• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Virus som utgir seg for å være flybillett

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Virus som utgir seg for å være flybillett

Har sett mange rare påfunn for å lure folk til å laste ned noe som infiserer PC, men dette er første gang jeg har sett at en flybillett er lokkemiddelet:
Subject: Subject Fwd: Re: Your Flight Order PA75-5115864
----------------------------------------

Dear Customer,

FLIGHT NUMBER 756-9048361
DATE/TIME : DECEMBER 25, 2011, 11:14 PM
ARRIVING AIRPORT: BOSTON INT. AIRPORT
PRICE : 408.01 USD

Download your ticket here:
Download

Anais SWENSON,
American Airlines

7dafc349-1fc8af00

Re: Virus som utgir seg for å være flybillett

Etter mange falske flybilletter begynner jeg også å motta virus forkledt som hotellbookinger.
From: booking.com <customer.service@booking.com>
Subject: Booking confirmation 7131674768
-----------------------------------------------------
BOOKING CONFIRMATION
7077419983

Date: Tuesday 13 March 12 ---

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Dear,

We have received a reservation for your hotel.

Please refer to attached file now to acknowledge the reservation and see the reservation details:

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Arrival: Friday , 16 March 2012 Number of rooms: 1
Man ser jo straks(?) at det er ett siffer for lite samt at de bruker forskjellige koder. Vær våkne når slikt kommer!

Hvordan kommer de på alt dette. Det er jo frekt og prøve og lure folk slik, har fått en slik email selv men slettet den kjapt, tenkte dette stemmer ikke og har ikke bestilt tur selv. Har også fått melding på tlf om jeg har vunnet i tipping eller noe slik, så er ikke førstegang jeg får slik.

Dette er ren business, de skal infisere og ta over pc-er som de så selger til bruk i botnett.

Cluet er å finne en måte å lure folk til å klikke på linken eller åpne den infiserte filen. De fleste skjønner at de ikke har vunnet 100 millioner i et lotteri den aldri har hørt om, men om de får beskjed om en booking via booking.com samme dag som man faktisk har booket en overnatting er sannsyneligheten mye større for at noen vil åpne filen.

Litt OT, men jeg likte denne:

Your package is available for pickup NR-2140‏

Dear Customer,

The delivery service couldn’t deliver your package.
The package weight exceeds the allowable free-delivery limit.

You have to receive your packagen personally.
Print out the "Invoice Copy" attached and collect the package at our office.

Please read carefully the attached information before receiving your package.

Thank you for attention. FedEx Customer.

Jeg kjenner heldigvis FedEx litt for godt til at jeg går på den. I tillegg så ville FedEx aldri i verden hatt problemer med å levere en pakke til meg ;)

Dette er jo en skikkelig farsott om dagen. Fra banker, fraktselskaper og nå senest reiseselskaper. Har holdt på ganske heftig en stund.

Felles for dem alle er at de sender en .zip-fil som ikke fanges av de vanlige virusprogrammene.

Så trikset er at man ikke åpner en .zip-fil uten nærmest å ha ringt den som sender den.

Back