Wizz Air UK starter London Luton - Oslo/Bergen

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Wizzair baserer flere fly på Luton og satser på å bli det største selskapet der kommende sommer. I den forbindelse starter de også opp ruter til blant annet OSL og BGO, og jeg forstår det er med A321?

BGO blir 4x ukentlig fra 1 juli, mens OSL daglig fra 16 september. For OSL sin del er det nå den 4. ruten de annonserer, før de faktisk har kommet i gang med sin første

Jeg blir ikke overrasket om vi vil se enda mer fra Wizz på OSL fremover

https://wizzair.com/en-gb/informati...don-luton-with-further-expansion-at-uk-base#/

WIZZ AIR CELEBRATES 40 MILLION PASSENGERS AT LONDON LUTON WITH FURTHER EXPANSION AT UK BASE
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

Wizzair baserer flere fly på Luton og satser på å bli det største selskapet der kommende sommer. I den forbindelse starter de også opp ruter til blant annet OSL og BGO, og jeg forstår det er med A321?

BGO blir 4x ukentlig fra 1 juli, mens OSL daglig fra 16 september. For OSL sin del er det nå den 4. ruten de annonserer, før de faktisk har kommet i gang med sin første

Jeg blir ikke overrasket om vi vil se enda mer fra Wizz på OSL fremover

https://wizzair.com/en-gb/informati...don-luton-with-further-expansion-at-uk-base#/

Den så jeg ikke komme. Det er vel meget lenge siden OSL hadde rute til Luton.Jeg tror Sterling hadde noen juleflyvninger noen år før konkursen.
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

Håper dette går bedre for Wizz på BGO enn da Easyjet ga BGO-LGW et forsøk for 4-5 år siden.
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

Wizzair startet vel nettopp opp nye ruter fra London til Tromsø og fra Bergen til Wien.
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

per dags dato er vel kun Norwegian som flyr til London fra BGO ?
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

per dags dato er vel kun Norwegian som flyr til London fra BGO ?
Det stemmer. BA la ned sin rute til LHR i oktober i 2017. Easyjet ga seg i mai 2014 etter litt over et år på BGO-LGW.
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

For Oslos del blir det rimelig tett med en fjerde aktør til London. Selv om en ny operatør og en ny flyplass alltids tiltrekker seg noen passasjerer som tidligere ikke ville fløyet på ruten, kommer det voldsomme prispresset til å tilta ytterligere.

Her er avgangene i dag:

Rutenr Avgang Ankomst Flyselskap

DY1302 17 des - 07:20 17 des - 08:40 Norwegian
BA761 17 des - 07:25 17 des - 09:05 British Airways
SK803 17 des - 07:45 17 des - 09:20 SAS
FR1319 17 des - 10:00 17 des - 11:10 Ryanair
BA763 17 des - 11:40 17 des - 13:20 British Airways
SK805 17 des - 13:10 17 des - 14:35 SAS
SK809 17 des - 15:05 17 des - 16:25 SAS
D82805 17 des - 13:20 17 des - 14:40 Norwegian Air International
FR1397 17 des - 15:25 17 des - 16:35 Ryanair
D82813 17 des - 15:40 17 des - 17:00 Norwegian Air International
BA767 17 des - 16:40 17 des - 18:05 British Airways
SK811 17 des - 17:05 17 des - 18:30 SAS
D82807 17 des - 18:10 17 des - 19:30 Norwegian Air International
BA769 17 des - 20:10 17 des - 21:35 British Airways
SK815 17 des - 20:15 17 des - 21:35 SAS
FR1395 17 des - 21:45 17 des - 22:55 Ryanair
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

OSL-LON kommer vel bare til å gå inn i en spiral ingen vil tjene på med en 5 aktør (om i det hele tatt dagens situasjon er så lønnsom...). Verken DY/D8, BA eller SK kan legge ned eller minske kapasiteten i stor grad, da de rett og slett må ha ruten på kartet med en grei frekvens for at de skal være attraktive mtp connections og forretningsreisende. Ryanair og wizz derimot kan presse prisene til bunn og le av de store tapene ''konkurrentene'' har, for dem er det jo artig å se konkurrentene blø, bare det er kraftigere enn dem selv.
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

Ja, det var vel ingen stor bombe, ettersom de allerede hadde ruta til TOS, og at de stadig legger seg på samme ruter som Norwegian.
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

OSL-LON kommer vel bare til å gå inn i en spiral ingen vil tjene på med en 5 aktør (om i det hele tatt dagens situasjon er så lønnsom...). Verken DY/D8, BA eller SK kan legge ned eller minske kapasiteten i stor grad, da de rett og slett må ha ruten på kartet med en grei frekvens for at de skal være attraktive mtp connections og forretningsreisende. Ryanair og wizz derimot kan presse prisene til bunn og le av de store tapene ''konkurrentene'' har, for dem er det jo artig å se konkurrentene blø, bare det er kraftigere enn dem selv.



Jeg er i enige i betraktningene vedrørende konkurransen, men verken Ryanair eller Wizz vil over tid opprettholde en rute de taper penger på. Snarere vil jeg si de ganske er flinkere til å legge ned ruter de taper penger på og flytte kapasiteten andre steder enn de andre.
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

Hva er tidene til/fra BGO?

Her er forresten alle de nye rutene som nå startes fra LTN. I tillegg får flere eksisterende ruter økt frekvens

1b6fcf2e5fa5fb1e76cb677fdc5c44ba.jpg
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

Jeg er i enige i betraktningene vedrørende konkurransen, men verken Ryanair eller Wizz vil over tid opprettholde en rute de taper penger på. Snarere vil jeg si de ganske er flinkere til å legge ned ruter de taper penger på og flytte kapasiteten andre steder enn de andre.

Historien fra CPH gentager sig selv i OSL nu. Det er vel 3 år siden der var en reel luftbro mellem CPH og LON. Det holdt er lille års tid før næsten alle tilpassede kapaciteten. Godt for passagererne med lave priser, men ikke en langtidsholdbar situation. Tror heller ikke Ryanair fastholder ruter de ikke tjener penge på ret længe.
 
Re: Wizz Air med London Luton til Oslo og Bergen

Historien fra CPH gentager sig selv i OSL nu. Det er vel 3 år siden der var en reel luftbro mellem CPH og LON. Det holdt er lille års tid før næsten alle tilpassede kapaciteten. Godt for passagererne med lave priser, men ikke en langtidsholdbar situation. Tror heller ikke Ryanair fastholder ruter de ikke tjener penge på ret længe.



Veksten og dermed den relative kapasiteten på CPH-LON var større. Der gikk jo både Ryanair og Easyjet inn med en stor økning i kapasiteten. Akkurat for OSL sin del er det snakk om en ekstra daglig rundtur med Wizz, slik at antallet avganger øker fra 16 til 17 daglige.

Det er ikke en veldig stor vekst i prosent. Jeg sier ikke at det ikke betyr at det er en overkapasitet, men vi snakk en høyst moderat vekst
 
Re: Wizz Air UK med London Luton - Oslo/Bergen

OSL legges ned, mens det er reduksjoner på BGO. BGO går fra 4x ukentlig i mai til 2x ukentlig resten av sesongen. Skulle ikke forundre meg om ruten til slutt ryker fra BGO også.

Som i trådene om SVG og TOS så ser det ikke ut som om Luton-Norge var noen særlig suksess.
 
Re: Wizz Air UK med London Luton - Oslo/Bergen

Naar forsvinner Luton fra Oslo?
Tilbudet er for bra til London og Luton er en flyplass nordmenn kjenner lite til.
 
Last edited:
Back
Top