Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2007, 21:59   #1
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Fly som går over atlanteren bruker HF radio mot England i overfarten til USA - Canada osv - noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det ??

Kanskje noen har oversikt over hvilke aktive frekvenser som benyttes også ??

Kjekt å lytte via en HF mottager på fly over atlanteren også ?

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 22:18   #2
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

I SAS Norge har følgende fly HF:

737-400: BRE, BRI, BRQ (BRE brukes til Azorene, da er HF i bruk)
737-500: BRH, BRV (Brukes svært sjelden)
737-800: RRU (Brukes til Azorene)

"Resten" av SAS har vel også noen -800 med HF, mener jeg.

Men dedikerte radiooperatører er det heller lite av.....

Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 22:29   #3
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by Stone

I SAS Norge har følgende fly HF:

737-400: BRE, BRI, BRQ (BRE brukes til Azorene, da er HF i bruk)
737-500: BRH, BRV (Brukes svært sjelden)
737-800: RRU (Brukes til Azorene)

"Resten" av SAS har vel også noen -800 med HF, mener jeg.

Men dedikerte radiooperatører er det heller lite av.....
Takk - det er vel 10-15 år siden jeg var i cockpit på en Scanair/premiair fra Palma til OSL , hvor det var 3 personer i cockpit og den 3. var en radiooperatør ( satt langs til høyre ved styrmann).

Noen som vet noe om frekvenser som kan lyttes på ???

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 22:29   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

LN-RKF, -RKG og -RKH bør vel også ha det
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 22:33   #5
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by Someone

LN-RKF, -RKG og -RKH bør vel også ha det
Og de brukes tilhvilkne områder som kreves HF ??

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 22:36   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Quote:
Originally posted by Someone

LN-RKF, -RKG og -RKH bør vel også ha det
Og de brukes tilhvilkne områder som kreves HF ??

Jan
De er 330/340 og går jevnlig over Atlanteren eller til Asia
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 22:39   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Men de tilhører desverre ikke SAS Norge , som Stone refererte til....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 22:42   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

Men de tilhører desverre ikke SAS Norge , som Stone refererte til....
Vet det, men det var ikke bare SAS Norge-fly trådstarter spurte om

Quote:
noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 22:54   #9
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

Men de tilhører desverre ikke SAS Norge , som Stone refererte til....
Vet det, men det var ikke bare SAS Norge-fly trådstarter spurte om

Quote:
noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det
Nei det var scandinaviske selskaper og det er vel ikke mange som bruker HF - så jo flere som benytter dette - da blir det ikke så kjedelig å lytte !

Men hvilkne frekvenser skal jeg lytte til da ???

Jeg regner med at det er mange europeiske fly som går over atlanteren og tilbake hver dag -men frekvensene uteblir !!

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 22:57   #10
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Fly som går over atlanteren bruker HF radio mot England i overfarten til USA - Canada osv - noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det ??

Kanskje noen har oversikt over hvilke aktive frekvenser som benyttes også ??

Kjekt å lytte via en HF mottager på fly over atlanteren også ?

Jan
Med CDPLC (stavingen må noen slå opp!) og SELCAL så er det vel mindre og mindre tradisjonell lyttevakt på HF så lenge alt funker som det skal. Frekvensene varierer litt med atmosfæriske forhold, og blir oppgitt enten på flightplan eller underveis av de respective Oceanic ATCO.

Vi har i allefall minst én kaptein på forumet som bør være rette til å gi bedre opplysninger: FBU 4EVER.

"Shanwick, Shanwick, Scandinavian niner-zero-two answering to selcal"
OMW is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 23:01   #11
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by OMW

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Fly som går over atlanteren bruker HF radio mot England i overfarten til USA - Canada osv - noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det ??

Kanskje noen har oversikt over hvilke aktive frekvenser som benyttes også ??

Kjekt å lytte via en HF mottager på fly over atlanteren også ?

Jan
Med CDPLC (stavingen må noen slå opp!) og SELCAL så er det vel mindre og mindre tradisjonell lyttevakt på HF så lenge alt funker som det skal. Frekvensene varierer litt med atmosfæriske forhold, og blir oppgitt enten på flightplan eller underveis av de respective Oceanic ATCO.

Vi har i allefall minst én kaptein på forumet som bør være rette til å gi bedre opplysninger: FBU 4EVER.

"Shanwick, Shanwick, Scandinavian niner-zero-two answering to selcal"
Takk -kanskje det kommer noe nytt - nå er det på tide å slå av radaren for i kveld.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 23:05   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar
Men hvilkne frekvenser skal jeg lytte til da ???

Jeg regner med at det er mange europeiske fly som går over atlanteren og tilbake hver dag -men frekvensene uteblir !!

Jan
Hva med å google? Da får du opp følgende
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------

(NAT - A) North Atlantic Family A
3016.0 5598.0 8906.0 13306.0 17946.0

Canarias, Gander, New York, Paramaribo, Piarco, Santa Maria, Shanwick

(NAT - B) North Atlantic Family B
2899.0 5616.0 8864.0 13291.0 17946.0

Gander, Iceland, New York, Santa Maria, Shanwick

(NAT - C) North Atlantic Family C
2872.0 5649.0 8879.0 13306.0 17946.0

Gander, Iceland, Shanwick

(NAT - D) North Atlantic Family D
2971.0 4675.0 8891.0 11279.0 13291.0 17946.0

Arctic Radio (Baffin), Bodo, Churchill (Emerg's Only), Gander, Iceland, Shanwick

(NAT - E) North Atlantic Family E
2962.0 6628.0 8825.0 11309.0 13354.0

New York, Santa Maria

(NAT - F) North Atlantic Family F
3476.0 6622.0 8831.0 11336.0 13291.0

Gander, Shanwick
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 23:49   #13
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Takk - det er vel 10-15 år siden jeg var i cockpit på en Scanair/premiair fra Palma til OSL , hvor det var 3 personer i cockpit og den 3. var en radiooperatør ( satt langs til høyre ved styrmann).
Jan
Sikker på at ikke tredjemann var Flight Engineer? Selvsagt mulig han tok seg av rediokommunikasjonen også.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2007, 23:53   #14
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Hva med flyvninger til Svalbard?

