Ytterligere 787 forsinkelser

Kan de bli gitt til enkelte kunder som kompensasjon?

Og hva vil skje med 1, 2 og 3? Brukt som testmaskiner for modifikasjoner o.l.?

EDIT: Refererer til Someone's post

Naar det gjelder 4-6 saa er det vel snakk om VIP maskiner....de er tyngre enn hva produksjonsmaskinene er....hvilket ikke er uvanlig med de foerste maskinene av en ny type...f.eks. de 2 A340-600 som Virgin Atlantic parkerte nettopp er ogsaa ex-prototyper og en del tyngre enn de andre -600 som VS har i flaaten....

#1 tror jeg kommer til aa faa svaert faa timer totalt, det er vel ogsaa spoersmaal om hvor mye anderledes disse 3 maskinene vil vaere i forhold til "produksjons maskinene"


Naar det gjelder full produksjon i 2013 er det vel inkludert Produksjonslinje nummer 2 - som kan havne utenfor Washington.....
 
Boeing 787 programmet må vel kunne ses på som en fiasko så langt? Salget er bra, men det hjelper lite når de ikke får maskinen i luften og kunder begynner å få nok. Siste er vel Air Berlin som vurderer å kansellere sin ordre.
Det som vel redder boeing her er at det akkurat nå er så lite med alternativer til 787?

Uansett. First rollout var i juli 2007 og ennå har ikke 787 tatt til luften.
Et annet program som hadde sine forsinkelser var A380, men til sammenligning så hadde de rollout i Januar 2005 og first flight i april 2005.

Setter ting litt i perspektiv.
 
Boeing 787 programmet må vel kunne ses på som en fiasko så langt? Salget er bra, men det hjelper lite når de ikke får maskinen i luften og kunder begynner å få nok. Siste er vel Air Berlin som vurderer å kansellere sin ordre.
Det som vel redder boeing her er at det akkurat nå er så lite med alternativer til 787?

Uansett. First rollout var i juli 2007 og ennå har ikke 787 tatt til luften.
Et annet program som hadde sine forsinkelser var A380, men til sammenligning så hadde de rollout i Januar 2005 og first flight i april 2005.

Setter ting litt i perspektiv.

Nei, det er for tidlig å erklære at 787 prosjektet er en fiasko.
Ulike prosjekter kan ha en trang fødsel uten at det dermed kan sies å være noen form for fiasko.
Mange her inne på forumet er gamle nok til å huske introduskjon av B747 og de første år med salg som ikke var allverdens. Mange er ikke gamle nok til å huske heller.
Idag er det uomtvistelig at dette er en av de største suksesser av sivile passasjerfly.
 
jeg er helt enig med OJB og det er vel en del ting i tillegg som kanskje gjoer at 787 bildet er langt mere positivt enn vi faar inntrykk av....foerst og fremst er vel informasjonen som er tilgjengelig for oss i beste fall svaert begrenset...Boeing har helt sikkert minst 3 nivaaer av kommunikasjon:

Nivaa 1 er kommunikasjon med selskapene som har bestillt 787, og denne kommunikasjonen er nok svaert god, med en slik stor forsinkelse er det lite avbestillinger (godt under 10%), noe skyldes helt klart Boeing har kjempeflaks med at faa selskaper oensker aa introdusere en ny maskin i dagens marked, samtidig som de aller fleste (de som har opprettholdt bestillingene) er klar over at maskinen vil bli vaere perfekt naar markedet snur....

Nivaa 2 er kommunikasjon med Pilot Organisasjoner, Mekaniker Organisasjoner etc. ja paa tvers av hvem som har bestillt eller ikke...

Nivaa 3 er public - dvs hva vi faar vite via journalister og media....

Det eom ennaa ikke er veldig klart er hvor store teknologiske sparng Boeing tar med denne maskinen, noen hevder at det er for store....personlig tror jeg timingen er helt perfekt...Boeing kan trygt laere mens markedet er svaert villig til aa vente....og hva de laerer her og utvikler naa vil vaere uvurderlig for neste generasjon 737 Class og 777 class....og vil gi Boeing et utmerket utgangspunkt....saa i min enkelthet tror jeg 787 vil bli en stoerre suksess enn vi tenker i dag....
 
Jeg tror nok vi skal være forsiktige med å erklære 787-prosjektet som en fiasko allerede. OJB nevner 747, men selv foretrekker jeg Concorde; den kom på overtid og langt over budsjettet, men likevel er det akademikere innenfor prosjekt-administrasjon som mener at Concorde-prosjektet var en suksess, blandt annet på bakgrunn av det som ble oppnådd teknisk og politisk.

Når det er sagt, så mener selvsagt jeg også at det er på tide at 787 kommer seg dit den hører hjemme; 30.000+ fot over havet ;)
 
Da har Boeing annonsert at 787 vil fly første gang mot slutten av året og at de første leveringene vil skje i 4.kvartal neste år.
Produksjonsraten er nedjustert noe og de vil ikke nå en planlagt produksjon på 10 fly pr måned før i 2013.
Boeing planlegger da å produsere 7 fly pr måned i Seattle og 3 fly pr måned i North eller South Carolina.

