Watle slutter i Widerøe

Re: Watle slutter i Widerøe

på tide med nye koster i Flyveselskapet

Dette er særdeles gode nyheter. Etter min mening er det på høy tid at det kommer inn en ny leder Flyveselskapet som kan gå løs på de utfordringene som finnes med ny trøkk, våkenhet både ut- og innover og evne til å begeistre og motivere de glimrende folkene vedkommende får under seg.

Takk for innsatsen, PAW. Gudene skal vite at du har fått til mye. Og det var artig å jobbe for deg.

Dette var overraskende nyheter må jeg si:exclaimation Watle har jobbet knallhardt i WF og når det er sagt så er det sikkert ikke enkelt å jobbe under STO....

Ikke så veldig overraskede egentlig. Watle har drevet WF i maaaaaaaaaaaaange år og mange har forventet på at det kom til å skje et skifte etter at han passert 10 år i grønne klær. Det skal uansett bli spennende med nytt blod og nye tanker, selv om det meste sikkert kommer til å bli som det er i dag hvor WF er lillebror og må gjøre som storebror SAS sier :)

WF har faktisk ganskje stor frihet, mer enn man skulle tro

Hva får dere til å tro at Widerøe får en ny leder utenfra? For en stund siden ville det kanskje vært naturlig at Frimannslund hadde overtatt rattet, men nå kan det vel like gjerne bli knappetelleren Kobberstad. Fri og bevare oss hvis det skjer.

Hva får dere til å tro at Widerøe får en ny leder utenfra? For en stund siden ville det kanskje vært naturlig at Frimannslund hadde overtatt rattet, men nå kan det vel like gjerne bli knappetelleren Kobberstad. Fri og bevare oss hvis det skjer.

Eller en kandidat fra SAS ?

Skal en del til å holde ut i 11 år som toppleder i et flyselskap i SAS-konsernet... Det blir spennende å se hvem som blir ny leder og hvilken retning vedkommende tar selskapet i...

Eller ser vi et WF nærmere SAS Norge ? , SAS Norge Regional ?

Er ikke WF allerede et SAS Norge Regional da? Trenger ikke noe nytt navn... WF har til nå klart å hente spennende navn utenfra - tipper de fortsetter med det...

Å hevde at Widerøe er et SAS Norge Regional er jo bare tull og tøys. Widerøe er et selvstendig selskap innenfor sasgruppen.
Videre så tror jeg ikke at Widerøe navnet kommer til å forvinne til fordel for SAS.
Widerøe har et alt for sterkt merkenavn i Norge til det. Varenavnet Widerøe står sterkere enn noe annet flyselskap i Norge.
Men det vi kan få se mer av i fremtiden er at Widerøe tar over enkelte av rutene for sas i norge. Ruter som egner seg bedre for Q400 enn 737.
Det er spennende tider i vente for Widerøe

Men det vi kan få se mer av i fremtiden er at Widerøe tar over enkelte av rutene for sas i norge. Ruter som egner seg bedre for Q400 enn 737.

... og Fokker 50. Tipper Widerøe tar over SAS' Fokker 50-ruter på sikt.

... og Fokker 50. Tipper Widerøe tar over SAS' Fokker 50-ruter på sikt.

Hva skal WF med F50-flyene da?? De er jo ikke lengre unna pensjonsalderen enn hva Q100-flyene til WF...

Hett tips til ny direktør i WF: Vår alles kjente FARMER, Odd har gjort en kjempejobb med nettsidene, den mannen hadde så langt i fra gjort seg bort som sjef for hele skuta!!

Sakteruten har noe av de samme utfordringene som flyselskaper har: Enorme kapitalbindinger i transportmidler som har svært variable utnyttelse av kapasiteten, og som ble ansaffet i et anfall av optimisme. Båtene er stappfulle om sommeren, men sliter om vinteren. Største utfordring blir derfor å få fylt båtene utenom sommersesongen.

Sakteruten har dessuten det problemet at den er en statssubsidiert monopolist, med båter spesialtilpasset oppdraget. Om de skulle finne på å selge skip/redusere aktiviteten for å kutte utgifter og få inn cash vil de ikke bare miste statsstøtten, men båtene vil trenge en ombygging som vil presse ned salgsprisen. Jeg håper derfor at de satser på å øke inntektene ved å selge nordlys og møkkavær til turistene.

Jeg håper derfor at de satser på å øke inntektene ved å selge nordlys og møkkavær til turistene.

Møkkavær er nøkkelordet her. På min ene tur med Trollfjord fra KKN og hjem greidde vi å seile igjennom Trollfjorden med så dårlig sikt vi ikke så land. :p

-A

Møkkavær er nøkkelordet her. På min ene tur med Trollfjord fra KKN og hjem greidde vi å seile igjennom Trollfjorden med så dårlig sikt vi ikke så land. :p

-A

Særlig siden Trollfjorden er en sidefjord med utgang bare i ene enden :lol: Kæptn må ha vært god på joysticken da, den fjorden er trang!

Men skikkelig nordnorsk møkkavær er så eksotisk at det burde selge bra!

det er jo netopp "møkkeværet" som Hurtigruten har fokusert på i en tidligere (print) annonsekampanje i norske aviser tidligere i år. Å slege The Fast Window i sommermånedene er ikke akkuratt rocket-science, men problemet er vinteren og skulderperiodene, særlig de siste da man midtvinters sender en og annen båt til andre farvann. Det savnes litt nytenkning i Hurtigruten, bl.a. hørte jeg en historie fra for noen år siden da noen innen salg/marked foreslo at man kunne trekke barnefamilier med å invitere til "Sabeltann-cruise" med Terje Formoe og greier, men det ble kontant avvist med at man ikke trengte noen annen underholdning enn den flotte naturen.... (yaips!). Hurtigruten bør kanskje tenke litt på å skaffe seg nye kundegrupper. Mange jeg snakker med sier at de gjerne kunne tenke seg en tur med Hurtigruten - Når de blir gamle!

Back