![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Tempelhof-flyplassen i Berlin stenger 31. oktober 2008 etter å ha vært nedleggingstruet i mange år. Da jeg var i Berlin denne uken rakk jeg et kort besøk på flyplassen og fikk tatt noen bilder som jeg håper vil være av interesse.
![]() Flyplassen ble åpnet i 1923 og var på et tidspunkt den største i Tyskland. Dagens flyplassbygg ble bygget i perioden 1936-41 og er det kanskje beste eksempelet på nazistisk arkitektur. ![]() Ørnehodet var egentlig en del av en stor ørneskulptur, men denne ble fjernet på 1960-tallet for å få plass til en radar. Den virkelige årsaken var nok imidlertid at den fremprovoserte minner om fortiden. Ørnehodet ble senere kappet av resten av skulpturen og plassert foran flyplassbygget slik vi her ser den. ![]() I dag har flyplassen kun begrenset trafikk ut fra Terminal B, samt noe GA-trafikk. Mye av bygget brukes til kontorer, og en god del står også tomt. ![]() I 1996 ble det foreslått å legge ned Tempelhof- og Tegel-flyplassene i Berlin og samle trafikken rundt en ny og større der Scönefeld-flyplassen ligger i dag. I følge planene skal Berlin-Brandenburg International Airport (BBI) stå ferdig i 2011/2012. ![]() Sovjetunionen blokkerte i 1948 og 1949 all vei-, jernbane- og kanaltrafikk til og fra Berlin. De allierte brukte Tempelhof til å fly nødvendige forsyninger inn til 2,5 millioner innbyggere i Vest-Berlin. ![]() ![]() ![]() ![]() I dag er det kun tre flyselskaper som regelmessig bruker Tempelhof. Dette er Brussels Airlines som flyr til Brussels, Cirrus Airlines som flyr til Mannheim og InterSky som flyr til Friedrichshafen og Graz. ![]() 27. april 2008 ble det gjennomført en folkeavstemning om fortsatt drift av flyplassen. 60,2 prosent av de som stemte ønsket fortsatt drift, men det var for få som møtte opp, 21,7 prosent, mot kravet om 25 prosent oppmøte for at avstemningen skulle kunne påvirket nedleggingsvedtaket. Bildet under viser materiell som ble utviklet i forbindelse med avstemningen. ![]() Flyplassbygget er med sine 300.000 kvadratmeter Europas tredje største bygg. Det er ventet at bygget, eller i alle fall deler av bygget, vil bli bevart. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det er imidlertid uklart hva bygget skal brukes til. Kjøpesente, universitet, parkområde, golfbane og veddeløpsbane for hester er noen av forslagene. ![]() Over gaten for Tempelhof ligger den hyggelige luftfartsbutikken Der Fliegerladen. Den har et bra utvalg av historisk og dagsaktuell flymateriell, eksempelvis DVD-er, modeller i ulike størrelse og bøker. Selv fikk jeg med meg to modeller: en 1:200 Pan Am Boeing 747SP og en 1:200 Swiss Airbus A320 i fotball-EM-dekor. Last edited by FlightDeck; 20-07-2008 at 12:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Och DC-4:an, eller rättare sagt C-54G, 45-0557 c/n 36010 finns fortfarande kvar på Tempelhof. Landade där på sin sista flygning i maj 1971.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fantastiske bilder! Var ikke klar over at den opprinnelige arkitekturen var så godt ivaretatt. Nå skjønner jeg litt mer av kampen for å bevare flyplassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Visst finns (fanns ?) det väl också omfattande utrymmen under jord/under kontors/terminalbyggnaderna som användes under nazi-perioden? HansJ som är expert på området vet säkert besked.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De ble også brukt av amerikanerne etter krigen. Jeg har ei bok om flyplassen hjemme, men nå er jeg langt derfra. Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem (om jeg husker det...)
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og jeg har pakket ned mine bøker om Tempelhof og Berlin under den kalde krigen, men det finnes da kilder på Internet:
Her er noe fra engelsk wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tempelh...tional_Airport men enda bedre er den tyske utgaven: http://de.wikipedia.org/wiki/Flughafen_Tempelhof Hvis dere har lyst å lese om Tempelhof i 1972, ta en titt her: http://www.flightglobal.com/pdfarchi...0-%202017.html ![]() Heldigvis er mesteparten fredet (http://www.stadtentwicklung.berlin.d...obj%2009055092)
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 20-07-2008 at 22:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jøss, virkelig en terminalbygning utenom det vanlige. Her lærer man stadig noe nytt! Flotte bilder, FlightDeck. :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Stationskomplexet är världens 20e största byggnad. När de sovjetiska trupperna närmade sig Tempelhof i april 1945 fick den tyske kommendanten order om att spränga alla byggnader. Han vägrade och begick i stället självmord. Enligt Jalta-avtalet tillföll Tempelhof amerikanerna i juli 1945, då flygplatsen låg i den amerikanska ockupationszonen, och i och med detta upprättades en amerikansk kommandocentral i underjorden. Man kanske skulle ta sig en tur dit en sista gång? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, da går snart Tempelhof inn for landing.
Denne artikkelen ble publisert i dag: http://www.klikk.no/reise/storby/article329307.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Planen er å rekke å se den om 11 dager. Ble inspirert av bildene du la ut her. Billetten er booket, men det er dessverre mulig at reisen må avlyses - hadde vært en opplevelse å se.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Du bør absolutt ta turen om du er i Berlin før flyplassen stenger, det er en severdighet uansett om man er flyinteressert eller ikke! Håper ikke turen blir avlyst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Flotte bilder :-)
Var der i fjor, take off/ landing m. både An-12 og A-330, skulle og ha en rundtur med DC-3, men gikk i dass pga. forsinkelser. For de som er interessert i et siste flyvende besøk, sjekk dette : http://www.airevents.de/index.php?language=en |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Herlige bilder!
Synd at Tempelhof forsvinner. Et stort stykke luftfartshistorie går med den...
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tempelhof | LN-BLO | Reiseforum | 0 | 26-05-2012 17:03 |
Tempelhof blir ski-resort? | Concorde | Flyforum | 2 | 10-12-2009 20:18 |
Tempelhof stänger idag | HansJ | Flyhistorisk forum | 6 | 29-11-2008 23:42 |
Tempelhof ble stengt i går | sirpjalle | Flyforum | 1 | 31-10-2008 08:27 |
Nytt håp for Tempelhof | Concorde | Flyforum | 0 | 04-01-2007 02:29 |