Vestre VS Østre bane OSL

Hvilken rullebane er best egnet for flyspotting?


  • Total voters
    3
  • Poll closed .

LN-NGT

ScanFlyer Blue
Vestre VS Østre bane OSL

Hvilken rullebane er det best å stå ved når man spotter? Hvor lander/drar de mest "interessante" flyene?
 
Re: Vestre VS Østre bane OSL

Kort fortalt. Etter rundt midtnatt til 06.30 kun vestre i bruk. Resten av tiden så er det oftest inneriks fly,millitær og cargo på vestre. Utenlandsflyene på østre
 
Re: Vestre VS Østre bane OSL

Kort fortalt. Etter rundt midtnatt til 06.30 kun vestre i bruk. Resten av tiden så er det oftest inneriks fly,millitær og cargo på vestre. Utenlandsflyene på østre

Er "regelen" den samme uansett landingsretning?

Har sett litt på FR24 i dag, og der ser det ut som at landinger stort sett er på østre, mens avganger stort sett er på vestre, men med MANGE unntak. Mange innenlandsfly landet på vestre, og en del utenlandsfly dro fra østre, men stort sett ANK=ØST og AVG=VEST, i dag som retningen var sørover :) Pleier det å være omtrent slik hver dag ?
 
Re: Vestre VS Østre bane OSL

Det har med parkering å gjøre. Alt på østsiden tar av/lander på østre bane, men ditto vest på vestre uansett retning.

Unntaket er i peak perioder der fordelingen av trafikken er ulikt fordelt, f.eks morgen inbound rushet i 8 tiden, da ca 70-75% av flyene som kommer inn skal å vestre bane. Da blir endel avganger som egentlig skulle tatt av på vestre, flyttet over til østre.

Følger du med på hvilke gater fly bruker, så gir det svaret.

Innflygningskontrollen vil etterstrebe å leggen annen hver landing på østre og vestre bane, fordi man dermed automatisk lager plass til avganger, får vi flere etter hverandre på samme bane, må denne avstanden legges til ekstra -> Kapasiteten går ned.
Terminal byggingen har en negativ effekt på kapasiteten på grunn av dette.

PS: Ikke se på FR24 for å se på sekvens, alt for mange fly som ikke synes.......
 
Re: Vestre VS Østre bane OSL

Det har med parkering å gjøre. Alt på østsiden tar av/lander på østre bane, men ditto vest på vestre uansett retning.

Unntaket er i peak perioder der fordelingen av trafikken er ulikt fordelt, f.eks morgen inbound rushet i 8 tiden, da ca 70-75% av flyene som kommer inn skal å vestre bane. Da blir endel avganger som egentlig skulle tatt av på vestre, flyttet over til østre.

Følger du med på hvilke gater fly bruker, så gir det svaret.

Innflygningskontrollen vil etterstrebe å leggen annen hver landing på østre og vestre bane, fordi man dermed automatisk lager plass til avganger, får vi flere etter hverandre på samme bane, må denne avstanden legges til ekstra -> Kapasiteten går ned.
Terminal byggingen har en negativ effekt på kapasiteten på grunn av dette.

PS: Ikke se på FR24 for å se på sekvens, alt for mange fly som ikke synes.......

Er det i det hele tatt i øyeblikket mulig for fly som skal parkere på utland og bruke vestlige bane og ditto motsatt for innlandsfly. For var på Gardermoen i helgen. Og virket neste som om det ikke er mulig å passere der. Er nå ihvertfall meget trangt ser det ut til. Dog så det ut til at en del utenlandsflghter hadde gate på innenriksterminalen på fredag ihvertfall.
 
Re: Vestre VS Østre bane OSL

Men østre bane er stort sett best da?

Det er umulig å svare konsekvent på det. Men østre bane er blitt mye mer interessant det siste året, også på den tiden av døgnet det betyr mest motlys...

Men om det er frakterne eller de fleste USA-avgangene du er ute etter, da er det vestre som gjelder som regel...

Som alltid blir valget utfra hva du vil se, og kanskje også litt utfra vær og lysforhold. På en flyplass på OSL sin størrelse er det umulig å ikke gå glipp av noe, det er bare å venne seg til...
 
Back
Top