![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå som jeg har pappaperm, tenkte jeg at jeg endelig skulle begynne med et lite prosjekt som jeg har hatt liggende. Fra SK931 i DK har jeg fått x antall kasser med unikt historisk materiale om SAS' flåte, og planen er (med tid å stunde) å få en del av dette materialet presentert på nett (www.flying-vikings.net). Men, første lille start er å skrive en artikkel om Convair 440 i SAS til Norsk Flyhistorisk Tidsskrift (jeg ble inspirert av BU DC-6-artikkelen i siste nummer). Jeg sitter som sagt på en mengde historisk dokumentasjon, og har ganske god oversikt over maskinenes karriere i SAS og deres videre sjebne, men jeg mangler godt bildematriell som kan brukes både på nett og i print. Dessuten hadde det vært moro med noen interessante/spennende/morsomme historieer fra typens periode i SAS.
Om noen av leserne har noe å bidra med, hadde jeg satt enormt stor pris på å få låne dette materialet. Ta kontakt på PM eller på christianALFAKRØLLkamhaugDOTTno |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei CK
Du får kontakte fedrene til et par av gutta her. Far Meum og far Reite rattet mye CV på Nord-Norge.
![]() |
#3 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]()
Han her fløy CV440, sjekk siden hans og ev. boka (har akkurat fått'n, så vet ikke så mye enda) http://www.guldvingen.se/
![]() |
#4 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Historielagfolkene er alltids et oppkomme av Convair-historier. Blant klassikerne er jo den om da man kom "litt" lavt under prøveflyging ved Bromma, og mec'er fra Fornebu (det var Koksa som hadde CV) måtte over og bl.a. plukke ut en ganske røslig bit av en furu fra vingeforkanten. Stubben er som du jo vet på museet i dag. Ellers har vel jeg bilder fra Koksa, tror jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hei, og lykke til med et spennede prosjekt!
Det finnes jo noen av SAS sine CV-440 på Airpics. bl.a dette av OY-KPB. Både dette og tilsvarende fotografs bilde av SE-BSY går det nok an å få i høy-oppløselig utgave. RolfL har mange CV-bilder på Airpics,. og så er det et herlig gammelt et der av Tommy Edlind.
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Bilder? ja takk! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
CK och Olebno : Jag har satt faderns tankeverksamhet igång för att se vad han kan hitta. Det var första typen han flög i SK från det att han började 1966 likt många andra.
Last edited by Savipix; 22-03-2009 at 19:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er det noen som sitter på bilder av LN-KLB "Ivar Viking" som fremdeles skal stå på Bromma etter å ha vært brukt til brannøvning. Den er tydelig på Google Earth - den ser ut til å stå parkert bak en voll borte ved skogen, rett overfor terminalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg ser at SAS opprinnelig bestilte 12 maskiner og tok 11 opsjoner i 1955. Året etter omgjorde man alle 11 opsjonene til faste bestillinger, men på et tidspunkt kansellerte man de tre siste (c/n 449, 450 og 463) som gikk til henholdsvis Ansett (de to første) og Mowhawk i stedet. Noen som vet hvorfor og/eller når disse tre siste ble avbestilt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
I føloge boka til Åke Hall, så bestilte SAS 11 fly i august 1955, med opsjoner på 12 fly til. Videre skriver han at høsten 1956 utnyttet SAS sine opsjoner til å bestille 12 fly til, men de tre du viser til ble avbestilt før levering. Det må vel da ha vært i løpet av 1957, for de ble levert til de andre selskapene mot slutten av 1957.
Jeg vet ikke mer enn dette, men det må jo ha vært en samlet vurdering av hvor mange fly de ville trenge. De var midt i en meget stor planlegging med bestilling på både Caravelle og DC-8, mens splitter nye CV-440 og DC-7C kom inn i flåten og parkerte DC-4, DC-3 og Scandia.
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly Last edited by Fellowship; 30-03-2009 at 22:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå skrev jo Fellowship det jeg tenkte å skrive her om CV440, og opsjoner og ordrer. Jeg kan da nevne at jeg har satt min far på saken om bilder og historier fra Convair-tiden. Jeg har opp gjennom årene hørt noen historier rundt omkring i miljøet fra den tiden de fløy her oppe, 1963-71. Vi får se hva det blir til, lykke til med prosjektet iallefall CK!
![]()
Mad dog... Last edited by LN-MEH; 30-03-2009 at 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja han jobbet jo med disse flyene og kjenner de ut og inn. Når det gjelder historiene som jeg nevner, så er det jo stort sett slike muntlige som er blitt gjengangere i miljøet. Men det må jo gå an å få til noe i skriftlig form vil jeg tro.
![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
takk-takk-takk!
Jeg gleder meg til å se hva dere klarer å grave opp. Nå sitter jeg å forsker meg frem til historien til de 20 maskinene. Ser ut til at én står på museet i SVG, én stpr - nyrestaurert og fin - på et flymuseum i Malaga, og et par av de gamle traverne er fremdeles i drift. Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Har du KFFFs temanummer på Metropolitan (Kontakt 82)? Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hei Knut Erik. Nei, det har jeg ikke. OM du har mulighet til å kjøre den gjennom scanneren....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() Må være c/n 331 du mener
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk, Ole Johan! Man blir sløv av å gå hjemme.... hehe
Ser ut til at det ikke er tvil om at det er OY-KPB som står oppe på OSL. Jeg har fra et gammel SAS Inside at SAS vurderte å kjøpe denne maskinen tilbake (den ble brukt som delefly av Nor-Fly og restaurere den og sette den på museum i SAS-farger. Dét toget har nok gått for denne stakkaren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
|
![]()
Nej, ingen Convair 440 kom "litt lavt" vid Bromma. Men vid Arlanda! Jag var supervisor vid Stockholm ACC på Arlanda då det hände. Efter airwork norr Arlanda gjordes approach till bana 19. Plötsligt rapporterade flyet "hit ground, pulling up". Efter over-shoot gjordes left hand visual circuit till bara 26. Efter landning skummade flygplatsbrandkåren kärran. Enligt brandförmannen sa föraren, då han kommit ned för trappan och sett hur kärran såg ut "Går den att laga?". Dagen efter var jag till SAS-hangaren och tittade. Båda vingarnas framkanter visade kraftiga spår av kontakt med träd, och i höger vinge, ganska långt inne, satt en ganska grov bit av en trädstam, dock ej någon stubbe. Snacka om änglavakt!
Då flygplanet kontrollerades omedelbart efter landningen konstaterades att höjdmätaren stod inställd på 1013,2 - det var långt ifrån rådande QNH som ni förstår. Pilot error. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
2 stk SAS Convair CV-440 | rhusberg | Flyhistorisk forum | 30 | 17-10-2023 15:07 |
LIN Convair CV340/440 Metropolitan | SE-SAM | Samlerhjørnet | 0 | 26-06-2012 20:13 |
Convair 440 LN-MAP pluss litt til | LN-KOG | Flyforum | 2 | 27-05-2010 19:46 |
SAS CV-440 1:400 fra Aeroclassic er kommet | Someone | Samlerhjørnet | 13 | 01-08-2009 12:37 |
SAS Convair CV-990 | T J Johansen | Flyhistorisk forum | 5 | 01-11-2007 12:53 |