Da er Vildanden testet - reiste SKE - TRD med 9I 229 i ettermiddag. Turen gikk fra styrtregn på Geiteryggen til småregn på Værnes.
Flighten var i rute, det var LN-HTC som betjente flighten, en ATR42-300 bygget i 1988. Maskinen er jo kommet over ungdomsalderen og man ser på interiøret at det har vært ute og fløyet en stund, men det virket velholdt og det var en grei flytur.
Flighten tok en time og fem minutter, og dlyvertinnen serverte pulverkaffe og te underveis. Det hele var en helt OK opplevelse.
Det som var synd var at vi var kun 8 passasjerer ombord og når jeg gikk av på Værnes observerte jeg åtte passasjerer som hadde møtt opp til gaten for returen. Dette er jo litt snaut for en såpass stor maskin, så vi får håpe at dette ikke er standarden, for i så fall vil det vel være fornuftig å finne mindre materiell å sette inn dersom ruten får fortsette. Regner med at det er mange i Grenlandsområdet som reiser både til Midtnorge og som skal videre til Nordnorge, så forhåpentligvis er ruten liv laga.
Til slutt et lite spørsmål til dere som har greie på koder: På billetten og i Skien benyttes flyselskapkode W2 for Vildanden, mens på Avinors infosider benyttes Helitrans sin kode 9I for flighten. Hva er egentlig den offisielt riktige koden? Vildanden er vel egentlig et "papirselskap" som leaser materiell fra Helitrans for sine ATR-operasjoner, så er W2 noen IATA-kode i det hele tatt?