Widerøe med trykkfall 31OCT

Re: Widerøe med trykkfall

LN- WIH var «synderen» her.

Mye rart i den artikkelen : de hadde bla en «emergency - event»
Og kommunikasjonssjefen i Widerøe uttaler dette om situasjone:

– Eg veit ikkje, så det blir berre spekulasjonar, men no flyr ikkje flya våre så høgt, så faren var nok ikkje så stor, seier kommunikasjonssjefen.

Aha , det er altså mindre farlig når det bare er 25 000 fot ned til bakken. :old
 
Re: Widerøe med trykkfall

En dekompresjon på 25 000 fot (eller 22 000 fot som de faktisk fløy på) er mye mindre farlig enn om det skulle skje på 39 000 fot. Avhengig av hvor rask dekompresjonen er, vil man på 22 000 fot være effektivt bevisst i mellom 5 og 15 minutter, mens tilsvarende for 39 000 fot vil være mellom 7 og 20 sekunder. I tillegg så går det jo betydelig raskere å komme seg under 10 000 fot når man flyr lavt, så uttalelsen til kommunikasjonssjefen er helt riktig.
 
Last edited:
Re: Widerøe med trykkfall

Aha , det er altså mindre farlig når det bare er 25 000 fot ned til bakken. :old

Som OY-CIR sier: Når trykkabinen ikke virker lenger, er det tryggest å være så lavt som mulig.

Med trykkabinhøyde på ca. 1500 meter/4900 fot (ref: Store Norske Leksikon) er det jo ikke farlig i det hele tatt om det hadde skjedd under den høyden :old
 
Re: Widerøe med trykkfall 31OCT

Forskjellen består vel mest i at det ikke er surstoffmasker på DHC-8?
Edit: Er det ikke mer enn 5000 FT kabinhøyde på DHC-8?
 
Last edited:
Re: Widerøe med trykkfall 31OCT

Forskjellen består vel mest i at det ikke er surstoffmasker på DHC-8?
Edit: Er det ikke mer enn 5000 FT kabinhøyde på DHC-8?


Aner ikke. Fant bare en artikkel hos Store Norske Leksikon som sa det var typisk kabinhøyde.
 
Re: Widerøe med trykkfall 31OCT

Det står mye feil i SNL, info derfra må tas med store klyper salt. Vi får høre hva flygere og/eller operative her sier.
 
Re: Widerøe med trykkfall 31OCT

Denne grafen gir nok en god indikasjon på hva kabintrykket/kabinhøyden er på ulike flyhøyder.
 

Attachments

  • dash8200pressure.jpg
    dash8200pressure.jpg
    92.5 KB · Views: 301
Re: Widerøe med trykkfall 31OCT

Forskjellen består vel mest i at det ikke er surstoffmasker på DHC-8?
Edit: Er det ikke mer enn 5000 FT kabinhøyde på DHC-8?

Stemmer at det ikke er oksygenmasker, men det er heller ikke nødvendig nettopp fordi man flyr så lavt.

Kabinhøyden vil variere ut fra hvor høyt man flyr. For Dash 8 er kabinhøyden 8000 ft på FL250 (Q400, ganske sikker på at det også gjelder små-Dashene). På FL220 som i dette tilfellet vil kabinhøyden være ca 6000 ft.
 
Back
Top