• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Yaw-rotasjon

Kenneth

ScanFlyer Blue
Jeg tok en 45 minutters tur med Thai A300 i Thailand, og det hadde en tydelig side til side bevegelse, yaw rotasjon, gjennom hele turen, bortsett fra i de laveste hastighetene. Hva kan dette skyldes ? Feil på yaw-damper ? Burde det i såfall returnert til Bangkok ?

Re: yaw rotasjon

Ihvertfall skal tilfellet rapporteres pr vanlig kanal som en service incident tilbake til Airbus, Thai's folk har vel sikkert for lengst gjort det ? Det du beskriver likner pä "Dutch Roll" men i yaw-sammenheng kunne fenomenet kanskje heller döpes "Dutch Yaw" ?

Jeg tok en 45 minutters tur med Thai A300 i Thailand, og det hadde en tydelig side til side bevegelse, yaw rotasjon, gjennom hele turen, bortsett fra i de laveste hastighetene. Hva kan dette skyldes ? Feil på yaw-damper ? Burde det i såfall returnert til Bangkok ?
Høres definitivt ut som et yaw-damper problem. Uten at jeg kjenner kravene for A300 er det normalt lite problem å fly uten. Alle typer jeg har kjennskap til kan releases i henhold til Minimum Equipment List (MEL) med yaw damper inop.
Hensikten med yaw damper er jo blant annet å motvirke dutch roll på fly med sweepback på vingene.
At flygerne ikke er så glad i å fly uten, spesielt i turbulens, er en annen sak. Men det er fullt lovlig.

Ja, det var kanskje kjent før avgang. Det stod ihvertfall en "authorized technician" i døra når jeg gikk ombord, og en med "gold crew" vest som snakket med pilotene.

Er som Stone sier. Helt sikkert en Yaw Damper som er INOP, men released med en MEL. På A330 er dette er CAT C MEL hvor den kan fly i 10 kalenderdager før noe må bli gjort.
Dette gjelder forsåvidt også 737, men iom at dette var A300 var A330 nærmeste jeg vet om :)

Back