Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-12-2008, 16:19   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

SAS Sviktende salg - SAS IC kansellerer rundt 40 avganger i jan og feb

Nå skjæres det ned på IC-rutene både fra CPH og ARN, lurer på hvordan det sviktende markedet oppfatter det når man eks. kansellerer flere US-flighter på en dag ut fra CPH. Iflg. en liste på flyertalk har man 27. jan kansellert både 909 og 937. CPH-EWR-pax må reise tre-fire timer tidligere via ARN. Pax på SK937 til SEA er booket om til 937 to dager tidligere dersom Flyertalk-kilden er rett. Får håpe det ikke er alt for mange som rammes.
Quote:
SK909 27JAN09 cancelled. Passengers rebooked to SK903/27JAN09 cnx flts to be adv later
SK937 27JAN09 cancelled. Passengers rebooked to SK937/25JAN09
Dette lukter det ikke godt av. Huff.
Quote:
Vanskelige markedsvilkår får SAS til at aflyse en række interkontinentale afgange i januar og februar.

Oveni de mange SAS-reduktioner på de korte og mellemlange flyruter, er turen nu også kommet til de interkontinentale ruter.

SAS har meddelte i går, at selskabet annullerer op imod 40 afgange i løbet af januar og februar pga. svigtende salg.
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=19452

Old 18-12-2008, 16:21   #2
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Default Re: Sviktende salg - SAS IC kansellerer rundt 40 avganger i jan og feb

Berører kanselleringene noen av forumets deltakere som skal over dammen med SASSEA-julebord mon tro?

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2008, 16:25   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Berører kanselleringene noen av forumets deltakere som skal over dammen med SASSEA-julebord mon tro?
Det er vel ikke så mange foreløpig som er booket med SK over (Meg og Fellowship, tror jeg), men aner ikke hvor mange som evt. skal prøve seg på ID.. Flighten jeg har hjem, er den flighten som de som skulle flydd den 21/1 blir booket om til, så mulig den kan bli litt full, om noen skulle prøve seg som ID-pax på den..

Det jeg lurer litt på, er hvordan SAS bare kan flytte pax til en flight som går hele to dager før den flighten de egentlig har bestilt. Jeg hadde hvertfall blitt rimelig irritert om jeg hadde blitt booket om sånn... Kan man forlange å få en evt. annen routing den dagen man opprinnelig booket?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2008, 16:28   #4
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Hvis de sliter med IC-salget, hvorfor ikke slenge på litt mer IC på julekalenderen?

Old 18-12-2008, 16:30   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Lurer på om det er noen EB-tilbudspax (20.000 poeng-tilbudet) som blir rammet også. Ført tilbud, så kansellert. Nei som sagt, huff, triste nyheter!

Old 18-12-2008, 16:36   #6
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Vi får bare håpe at dette kun er et engangstilfelle og at man slipper flere slike runder med haste-kutt i månedene som kommer.

Old 18-12-2008, 16:43   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

med den situasjonen som råder nå, kan man nok se flere kanselleringer som dette. Det er store penger å spare, men dessverre kan det gå utover kunder som har booket. Passasjerene vil bli flyttet enten til egne maskiner, eller i noen tilfeller til LH

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2008, 16:45   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Ser ut som det er grunn til å holde seg borte fra nisjeaktørene som SAS, og heller satse på de som flyr hver dag og gjerne 2-3 ganger pr dag på en destinasjon. Tipper SK taper til fordel for LH, BA og AFKL her.
Old 18-12-2008, 16:46   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Passasjerene vil bli flyttet enten til egne maskiner, eller i noen tilfeller til LH
Sett at jeg f.eks. hadde bestemt meg for å ta et par dager ekstra i SEA, og vært booket på 938 den 27/1. Så kansellerer SAS, og booker meg automatisk om til den 25/1: Kunne jeg da kontaktet SAS og nektet, og forlangt og blitt booket om til f.eks. LH den 27?
Old 18-12-2008, 16:47   #10
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

De passasjerene som stiller krav til forutsigbarhet og stabilitet vil nok se seg om etter andre alternativer hvis dette blir gjennomgangsmelodien hos SAS framover...

Old 18-12-2008, 16:50   #11
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Sett at jeg f.eks. hadde bestemt meg for å ta et par dager ekstra i SEA, og vært booket på 938 den 27/1. Så kansellerer SAS, og booker meg automatisk om til den 25/1: Kunne jeg da kontaktet SAS og nektet, og forlangt og blitt booket om til f.eks. LH den 27?
Det ser jeg på som en selvfølge at du kan kreve. SAS kan jo ikke ta fra deg 2 dager fordi de skal spare penger! Kan ikke skjønne noe annet et at du kan kreve at de skal bringe deg hjem den 27.januar om det så skulle være med LH eller et selskap i *A. Eller kan SAS flikke og trikse med passasjerenes tid/fritid slik som de måtte ønske?

Last edited by jcnorway; 18-12-2008 at 16:52.
Old 18-12-2008, 17:00   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Det ser jeg på som en selvfølge at du kan kreve. SAS kan jo ikke ta fra deg 2 dager fordi de skal spare penger! Kan ikke skjønne noe annet et at du kan kreve at de skal bringe deg hjem den 27.januar om det så skulle være med LH eller et selskap i *A. Eller kan SAS flikke og trikse med passasjerenes tid/fritid slik som de måtte ønske?

Jeg og trodde det var en selvfølge, men her virker det jo som om SAS allerede har booket om samtlige pax fra de berørte flightene... Har de spurt og fått "ok" fra samtlige først, eller?
Old 18-12-2008, 17:03   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Kanskje de har booket om "samtlige tre"

Old 18-12-2008, 17:05   #14
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by CK View Post
med den situasjonen som råder nå, kan man nok se flere kanselleringer som dette. Det er store penger å spare, men dessverre kan det gå utover kunder som har booket. Passasjerene vil bli flyttet enten til egne maskiner, eller i noen tilfeller til LH
Store penger å spare i øyeblikket, men store penger å tape på sikt?

