![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
I dag skulle jeg legge ut på julebordturen til SEA, og "on request" begynner jeg litt rapportering selv om jeg regnet med at de første etappene ikke skulle være så begivenhetsrike. Men, det er alltid folk og adferd man kan observere.
Dag T-1 Planen var BAs Club Europe til LHR med morgenflyet fra OSL. Mye tåke på LHR gjorde at kveldsflightene var sent inne, og en forumist gjorde meg oppmerksom på at da hendte det at det ble kanselleringer av den maskinen som skulle tidlig ut. Kvelden i forveien var BA estimert inn til OSL ved 3-tiden om natten, men det ble senere endret til ca kl.01. Ingen ting man kan gjøre med det så jeg la meg tidlig for å være tidlig på OSL "just in case" det ble ombookinger. Etappe 0 - Flybussekspressen, volvo 9700, 2008-modell, reg "et-eller-annet" Omtrent Widerøe Dash 8-300 layout her, 2+2 samt en femseter bakerst, og plass til rundt 50 pax. Tipper belegget var 40% i dag, mest flyplassansatte og biz-damer og -karer med håndbagasje. Som vanlig så skjer det ikke mye, men det er hva man (og andre) gjør det til. Jeg gikk på bussen før hanen gal, tok på setebeltet, la setet bakover og skulle sove litt. Etter en stund hørte jeg et par som kom på og pratet mye tørrprat, typisk "pensjonistprat" vil jeg karakterisere det som. Hørte også at de skravlet voldsomt om sikkerhetsbeltene og det å få det på seg. Jeg slumret meg oppover E6, og etter en stund gløttet jeg på øynene og da så jeg det. Måtte snu meg rundt å "hoste" for å ikke bryte ut i latter. Det var ikke rart de sleit, de hadde greid å tre på seg sikkerhetsbeltet (vanlig trepunktsbelte) omtrent som man tar på seg en slik sele man blir heist opp med i helikopter. Skjønner? De gamle menneskene satt der surret inn med setebelte over og under og rundt kroppen. Det eneste de ikke hadde fått til var å feste spennen der den skulle, men ellers hadde de brukt hele "løpestrengen".Jeg trodde ikke det var mulig, men det var det altså, de kom seg også løs på OSL ved egen hjelp. Forøvrig intet annet å berette fra den delen av turen. Mellomspill på OSL: Innsjekk gikk greit med hyggelige handlingfolk, baggen på båndet hos BA og ski på spesialbåndet, begge med PRI-tag og "LHR T5 Short conn" så da få vi se om det funker om en del timer. "New time 08:15" for BA761, antagelig crew som kom sent inn,så jeg siktet på OSL-loungen. Spiller liten rolle for meg som har 5 timer på LHR allikevel. KLM og AF hadde reist så jeg var alene i loungen en god stund før det dukket opp et par andre. Meget deilig og stille oase om morgenen. Så kom dagens obervasjon nummer to mens jeg tok megg en kaffekopp. En av de to andre slo til med en frokost jeg ikke ofte har sett. Melon-yoghurt og rødvin, ikke i samme glass, men inntak samtidig. Litt youghurt og så litt vin, mulig det er godt ![]() Hadde planlagt å hilse på Speedbird (forumisten) før avreise med Speedbird (flyselskapet), men Martin ble heftet på jobb så vi tar det igjen i Seattle. Var forøvrig to BA-airbus parkert på OSL pga. tåkeproblemene dagen i forveien. Straks klar for boarding...
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Og så får jeg denne på PM fra ett annet forum med lignende navn til meg:
Quote:
Synd at det ble en del ekstra her på morgenen, men vi sees neste torsdag uansett! =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
|
![]() Quote:
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: None |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
Etappe 1: OSL-LHR A-321 BA761 G-EUXK
Mange folk i baording-området, så ut som det var en skoleklasse el.l. som skulle på tur, men handlingfolka gjorde jobben raskt, smidig og effektivt. Kom ombord og ble møtt med de vanlige frasene. Hadde mitt "vanlige" sete, 3A, det var 5 rader CE (25 plasser) og 9 pax foran i dag. Så ganske fullt ut bak gardinen, og det var 6 som jobbet i kabinen. Tror faktisk dette var min første BA-A321-flight. Flyet var ca 1,5 år gammelt og hadde nytt airbus-design for lys/luft osv. Møtet med Speedbird-Martin gikk i vasken, men det viste seg at det ble møte med Speedbird-Martin allikevel. Foran i styrehuset satt Glenn og Martin. Ellers var det en helt vanlig morgenflight med BA (se tidligere rapport) og Gavin hadde ansvaret for kabinen i dag. La merket til at BA ikke annonserer at det er varm mat foran, kald mat bak sov., bare at det er "breakfast, tea, coffee and drinks". Før landing i London annonserte Martin "one quick spin in holding", som vi gjorde sammen med en MD fra SAS. Holding på Heathrow: ![]() Først en tur i lounge North for å få litt påfyll etter frokosten. Har sølvkort hos BA og da får man tilgang til loungen og alle herligheter (minus massasje). Der var det god utsikt til både landinger og ankomster i alle former og fasonger. Her inntas litt fruktsalat mens Scanair sjekkes og en B777 fra NZ lander i bakgrunnen. ![]() Siden det er lite å skrive om foreløpig må man finne på noe å skrive om (les: teste). 10 timers tur står foran meg, jeg var oppe alt for tidlig så en dusj kunne være på sin plass. Booket tidspunkt og fikk utdelt en vibrator av BA ![]() Det vibrerte etter en stund ![]() ![]() Har beveget meg over i lounge South (forandring fryder ![]() Nå er det snart tid for å teste BA777 og World Traveler+ (BA's premium Economy) for første gang.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]()
Samme Martin som fløy meg nedover i Desember?? Han satt vel venstresetet.. Jeg hadde forøvrig en Martin i kabinen også, den gangen..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Det er samme maskin som fraktet meg til BRU i sommer, etter at jeg hadde vært på Farnborough.
