Widerøe må tilbakebetale 4,7 MNOK fra FOT-rutene

Re: Widerøe må tilbakebetale 4,7 MNOK fra FOT-rutene

Jeg synes kravet på 98,5 prosent er veldig høyt.
Det er tøffe værforhold og større utfordringer enn de fleste andre steder i verden.

Jeg synes kravet på 98,5 prosent er veldig høyt.
Det er tøffe værforhold og større utfordringer enn de fleste andre steder i verden.

Jeg synes strengt tatt 97,5 også bør være ganske bra?

Er kravet med eller uten forbehold om vær?

Jeg synes strengt tatt 97,5 også bør være ganske bra?

Jo, men når kravet er 98,5, så er det nå en gang kravet og det Widerøe har levert anbud på

Dessuten er det sjuende året på rad de må betale litt tilbake, så er jo normalen [emoji6]

Det er vel ikke riktig at vær-relaterte kanselleringer straffes. Det ville vel fra et sikkerhetsmessig standpunkt være prinsipielt uheldig.

Slik formulerer Samferdselsdepartementet seg i en epost til Nordlys:

"Widerøe er påkrevd regularitet minimum 98,5 prosent. Dersom tallet på kanselleringer av grunner som operatøren kunne ha unngått ved å treffe alle rimelige tiltak, overstiger 1,5 prosent av det oppsatte tallet på flyginger i ruteprogrammet, får han ikke kompensasjon for de av kanselleringene som overstiger 1,5 prosent. Dette skal gi insentiver for operatørene å opprettholde høy regularitet på rutene som er omfattet av FOT-ordningen."

https://www.nordlys.no/samferdsel/w...e-ut-med-mange-millioner-kroner/s/5-34-789982

Last edited:

Widerøe planlegger ha to ekstra fly tilgjengelig neste år for å bedre regulariteten. Dog er vel dette kapasitet som frigjøres når de nå uansett skal kutte i de kommersielle rutene

https://e24.no/naeringsliv/wideroee...er-kritikk-av-hyppige-kanselleringer/24491155

Widerøe setter fra og med neste år inn to ekstra fly for å begrense kanselleringer, etter å ha fått kritikk for hyppige kanselleringer i Nord-Norge

Nei, det er to -100’er under innfasing, LN-WIW og -WIX.

Back