![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Fly som går over atlanteren bruker HF radio mot England i overfarten til USA - Canada osv - noen som vet hvilke norsk/svensk/dansk registrerte fly som har slik utstyr og bruker det ??
Kanskje noen har oversikt over hvilke aktive frekvenser som benyttes også ?? Kjekt å lytte via en HF mottager på fly over atlanteren også ? Jan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
|
![]()
I SAS Norge har følgende fly HF:
737-400: BRE, BRI, BRQ (BRE brukes til Azorene, da er HF i bruk) 737-500: BRH, BRV (Brukes svært sjelden) 737-800: RRU (Brukes til Azorene) "Resten" av SAS har vel også noen -800 med HF, mener jeg. Men dedikerte radiooperatører er det heller lite av..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Noen som vet noe om frekvenser som kan lyttes på ??? Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
|
![]()
LN-RKF, -RKG og -RKH bør vel også ha det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Men de tilhører desverre ikke SAS Norge , som Stone refererte til....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
|
![]() Quote:
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Men hvilkne frekvenser skal jeg lytte til da ??? Jeg regner med at det er mange europeiske fly som går over atlanteren og tilbake hver dag -men frekvensene uteblir !! ![]() Jan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]() Quote:
Vi har i allefall minst én kaptein på forumet som bør være rette til å gi bedre opplysninger: FBU 4EVER. "Shanwick, Shanwick, Scandinavian niner-zero-two answering to selcal" ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Jan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Hva med flyvninger til Svalbard?
VHF'en kan umulig dekke hele den strekningen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Vi har HF i alle våre A330/340.Vi bruker primært CPDLC,et datalink system som går via satelitt,som kommunikasjonsmiddel.HF har vi som "back-up".Vi behøver ikke å ha kontinuerlig lyttevakt på HF dersom vi har en positiv "selcallcheck".Vi bruker HF når vi flyr over Atlanteren.Flyr vi en veldig nordlig kurs mot SEA,så har vi kontakt med Bodø Oceanic,men det er veldig sjelden.Vi snakker nesten utelukkende med Iceland,Gander samt Shanwick (Shannon/Prestwick).Frekvenser varierer med tidspunkt på døgnet ettersom tid og atmosfæriske forhold har stor innvirkning på mottakerforhold.Det er mange frekvenser i bruk,men to som går igjen er 8.891 og 4.675.
Vi bruker også HF på hjemvei fra NRT fordi vi går ganske langt mot nord.Aldan og Norilsk East er aktuelle kontrollenheter.De har ikke selcall-utstyr,så her må vi lytte på radiosuset i en times tid eller vel så det. Nå i våres og sommer frem til utgangen av juni har vi hatt et testopplegg med å bruke satelitt-telefon som erstatning for HF.Det har fungert bra,og vil nok erstatte HF på relativt kort sikt. De siste radiooperatørene SAS hadde,forsvant rundt 1960-61.Mange ble skolet om til piloter.De siste navigatørene forsvant rundt 1970 med innføringen av INS-systemene.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 377
|
![]() Quote:
Mere eller mindre alle ny udviklede passagerfly både til kort og langdistance designes i dag ikke mere med FE, men "kun" 2 piloter (der er ofte på de rigtig lange ruter flere piloter med, som så arbejder på skift). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
|
![]()
Hvordan kommuniserer de nye flyene som flys over atlanteren? Som feks RRA & RRB? De har jo ikke HF? Kommuniserer de via andre fly som de følger, eller har de med seg noe portabelt utstyr?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Ellers takk til dere alle for svar osv. ![]() Jan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Det finnes jo enkelte fly som er så heldige å ha egne folk til å lytte på HF'en
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Råd eller erfaringer med Transavia eller Corendon til Gambia? | Flying-news | Reiseforum | 3 | 13-09-2013 19:50 |
Hotell med familierom eller suiter nær JFK eller LGA | BårdK | Reiseforum | 1 | 16-01-2012 19:14 |
Ditt eller datt - eller var det DOT? | EB | TripReports | 11 | 24-09-2009 14:33 |
.no, .se eller.com | EB | Flyforum | 4 | 28-05-2009 23:07 |
BU eller SK? | Airwolf | Flyforum | 3 | 15-04-2006 12:41 |