![]() |
|
![]() |
#1 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Bra mann:
"Kjernefysikeren Steffen har brukt en matematisk formel som beregner atomers og molekylers bevegelsesmønster som grunnlag, og mener ombordstigningstiden skal kunne kuttes ned til en sjuendedel av dagens lengde" http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=512138 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Et godt eksempel på en typisk teoretiker
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ha ha! Rett og slett priceless.
Vedkommende har tydliegvis ikke kikket seg så mye rundt når han reiser. Mitt inntrykk er at det som oftest fører til treig boarding er gamle mennersker, egoistiske businessmenn og småbarnsmødre. Dette supersystemet for rask boarding vil vel ikke fikse slike problemer. Noe som kanskje hadde funket er at passasjerer følger det som blir sagt i gaten. "Rad 14 og bakover først!". Så kommer man ombord i flyet og, jadda: en liten innbitt gjeng sloss med frakkene sine i midtgangen ved de aller første radene... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hehe! Boardingen kan selvsagt gå raskere dersom alle passasjerer før de går om bord får en times opptrening i sluttet orden med ombordstigingsøvelser ! Men det er heldigvis tvilsom at passasjerene er villig til dette...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
He he, skulle tatt han med en dag på jobb, og så kunne vi først ha boardet 189 stk på Sterling til Alicante, så gått over til CO med 171 og sett at man bruker lenger tid der, selv om alle i business tar til venstre i døra..... Det har litt å si hvor mye carry on man velger å ha med. Og siden amerikanerne er sprø med tanke på hvor mye "drit" man drar ombord.
Og så har man alle småbarnsfamiliene som ønsker å gå ombord først. 5 familier med infants tilsier 20-30 pax, så har man familiene hvor man strekker småbarnsbegrepet opp mot 9-10 år (ja det skjer...) og før man har tenkt seg om så går hele boarding oppleget i vasken.... På klassiske charter avganger så tar jeg strengt på seterader og sier ingen ting om at småbarnsfamilier går først. Og da har man mulighet til å komme seg avgårde innen rimelighetens grenser...Kan jo nevne en charter jeg hadde i fjor - når jeg gikk fra innsjekk så hadde vi sjekket inn 87 voksne 38 barn og 11 infants. Og ennå var det mange igjen - needles to say - alle reiste med småbarn på den turen. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hehe .. du skulle sett helsereisene med JAT vi hadde fra FBU i gamle dager ... da vi var ferdige med prenboardingen, sto det sjelden mer enn en 10-15 pax igjen ...
![]() .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
OSL Slave
|
![]()
Enkelte ganger når jeg ikke har sagt noe om småbarnsfamilier, som f.eks haovfullt fly, 1 inf. Så kan du banne på at de har presset seg frem under boarding og kjefta meg huden full for at de ikke ble ropt opp først. Og banne bein på at de ikke var ved gaten når vi starta boarding hehe.
Men seterad prinsippet er ganske brukt ja, men ikke altid like lett når ingen hører etter. - Beklager du må vente noen få minutter, vi tar bare ombord de fra rad 20-32 nå, og du sitter på rad 4 - Hææææ kommer jeg ikke med ??? - Joda, men jeg skal bare ha ombord de bakerst først så tar vi de som sitter fremst - Jammen, hvorfor må JEG vente da ?? - Du sitter på rad 4, ikke mellom radene 20-32. - Møkkaselskap #¤x"£$€ ....!!!!! Å ja da, hatt den mange ganger, heia ferieturister hehe |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]() Quote:
F.eks OSL - BGO/SVG/ARN/CPH mao typiske dagstur destinasjoner for foretningsgjengen - her vil nok boarding gå veldig kjapt, da de har lite med seg og det stort sett bare er å sette seg. Når foretnings folket skal litt lenger, og har med seg trillekoffert og pcveske, da tar det fort litt lenger da ting skal stables og alle skal få plass en liten koffert i hylla. Så jeg vil tro at pendler ruta til OJB fylles rimelig kvikt om morningen. S |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Dra heller til Haneda eller Itami i Japan og studer hvordan ANA snur sine 747-400D med 657 seter på 35 minutter. Fulle fly inn og ut er ikke noe problem, med der preboarder de i 4 seksjoner, bruker 2 innganger foran og 1 bak, og svusj .. så er alle av, cleaning gjennomført, alle ombord og pushback på rute!
