![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
|
![]()
Da er billetter for årets sommerferie bestilt og det blir en tur rundt Østersjøen med en kamerat.
Blir 2 netter på hvert sted og begynner med Riga, så Warsawa, før det hele ender med 5års jubileum fra Copenhagen Int. School class of 2002 i Kongens By (da både jeg om amerikaneren jeg skal reise med med gikk der). Både Warsawa og Riga blir nye steder for meg og nye flyplasser. 2 nye selskap blir det også og 1 ny flytype, itillegg blir det å prøve ut PolskaNorwegian ![]() Reiseruten blir 30/7OSL-RIX BT152 735 (Nytt flyselskap: AirBaltic) 1/8 RIX-WAW LO784 E70 (Nytt flyselskap: LOT, nyflytype: Embraer 170) 3/8 WAW-CPH DY2065 733 (Polska Norwegian) 5/8 CPH-OSL SK462 M80 Eneste som gjennstår er hotell i Riga og Warsawa. Ellers er det bare å observere at det er langt billigere å få billetter som gir 100% EB poeng hos både BT og LO, enn hos SAS. W hos BT og V hos LO som skal gi 100% ifølge SAS sine sider er ikke det jeg definerer som spesielr dyrt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Gled deg til Embraer 170 hos LOT, den er stillegående og flott! Fløy den OSL-WAW for noen år siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
Gleder meg til rapporten fra Polska Norwegian...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
|
![]()
Eller var wideroe.no svært kjappe med å sende ut billetter. (RIX-WAW er paper tickets) Bestilte på formiddagen fredagen og dagen etter var billettene mottatt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Da venter vi i spenning på rapporten!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
|
![]()
Da var hotellene i boks
Boutique Hotel Viesturs i Riga (I Gamlebyen) og Novotel Warsawa Centrum i Warsawa. Begge virker sentrale, med god standard til hyggelige priser |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
|
![]()
F***! Der fikk jeg melding om ruteendring RIX-WAW, riktignok marginalt, men E70 har blitt byttet ut med E-145......har jo fløyet med 145 mange ganger
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
Gleder meg til rapport og bilder... Kommer det i dag???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
|
![]()
OSL-RIX: BT152
Del 1 av årets sommertur skulle gå med AirBaltic fra Oslo til Riga. Ankom OSL litt over 1 time før avgang og det var ikke noe kø på Widerøes innsjekking som AirBaltic bruker. Fikk sete 9A som er nødutgang og kom rask gjennom security. Som vanlig var det masse folk på OSL og satt 30min på Schengen før jeg beveget meg inn på non-Schengen som var full av folk da det skulle gå 3 fly samtidig. ![]() Kom inn og ifølge infoskjermene var flyet i rute, men når det 15 min før avgang fortsatt ikke hadde ankommet noen AirBalticmaskin kom det ikke som en overaskelse at det etter en stund ble annonsert en forsinkelse pga sent ankommet fly..... ![]() Hadde lave forventinger til AirBaltic men ble egentlig ganske positive overasket. Relativt komfortable nye skinnseter med høy rygg og ellers var interiøret i godkjent. Nå prøvde jeg ikke riktignok standard benplassen siden jeg satt på nødutgang. 