![]() |
|
![]() |
#1 | |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Dy sliter med pilot/crew mangel pga at de ikke vil jobbe ekstra i fritiden.
Ser jo lyst ut dette da med tanke på at det kan bli streik i Sverige på fredag. Quote:
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Supernova
Join Date: Aug 2010
Posts: 200
|
![]()
Hvordan skal det bli i fremtiden med enda flere fly i trafikk? Selv om flesteparten av nye fly blir stasjonert i utlandet/erstatter eldre fly, er det også lagt opp til økning på produksjon i Norge. Når de allerede nå sliter så fælt med ansatte kan dette bli enda værre i fremtiden. Alternativet er å få utenlandsk arbeidskraft på norsk innenlands, men det vil vel ikke kundene være med på. Vil DY slite med fagforeningene slik SAS gjør om noen år?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Hvor lenge er det siden Norwegian ansatte piloter i Norge?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Her kan jo SK gjøre som WF, plukke opp "haikere" som ikke får reise
![]() Og de kan jo til og med kanskje få litt god publisitet rundt et slikt stunt ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 178
|
![]() Quote:
Dette går automatisk ut over de allerede ansatte i form av ekstravakter, noe som ofte resulterer i sykmeldinger ( der hvor presset blir for stort over tid ) Kan vel bare forklares med dårlig planlegging??. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Et problem er vel også, at Norwegian i forhold til SAS har utroligt mange ruter, men ofte med en lav frekvens pr. rute. Så når Norwegian laver en aflysning, så rammer den relativt hårdere på den pågældende rute end tilsvarende hos SAS? Især hvis man, som det antydes i artiklen, ikke er så glade for at ombooke via andre selskaber.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
|
![]()
Vi kan vel holde SAS utenfor denne diskusjonen?
DY er ikke mer avhengig av fridagskjøp i dag enn de har vært de siste årene. Problemet er bare at antallet ansatte som er villige til å selge fritiden sin er sterkt redusert. Dette handler om at Norwegians kursendring ift sine ansatte nå setter spor. Før hadde Kjos et korps med produksjonsarbeidere som var villige til å stå på max og som var stolte av sitt selskap, og som solgte fridager over en lav sko. Nå, når det er helt tydelig at Kjos ønsker å fortrenge de samme ansatte som har bygd selskapet med billig arbeidskraft på dårlige kontraktsvilkår - ja da burde det vel ikke overraske noen at idyllen slår sprekker. Pilotforeningen i DY har sagt opp fridagskjøpavtalen. Det gjør man ikke i et selskap hvor det hersker tillit og god forhandlingstone. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Det er tydeligvis på tide å høste det man har sådd, Bjørn Kjos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Dagens morsomte forklaring fra kundeservice: "Det er ikke nok plass på rullebanen"
![]()
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,315
|
![]()
DY verkar gå en tuff framtid tillmötes i Skandinavien.
Det är verkligen viktigt att bolaget har en lojal personal. Med den nuvarande personalpolitiken hos DY verkar arbetsviljan hos personalen vara mycket dålig. Pilotfackets agerande i Norge är ett tydligt exempel på detta. En omfattande DY strejk närmar sig dessutom i Sverige...hoppas Kjos börjar förhandla med kabinfacket i Sverige så vi slipper det. Låter bizzart att basera 8 flighter på övertidspersonal. Är det ens lagligt att göra det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Er egentlig 8 flighter per dag veldig mye? Det dekkes vel sikkert inn med et par piloter? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,315
|
![]()
8 inställda flighter per dag blir 240 per månad. Hoppas DY lyckas komma överrens med både pilot och kabinfack snart annars blir många DY pax drabbade av inställda flyg framöver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Nå vet jeg ikke hvor mange piloter DY har, men et sted mellom 300 og 400? Jeg regner med at man trenger iallefall 3 sett crew per fly med den utnyttelsen som DY har? Hvis det er noenlunde realisme i dette så snakker vi om 1% frikjøp, eller 3-4 fridager per pilot. Det er mulig dette er mye, men jeg synes det virker veldig marginalt. Mulig det er noe som går meg hus forbi her. Last edited by TOS; 07-03-2012 at 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Så kommer sykefravær i tillegg.. For meg virker det naturlig å ha noen på backup i en så stor operasjon, istedenfor å være i underskudd i utgangspunktet.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 58
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]()
Kan kanskje ha noe med denne saken å gjøre? - http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10069874
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det er korrekt. De har flydd for DY i et par dager nå etter hva jeg har skjønt. At DY leier inn eksterne selskaper for å dekke opp crewmangel fordi foreningen har sagt opp en avtale med selskapet, er ikke akkurat med på å skape ro i rekkene. Det kastes jetfuel på bålet kan man vel si?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,865
|
![]()
....det høres litt ut som man fjerner symptomene -i stedenfor å fikse problemene....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 981
|
![]() Quote:
Så har du problemet med de som da velger å jobbe på fridager. De får da flytid som ikke var planlagt (skulle en tro), og ligger de på 90-100 timer siste 28 dager, ja så må de sannsynligvis fjernes fra flyginger senere i programmet siden de nå har flydd disse timene som "ekstra". For flygende vil som regel 100 timer siste 28 dager og 900 timer siste 365 være begrensende da disse ikke kan rokkes på. Så uansett hva de gjør, er det kun å forflytte et problem som vil komme igjen før eller siden lenger ute i programmet. Jeg vil gå ut ifra at Norwegian trenger 4-5 crew per fly gitt timeantallet jeg vil anta de flyr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
G-GDFC fra Jet2.com har fløyet for DY siden 3/3. ALC og ORY på planen idag før den returnerer til Manchester klokken 23:50.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa-Catering mangler folk (begrenset utvalg) (22JUL19) | SQ 777 | Småprat | 20 | 29-07-2019 14:31 |
Norwegian fly på OSL til EVE evakuert pga durian | Someone | Småprat | 3 | 26-05-2017 00:49 |
Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew | Flap15 | Småprat | 27 | 27-10-2016 05:36 |
Menzies "mangler folk" | Randulfb | Småprat | 18 | 15-09-2013 15:40 |
Mangler Norwegian fly? | Airbus 330 | Flyforum | 20 | 02-01-2009 06:46 |