Selvopplevd og beskrevet her : http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=9264 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
avsluttet
|
![]()
Agent: "God dag, velkommen til ... rute xxx til yyy; Vi er klare for ombordstigning. Vi ber de passasjerer som sitter ved vindusplass om å komme først for ombordstigning. Vi ber de resterende passasjerer vente til videre beskjed".
Alle pax: "??????????????" |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det går jo å printe "boarding group" e l på boarding kortet. "Da kan dem med boarding kort som det står boarding group 1 på gå ombord." Det systemet finnes jo allerede, men sikkert med varierende fremgang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
men det er jo mange som reiser sammen med andre familie osv... Er vel lite populært at de ikke får gå ombord sammen hvis det er bare de med vindusplass som skal gå først.
Trapp bak er veldig effektivt og blir brukt mer og mer på OSL DY |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Fremtiden har fly hvor passasjerene setter seg på paller med større fysiske mål enn de vi kjenner i dag. Disse rulles inn i flyet når det er kommet til gate og vips har vi gjort flyet klart igjen. Da står det bare på gutta som skal snu rundt flyet teknisk og renholdsmessig.
![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ja jeg gleder meg til fremtiden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
OSL Slave
|
![]() Quote:
Var jo en periode de hadde det på OSL, kom inn som cargo og gikk ut som pax, setene var i seksjoner som sto på noen gule biler husker jeg. Var jo da bare å sette pax i setene og så putte seksjonene inn. 737-300 var vel den som hadde dette systemet. (300QC) Edit: Kom fra CGN og gikk til MUC var det vel, på morran, så på kvelden kom den fra MUC og gikk som frakter tilbake til CGN, frakteren pleide å gå rundt 21 på kvelden Last edited by Shadow; 08-03-2008 at 00:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå er det ikke forretningsfolk som sinker ned boarding prosessen, det er folk som ikke reiser mye som sørger for at dette tar tid, godt hjulpet av kyr rutiner fra skandinaviske flyselskaper. Mens det tar halvannet sekund å legge Tumien i hattehylla og PC ranselen under setet foran dersom du gjør dette ofte, tar det utrolig lang tid for en leisure traveler å få av seg jakken, ta ut mobiler, pengebok av lommer. Hvorfor?? Fordi forretningsfolk tar et steg inn i seterada mens smartinger som ikke reiser ofte står MIDT i midtgangen.
Dog, når det gjelder skandinavisk boarding har man MYE å lære av hvordan ting foregår her i USA. Det tar lenger tid for SAS å fylle en 737 enn det tar for UA å fylle en domestic 777 med over 300 seter. Hvorfor?? Organisert boarding prosess! Først sender man F og SUPER eliter ombord. Deretter seating 1 som er vanlige elite. Deretter Seating 5, bakerst i flyet, 4, 3 osv.. Ikke akkurat rocket science.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
|
![]()
Kjoerte boarding etter alfabetet en 1. april paa FBU .. det gikk overraskende radig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TØI vil legge ned flere ruter | jameson82 | Flyforum | 15 | 11-02-2011 00:48 |
Frp vil legge ned 25 flyplasser | Jack | Flyforum | 34 | 25-05-2008 08:16 |
-SAS vil legge ned alt flyvedlikehold i Norden | GF1 | Flyforum | 5 | 28-12-2006 08:05 |
Navarsete vil ikke sette ned flyavgiftene | Hurum | Flyforum | 0 | 21-02-2006 09:24 |
US Airways vil at pilotene går ned 20 % i lønn | MD90 | Flyforum | 0 | 23-09-2004 09:06 |