2 rader biz-class og resten eco og totaklt belegg ca 80% og inkludert 1 på opplæring var det 4 flyvertinner ombord, alle tilsynelatene i 20 årene. Halvsov mer eller mindre hele veien og deler av forsinkelsen ble fløyet inn og landet 30 min etter tiden. Skulle egentlig møte kameraten min som jeg reiste med som skulle ankomme fra CPG samtidig, men da han ringte meg mens jeg satt på OSL fikk jeg beskjed at han forsatt satt på Gullfaks C og ventet på 'kopteret til BGO og ville først ankomme Riga sent på kvelden. ![]() Ellers var Riga en hyggelig og svært billig by og hadde nesten problemer med å få brukt opp pengene siden jeg droppet casino og strippere. RIX-WAW: LO784 Del 2 av reisen skulle gå med LOT til Warsawa. Hadde egentlig tenkt å ta en tur innom fly samlingen på RIX så møtte opp i god tid, men den var stengt så ble sittene å vente i 45 min på at LOT skulle åpne innsjekkingen. RIX var en liten og helt grei flyplass bortsett fra uni-sex toalettene, og hoveddelen av den virker relativt ny. ![]() Var en Embraer ERJ-145 som skulle ta oss til Warsawa. Når man først kommer seg inn i boksen er den ganske komfortabel men å stå i kø nedover midtgangen kjennes i nakke og rygg når man er 190. På tross av at jeg satt på bakerste rad rett ved motoren føltes støynivået lavere enn f.eks en 737 og itillegg var benplassen ombord OK. Ble bussing ut til flyet og belegget var ca 95% og push-back 5 minutter før tiden. Var flere t-storms som passerte over og ved RIX og 1 fly avbrøt avgangen pga ett kraftig uvær som den ville ha fløyet rett inn i. Men istedet for å takse tilbake til start takset det til andre enden av rullebanen, ga gass, og tok av i motsatt reting. Fra RIX ![]() Måtte fly litt sikk-sakk ut fra RIX for å unngå disse ![]() Servingen ombord minnet veldig om SAS sin flex-intrascand bortsett fra at man ikke kunne få Champagne ![]() Finale WAW ![]() Ble bussing inn til hovedterminalen på WAW hvor vi pga ombygging og utvidelse måtte gå ganske langt for å komme til bagasjebåndet, men bagasjen var på båndet i det vi ankom. Center of Culture and Science...en "gave" fra Sovjetunionen ![]() Siden vi måtte opp tidlig så ble det en rolig kveld, men måtte få brukt opp noen Zloty så ble en tur innon Panorama Bar i 40. etasje på Marriot for litt sprudlene ![]() WAW-CPH: DY2064 Hadde bestilt taxi ut til flyplassen 5:30 så måtte opp tidlig. Trodde jeg hadde satt alarmen på 5:00, men det visste seg å være feil og 5:25 banket kameraten min på døren og lurte på om jeg var klar så da ble det tannpuss, basic hygiene, siste del av pakkingen og påkledning på 4 min. Ankom flyplassen og gikk inn i terminalen og begynte å lete etter innsjekkingskrankene til Norwegian og fikk mistanker da det stod en "E" der og ikke ett nummer som for de andre og riktig, Norwegian sine flygninger fra WAW går fra en terminal som heter Etiuda som ligger 300m fra hovedterminalen og gikk gjennom noe veiarbeid og grusstier for å komme oss dit. Nå er polsken min heller dårlig, men jeg tror Etiuda er polsk for blikkskur for det er noe som ligner ett slags lagerskur med blikktak. Det var 2 fly som skulle gå derfra den morgenen, begge fra Norwegian og det som måtte oss var en kø som strakk seg 50meter utenfor byggingen. Etter å ha stått en god stund i køen var det endelig vår tur til å sjekke inn, få boarding kort og bag tag, men man kan ikke levere fra seg bagsasjen for den skal leveres ett eget sted 10 meter ved siden av innsjekkingsskrankene. Terminal ellers består av endel stoler, 2 halvslitne kiosker og en cafe/kaffebar. Boarding på tid og ble busset ut til LN-KKG som skulle ta oss til CPH. Belegget var 100% og bortsett fra 1 svensk flyvertinne var besetningen hel polsk. Høyttaller meldinger var enten på polsk og engelsk eller svensk og engelsk, avhengig av hvem som utførte den. Ellers var flygningen som hvilken som helt annen DY flight og sov stort sett hele veien. Parkerte på A-pien på CPH og der var det langt kø i passkontrollen da 2 luker skulle betjene 3 ankomne fly på en gang. Itillegg brukte