![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da var alt klart for årets andre tur i det utlandske flyriket - og denne gang er det Berlin som er målet. Tradisjonen tro er det ikke den lette og rette linjen som benyttes, så også denne gang reiser via noe for å komme både frem og tilbake. Deltakende på turen er Knoll og Tott, aka LN-KOG og undertegnede, og også denne gang har vi en førstereisgutt med oss (kanskje litt malplassert med førstereisgutt, men men han har i hvert fall greie på tanter).
Før vi satte i gang planlegging så var det et kriterium for Berlin-turen som måtte bli tilfredsstilt: - Tempelhof skal lukkes i nær fremtid - vi må enten reise til eller reise fra denne flyplassen før det er for sent. Resultatet ble følgende routing: Torsdag 30. august OSL-BRU 11:50-13:55 SN2282 AVRO RJ/BAe146 BRU-THF 17:05-18:30 SN2587 AVRO RJ/BAe146 Søndag 2. september TXL-GSE 10:50-12:20 AB8718 Boeing 737/Airbus 319 GOT-OSL 20:15-21:10 WF337 Dash-8-300 Så har vi greid brasene - for min del ble det tre nye flyplasser i samlingen (har bare flydd til Berlin-Schönefeld tidligere) og halvveis en ny flytype - Dash-8-300 (hadde -100 og -400 fra før). Og så gleder jeg meg til igjen å stifte bekjentskap Air Berlin. Hva vi skal gjøre i Berlin kan dere se hvis dere tar en titt på vår planleggingsside for turen http://www.plane-spotter.com/Berlin2007/ Så får vi se om det blir noen underveisrapporter - jeg tar i hvert fall med meg ThinkPaden.
![]() |
#2 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Tror dere får en ganske drøy spasertur fra Tempelhof til DTM. Luftwaffemuseet stenger etter det jeg vet alt klokka 16 eller 17 - det er store avstander ute på flyplassen og mye å se på - tre timer holder bare til deler av utstillingsområdet. Anbefaler at dere spiser i Spandau, tilbudet ute på Gatow er Cola-automat og ved enkelte anledninger varme pølser i museumsbutikken. Tror også S-bahn er en mulighet til/fra Spandau. Har dessverre ikke renskrevet og sjekket notatene mine fra når jeg var i Berlin på vårparten så det kan være at tidsskjemaet deres holder. Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Jeg hadde planer om å besøke Luftwaffe museet i Gatow i sommer, men fikk det desverre ikke til. Prøvde også å finne ut om Tegel hadde en utsiktsplattform, men det hadde de visst ikke. Men nå er det ikke så mye spennende som flyr inn og ut av Berlin. Skal dere gjøre noe annet, anbefaler jeg et besøk på KaDeWe sin gourmet etage. Den er et must på alle mine Berlin turer! En fantastisk bra italiensk restaurant er Il Calice (www.enoiteca-il-calice.de). De har en egen vinbutikk vegg i vegg som har en egen lysekrone laget av 100 vinglass. Et syn i seg selv. Prøv en flaske Barbera d'alba Il Cesare. Himmelsk! Den fåes også i magnum størrelse. Prøv et av deres fat med kalde spesialiteter. Dere vil ikke bli skuffet!! BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hilsen fra Berlin - KaDeWe 6. og 7. ble samplet i gaar kveld
Naa er det snart frokost og deretter blir det aa komme seg til det tyske tekniske museumet for aa se litt bak kulissene. Und es hat geregnet heute Nacht
![]() |
#6 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Noen bilder fra gaarsdagen
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ang. det siste bildet. Parkerer de innendørs?:huh:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Someone - det er en av de faa flyplasser de parkerer under tak - det er rett og slett en utrolig flyplass med en fastastisk arkitektur - brutal og overvendende.