Når er jeg VELDIG nysgjerrig på hva slags kamera og optikk du har, som gjør at du kan ta bilde innvendig i terminalen mens du er i holding.... ![]() ![]() Ellers så gleder jeg meg til fortsettelsen ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hmmm, nå begynner jeg å bli klar for tur også kjenner jeg! Bare 3 arbeidsdager til, så er det tid for avreise. Blir nok flyging neste uke i hvert fall. BGO-TRF-SVG-BGO mandag, BGO-SVG-OSL tirsdag, evt. tilbake til BGO og til OSL onsdag. Har ikke helt bestemt meg for den siste varianten. Deretter blir det SEA for alle pengene og julebord!
![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() Quote:
Og ja, jeg begynner også å glede meg ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Neida, du ser rett. Jada, jeg skal med DY til STN samme kvelden, ja.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
Nå må vi ikke spore av, her kommer mer:
Fremdeles i holdingpattern på T5: Fra forrige episode husker vi at jeg hadde loungtilgang pga. sølvstatus, og at dusjen ble testet under påskudd av en tripreport. Siste vi hørte fra London var: Quote:
Sidesprang: Har lest flere steder at BA er konsekvent på operational upgrades ifht status osv. så da har sølvkortet allerede gjort meg to tjenester i dag. Tilbake til topic: Overrasket av det, så ofret jeg T5-B-longen, gikk ned en etasje og booket en massasjetime. BA tilbyr 15min "spa-treatment" for alle i First og Biz som flyr longhaul. Ventetid 45 minutter som ble brukt i loungen, deretter en nakke/ryggmassasje på en sånn "sitte-foroverlent-stol". Hva gjør man ikke for en tripreport ![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
Etappe 2: LHR-SEA B777-200 BA049 G-VIIJ
![]() Boardingen hadde begynt når jeg kom frem 35 min før avgang, rett ombord og ned i 15B som etter "boarding completed" på avgangstid ble til 13E da det var en ledig rad der. Flyet hadde gamle CW-seter,2+4+2-seating, men ellers som 767-turen jeg hadde i sommer. BA holder på å oppgradere alle B777 og 50% er ferdige, men det spiller liten rolle, begge type seter er omtrent like bra i mine øyne. Drikke servert mens vi stod på bakken, og for å gjøre oss ferdig med formalitetene:
Push-back on time, mye venting før takeoff, så avgårde på 09R og left-turn til FL320. Etter avgang var det den vanlige prosedyren, en pakke med diverse dill-dall, menyer og varme kluter ble delt ut. Det ble tatt opp bestilling på mat før drikkevognen kom rundt. Selv om jeg byttet sete fra 15B til 13E, så ble jeg tiltalt ved navn når de tok opp matbestilling (pluss i boka). Det blir fisk i dag:
Så står det i sjekklistene mine - NB! Husk vin så EB får noe å kommentere ![]() Vin etc.:
Så nå sitter jeg her, Cathrine har hovedansvar for at jeg har det bra og Carol serverer drikke. GTen har kommet på bordet sammen med noen cashewnøtter "out of Africa". ![]() Det er tross alt over 9 timer til jeg skal kjøre så en liten GT må man kunne unne seg. Der kom de med enda en runde, men jeg står over den, her er det service! Omtrent 50% belegg i F og CW, pakkfullt bak gardinene. Nå venter jeg bare på å bli matet, de er på vei nedover midtgangen. Det ble rødvin til fisk i dag, og Carol (som står for serveringen) husker også hvilken vin jeg har når hun går og fyller på (enda et pluss i boka). ![]() ![]() Hovedretten ser kanskje ikke spennende ut, men under lokket så ventet det en overraskelse. En god blanding av fisk og reker, absolutt ypperste klasse smaksmessig på fly. Var som en skikkelig god fiskesuppe under det kjedelige potetmoslokket. Yummmmmmmmmm! (Hadde lest en kommentar om det på flyertalk, ja man må være forberedt). Passerer Island og det er tid for dessert: ![]() Passerte nordspissen av Island i 50 km/t medvind, her går det unna! På tide med blund, setene blir helt horisontale (ikke liksom-flate) og 13E er baklengssete så da får jeg hodet så vidt høyere enn beina siden flyet flyr med litt høy nese. Forskjellen er ikke merkbar denne veien (ligger jeg andre veien synes jeg det er merkbart), estimerer totalt lengde til ca 180cm på sengen, og borte ble jeg. 1.5 time før landing var det i gang med mating igjen: Afternoon tea:
