Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-07-2008, 12:06   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

OBB 77 Besøk på Tempelhof

Tempelhof-flyplassen i Berlin stenger 31. oktober 2008 etter å ha vært nedleggingstruet i mange år. Da jeg var i Berlin denne uken rakk jeg et kort besøk på flyplassen og fikk tatt noen bilder som jeg håper vil være av interesse.

Flyplassen ble åpnet i 1923 og var på et tidspunkt den største i Tyskland. Dagens flyplassbygg ble bygget i perioden 1936-41 og er det kanskje beste eksempelet på nazistisk arkitektur.

Ørnehodet var egentlig en del av en stor ørneskulptur, men denne ble fjernet på 1960-tallet for å få plass til en radar. Den virkelige årsaken var nok imidlertid at den fremprovoserte minner om fortiden. Ørnehodet ble senere kappet av resten av skulpturen og plassert foran flyplassbygget slik vi her ser den.

I dag har flyplassen kun begrenset trafikk ut fra Terminal B, samt noe GA-trafikk. Mye av bygget brukes til kontorer, og en god del står også tomt.

I 1996 ble det foreslått å legge ned Tempelhof- og Tegel-flyplassene i Berlin og samle trafikken rundt en ny og større der Scönefeld-flyplassen ligger i dag. I følge planene skal Berlin-Brandenburg International Airport (BBI) stå ferdig i 2011/2012.

Sovjetunionen blokkerte i 1948 og 1949 all vei-, jernbane- og kanaltrafikk til og fra Berlin. De allierte brukte Tempelhof til å fly nødvendige forsyninger inn til 2,5 millioner innbyggere i Vest-Berlin.

I dag er det kun tre flyselskaper som regelmessig bruker Tempelhof. Dette er Brussels Airlines som flyr til Brussels, Cirrus Airlines som flyr til Mannheim og InterSky som flyr til Friedrichshafen og Graz.

27. april 2008 ble det gjennomført en folkeavstemning om fortsatt drift av flyplassen. 60,2 prosent av de som stemte ønsket fortsatt drift, men det var for få som møtte opp, 21,7 prosent, mot kravet om 25 prosent oppmøte for at avstemningen skulle kunne påvirket nedleggingsvedtaket. Bildet under viser materiell som ble utviklet i forbindelse med avstemningen.

Flyplassbygget er med sine 300.000 kvadratmeter Europas tredje største bygg. Det er ventet at bygget, eller i alle fall deler av bygget, vil bli bevart.

Det er imidlertid uklart hva bygget skal brukes til. Kjøpesente, universitet, parkområde, golfbane og veddeløpsbane for hester er noen av forslagene.

Over gaten for Tempelhof ligger den hyggelige luftfartsbutikken Der Fliegerladen. Den har et bra utvalg av historisk og dagsaktuell flymateriell, eksempelvis DVD-er, modeller i ulike størrelse og bøker. Selv fikk jeg med meg to modeller: en 1:200 Pan Am Boeing 747SP og en 1:200 Swiss Airbus A320 i fotball-EM-dekor.

Last edited by FlightDeck; 20-07-2008 at 12:19.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2008, 12:19   #2
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Re: Besøk på Tempelhof

Flotte bilder, FlightDeck. Det finne også noen her.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2008, 13:08   #3
RolfL
ScanFlyer Molded

Och DC-4:an, eller rättare sagt C-54G, 45-0557 c/n 36010 finns fortfarande kvar på Tempelhof. Landade där på sin sista flygning i maj 1971.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	5557.jpg
Views:	530
Size:	212.9 KB
ID:	18997  
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2008, 14:03   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Fantastiske bilder! Var ikke klar over at den opprinnelige arkitekturen var så godt ivaretatt. Nå skjønner jeg litt mer av kampen for å bevare flyplassen.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2008, 14:44   #5
RolfL
ScanFlyer Molded

Visst finns (fanns ?) det väl också omfattande utrymmen under jord/under kontors/terminalbyggnaderna som användes under nazi-perioden? HansJ som är expert på området vet säkert besked.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2008, 18:08   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

De ble også brukt av amerikanerne etter krigen. Jeg har ei bok om flyplassen hjemme, men nå er jeg langt derfra. Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem (om jeg husker det...)

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2008, 22:30   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Og jeg har pakket ned mine bøker om Tempelhof og Berlin under den kalde krigen, men det finnes da kilder på Internet:
Her er noe fra engelsk wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tempelh...tional_Airport
men enda bedre er den tyske utgaven: http://de.wikipedia.org/wiki/Flughafen_Tempelhof

Hvis dere har lyst å lese om Tempelhof i 1972, ta en titt her: http://www.flightglobal.com/pdfarchi...0-%202017.html

Heldigvis er mesteparten fredet (http://www.stadtentwicklung.berlin.d...obj%2009055092)

Last edited by LN-KGL; 20-07-2008 at 22:39.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2008, 10:13   #8
Andrev
ScanFlyer Silver

Jøss, virkelig en terminalbygning utenom det vanlige. Her lærer man stadig noe nytt! Flotte bilder, FlightDeck. :-)
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2008, 18:55   #9
HansJ
ScanFlyer Silver

HansJ's Avatar

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Visst finns (fanns ?) det väl också omfattande utrymmen under jord/under kontors/terminalbyggnaderna som användes under nazi-perioden? HansJ som är expert på området vet säkert besked.
Jodå, Berlins undre värld är omfattande och givetvis även Tempelhof. Man kan läsa lite om det på Berliner Unterweltens fina webbplats. Bland annat finns en järnvägstunnel, diverse bunkrar och monteringsfabrik för Ju 87 'Stuka' och Fw 190.

Stationskomplexet är världens 20e största byggnad. När de sovjetiska trupperna närmade sig Tempelhof i april 1945 fick den tyske kommendanten order om att spränga alla byggnader. Han vägrade och begick i stället självmord. Enligt Jalta-avtalet tillföll Tempelhof amerikanerna i juli 1945, då flygplatsen låg i den amerikanska ockupationszonen, och i och med detta upprättades en amerikansk kommandocentral i underjorden.

Man kanske skulle ta sig en tur dit en sista gång?
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 16:44   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Ja, da går snart Tempelhof inn for landing.

Denne artikkelen ble publisert i dag:
http://www.klikk.no/reise/storby/article329307.ece
Old 19-10-2008, 19:43   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Planen er å rekke å se den om 11 dager. Ble inspirert av bildene du la ut her. Billetten er booket, men det er dessverre mulig at reisen må avlyses - hadde vært en opplevelse å se.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 20:26   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Planen er å rekke å se den om 11 dager. Ble inspirert av bildene du la ut her. Billetten er booket, men det er dessverre mulig at reisen må avlyses - hadde vært en opplevelse å se.
Du bør absolutt ta turen om du er i Berlin før flyplassen stenger, det er en severdighet uansett om man er flyinteressert eller ikke! Håper ikke turen blir avlyst.
Old 20-10-2008, 01:32   #13
Eirik
Livsnyter

Flotte bilder :-)

Var der i fjor, take off/ landing m. både An-12 og A-330, skulle og ha en rundtur med DC-3, men gikk i dass pga. forsinkelser. For de som er interessert i et siste flyvende besøk, sjekk dette :

http://www.airevents.de/index.php?language=en
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 16:50   #14
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Herlige bilder!
Synd at Tempelhof forsvinner. Et stort stykke luftfartshistorie går med den...

Posting Rules