Naa er ogsaa Gatow blitt avfotografert - hvert bidige fly. Dere faa vaere overbaerende meg meg at jeg ikke viser noe i kveld, men etter et par flasker god franske rooedvin fra naboskapet til BOD er det saa enkelt aa uttrykke seg klart. Naa er en bedre middag avnytt paa hotel Mercur med gaaselever, indrefilét og en bedre seleksjon med franske oster gaatt ned paa hoeykant. Jeg ble riktig betatt av den yndige serveringshjelpen som var rett og slett helt annerledes en de jeg moette i min tid i Soervest-Tyskeland for la oss si over 20 aar siden. Slutt med droemmer, naa er det paa tide med aa komme seg til koeys - i morgen er det avgang temmelig tidlig for aa rekke U+S til Tegel for aa komme til Göteborg. Tiddeli von Berlin
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her kommer et bilde fra hver flyplass vi var på:
OSL ![]() Ned til BRU ble det for meg en komplettering i min rekke av AVRO RJ - OO-DJZ RJ85 Fra før har jeg RJ100 med DAT og RJ70 med SAS/Transwede BRU ![]() Til Tempelhof fra Brussel ble det enda et nytt bekjentskap - BAe 146-200 OO-DJH THF ![]() Så var vi kommet til Tempelhof - utrolig synd at det nå er bare dager igjen til den legges ned. Det kommer selvsagt mer om denne flyplassen litt senere. TXL ![]() I denne omgang kommer det bare et lite bilde av en gratispassasjer på vingen til CO ship 122. Bildet er tatt fra terrassen på nivå tre i hovedbygget, men for å komme oss videre til Säve så gikk flightene fra Terminal C (Tegels LCC terminal). ![]() Opp til Säve var det Air Berlin 733 D-ADII (powered by DBA) som bragte oss. Illustrativt nok, så var KOG siste mann inn i terminalen ... eh blikkskuret. Göteborg City Airport kan jeg ikke forstå at de kaller seg det, det er jo langt ute på landsbygda - Göteborg Rural Airport hadde vært mer passende. En ting kan vi ikke klage på, og det er farten på bagasjebåndet. Og så var det antall tollere, har aldri sett så mange noen gang - men tok de inn noen for sjekk? Næ! GOT ![]() Så var det boarding av siste flight i går kveld, og da fikk jeg også lagt til en Dash-8-300 i folden. At det var Appelsin-/Epledrikken som kom gjorde det ekstra hyggelig. Så en liten kort oppsummering fra Berlin-oppholdet: - Torsdag kveld - middag i 7. overetasje på KaDeWe. Kan på det sterkeste anbefales, bare husk på at her blir det valgets kval. - Fredag - nesten åtte timer på Deutsches Technikmuseum Berlin, deretter bar det over til Alexanderplatz. Tilbake mot West ble apostlenes hester benyttet. På Unter den Linden hadde jeg meg en perfekt sjøtunge, mens de to andre musketerer hadde seg noen rødt kjøtt. Etter middag bar det videre mot Brandenburger Tor, forbi Bundestagsbygningene og langs Spree til Hauptbahnhof. På Berlin Hbf fikk vi kjøpt en rekke tyske flymagasiner, og deretter bar det hjem til Mercur ved Boddinstrasse stasjon. - Lørdag - startet med en ny tur til Tempelhof, Platz der Luftbrücke og Fliegerladen på vestsiden av plassen. Så var neste destinasjon Gatow og det tyske flyvåpenets museum. Hjemme var vi ikke før nærmere åtte på kvelden og middagen kan dere lese om ovenfor. - Søndag - da var det å komme seg til Tegel med S+U+B via Hermannstrasse, Südkreuz, Westend, Jungfernheide og Tegel. Det var Berlin det - og det er ikke lenge til en ny tur.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Hvordan var forskjellen på AVRO-en og BAe-en?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
FlightDeck, forskjellene kan du se her: http://www.plane-spotter.com/Aircraft/BAe/BAe-146.htm
Slenger på et bilde til fra Berlin ![]() Etter vi hadde gått ned hele Karl Liebknecht Straße fra Alexanderplatz ble dette bildet tatt. Fra venstre til høyre på bildet er Berliner Dom, Marienkirsche med Park Inn på Alexanderplatz bak, Fernsehturm og helt til høyre restene etter Palast der Republik (DDRs storstue som nå rives - mer om dette kan lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Palast_der_Republik).
