Widerøe's "nye" maskin LN-WIT med nytt callsign: F******

LN-DAG

ScanFlyer Pensjonist
Widerøe's "nye" maskin LN-WIT med nytt callsign: F******

Hvordan kan dette skje:

ScreenShot1550.jpg

ScreenShot1552.jpg

Re: Widerøe's "nye" maskin LN-WIT med nytt callsign: F******

Så det jeg også. Ble lettere sjokkert må jeg si.

FY, radar contact, climb and maintain FL130 :P

Regner / Håper ikke det er flightradar24.com folket som legger på dette, men at det er radar eier ?
Ikke spesielt proft på en slik tjeneste ....

Det är INTE Flightradar24.com som har ändrat något.

Morsomt, men ikke spesielt proft om det er noen i WF som har gjort dette :drunk:

Grunn til oppsigelse i 99% av verdens flyselskap. Men ikke i Norge.

Uskyldig og usakelig. Fin hilsen til liksomradar-ryttere tenker jeg!

"SKY-LIMITED" http://forum.scanair.no/showthread.php?t=67393 hadde observert det idag også.
Kan det være piloter som vil ha det moro med andre fly, fly-kontroll (tårnet) eller som seilfly sier, til "liksomradar-ryttere"? Men blir ikke Callsign også registrert (loggført) på "bakken" ?
Og "wizard", jeg beklager at FR24 ble blandet inn, for etter det jeg forstår, så formidler (omkoder) FR24 kun de signalene som blir sendt fra ADS-B transponder slik at vi kan se radarbildet via PC/MAC/Linux , m.a.o. - internett.

Teoretiskt sett kan vi ändra allt data i databasen, men normalt sett gör vi det inte. På julafton 24 december hade vi en falsk jultomte som var ute och flög. Den 1 april lurade vi några flightspotters i Polen, genom att ändra HEX, så att en Swiss A320 från Zurich till Warszawa blev en A330. Annars ändrar vi aldrig något data.

Uskyldig og usakelig. Fin hilsen til liksomradar-ryttere tenker jeg!

Please elaborate. Hva er en liksomradar-rytter, og hvem er det som "kan stå" for slike callsign?

Flygplanets Callsign på FR24 kommer från cockpit, så i detta fall var det en pilot som hade skrivit detta meddelande.

Hei, hei.

Det dere "radar jockeys" leser ned, er mode S-transponderdata og tilknyttet flight-ID. Dette utstyret benyttes ikke - i hvert fall ikke offisielt - av lufttrafikktjenesten i Norge pr. d.d. Hva som legges inn som flight-ID, er knekkende likegyldig --- med unntak for "radar jockeys" som baserer diverse nettsteder med "flight tracking" på plotting av mottatte mode S-data.

De fleste velger å legge inn korrekt rutenummer, men i norsk luftrom ikke noe krav om dette. Man skal imidlertid ikke så langt unna før et slikt rutenummer som det som er omtalt ovenfor, vil avstedkomme reaksjoner. At noen i WF eller andre selskaper morer seg med en heller imbesil variant - vel. De om det.

Men så kommer mitt spørsmål, som sikkert har vært svart på før, hvorfor er det KUN LN-WIT i WF som sender ut info som vises på Flygradar?

Det er fordi WIT er den eneste med ADS-B transponder installert .... sannsynligvis fra forrige operatør.

Hehe.. ideèn er morsom, men det er vel mange andre og bedre "callsign" de kan leke seg med :)

Back