bagasjen lang tid. LOT dominerer på WAW ![]() CPH-OSL: SK462 Etter en helg med festiviheter i København var det tid for å dra hjem til Oslo. Hadde forsøkt å sjekke inn ved bruk av mobiltelefon, men fikk kun feilmeldinger, noe som betydde at jeg ble offer for SASs idiotiske ide om blocked pre-seating 3 timer før avgang. Masse reisende på CPH, men både innsjekk og security gikk greit. Den nye sikkerthets kontrollen virker å ha mer enn god nok kapasitet. Var en MD-87 som skulle da meg til OSL og hadde litt flaks i uflaks og selv om jeg fikk midtsete havnet jeg på rad 3 som betyr bedre benplass enn lenger bak, dessuten er Mad-dog'en en drøm å fly når man sitter helt der fremme og totalt overleget 737 og 320. Rad 3 var også først rad på economy noe som tyder på at det var få forretninsreisende for mine de siste gangene jeg har fløyet CPH-OSL har det vært 15-20 rader med flex. Helt fullt fly og en grei flytur og landet på OSL 10 minutter før rutetid så det ble 2 min venting på at en AY 319 skulle komme seg avgårde så vi fikk parkere. Stappfullt av folk i ankomsthallen, men denne gangen kom bagasjen veldig fort og selv om det hverken var hunder eller ivrige tollere var det kø for å komme seg gjennom tollen. Som vanlig når det er 20 min ruter på flytoget rakk jeg som vanlig akkurat ikke toget og som vanlig var det nesten helt fullt. SAS 340 på CPH ![]() SAS flyr fortsatt rundt i Snowflake bemaling. Denne tilhører SE og skulle til ARN ![]() Konklusjon: -AirBaltic er ett helt greit selskap, men mitt inntrykk er at de sliter litt med forsikelser -LOT leverer ett veldig bra produkt -Norwegian bør se å flytte fra blikkskuret og inn på hovedterminalen på WAW -Eneste forskjellen på Norwegian og Polska Norwegian er nasjonaliteten på deler av besetningen -SAS pre-seating er noe irriterende dritt -MD-80 er overleget 737 og 32x på komfort så lenge man sitter i den forreste halvdelen -Både Riga og Warsawa er svært billige byer og spesielt mat og drikke er billig....så nå venter noen hvite dager ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
Takk takk... Nok en knallrapport fra Someone. Du likte AirBaltic bedre enn det jeg gjorde...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Takk for en kjempeflott rapport. Konklusjonene dine hørtes meget fornuftige ut.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Takker for fin rapport m/utmerkede bilder! Billig mat og drikke kan lokke meg til WAW, men da får DY se til å komme seg bort fra blikkskurene først...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Topp rapport som forventet. Konklusjonene var ikke overraskende
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Bra rapport Espen !
Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Det som slo meg var hvor snytt ut av nesen på OSL T5 på RIX er. Samme arkitekter bak? Forøvrig enig i at det er en liten og effektiv flyplass, men hvor lenge varer dét med den årlige økningen i pax tro? airBaltics times-lange flytur fra OSL er en smule kort til å kunne danne seg noe realt grunnlag i mine øyne, men fikk omtrent samme følelsen som jeg gjør ombord på Norwegian. Enkel og grei opplevelse, relativt midt på treet, og stiller definitivt likt som DY ved neste(?) tur til den baltiske staten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Over Østersjøen: Su-27 jager bort en F-16 | DCHalvorsen | Flyforum | 3 | 21-06-2017 19:08 |
Ju 87D heves fra Østersjøen | DCHalvorsen | Flyhistorisk forum | 1 | 16-06-2012 07:37 |
Copterline Sikorsky S76 styrtet i Østersjøen | LN-AFG | Flyforum | 3 | 10-08-2005 15:43 |