Vil tro de som flyr oftere enn gjennomsnittet og er avhengig av å komme seg frem til planlagt sted til planlagt tid, ikke vil synes dette er helt ok, selv om SAS sparer penger der og da.

Hvis man ikke kan være sikker på om selskapet kommer til å gjennomføre de flygninger man har bestilt eller ikke, ja da er det jo naturlig å innlede kundeforhold til noen som flyr når man lover...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2008, 17:25   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Kanskje det er paa tide for SAS International aa stikke fingeren i jorda/ gaa litt i seg selv??

Jeg kan right off the bat gi 4 gode grunner til at SAS Intercont ikke selger mens andre gaar saa det suser over dammen:

1. Prisingen er urealistisk. SAS er dyrest av alle til/fra Skandinavia og oppfoerer seg som om de var i 2003. Vel, naa har ikke SAS monopol til USA lengre. CO er stoerst til NYC, DL flyr paa CPH og US Air flyr paa OSL og ARN. Ingen kutt fra noen av disse. CO sier at skandinavia og saerlig OSL er deres mest lukrative marked. De hadde brukt stoerre materiell dersom de hadde hatt det tilgjengelig

2. Lojalitet. SAS har valgt sin egen vei i forhold til alle andre Star partnere. Sitter du bak gardinen, faar du stort sett kun 25% poeng, selv om SAS er dyrere enn alle andre som gir 50% (LHs egne kunder faar 50% paa grisebillige billetter, men gir 100% til Star partnere som oensker aa gi 100%, samt at W gir 100%) eller 100% poeng. Hvem oensker da aa betale en premium for aa fly SAS naar de kun faar mikropoeng?? Saa man eliminerer stort sett hele oekonomisegmentet som har status fra USA til Skandinavia selv om man er markant dyrere enn alle andre.

3. Forutsigbarhet. SAS lanserer ruter, nye planer, til og med skriftlig som ikke blir noe av. Totalt userioest. Hvor ble det av SFO lanseringen som skulle komme i 09?? forretningsfolk trenger forutsigbarhet og et selskap som ikke kansellerer i hytt og pine grunnet teknisk. En liten snag hos SAS faar store konsekvenser for nettverket paa intercont, mens man ikke merker det engang hos en serioes leverandoer.

4. Service. Smaa justeringer som ikke koster penger i business har vaert paapekt i en aarrekke, men SAS Intercont driter i all feedback de faar. Da er det bare aa ta av plasten selv, drikke en kjeft Champagne foer take off og faa maten paa sene kveldsflygninger 2 timer etter take off (BLANDT MYE ANNET)

Saa jeg maa faktisk si at jeg er faktisk litt glad for at SAS International gaar paa en smell naa. Det har de fortjent og naa tvinges de til aa skjerpe seg for aa overleve.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2008, 17:49   #16
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Selvfølgelig. Men man må begynne ett sted, og så er resten åpent for forhandlinger.

Nå er faktisk 937/938 noop tre dager på rad, så det ligger an til noen grådig fine layovers for crewet ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2008, 18:34   #17
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Jeg og trodde det var en selvfølge, men her virker det jo som om SAS allerede har booket om samtlige pax fra de berørte flightene... Har de spurt og fått "ok" fra samtlige først, eller?
Det samme gjorde for så vidt med meg, med LH, angående SEA-turen, men fikk endringsmail. Og ganske kjapt så var det iorden for meg, slik jeg ville ha det.

Quote:
CO sier at skandinavia og saerlig OSL er deres mest lukrative marked. De hadde brukt stoerre materiell dersom de hadde hatt det tilgjengelig
Ble det ikke sagt engang at når B787 fly for CO, så vil den ganske fort komme til OSL?
Old 19-12-2008, 09:52   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Vanskelig å lese oversikten på Flyertalk når jeg ikke kan alle rutenummer. Hvilke destinasjoner blir hardest rammet?

Krise og vanskelige tider fordrer endringer - og på sikt forbedringer. Håper de kommer også fra SAS IC sin side.
Old 19-12-2008, 10:09   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Vanskelig å lese oversikten på Flyertalk når jeg ikke kan alle rutenummer. Hvilke destinasjoner blir hardest rammet?
Ser ut som alle får sin del av kaka, bare BKK som ikke blir berørt (tall i parentes under er en rundtur). Ser ut som SAS sliter med å fylle opp EWR-maskinene.

SK90x - EWR (7)
SK925 - IAD (1)
SK937- SEA (2)
SK94x - ORD (2)
SK961 - DBX (2)
SK967 - DEL (1)
SK97x - BKK (0)
SK983 - NRT (1)
SK99x - PEK (2)

Old 19-12-2008, 10:34   #20
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Store penger å spare i øyeblikket, men store penger å tape på sikt?

Vil tro de som flyr oftere enn gjennomsnittet og er avhengig av å komme seg frem til planlagt sted til planlagt tid, ikke vil synes dette er helt ok, selv om SAS sparer penger der og da.

Hvis man ikke kan være sikker på om selskapet kommer til å gjennomføre de flygninger man har bestilt eller ikke, ja da er det jo naturlig å innlede kundeforhold til noen som flyr når man lover...
Det er jo sant dette Blubird , men nå handler det om å overleve for SAS og da kommer det dessverre tiltak som ikke passer alle kunder til enhver tid.

Et skår i gleden og styrkelsen av å være medlem i Star Alliansen er jo at de har mulighet til å sende kunder som blir rammet av kanselleringer via LH systemet.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules