Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-03-2009, 12:01   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
OBB 62 SAS Convair 440

Nå som jeg har pappaperm, tenkte jeg at jeg endelig skulle begynne med et lite prosjekt som jeg har hatt liggende. Fra SK931 i DK har jeg fått x antall kasser med unikt historisk materiale om SAS' flåte, og planen er (med tid å stunde) å få en del av dette materialet presentert på nett (www.flying-vikings.net). Men, første lille start er å skrive en artikkel om Convair 440 i SAS til Norsk Flyhistorisk Tidsskrift (jeg ble inspirert av BU DC-6-artikkelen i siste nummer). Jeg sitter som sagt på en mengde historisk dokumentasjon, og har ganske god oversikt over maskinenes karriere i SAS og deres videre sjebne, men jeg mangler godt bildematriell som kan brukes både på nett og i print. Dessuten hadde det vært moro med noen interessante/spennende/morsomme historieer fra typens periode i SAS.

Om noen av leserne har noe å bidra med, hadde jeg satt enormt stor pris på å få låne dette materialet.

Ta kontakt på PM eller på christianALFAKRØLLkamhaugDOTTno
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2009, 14:05   #2
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: SAS Convair 440

Hei CK
Du får kontakte fedrene til et par av gutta her. Far Meum og far Reite rattet mye CV på Nord-Norge.
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2009, 14:37   #3
hmm273
Collector
 
hmm273's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 796
Default Re: SAS Convair 440

Han her fløy CV440, sjekk siden hans og ev. boka (har akkurat fått'n, så vet ikke så mye enda) http://www.guldvingen.se/
__________________
Odd Viking:
OY-DDO - DC3
OY-KNC - DC7
LN-MOG - DC8
SE-DGO - F28
hmm273 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2009, 22:44   #4
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: SAS Convair 440

Historielagfolkene er alltids et oppkomme av Convair-historier. Blant klassikerne er jo den om da man kom "litt" lavt under prøveflyging ved Bromma, og mec'er fra Fornebu (det var Koksa som hadde CV) måtte over og bl.a. plukke ut en ganske røslig bit av en furu fra vingeforkanten. Stubben er som du jo vet på museet i dag. Ellers har vel jeg bilder fra Koksa, tror jeg.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2009, 16:51   #5
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: SAS Convair 440

Hei, og lykke til med et spennede prosjekt!

Det finnes jo noen av SAS sine CV-440 på Airpics. bl.a dette av OY-KPB. Både dette og tilsvarende fotografs bilde av SE-BSY går det nok an å få i høy-oppløselig utgave.

RolfL har mange CV-bilder på Airpics,. og så er det et herlig gammelt et der av Tommy Edlind.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2009, 12:51   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS Convair 440

Quote:
Originally Posted by Falcon View Post
Historielagfolkene er alltids et oppkomme av Convair-historier. Blant klassikerne er jo den om da man kom "litt" lavt under prøveflyging ved Bromma, og mec'er fra Fornebu (det var Koksa som hadde CV) måtte over og bl.a. plukke ut en ganske røslig bit av en furu fra vingeforkanten. Stubben er som du jo vet på museet i dag. Ellers har vel jeg bilder fra Koksa, tror jeg.
Det er jo en ike ukjent historie.
Bilder? ja takk!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2009, 19:34   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: SAS Convair 440

CK och Olebno : Jag har satt faderns tankeverksamhet igång för att se vad han kan hitta. Det var första typen han flög i SK från det att han började 1966 likt många andra.

Last edited by Savipix; 22-03-2009 at 19:39.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2009, 16:48   #8
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: SAS Convair 440

Dette prosjektet gleder jeg meg til å følge. Keep up the good work.
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2009, 18:44   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS Convair 440

Er det noen som sitter på bilder av LN-KLB "Ivar Viking" som fremdeles skal stå på Bromma etter å ha vært brukt til brannøvning. Den er tydelig på Google Earth - den ser ut til å stå parkert bak en voll borte ved skogen, rett overfor terminalen.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 15:52   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS Convair 440

Jeg ser at SAS opprinnelig bestilte 12 maskiner og tok 11 opsjoner i 1955. Året etter omgjorde man alle 11 opsjonene til faste bestillinger, men på et tidspunkt kansellerte man de tre siste (c/n 449, 450 og 463) som gikk til henholdsvis Ansett (de to første) og Mowhawk i stedet. Noen som vet hvorfor og/eller når disse tre siste ble avbestilt?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 20:43   #11
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: SAS Convair 440

I føloge boka til Åke Hall, så bestilte SAS 11 fly i august 1955, med opsjoner på 12 fly til. Videre skriver han at høsten 1956 utnyttet SAS sine opsjoner til å bestille 12 fly til, men de tre du viser til ble avbestilt før levering. Det må vel da ha vært i løpet av 1957, for de ble levert til de andre selskapene mot slutten av 1957.

Jeg vet ikke mer enn dette, men det må jo ha vært en samlet vurdering av hvor mange fly de ville trenge. De var midt i en meget stor planlegging med bestilling på både Caravelle og DC-8, mens splitter nye CV-440 og DC-7C kom inn i flåten og parkerte DC-4, DC-3 og Scandia.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 30-03-2009 at 22:17.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 22:07   #12
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: SAS Convair 440

Nå skrev jo Fellowship det jeg tenkte å skrive her om CV440, og opsjoner og ordrer. Jeg kan da nevne at jeg har satt min far på saken om bilder og historier fra Convair-tiden. Jeg har opp gjennom årene hørt noen historier rundt omkring i miljøet fra den tiden de fløy her oppe, 1963-71. Vi får se hva det blir til, lykke til med prosjektet iallefall CK!
__________________
Mad dog...

Last edited by LN-MEH; 30-03-2009 at 22:16.
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 22:18   #13
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: SAS Convair 440

Quote:
Originally Posted by LN-MEH View Post
Nå skrev jo Fellowship det jeg tenkte å skrive her om CV440, og opsjoner og ordrer. Jeg kan da nevne at jeg har satt min far på saken om bilder og historier fra Convair-tiden. Jeg har opp gjennom årene hørt noen historier rundt omkring i miljøet fra den tiden de fløy her oppe, 1963-71. Vi får se hva det blir til, lykke til med prosjektet iallefall CK!
Flott at du trekker inn forrige generasjon Vi trenger fortellingene fra de som husker tilbake i tid!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 22:53   #14
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: SAS Convair 440

Ja han jobbet jo med disse flyene og kjenner de ut og inn. Når det gjelder historiene som jeg nevner, så er det jo stort sett slike muntlige som er blitt gjengangere i miljøet. Men det må jo gå an å få til noe i skriftlig form vil jeg tro.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 23:06   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS Convair 440

takk-takk-takk!
Jeg gleder meg til å se hva dere klarer å grave opp. Nå sitter jeg å forsker meg frem til historien til de 20 maskinene. Ser ut til at én står på museet i SVG, én stpr - nyrestaurert og fin - på et flymuseum i Malaga, og et par av de gamle traverne er fremdeles i drift. Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 02:54   #16
LN-KEH
Doodlebugger
 
LN-KEH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
Default Re: SAS Convair 440

Hei,

Har du KFFFs temanummer på Metropolitan (Kontakt 82)?


Eders
Knut Erik
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 07:30   #17
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS Convair 440

Hei Knut Erik. Nei, det har jeg ikke. OM du har mulighet til å kjøre den gjennom scanneren....
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 09:31   #18
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: SAS Convair 440

Quote:
Originally Posted by CK View Post
takk-takk-takk!
Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)
Ja, RAMP-access har jeg ikke, men en søkefunksjon hjelper
Må være c/n 331 du mener
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 10:52   #19
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS Convair 440

Takk, Ole Johan! Man blir sløv av å gå hjemme.... hehe
Ser ut til at det ikke er tvil om at det er OY-KPB som står oppe på OSL.
Jeg har fra et gammel SAS Inside at SAS vurderte å kjøpe denne maskinen tilbake (den ble brukt som delefly av Nor-Fly og restaurere den og sette den på museum i SAS-farger. Dét toget har nok gått for denne stakkaren.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2009, 18:48   #20
Kalleberra
Newcomer
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1
Default Re: SAS Convair 440

Nej, ingen Convair 440 kom "litt lavt" vid Bromma. Men vid Arlanda! Jag var supervisor vid Stockholm ACC på Arlanda då det hände. Efter airwork norr Arlanda gjordes approach till bana 19. Plötsligt rapporterade flyet "hit ground, pulling up". Efter over-shoot gjordes left hand visual circuit till bara 26. Efter landning skummade flygplatsbrandkåren kärran. Enligt brandförmannen sa föraren, då han kommit ned för trappan och sett hur kärran såg ut "Går den att laga?". Dagen efter var jag till SAS-hangaren och tittade. Båda vingarnas framkanter visade kraftiga spår av kontakt med träd, och i höger vinge, ganska långt inne, satt en ganska grov bit av en trädstam, dock ej någon stubbe. Snacka om änglavakt!
Då flygplanet kontrollerades omedelbart efter landningen konstaterades att höjdmätaren stod inställd på 1013,2 - det var långt ifrån rådande QNH som ni förstår. Pilot error.
Kalleberra is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
2 stk SAS Convair CV-440 rhusberg Flyhistorisk forum 30 17-10-2023 15:07
LIN Convair CV340/440 Metropolitan SE-SAM Samlerhjørnet 0 26-06-2012 20:13
Convair 440 LN-MAP pluss litt til LN-KOG Flyforum 2 27-05-2010 19:46
SAS CV-440 1:400 fra Aeroclassic er kommet Someone Samlerhjørnet 13 01-08-2009 12:37
SAS Convair CV-990 T J Johansen Flyhistorisk forum 5 01-11-2007 12:53


All times are GMT +2. The time now is 08:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.