Quote:
Boeing has taken a 2.5 billion write-off because the first three of six flight test aircraft "have no commercial market value" owing to "the inordinate amount of rework and unique and expensive modification" needed.
UnQuote

Denne forsinkelsen på ytterligere 6-9 måneder kommer i tillegg til de 2 år 787 prosjektet er pr idag.

Med andre ord formidable kostnader for Boeing som nok vil påvirke både akjsekursen videre fremover og årets resultat.
 
Tror nok 787 representerer et "kvantesprang" innen airliner technology, men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Det som blir spennende, er hva Airbus kan gjøre ut av dette med sin 350. Boeing skal ikke ha så mye mere forsinkelser før disse to prosjektene flyr "side-by-side".
 
Aksjekursen har faktisk utviklet seg i positiv retning siden dette ble fremlagt...Scott Carson var den foerste som maatte "pensjonere" seg pga 787...Carson var vel mere en selger enn tekniker....

En annen tanke er hva har Boeing laert og hvordan vil denne laerdommen plassere Boeing i en utmerket situasjon for fremtidens utvikling av 737 og 777 erstatninger...mere enn en flyanalytiker (som ogsa paavirker aksjekursen noe) har bitt seg merke i dette......
 
Boeing har utvilsom lært mye med 787 , men det er som Stein er inne på at innen 350 kommer på banen så har Boeing sine forsinkelser og lærdom gjort at 787 "flyr side-ved-side" med 350 teknologisk.Antagelig vil 350 ligge noe foran 787.
Selv om det er konkuranse mellom de ulike fabrikantene , er det en viss form for teknologi utveksling gjennom presentasjoner på teknologi seminarer fabrikantene deltar med forskjellige fagavdelinger.
Utveksling kan og foregå gjennom bruk av felles underleverandører og underleverandørers underleverandører og selvfølgelig via "the grapevine".
Bombardier er en av de fabrikantene som lærer av Boeings utfordringer med kompositt materiale.
Bombardier vil f.eks. kjøre sin CSeries "fuselage barrel" gjennom 180000 trykk sykluser som tilsvarer ca 1000 simulerte flighter pr dag som må sies å være ekstrem engineering og testing.
Boeing har tatt en teknologi sprang og risiko med 787 som ikke har vært tatt siden Comet'en og Concorden så dagens lys.
Til syvende og sist vil 787 bli en fantastisk maskin.
 
Boeing har utvilsom lært mye med 787 , men det er som Stein er inne på at innen 350 kommer på banen så har Boeing sine forsinkelser og lærdom gjort at 787 "flyr side-ved-side" med 350 teknologisk.Antagelig vil 350 ligge noe foran 787.

Forutsatt at ikke 350 også snubler litt ... :stir
 
Problemet med mange nye prosjekter nå er at tidsplanen forutsetter at det ikke skjer noe uventet underveis. Gjør man små endringer, som å forlenge en eksisterende modell kan man kanskje greie å planlegge alt, men skal man gjøre drastiske endringer så trenger man MYE tid til det uforutsette. Dette er tid økonomer ofte er skeptiske til å sette av fordi ingen kan begrunne konkret hva den skal benyttes til før den trengs. Det gjeler både A380, B787 og en bråte andre teknologisk avanserte prosjekter, som ikke nødvendigvis har med fly å gjøre.
 
Problemet med mange nye prosjekter nå er at tidsplanen forutsetter at det ikke skjer noe uventet underveis. .

Det er jo riktig. Skulle man ta alle forholdsregler og basere prosjekter på "worst case scenario" ville man aldri fått noe prosjekter i lufta.
Nye prosjekter innholder alltid et risiko element.
 
Og da har Boeing begynt vingemodifikasjonene på 2 av flyene

http://www.flightglobal.com/articles/2009/09/24/332739/boeing-begins-787-wing-modifications.html

Boeing has begun modifying two 787 Dreamliners as it pushes toward meeting its goal of flying the aircraft by the end of 2009.

The company's first 787 to fly, ZA001, along with the static test airframe, ZY997, are currently undergoing modification to return full static strength to the upper stringers of the structure that joins the wing to the side of body of the aircraft.
 
Heller to-tre år for sent i luften enn at de detter ned to-tre år for tidlig (-: Som Lufthansa-sjefen sa om A380; We are in this project for the long run (eller noe slikt; altså "dette klarer vi nok").
 
I Seattle mumles det foroevrig at det ikke er umulig at 747-8 og 787 tar jomfruturen samtidig .... :cool:
 
Vel, er ikke sikkert paa om Boeing lengre foelger all Policy...har naa hoert ryktet om Dobbel "First Flight" fra flere kilder.....my guess er at de holder 747-8 igjen litt
 
Back
Top