Vil Lufthansa snart gå ut av Star Alliance?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem

Lufthansa kontrollerer nå:
AeroLogic
Air Dolmiti
Austrian Airlines
Brussels Airlines
Edelweiss Air
Eurowings
SunExpress
Swiss International
LSG Sky Chefs(verdens største selskap for catering for fly)
Og en rekke selskaper under Lufthansa-brandet.

Og de er nå aktuelle for oppkjøp av Norwegian.

Har de bare en ukontrollert iver etter oppkjøp og utvidelse eller har de faktisk en langsiktig strategi for å gjøre det lettere for dem å forlate Star Alliance?

Lufthansa har holdt oppe kvaliteten på First og Business, men nesten alle andre i alliansen har kuttet og baserer seg mere på for eksempel loungene til Lufthansa. Turkish er vel den eneste andre innen alliansen som også har satset. Det er vel naturlig at Turkish får en mer sentral rolle i Star Alliance om Lufthansa går ut.

Lufthansa har posisjonert seg for både lavpris og premium, mens mange andre i alliansen fortsatt har identitetsproblemer og vingler mye. Ikke er de skikkelig premium, ikke er de skikkelig lavpris og ikke helt vet de hva de ønsker være.

Re: Vil Lufthansa snart gå ut av Star Alliance?

Så et intervju med Willie Walsh for en tid tilbake hvor essensen var at alliansene ikke hadde fremtiden foran seg, og at man heller ville se samarbeid i form av joint ventures.

Jeg tror han har rett. Som du sier er det en betydelig forskjell på hvor mye de enkelte selskapene bidrar.

Tenker at det nok er SAS som forlater Star Alliance og Lufthansa om sistnevnte overtar Norwegian. Blir det da BA eller AF/KLM som blir redningen til SAS?

Det vil overraske meg stort om Lufthansa forlater Star Aliance. Lufthansa er en av 5 flyselskaper som var med å opprette Star Aliance.

Tror heller ikke noe på at Lufthansa vil gå ut av Star A. Heller ikke SAS.
Det ville blitt ramaskrik i forhold til alle de bonuspoengene de har utestående som ikke kan innløses over alliansen. De ville fått haugevis med sterkt misfornøyde kunder om de gjorde det, og sansynligvis miste en haug med kunder av samme grunn også.

Tenker at det nok er SAS som forlater Star Alliance og Lufthansa om sistnevnte overtar Norwegian. Blir det da BA eller AF/KLM som blir redningen til SAS?
Lufthansa har etter hva jeg kan se valgt å la sine lavprisselskaper ikke bli fullverdige medlemmer i Star Alliance, men lar dem gi opptjening av poeng og status i Miles&More. Det vil være naturlig å velge den samme modellen for Norwegian om de kjøper selskapet. Om dette skjer vil det rasjonelle valget for mange skandinavnere være å bytte ut Eurobonus med Miles&More slik at de tjener poeng og status samme sted på alle sine reiser. Og med status fra M&M vil jo de som flyr Norwegian muligens også slippe inn i loungene til SAS.

SAS ville da mistet masse kunder som idag betaler kanskje 100NOK ekstra per tur for å opprettholde eller bruke gullstatus.

Er helt enig med deg i at SAS da er nødt til å gå over til OneWorld eller SkyTeam.

Dessuten så måtte de ha endret logoen. Taggene i stjernen representerer de flysekspaene som var med å opprette alliansen.

:-)

Tror heller ikke noe på at Lufthansa vil gå ut av Star A. Heller ikke SAS.
Det ville blitt ramaskrik i forhold til alle de bonuspoengene de har utestående som ikke kan innløses over alliansen. De ville fått haugevis med sterkt misfornøyde kunder om de gjorde det, og sansynligvis miste en haug med kunder av samme grunn også.
Om SAS fikk til at man fikk med poeng og status til en ny allianse ville det vel ikke bli like mye styr.

Og er man litt konspiratorisk kan man jo smake på om planene de hadde for å selge Eurobonus var en del av en plan for å bytte allianse uten å ta med poeng og status.

Det vil uansett være så langt unna idealsituasjonen til SAS som det går an å komme.

Widerøe flyr for Finnair og DY eies av "liksomkompisen" Lufthansa.

Hårda tider!

Jeg tviler på at LH vil forlate STAR. Men jeg tror heller ikke det er noe tvil om at de vil maksimerer sin egen butikk, samt knytte seg tettere opp mot noen partnerselskaper(f.eks via JV).

Ulempen med alliansene er slik jeg ser det at de er litt for løst definerte, så man kan fort oppleve å ha noen free-riders med.

Det vil uansett være så langt unna idealsituasjonen til SAS som det går an å komme.

Widerøe flyr for Finnair og DY eies av "liksomkompisen" Lufthansa.

Hårda tider!
Da burde det vel være naturlig for SAS å velge OneWorld.

Da burde det vel være naturlig for SAS å velge OneWorld.

Fordi? Best med Flying Blue for nettverk tilkobling til bade KLM Delta og AF. BA flyr neste ikke til Norge og SAS like så lite til LHR.

Sent from my iPhone using Tapatalk

SAS og LH hadde JV en gang i tiden mellom Tyskland og Skandinavia.

Er det over og ut?

Det er lenge siden det ble slutt

De har vært godt i gang med JV lenge:

- United og Air Canada på TATL-trafikk
- ANA på Japan
- Singapore mot SE Asia og South Pacific
- Air China
https://www.lufthansagroup.com/en/company/alliances/joint-ventures.html

Og interessant nok en JV med OneWorld selskapet Cathay

https://www.cathaypacific.com/cx/en...thansa-Group-sign-co-operation-agreement.html

Fordi? Best med Flying Blue for nettverk tilkobling til bade KLM Delta og AF. BA flyr neste ikke til Norge og SAS like så lite til LHR.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vel, SAS kunne vel vært en grei skute å feede inn til BA/SK i OSL/CPH/ARN. Pluss det kan jo tenkes at de ville kunne øke fra f.eks BGO/SVG i så måte.
Var vel litt det som skjedde med BU/KL i sin tid, skjønt det gikk som det gikk.

Vel, SAS kunne vel vært en grei skute å feede inn til BA/SK i OSL/CPH/ARN. Pluss det kan jo tenkes at de ville kunne øke fra f.eks BGO/SVG i så måte.
Var vel litt det som skjedde med BU/KL i sin tid, skjønt det gikk som det gikk.

Men som nettverkselskap er jo BA mange hakk under KL all den tid slots på LHR er så verdifulle som dem er, og at P2P markedet ut av London er verdens største så har de heller ikke behov for feed på samme måte som LH og KLM.
Norden er vel et av markedene med dårligst betalingsvilje i premium segmententet i vest europa også, og BA er jo yield heavy og ønsker først og fremst å fylle flyene fremme.

Jeg tror også at KLM egentlig ville passe SAS bedre enn BA. Men så er det jo noen franskenn i det selskapet som føkker opp det meste ;)

Norden er vel et av markedene med dårligst betalingsvilje i premium segmententet i vest europa også, og BA er jo yield heavy og ønsker først og fremst å fylle flyene fremme.

Det stemmer nok ikke helt, for ja, men volumet kanskje er mindre pga størrelsen, så er spesielt det norske markedet til dels kjennetegnes av god yield i alle klasser

Ellers så ser jeg personlig ikke for meg de helt store alliansenendringene som det spekuleres og ikke minst fantaseres om i denne tråden.

Someone gjorde meg oppmerksom på at jeg har en lysende karriere fremfor meg som klarsynt…med eget tv-program. #2018ass

Back