• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vindforhold

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Hvordan var egentlig vinden i forhold til rullebanen på FBU med tanke på sidevind? Banens retning skulle vel tilsi en del sidevind, om man tar utgangspunkt i sydlig vind som mest dominant?

Eksempelvis er jo RYG kjent for sin innebyggede sidevind fra syd.
 
Det var veldig sjelden at sidevinden var sterk nok til å forårsake problemer - kanskje et par ganger i året. De som ønsket kunne da også bruke 19 til start og landing - men det var mange som betakket seg for den muligheten - særlig utlendingene... Men jeg husker at en Aeroflot Tu-154 landet der en gang. Det var litt av et syn ...
01 ble brukt til en og annen ankomst - aldri avgang, så vidt jeg vet.

Da parkeringshuset sto ferdig, oppdaget man at det innimellom oppsto windshear på final 24, og jeg husker en DC-9 (-50?) som fikk en solid tailstrike under en stormfull dag i 87 eller deromkring. Det var ihvertfall den dagen Frognerkilen la Skøyen under vann.
 
Største problemet med vind, var vel når en måtte gjøre en ILS app på 06 for så å gå visuelt til 24. Det var ikke alle selskapene som likte å ligge i 1000-1500 ft over fjorden. Mange "gripende" syn på kort finale 24 under slike forhold.
 
Det kan jeg aldri huske å ha sett. Som regel kom de opp Bunnefjorden og skar inn over Huk når de landet visuelt på 24 ... Noen måtte riktignok ta en ekstra runde hvis det var travelt på nudiststranda ... ;)
 
Det er jo ikke sikkert vi jobbet på Tarmac samtidig, jeg gikk skift. Husk at da hadde vi ikke ILS på 24, da måtte de sirkle!
 
Jeg satt på Parkering, og der hadde vi jo orkersterplass .. ;)

Det må ha vært tidlig åttitall eller før ... Kan ikke huske at det ikke var ILS på 24 i min tid.
 
Back
Top