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da får jeg forsette der jeg slapp, nå blir det bilder tatt fra luften. Det er alltid spennende å finne igjen hvor bildene er tatt. Takket være Google Earth er det heldigvis ikke så vanskelig. Så la oss begynne med første bilde.
![]() Denne var ikke så vanskelig - bildet er jo tatt rett etter avgang. Veien i forgrunnen er E6, og rett bak er Råholt. ![]() Så har vi beveget oss lenger nedover globusen - her har vi Kragerø. Dette var det siste vi så av land før landkjenning på andre siden av Nordsjøen. Når vi kom ned i den retning var det lite hull i skydekket. ![]() Så ble det hull i skydekket - nå var vi over søre deler av Nederland, nærmere bestemt ser vi Zwijndrecht (øverst i bildet) og Dordrecht (nederst i bildet). På dette tidspunkt hadde vi startet nedstigningen mot Brussel. Den hvite jernbanebroen nede i nedre høyre billedhalvdel har navnet Brug over de Oude Maas. Veien som forsvinner under elva er A16. ![]() Vest av BRU - ikke mange minuttene til TD Til slutt et bilde fra Terminal A på BRU (hadde bare OSL hatt så brede pierer og så få butikker!) ![]() På turen fra Brussel til Tempelhof ble det ikke tatt noen bilder ut vinduet - jeg var blitt forvist til et D-sete. Vi får forsette med en liten billedserie fra luften mellom Tyskland og Norge via Göteborg) i morgen.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takk for flott rapport . Bildene fra Tempelhof får meg til å minnes den eneste turen jeg har hatt dit, MEN med PA 727-100 T/R Hamburg. Slik landing og tak-off glemmer man aldri !!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det ble ikke noen bilder fra luften på turen mellom Brussel og Terlin-Tempelhof siden jeg hadde sete mot midtgangen, men på flyturen mellom Berlin-Tegel og Göteborg-Säve var IXUSen glad og fornøyd igjen.
![]() Zitadelle Spandau rett etter avgang fra Tegel - offisielle webside: http://www.zitadelle-spandau.de/ ![]() Første flyplass var Eberswalde-Finow og i underkant på bildet ser vi Walzwerk Finow ![]() Den tidligere russiske flybasen Templin - Gross Dölln Så forsvant landskapet for noen minutter, men ut mot kysten forsvant nesten skyene. De tre neste bildene er fra Rügen som er Tysklands største øy. ![]() Det er ikke bare vestlendingene som har Bergen, også Rügen har det. ![]() Lange sandstrender er det også - i nedre billedkant befinner tettstedet Glowe seg ![]() Kap Arkona - legg merke til de to rekkeene med skyer på bildet. Disse skyene kunne følges langt inn over Rügen, og jeg mistenker at det er vanndamp fra f.eks. to kullfyrte kraftverk inne på fastlandet ![]() Da hadde vi krysset Østersjøen og kommet inn over land igjen - ytterligere kommentar enn Øresund trenges vel ikke. ![]() Da er det rett før landing på Säve - litt av en fargelegging på broen rett sør for Ytterby.
![]() |
#17 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Det er jo noen som må haie til seg vindusplassene da
![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Takk for flott rapport og interessant lesning. Men jeg ble litt nysgjerrig på hvordan AB greier seg på ruten mellom Gøteborg og Berlin. Selv om en flyvning gir kun meget begrenset informasjon; hvordan belegget flighten fra Berlin til Gøteborg?
Og i samme slengen; var det noe særlig folk på SN-flighten?
![]() |
#19 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Det var henimot stinn brakke på alle flightene.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takker for flott underholdning - som vanlig
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forslag til tur i Europa, helst i fra Istanbul | AcroN | Reiseforum | 0 | 31-05-2013 13:09 |
Europa tur i M staring LH/SK | krølle | TripReports | 6 | 16-09-2012 10:58 |
Det gode liv i EU - en rundtur i Mellom-Europa | Discus | TripReports | 16 | 01-11-2008 06:36 |
Billig tur ut i Europa | BSSW | Reiseforum | 14 | 30-04-2008 20:15 |
LH, det nye billigselskapet i Europa ?? | SQ 777 | Flyforum | 17 | 27-03-2007 13:05 |