![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Vilken kriterier er det selskapene bruker for valg av motorer?
for eksempel leste jeg at SAS bestilte andre motorer på sine A300 B4 enn de "vanlige" Hvem er det da som står for merkostnadene med utviklingen av de "andre" motorene? Er det motor levrandøren, fly produsenten sammen med selskapene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Motorvalg avhenger mye av hvilke forhold flyet opererer i, og hva det skal brukes til.
Er det "hot and high" conditions, må man gjerne ha mer power på flyet, enn ett fly som skal operede i det kalde nord. Skal man fly langt og lenge trenger man motorer med lavere fuel flow. Vanligvis blir flyet levert med flere motoralternativ, som f. eks. B737NG som bruker CFM56-7B, hvor du kan velge hvilket thrust rating du har bruk for. MD90 kan også enkelt "chippes" fra 25k thrust til 28k thrust (den bruker V2500motor), mens A321 trekker ut 33k thrust på samme motor. Hvis flyselskapene skal være enda mer eksotisk, som f. eks. noen av SK sine JT8D motorer som har en ekstra "start bleed valve", så må utviklingen av det betales av selskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann LN-MEH!
Quote:
Interessant og da laerte jeg noe i dag ogsaa... ![]() Vet at Nortwest og JAL for eksempel hadde valgt disse (JT9D-20 og -59A...?) motorene paa DC10 (-40) modellene for commonality med sine B747 ogsaa, men dessverre var det ikke samme performance i disse sammenlignet med CF6 motorene. putzmeister! Quote:
Til slutt, som allerede er nevnt, saa velger selskapene motorer basert paa oekonomi, perfomrance, commonality og kundeforhold. Vi har stort sett GE motorer der vi har et valg da vi har et langt kundeforhold til GE. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Finner litt merkelige tall for range på -30 kontra -40. Typisk payload har -30 10010km og -40 9265km, men for max payload har -30 7410km og -40 7520km. Kan det se ut som PW bruker mindre fuel i lave FL mens GE er gjerrigere høyere oppe? Dag har kanskje en god forklaring på dette, som vanlig ![]() Edit: Jeg fant løsningen, -30 har noen få tonn høyere MTOW, og dermed også mer payload. Last edited by Dag Viking; 18-10-2008 at 13:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann Dag på havet!
Quote:
![]() Nå fikk NW DC10-30 serien sin flere år senere, blant annet fra Swissair som oss, og de var de siste DC10 modellene de (NW) hadde i service. Det er en hel generasjon forskjell på de tidlige P&W JT9D modellene og GE's CF6-50C2 modellene og det viste seg i allt fra levetid på vingen til troubleshooting. Vi hadde 10X B747-100/-200 i service med JT9D-7A/-7F og når fuel controllen og bleed valve control unit slo seg vrang kunne man bli sittende der en stund... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|