![]() Etter maten ble det papirarbeid, for man slipper ikke unna den grønne lappen enda. Den hadde fått noen nye felt bl.a. "City where visa is issued", selv om det står at det er for folk uten visum. ![]() Landet en halv time før rutetid, var raskt ute av flyet og gjennom immigrasjon. Denne gang kun med fingeravtrykk av fire fingre, ikke som han foran i køen som måtte frem med alle 10. PRI-tagene funket sånn omtrent, bagen kom etter 15-20 andre kofferter og skiene kom på egen egen tralle ikke lenge etter. Så var det gjennom tollen så levere bagen (ikke skiene), ta toget til "main terminal" og plukke opp bagen igjen. Effektivt på SEA i dag. 45 min etter landing satt jeg i leiebilen hos Avis. ![]() Alle fra innsjekk på OSL via BA under veis til immigrasjon i SEA leverte til topp karakter i dag. All service var som forventet, og de aller fleste hadde et smil og en kommentar på lur. Kursen ble satt nordover og nå sitter jeg "en eller annen plass" i tåka klar for litt skiferie før jeg treffer resten av gjengen om en ukes tid. ![]() ![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
|
![]()
Knallbra rapport og helt tydelig en flott opplevelse. Håper på rapporten fra SeaTac til Bellingham følger snart...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Jøss, pai på et engelsk fly!
![]() Fra spøk til alvor. Så utrolg bra ut, og veldig bra rapport! Dermed er vel standarden satt for resten for denne turen da, vel? Ha en strålende uke på ski, og måtte pudderet følge deg ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Flott rapport dette ! Ser frem til forsettelsen
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
|
![]()
Kjempefin rapport og ekstra bra med bilder dertil!
Så på denne konfigurasjonen på Seatexpert, og det ikke store seksjonen igjen til economy class på denne 4 klasser maskinen. 14 First, 48 Biz, 40 Eco Extra og 127 Eco. Jeg var ikke videre imponert over menyen. Fish pie med smoked haddock, eller braised oxtail er alternativet om man vil ha varm mat med fisk eller kjøtt. Det synes jeg er for dårlig. Men smaken er som kjent som baken, delt! Og det er nok derfor jeg drikker! (TGIF!!) Oppgradering er jo alltid stas. Jeg har vel knapt hørt om noen med sølvkort som har blitt oppgradert hos SAS iallefall. Kanskje en fordel å være booket på en maskin med så få Eco seter? Det kan gi større mulighet for full Y klasse og dermed øke sjansen for oppgraderinger? Gleder meg til fortsettelsen!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 17-01-2009 at 06:26. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Saa helt klart ut som du kosa deg godt. Grattis med OP UP! I situasjoner som dette er sjansen paa aa faa en op up hos BA selvsagt stor siden de har saa mange flere premiumseter enn det mange av konkurrentene har.
Men jeg maa si meg enig i at cateringen og vinkartet til CW har tapt seg noe kraftig siden jeg reiste ofte med BA for noen aar siden. Hadde nok valgt paien jeg ogsaa. Saa meget god ut! Ikke rart de gir deg mye Champers. Billig er den og ikke saerlig god. Resten av vinene er ogsaa heller fra lavere hyller.. Men ett godt sete har du ivhertfall! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
|
![]()
Hvor bodde du i Bellingham?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Fantastisk rapport. Matbilder er alltid de mest interssante for meg. Og detaljene om pensjonistene og yoghurt/rødvin gjør rapporten fullkommen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av 2015? | robertaas | Flyforum | 4 | 27-07-2015 12:54 |
I siste liten vestover | vetlefo | TripReports | 0 | 23-06-2013 08:24 |
Ain't No Mountain High Enough (ski- og julebordtur del 2) | Discus | TripReports | 28 | 08-02-2009 15:48 |
SID vestover | Rossiyskie Avialinii | Flyforum | 22 | 07-04-2007 19:05 |
ATCBOX for Øst/sør/vestover/Danmark/Sverige | ATC-flyradar | Flyforum | 0 | 02-02-2007 17:57 |