VHF'en kan umulig dekke hele den strekningen ?
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 00:09   #15
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Vi har HF i alle våre A330/340.Vi bruker primært CPDLC,et datalink system som går via satelitt,som kommunikasjonsmiddel.HF har vi som "back-up".Vi behøver ikke å ha kontinuerlig lyttevakt på HF dersom vi har en positiv "selcallcheck".Vi bruker HF når vi flyr over Atlanteren.Flyr vi en veldig nordlig kurs mot SEA,så har vi kontakt med Bodø Oceanic,men det er veldig sjelden.Vi snakker nesten utelukkende med Iceland,Gander samt Shanwick (Shannon/Prestwick).Frekvenser varierer med tidspunkt på døgnet ettersom tid og atmosfæriske forhold har stor innvirkning på mottakerforhold.Det er mange frekvenser i bruk,men to som går igjen er 8.891 og 4.675.
Vi bruker også HF på hjemvei fra NRT fordi vi går ganske langt mot nord.Aldan og Norilsk East er aktuelle kontrollenheter.De har ikke selcall-utstyr,så her må vi lytte på radiosuset i en times tid eller vel så det.
Nå i våres og sommer frem til utgangen av juni har vi hatt et testopplegg med å bruke satelitt-telefon som erstatning for HF.Det har fungert bra,og vil nok erstatte HF på relativt kort sikt.
De siste radiooperatørene SAS hadde,forsvant rundt 1960-61.Mange ble skolet om til piloter.De siste navigatørene forsvant rundt 1970 med innføringen av INS-systemene.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 00:09   #16
TheDane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 377
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by LCH

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Takk - det er vel 10-15 år siden jeg var i cockpit på en Scanair/premiair fra Palma til OSL , hvor det var 3 personer i cockpit og den 3. var en radiooperatør ( satt langs til høyre ved styrmann).
Jan
Sikker på at ikke tredjemann var Flight Engineer? Selvsagt mulig han tok seg av rediokommunikasjonen også.
Jo, 3 mand på Premiair (Scanair/Conair) DC10-10 (DC10-30) /A300B4-120 var Flight Engineer også til daglige kaldet "FE". Dette var ofte mekanikere som efter nogle år havde videre uddannet sig til Flight Engineer.

Mere eller mindre alle ny udviklede passagerfly både til kort og langdistance designes i dag ikke mere med FE, men "kun" 2 piloter (der er ofte på de rigtig lange ruter flere piloter med, som så arbejder på skift).
TheDane is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 00:22   #17
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Her har du noen kart med påførte HF frekvenser

Link
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 04:48   #18
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Hvordan kommuniserer de nye flyene som flys over atlanteren? Som feks RRA & RRB? De har jo ikke HF? Kommuniserer de via andre fly som de følger, eller har de med seg noe portabelt utstyr?
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 08:11   #19
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Quote:
Originally posted by TheDane

Quote:
Originally posted by LCH

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Takk - det er vel 10-15 år siden jeg var i cockpit på en Scanair/premiair fra Palma til OSL , hvor det var 3 personer i cockpit og den 3. var en radiooperatør ( satt langs til høyre ved styrmann).
Jan
Sikker på at ikke tredjemann var Flight Engineer? Selvsagt mulig han tok seg av rediokommunikasjonen også.
Jo, 3 mand på Premiair (Scanair/Conair) DC10-10 (DC10-30) /A300B4-120 var Flight Engineer også til daglige kaldet "FE". Dette var ofte mekanikere som efter nogle år havde videre uddannet sig til Flight Engineer.

Mere eller mindre alle ny udviklede passagerfly både til kort og langdistance designes i dag ikke mere med FE, men "kun" 2 piloter (der er ofte på de rigtig lange ruter flere piloter med, som så arbejder på skift).
Det er mulig at dette var en flight engineer - jeg så ha sitte med fersk avis og hadde mye paneler på sin vegg å holde styr. Jeg trodde at dette var en gnist, men som sagt har ikke peiling.

Ellers takk til dere alle for svar osv.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 12:04   #20
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Cockpitbesetning eller radioopperatør.

Det finnes jo enkelte fly som er så heldige å ha egne folk til å lytte på HF'en
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Råd eller erfaringer med Transavia eller Corendon til Gambia? Flying-news Reiseforum 3 13-09-2013 19:50
Hotell med familierom eller suiter nær JFK eller LGA BårdK Reiseforum 1 16-01-2012 19:14
Ditt eller datt - eller var det DOT? EB TripReports 11 24-09-2009 14:33
.no, .se eller.com EB Flyforum 4 28-05-2009 23:07
BU eller SK? Airwolf Flyforum 3 15-04-2006 12:41


All times are GMT +2. The time now is 00:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.