• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vestlendingene bør holde seg hjemme

Jens W

ScanFlyer Crusty
Replying to Topic 'Vestlendingene bør holde seg hjemme'

Nå holder det altså med en personlig overbevisning om at det er slik ting henger sammen. Hurra!

Men hvis flere gaar i kirken, saa kanskje det bikker den andre veien? Bondevik?

Dagens beste fra Regjeringa:nor :musikk

Og hver gang det ryker i land en tropisk orkan i Florida, er det altså han som stod opp med det gale beinet først den dagen som har skylda...

Jeg skjønner hva Solheim prøver å si, men dette blir vèl mye "x-files" vel...??:cool2

Fy CK! Det er ikke samme mann som er i regjeringa. :naughty:
http://images.google.no/images?q=tbn:fNU9NJZpmbIJ:
http://www.nrk.no/img/515848.jpeg
er bistandsminister mens
http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1095833224.21875. jpg er leder i Naturvernforbundet.

Edit: proevde aa rydde opp i lenkene, men ga opp .....

Nå har han jo et lite poeng da. Luftfart er med på å skape skyer som binder kondens som skaper regn. Men det er i makroperspektiv - ikke om herr og fru Larsen fra Bergen tar to uker i syden. Det blir bare :lol

Joda, men poenget er så lite, atte....
Hvor mye dritt spyr egentlig moderne flymotorer ut? Hva er reduksjonene sett i forhold til 60-, 70- og tidlig 80-tallsmotorer? Hva blir forholdet hvis vi regner inn øket trafikk i forhold til den tiden? Hvor mye forurenser fly i forhold til om samme mengde pax skulle ha begynt å røre på seg langs landeveien? Spørsmålet er egentlig: hvor mye av de skadelige utslippene står egentlig luftfarten for, globalt sett, i forhold til andre transportmidler..., også privat bil?:)

Hvis svaret finnes i en av linkene Cedlind har i sitt reply, så får dere ha meg unnskyldt. Jeg gidder svært skjelden å gå inn i slike avislinker som ligger i trådene...:alien:

At en flyreise til de sydligere breddegrader skaper like mye utslipp som 1 års bilkjøring kan jo stemme, men skal man drive slik finregning må man også ta hensyn til den bilkjøringen man ikke gjør her hjemme mens man er i Syden :) Og skal man bruke samme logikk bør ingen reise på ferie hverken med bil eller fly. En biltur til f.eks. Spania vil fort tilsvare 1 års normal bilkjøring skulle man tro, og da er det vel det samme om man bruker bil eller fly?

Sitt hjemme på rævva, så blir utslippene minimale....selv om man heller ikke da unngår CO2-utslipp ;)

Originally posted by LN-BRK

At en flyreise til de sydligere breddegrader skaper like mye utslipp som 1 års bilkjøring kan jo stemme, men skal man drive slik finregning må man også ta hensyn til den bilkjøringen man ikke gjør her hjemme mens man er i Syden :) Og skal man bruke samme logikk bør ingen reise på ferie hverken med bil eller fly. En biltur til f.eks. Spania vil fort tilsvare 1 års normal bilkjøring skulle man tro, og da er det vel det samme om man bruker bil eller fly?

Sitt hjemme på rævva, så blir utslippene minimale....selv om man heller ikke da unngår CO2-utslipp ;)

Ja, akkurat...., det var noe i den retningen jeg tenkte. En finregning på utslipp rundt omkring vil kanskje ned mot bunnlinjen bevege seg i retningen "opp-i-opp"....., eller noe rundt der et sted...:spin:

Men nå har ikke jeg hverken forskerblod i årene eller matematikkunnskaper å rope høyt om....

en 737-700 bruker noe sånt som 0,04 liter per passasjerkilometer (om du regner med full maskin). OSL-ALC er ca 5.000 km tur/retur. Det skulle bli ca 200 liter fuel - eller litt over tre fulle tanker på min V40, eller omtrent det jeg fyller på én måned. Selv om jeg regner inn en familie på tre, blir det jo ikke ett års forbruk. Klask på lanken!

Ikke bare CO2 gutter. De varmer opp lufta som danner damp som danner skyer som danner dråper som faller som regn.

Poenget er lite, men det er der. Det kan vi ikke nekte for selv om vi liker fly.

Og så plutselig så bobler det over for en eller annen vulkan her på jorda og da den spyr ut omtrent like mye CO2 på et par uker som hele Europas samlede bilpark bruker et år på i tillegg til en umasse andre stoffer .. nei jeg tror nok at menneskets innvirkning på klimaet er betydelig overvurdert av enkelte.
:hoho

Ikke glem kuprompen, da ..... :mol

Alt vi gjoer har innvirkning paa naturen paa en eller annen maate. Alt naturen gjoer har innvirkning paa oss paa en eller annen maate.

Back