sånn at man trengte 20.000 for oppgradering fra Y til C? Jo, så klart.. hun hadde bare ikke fått med seg at jeg satt i Y… Fikk spørsmål om vindu eller midtgang, og valgte vindu. Signerte på at jeg godkjente at de trakk poengene, og fikk nytt BP med setenummer 6A på. Nå var Martin fornøyd


Etter en liten halvtime, startet boarding, sånn ca. 30-35 minutter før avgang. Først de som trengte assistanse, og ellers hadde behoc for å slippe først ombord, deretter vi i Biz og Eco Extra. Et eldre ektepar, tilhørte den første gruppen, og jeg fikk noen referanser til en viss Mr. Bean sketsj, der de tuslet av gårde, i et ellers bedagelig tempo, og ble tatt igjen av meg, og de andre biz-paxen.. (Den hvor han gåri trappene på det hotellet, og den eldgamle dame går foran).

Man kom seg ombord, og for en gangs skyld, var det moro å kunne ta til venstre ved innganen. Setet mitt fant jeg med en gang, bakerst i kabinen, ved vinduet på venstre side. En hyggelig dame tok jakken min, og jeg satte meg til rette.. Etter hvert kom de også med drikke, et brett med appelsinjuice, vann, og (halvfulle) glass med champagne, som skal ha vært en 2000 Henriot. Mulig jeg rett og slett ikke liker Champagne, men jeg syntes ikke den var noe spesielt god, men det er sikkert en smakssak. For meg var uansett halvfullt glass akkurat passe..

Vik kom oss av gårde fra 34C, og klatret oppover.. Lysene gikk av, og drikketralla kom. Ble en GT, den lille posen med det små, kjekslignende sakene, og noe som i følge menyen skulle ha vært Japanske auberginer, squash og Mozarella, men jeg mistenker at det heller var tørket aprikos, og noe jeg tror var kylling..

Så var det middagen:

Quote:
Green Leaf Salad with dressing of the day

Men med dressing på pose??

Quote:
Grilled Marinated Prawns with mango Salsa

– Skal grillede reker være kalde?? Var uansett godt. Godt pakket inn i plast.

Quote:
Lamb Loin with a Dijon Mustard crust, with Red Bliss Potatoes, sautéed mixed mushrooms, carrots and mustard sauce.


Syntes kjøttet var litt vrient å skjære I, men ellers smakte det riktig så godt.
Igjen minus pga. plasten.

Ble en Tim Adams Shiraz 2005 til. Skulle i følge menyen passe til kjøttretter. Skulle også være kraftig, og jeg tror jeg har lært litt om vin, ved å forstå hva det betydde.. Stod forøvrig og at den skulle smake sjokolade, men det kjente jeg ikke noe til.. Var ellers god.

Alternativene til hovedrett, var forøvrig:

Quote:
Seared Atlantic Salmon Fillet, with mixed peppers and celery stuffing, sauteéd spinach and fish velouteé


Quote:
Cheese Tortellini with vodka tomato sauce and fresh basil (vegetarian)




Quote:
Brie with Dried Mango

Her trodde jeg det skulle kommet noe kjeks, men siden jeg aldri så en kjeks, ble det ikke ost på meg..

Quote:
Petit Fours


Spør meg ikke hva det er, men det var godt.. Ble en kopp te til dette..
Hadde fått koppen, og en FA spør: ”Kaffe? Jeg svarer ”Te!”, og hun bøyer seg over for å skjenke.. Kollegaen gjentar ”Te!”, og da skjønte vi begge at jeg holdt på og få feil, også lo vi litt alle tre..

Generelt fornøyd med måltidet, men som mange har påpekt før: Få av plasten, SAS!!


Ellers veldig fornøyd med crewet. Spesielt en svensk dame, som smilte og lo ontrent hele tiden. Sånt blir man i godt humør av De var også flinke på denne "synkrondansen", som man har hørt om her: Så en gang en av vertinnene, stod og ventet på at hun i andre midtgangen skulle dukke opp, sånn at de kunne dra hver sin tralle fram til rad 1, og begynne serveringen der..




Både nabosetet, og setet foran var ledige, og også minst et par lenger fram..
I den bakerste biz-kabinen, var det ca. halvt belegg..

Etter maten, var det bak å hilse på Speedy & co (i den bakerste biz-kabinen), som satt i den bakerst delen, og Speedy ble meg fram og tok en øl.. Ble så litt trip-report-kladding, før en gjorde noen forsøk på og sovne.

Så rent bortsett fra plasten på maten, og dressing på pose, var jeg så langt veldig fornøyd (Og det er jo egentlig bagateller. Maten smaker jo det samme..)

Last edited by Martin; 27-01-2009 at 12:21.
Martin is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air Cairo starter Sharm el Sheikh – København jefi99 Flyforum 16 20-05-2017 14:29
Norwegian: – Hva er regjeringenes luftfartspolitikk? sail4fun Flyforum 3 29-07-2016 10:33
Logojets @ Seattle Tacoma Airport, 25.02.11 Roxman Bilder & foto 12 13-08-2011 02:28
Direktefly Stockholm – Røros vinteren 2010 LN-AØR Flyforum 19 03-07-2010 10:30
The story of a mans journey to The Julebord 2009 BSSW TripReports 32 08-02-2009 20:06


All times are GMT +2. The time now is 23:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.