Widerøe mangler mannskap og kansellerer

WF789

ScanFlyer Gold
Medlem
Last edited:
Re: Widerøe mangler mannskap og kansellerer

Men mannskap til å fly hundrevis av ekstra timer det har de? Charter for Air Contractors/Nord 2017.

Fra nevnte artikkel som trådstarter henviser til:

Vi legger ut sommerprogrammet i lang tid før vi skal fly. Da må vi støtte oss på prognoser og erfaringstall når det gjelder tilgjengelig crew, opplyser direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll.

– Dessverre har vi hatt større avgang og permisjoner enn normalt i vår, vi må derfor kutte produksjonen.

Avgang og permisjoner? Dette var like utvannet suppe som det Norwegian kommer med.

Fra nevnte artikkel som trådstarter henviser til:

Avgang og permisjoner? Dette var like utvannet suppe som det Norwegian kommer med.

Tja. Hvor mange ekstra gravide/ ansatte som sier opp skal til for å ødelegge kabalen? Alle selskaper ligger vel på grensen om sommeren. Så lager man planen etter historiske tall, tar høyde for sykefravær, ferie og normalt nivå oppsigelser. Er ikke sikkert at det er så mange ekstra da som skal til for å velte kabalen til WF. DY kjører enda hardere virker det som.

Sent from my iPhone using Tapatalk

6-8 avganger pr dag sies det. Hvor mange crew i manko er det? 4-5?

6-8 avganger pr dag sies det. Hvor mange crew i manko er det? 4-5?

Høres ut som de er et crew i manko. Så hvis det er piloter som mangler så vil jeg gjette at de er ca 3-6 for få akkurat nå.

Tja. Hvor mange ekstra gravide/ ansatte som sier opp skal til for å ødelegge kabalen? Alle selskaper ligger vel på grensen om sommeren. Så lager man planen etter historiske tall, tar høyde for sykefravær, ferie og normalt nivå oppsigelser. Er ikke sikkert at det er så mange ekstra da som skal til for å velte kabalen til WF. DY kjører enda hardere virker det som.

Nå var det vel ikke bare i sommer med videre også?

Nå var det vel ikke bare i sommer med videre også?

Derfor de skal ta inn 3 runder med crew. Men poenget var det skal lite til å velte tua. Og de rekrutterer jo inn, noe som er bra.

Nå vet ikke jeg om Widerøes problemer kan skyldes i et generelt underskudd på Q400-piloter på verdensbasis eller om det skyldes noe helt annet, men jeg hørte på siste utgave av Airplane Geeks Podcast at det var mangel på Q400 crew andre steder også. Spesifikt nevte de at Horizon Air måtte kansellere flighter på grunn av mannskapsmangel.

Enhver seriøs arbeidsgiver har god kontroll på når folk går ut i permisjon. I tillegg har vel også Widerøe oppsigelsestid? På meg virker det som ikke noe annet enn dårlig planlegging og tynn suppe av unnskyldninger.

Er det noen vits i å vurdere en Norge-Rundt billett i Sommer da?

Enhver seriøs arbeidsgiver har god kontroll på når folk går ut i permisjon. I tillegg har vel også Widerøe oppsigelsestid? På meg virker det som ikke noe annet enn dårlig planlegging og tynn suppe av unnskyldninger.

Kan det ha noe å gjøre med at viljen til å jobbe på fri er mindre etter at deler av pilotkorpset ble pålagt 18 ekstra arbeidsdager pr. år og fikk ødelagt en fin turnus? Er det kortbane eller regional som er hardest rammet?

Av 6 T/R med direkteflyet OSL-BNN i 2015/16/17 har jeg opplevd 4 kanselleringer hittil.
Nesten så man begynner å lure på om de legger ut billetter for flere avganger enn de planlegger å fly for så kansellere de med dårlig salg. Heldigvis hadde jeg kjøpt billetten på sas.no denne gangen så jeg slipper å krangle for å få reist samme dag via TRD.

https://www.nrk.no/nordland/wideroe...i-juli_-_-det-er-sterkt-beklagelig-1.13619202

Widerøe har kansellert 342 avganger hittil i juli. På forhånd var det varslet at 100 flyvninger kom til å bli innstilt grunnet pilotmangel.

En ting i den artikkelen får meg til å stusse:
Crewet i Widerøe må også få ferie, og vi så rett og slett at det ikke gikk

En skulle jo tro at dette med ferie er klarert langt i forveien og fordelt utover. Er tross alt ikke en menneskerett å ta ferie i juli.

Er tross alt ikke en menneskerett å ta ferie i juli.

Nei, men i sommerferieperioden:

"Ferieloven § 7.Tiden for ferie
(1) (Hovedferien)
Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september."

Nei, men i sommerferieperioden:

"Ferieloven § 7.Tiden for ferie
(1) (Hovedferien)
Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september."

Ja jeg skrev juli og ikke sommerferieperioden.. Det er 3 måneder å fordele det ut på.

Ja jeg skrev juli og ikke sommerferieperioden.. Det er 3 måneder å fordele det ut på.

Synes du at arbeidstakere skal få inndratt/nektet ferie i juli, fordi arbeidsgiver ikke har greid å legge opp kabalen riktig?

Piloter er vanlige folk de også - med familie og barn.

Synes du at arbeidstakere skal få inndratt/nektet ferie i juli, fordi arbeidsgiver ikke har greid å legge opp kabalen riktig?

Det skjer andre steder, så de kan godt gjøre det her også. Men spm er jo fort om ikke det ville gjort alt verre.

Nei nå synes jeg du tolker fritt mellom linjene her. Widerøe har 3 måneder å fordele ferien utover på, og da burde de klare det på en bedre måte. Ikke pilotene sin skyld at noen i ledelsen ikke har klart å planlegge skikkelig.

Nå vet jeg jo strengt tatt ikke hele historien, men basert på artikkelen i NRK om at dette i stor grad skyldes ferieavvikling vitner det om intet annet enn elendig planlegging

Back